5.0 0

0 تا 100 سبک کلاسیک در دکوراسیون و طراحی ساختمان

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  6 خرداد 1402
0 تا 100 سبک کلاسیک در دکوراسیون و طراحی ساختمان

اینجا میخوایم بصورت جامع و کاربردی تمام جوانب دکوراسیون کلاسیک رو بررسی کنیم. اما برای مقدمه بگم که کلاسیسیسم یا کلاسیک‌گرایی به عنوان یکی از انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی که ما برای راحتی بیشتر بهش میگم سبک کلاسیک، در واقع یک جنبش هنری و فرهنگی بوده مربوط به نیمه دوم قرن هفدهم میلادی که اصولش براساس فرهنگ، هنر و ادبیات یونان و روم باستان شکل گرفته است. در ادامه فهرست مطالب این مقاله رو مشاهده می‌کنین:

  1. ویژگی های شاخص سبک کلاسیک چیست؟
  2. فلسفه پیدایش سبک کلاسیک چیست؟
  3. سبک معماری کلاسیک چگونه شکل گرفت؟
  4. دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک
  5. اصول سبک کلاسیک در فضاهای مختلف
  6. ویژگی‌های دکوراسیون کلاسیک چیست؟
  7. سبک کلاسیک چه مزایای داره؟
  8. سبک کلاسیک چه معایبی داره؟

ویژگی های شاخص سبک کلاسیک چیست؟

ویژگی‌های شاخص این سبک عبارتند از:

  • تاکید به فرم، سادگی، تناسب
  • وضوح ساختاری
  • کمال‌گرایی
  • احساسات مهارشده و
  • توسل به عقل

سبک کلاسیک (1)

فلسفه پیدایش سبک کلاسیک چیست؟

واژه کلاسیک در واقع از کلاسیکوس (Classicus) که یک واژه لاتین هست، گرفته شده و به معنی درجه یک هست؛ یعنی اثری که در زمینه خودش ممتاز و نمونه باشه که همگان اون رو بپسندن. این هم یعنی شما باید اصول و قواعد آثار گذشتگان (یونان و روم) رو به طور کامل رعایت کنید تا بشه به اثر شما گفت زیبا! سبک کلاسیک (1) گفتیم که کمال‌گرایی یکی از ویژگی‌های این سبکه، پس سبک کلاسیک به دنبال ایده‌آل‌ترین حالت ممکنه. ایده‌آل در همه چیز؛ تعادل، توازن، تقارن، هماهنگی، ظرافت، واقع‌گرایی و …. این سبک در ادبیات، معماری، هنر (تئاتر و نقاشی و مجسمه‌سازی و …) و موسیقی وارد شده و آثار ارزنده‌ای هم به ازشون به جا مونده. طبق روال مقالات ما و زمینه مورد بررسی، ما ابتدا معماری کلاسیک و بعد هم دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک رو بررسی می‌کنیم. سبک کلاسیک (2)

سبک معماری کلاسیک چگونه شکل گرفت؟

کلاسیک در دوره رنسانس ایتالیا به معماری وارد شد و بیشتر در کارهای آلبرتی و برونلسکی دیده می‌شد. این آثار مثل منبع الهامشون که در معماری‌های روم و یونان باستان دیده میشه، به تقارن، تناسب، هندسه و نظم تاکید دارن. در همون زمان این سبک خیلی سریع به کشورهای دیگه مثل فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و … راه پیدا کرد. سبک کلاسیک (3) سبک کلاسیک از اواسط قرن هجدهم به شکل معماری نئوکلاسیک توسعه پیدا کرد.

دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک

اگر به دنبال این هستین که دکوراسیون داخلی منزل خودتون رو به نحوی دکور کنید که تا سال‌ها نیاز به تغییر اون نداشته باشین، می‌تونید سبک کلاسیک رو انتخاب کنید. سبک کلاسیک رو میشه شیوه‌ای بی‌زمان دونست (البته درسته که مربوط به دوره خاصی بوده اما به این معنا که در همه اعصار میشه از اون استفاده کرد و باز هم کهنه نشه) و خیلی‌ها هم به اسم سبک سنتی اون رو می‌شناسند. تمام ویژگی‌هایی که درباره سبک کلاسیک در سایر زمینه‌ها گفتیم، در دکوراسیون هم کاربرد دارن؛ ظاهر ساختارمند و متعادل با مبلمان، بافت و پارچه و لوازم تزئینی نفیس و گرانبها. دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک (1) حتی اگر دانش ویژه‌ای درباره انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی ندارید (که در این صورت می‌تونید با دنبال کردن مجموعه مقالات ما در زمینه سبک‌های مختلف دکوراسیون به یک متخصص دکوراسیون داخلی تبدیل بشید ?)، مطمئنا سبک کلاسیک رو به راحتی می‌تونید از سایر سبک‌ها تمیز بدید؛ دیوارهای گچبری شده، مبلمان‌های چوبی که معمولا آنتیک هستن، سقف‌هایی بلند و مملو از گچبری و تزئینات، لوسترهایی پرکار، پرده‌هایی سنگین و طرح‌دار که اغلب با گل تزئین شدن و تم رنگی غالب طلایی و کرمی و قهوه‌ای یا رنگ‌های سلطنتی، فضایی کاملا کلاسیک رو به وجود میارن. شاید با این توصیفات فکر کنید سبک کلاسیک براتون شلوغ و آزاردهنده است یا دیگه استفاده ازش قدیمی شده اما در ادامه این مقاله می‌تونید با ویژگی‌های خاص این سبک آشنا بشید که به شما ثابت می‌کنه قضاوتتون اشتباه بوده و سبک کلاسیک آرامش خاص خودش رو داره. دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک (2) قبل از بررسی ویژگی‌های سبک کلاسیک این نکته رو فراموش نکنید که در این سبک اصالت و نظم حرف اول رو می‌زنه و شما برای انجام هر کاری باید به تعریف دقیق اون کار در این سبک مراجعه و اصول رو رعایت کنید.

اصول سبک کلاسیک در فضاهای مختلف

اگه میخواین بدونین در فضاهای مختلف چطور میشه سبک کلاسیک رو پیاده‌سازی کرد، میتونین از مقالات زیر استفاده کنین:

ویژگی‌های دکوراسیون کلاسیک چیست؟

ویژگی های اصلی سبک کلاسیک عبارت اند از:

1.     نظم، تقارن و تعادل

نظم و تعادل متقارن از عوامل کلیدی دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک هستن. وقتی مقاله رو جلوتر ببریم می‌بینید که این سبک اصلا با شلوغی کنار نمیاد و هر چیزی باید جای مشخص خودش رو داشته باشه تا نظم فضا حفظ بشه. وحدت هم از موضوعاتی هست که کمتر به اون اشاره میشه اما باید بدونید که در همه سبک‌ها بهتره اون رو در تمام فضاهای خانه استفاده کنید اما در سبک کلاسیک به این موضوع تاکید بیشتری میشه. از شاخصه‌های سبک کلاسیک که می‌تونه معرف خوبی براش باشه، تقارنه؛ وسایل و تزئینات اغلب جفت به کار میرن، پس یادتون باشه که اگر یک آینه دارید، اون رو در جای صحیحی قرار بدین که به تقارن فضا کمک کنه. رعایت این موارد خود به خود فضای متعادلی رو هم به وجود میاره. دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک (3) برای اینکه بدونید چطور مبلمانتون رو بچینید سعی کنید مثل یک آینه عمل کنید. مثلا دو مبل رو روبروی هم و یک میز رو وسط اون‌ها قرار بدین یا یک مبل کشیده و دو تک نفره در کنارش بذارید. بهتره اول از مبلمان بزرگتر شروع کنید و کم کم فضا رو تکمیل کنید. مدلهای سبک کلاسیک (1)

2.     نقطه کانونی رو پیدا کنید!

یک آینه بزرگ، یک مجسمه چوبی، یک اثر هنری چوبی یا حتی یک میز خیلی قشنگ می‌تونه نقطه کانونی دکور شما باشه. یادتون باشه که هر چیزی رو به عنوان نقطه کانونی انتخاب می‌کنید، سایر وسایل رو هم باید با اون تطبیق بدین. برای پیدا کردن این نقطه کانونی هم بهتره فضای خالی یک اتاق رو در نظر بگیرید؛ یک پنجره بزرگ، درهای فرانسوی، یا حتی خط وسط اتاق! همه این‌ها می‌تونند نقطه کانونی باشند. مثلا اگر یک شومینه که دو طرف اون صندلی قرار می‌گیره نقطه کانونی شما باشه، یک آینه یا یک اثر هنری بالای شومینه می‌تونه ظاهر کلاسیک اتاق شما رو تکمیل کنه. مدلهای سبک کلاسیک (2)

