طراحی صحنه و دکوراسیون فیلم انگل: نمودی از شکاف طبقاتی

0
61
طراحی صحنه و دکوراسیون فیلم انگل: نمودی از شکاف طبقاتی
طراحی صحنه و دکوراسیون فیلم انگل

انگل فیلمی درباره­ ی اختلاف طبقاتی، درباره­ی سیاهی و سفیدی و تقابل نور و ظلمت هست. فیلمی که یه سمت اون خانواده­‌ی فقیر “کیم” و سمت دیگه­ ی اون خانواده­‌ی ثروتمند و طبقه بورژای “پارک” قرار داره. روایت زیرزمین­‌های نمناک با بویی که روی بدنت باقی میذاره در مقابل ساختمان­های مدرن مینیمالیستی.

در ادامه میخوایم این فیلم و دکور اون رو زیر ذره بین ببریم تا زوایای جدیدی از اون رو کشف کنیم.

درباره­ ی فیلم جایزه خیز پاراسایت (Parasite)

بی­ شک انگل یکی از بهترین فیلم­های 2019 هست. این موفقیت رو میشه از جوایز متعدد و استقبال منتقدان از این فیلم به راحتی فهمید. کارگردان انگل، بونگ جون-هو سازنده فیلم­ موفق شد در جشنواره اسکار 2020، چهار جایزه دریافت کنه که در نوع خودش بی­نظیر هست. این فیلم در جشنواره‌­های کن و گلدن گلوب نیز جایزه گرفته. اثر این کارگردان کره ­ای درون دسته بندی ژانرهای مرسوم قرار نمیگیره و میشه اون رو تلفیقی از ژانرهای درام، کمدی، وحشت و جنایی دونست. ژانری مخصوص بونگ جون-هو.

کارگردان: بونگ جون-هو

کشور:کره جنوبی

بازیگران: سونگ کانگ-هو، چوی وو-شیک، پارک سو-دم، جانگ زیسو، لی جانگ-ایان

جوایز: برنده­ی نخل طلای کن، نامزد چهار جایزه و برنده بهترین فیلم از جشنواره گلدن گلوب و نامزد شش جایزه و برنده چهار جایزه در آکادمی اسکار

 

خلاصه فیلم: فیلم درباره­ ی خانواده خیلی فقیر”کیم” هست که اول پسر خانواده به صورت شانسی و بعد همه­ ی اعضای خانواده با حیله ­گری، وارد خانه ­ی “پارک” میشن. ولی در ادامه دچار اتفاقاتی میشن که دیگه رهایی از اونجا براشون تبدیل به کابوس میشه.

فیلم انگل 1

زیر زمین، خانه فقرا

انتخاب زیرزمین برای خانواده کیم یکی از انتخاب­های هوشمندانه بوده. زیرزمین نشون دهنده­ ی فقر و طبقه اجتماعی پایین هست. مکانی که حتی از سطح زمین هم پایین­تر هستی.

خانواده کیم در این مکان جعبه پیتزا درست میکنن، اینترنت دزدی از همسایه­ ها رو استفاده میکنن و به رهگذرهایی که رو به دیوار ادرار میکنن نگاه میکنن. این­ها کارهایی هست که در خانه­ ی کوچک، متراکم، شلوغ، به هم ریخته­ و کسل کننده­ ی خانواده­ ی کیم انجام میشه که همگی نشان دهنده­ ی طبقه اجتماعی ضعیف اون­ها هست.

قد-و-بررسی-فیلم-parasite-انگل

زیرزمین­ها فقط به خانه­ ی خانواده کیم ختم نمیشن بلکه ما در خانه ­ی مدرن آقای پارک هم باهاش روبرو میشیم. جایی که نزاع درون طبقه­ ای در اون اتفاق میفته و ژانر فیلم رو به جنایی و ترسناک تبدیل میکنه. در واقع بونگ جون-هو با طراحی زیرزمین درون خانه‌ی “پارک” میخواد علاوه بر پیچیدگی، نفوذ همیشگی طبقه پایین جامعه رو هم نشون بده.

پنجره قابی برای ورود نور و خوشبختی

شاید یکی از المان­هایی که در این فیلم خیلی مشهود هست پنجره باشه. پنجره ­ی زیرزمین کیم که خیلی کوچک و باریک هست و رو به دعوا و کثافت و شلوغی باز میشه و پنجره­ی خیلی بزرگ خانه ­ی پارک که نمایشگر یه طبیعت سبز و جذاب هست. پنجره علاوه برای خاصیت پرده­ ی نمایش بودنش محل عبور نور و رسیدن اون به خانه هم هست. خانه ­ای که نور بیشتری داشته باشه زیبایی و امید بیشتری داره و خانه ­ای که به سختی نور به اون میرسه، خوشبختی کمتری هم به سراغش میاد. آقای بونگ و جناب لی از این طریق میخواستن این تفاوت رو به بیننده منتقل کنن که موفق هم بودن.