3.     رنگ‌ها و مصالح طبیعی

بیشتر رنگ‌هایی که در سبک کلاسیک به کار میرن، چون حالت سنتی دارن، از طبیعت الهام گرفته میشن؛ تناژهایی از زرد و طلایی، آبی، سبز و قهوه‌ای، حتی در بعضی نمونه‌ها رنگ‌های ملایم‌تری مثل خاکستری و صورتی هم دیده میشن. در استفاده کردن از رنگ سفید هم باید این نکته رو درنظر داشته باشید که اگر می‌خواید سبکتون کاملا کلاسیک باشه، از سفید چرک یا استخونی و اگر می‌خواید کمی تم معاصر داشته باشه، از سفید روشن استفاده کنید که اغلب در تزئینات و جزئیات برای القای حس تازگی و به روز بودن از این نوع سفید (سفید روشن با ته‌رنگ سبز) استفاده میشه. مدلهای سبک کلاسیک (3) مثلا دوتا صندلی با رنگ یکسانی انتخاب کنید، بعد کوسن‌هایی رو با پارچه‌ها، طرح و رنگ مشابه اون‌ها پیدا کنین و اون‌ها روی مبل روبرویی که رنگ متفاوتی داره قرار بدین، این هماهنگی و تکرار رنگ و طرح به عنوان «چسب» یکدستی فضا عمل می‌کنه و در دکوراسیون شما تعادل ایجاد میشه. مدلهای سبک کلاسیک (4)

4.     پارچه‌ها و بافت‌های برازنده و ظریف

در ابتدای مقاله یکی از ویژگی‌های سبک کلاسیک رو ظرافت بیان کردیم، در انتخاب پارچه برای این سبک هم باید این ویژگی رو منظور کرد و این نکته رو هم به خاطر داشته باشید که پارچه‌ها نباید خیلی جلب توجه کنند و بار تمام دکوراسیون رو به دوش بکشند. مخمل، کرباس و کتان معمولا کاربرد زیادی در سبک کلاسیک دارند و می‌تونید از چوب، سنگ و مرمر به عنوان مصالح تکمیل‌کننده در کنار این پارچه‌ها استفاده کنید. مدلهای سبک کلاسیک (5)

5.     مبلمان، وسایل تزئینی و آثار هنری در سبک کلاسیک

در سبک کلاسیک مبلمان زیادی استفاده نمیشه اما همون تعداد مورد نیاز هم باید ساده و پایدار باشند؛ خطوط صاف، تعادل، وضوح و هماهنگی قطعات شاخص‌ترین ویژگی‌های مبلمان سبک کلاسیک محسوب میشن و البته عنصر چوب که نقش پررنگی در سبک کلاسیک ایفا می‌کنه. روکش‌ها معمولا نرم و از پارچه‌های گلدار هستن. نقش و نگارهای باستانی، خاتم‌کاری‌های برنزی، پایه‌های مرمرین، گلدسته‌هایی از گل رز و … جزو تزئینات به شمار میرن. سبک دکوراسیون کلاسیک (1) ستون، طاقچه، قوس، قرنیز و گچبری و طلاکاری از تزئینات رایج سبک کلاسیک به شمار میان. جزئیاتی از جنس چوب، سنگ و حتی فلز در کنار کاغذ دیواری، پانل چوبی، پارچه‌های ابریشمی در دیوارها به کار میرن.  اغلب کفپوش در سبک کلاسیک پارکت انتخاب میشه تا با سایر اجزا هماهنگی داشته باشه. سبک دکوراسیون کلاسیک (2) لوسترهای کریستالی پرکار که خودشون اثر هنری‌ای در این سبک محسوب میشن، لامپ‌هایی به شکل اشک با پایه‌های سنگی یا شیشه‌ای گران قیمت، چراغ‌های کف یا حتی مخفی در پرده که در طاقچه یا میله پرده قرار می‌گیرند، عوامل روشنایی سبک کلاسیک هستن. شومینه، آینه، نقاشی و مجسمه، شمعدون برنزی و گلدان هم به عنوان وسایل جانبی اغلب در سبک کلاسیک دیده میشن. سبک دکوراسیون کلاسیک (3) همه این‌ها رو گفتیم، از یک عنصر نباید غافل شد، طرفداران سبک کلاسیک معمولا آدم‌های کلکسیونری هستن، پس حتما در کمدها و قفسه‌های چوبی اطراف خانه که با درهای شیشه‌ای پوشیده شدن، دنبال کلکسیون‌های با ارزششون بگردین. اصالت و تاریخ از گوشه گوشه سبک کلاسیک نمایان میشه. سبک دکوراسیون کلاسیک (4) مثلا می‌تونید یک اثر هنری رو به دیوار آویز کنید و دو لامپ یکسان دو طرف اون قرار بدین، یا دو طرف یک در، تابلو آویز کنید که اندازه و رنگ مشابهی داشته باشند یا حتی چهار یا شش تابلو کوچک رو براساس یک الگوی مشخص و منظم روی دیوار قرار بدید. سبک دکوراسیون کلاسیک (5)

سبک کلاسیک چه مزایای داره؟

سبک کلاسیک 2 مزیت اصلی داره:

1.     سبک کلاسیک، سبکی برای همه زمان‌ها

سبک کلاسیک چون از اصول خاصی پیروی می‌کنه، اصولی که با طبیعت دنیا و ذات انسان