 

قد-و-بررسی-فیلم-parasite-انگل 1

قد-و-بررسی-فیلم-parasite-انگل 2

آیا واقعا طراح خانه­ ی خانواده پارک، نامگونگ هیونجا بود؟

در یکی از سکانس­های فیلم گفته میشه که طراح خانه خانواده پارک، نامگونگ هیونجا، معمار مشهور هست. در صورتی که میدونستین در واقعیت چنین نیست؟ در واقع این خانه اصلا واقعی نیست و تمام اون به وسیله ­ی طراح صحنه در یک استودیو ساخته شده!!

نه تنها خانه­ ی خانواده پارک، بلکه نیم طبقه­ ی خانواده کیم هم در همون استودیو ساخته شده. لوکیشن­هایی که انقدر خوب طراحی شدن که حتی کره ­ای ها هم متوجه نشدن واقعی نیستن. آقای لی طراح صحنه­ ی فیلم انگل تلاش کرده خانه­ ی پارک بیشترین شباهت رو به یه اثر معماری فوق العاده داشته باشه و هم در خدمت داستان باشه.

قد-و-بررسی-فیلم-parasite-انگل 3

همونطورکه گفتم محل زندگی خانواده­ ی کیم هم در استودیو ساخته شده. آقای لی میگه برای ساختن این لوکیشن از محله­‌های مختلف خالی از سکنه ­ای که میخواستن خراب بشن عکس گرفته و به سختی این فضا رو طراحی کرده. ممکنه باورش سخت باشه ولی چنین خانه ­هایی در کره­ی جنوبی وجود داره و از زمان جنگ باقی موندن. اون زمان این خانه ­ها برای پناهگاه استفاده میشدن ولی از وقتی کشورکره با بحران‌ مسکن روبرو شد این زیرزمین­ها رو اجاره میدن.

قد-و-بررسی-فیلم-parasite-انگل 4

خانه­ ی پارک: یه سبک مینمیالیستی جذاب

قد-و-بررسی-فیلم-parasite-انگل 5

دکور فیلم انگل از جایی که وارد خانه ­ی خانواده ­ی پارک میشه وارد سبک مینیمالیستی میشه. آقای کارگردان و طراح صحنه میخواسته با استفاده از این سبک، مدرن بودن و طبقه ­ی اجتماعی این خانواده رو نشون بده. خانه ­ای که در داستان فیلم گفته میشه مربوط به یه طراح معمار بسیار مشهور هست.

این معمار طبقه اول خانه رو در جهت تکریم طبیعت طراحی کرده. خانه­ای با دکور ساده و رنگ­های خنثی و خطوط صاف که احساس راحتی خوبی به بیینده میده. بیشتر مصالح خونه از چوب و رنگهای طیف خاکستری استفاده شده که علاوه بر ایجاد تضاد با بیرون به سبک مینمالیستی دکوراسیون کمک زیادی کرده.

قد-و-بررسی-فیلم-parasite-انگل 7

طراحی صحنه در خدمت ژانر جنایی و وحشت

از نیمه ­های داستان فیلم ژانر وحشت و جنایی به خودش میگیره. وجود یه زیر زمین مخفی در آشپزخانه­ ی فیلم لو میره و بخشی از داستان در اونجا اتفاق میفته. معماری خانه به صورتی طراحی شده تا همزمان که شما به خانه اطمینان دارین و فکر میکنین همه چیز عادی هست، وجود پیچیدگی و رازآلود بودن فضا باعث احساس ترس در شما بشه!

در واقع معماریِ خانه طوری هست که هر فرد فضایی رو برای نفوذ در اختیار داشته باشه و بتونه به راحتی در اون پنهان بشه. به گفته­ی آقای بونگ طراحی خانه به گونه­ای بود که اگه کسی در یه موقعیتی قرار داشت دیگری بتونه اون رو رصد کنه یا اگه شخصی وارد میشد، دیگری قایم بشه.

قد-و-بررسی-فیلم-parasite-انگل 8

فیلم انگل رو دیدی؟ نظرت چیه؟

اگه این فیلم رو دیدی خوشحال میشیم نظرت رو در مورد فیلم و دکوراسیون داخلی خونه های اون باهامون به اشتراک بذاری…

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید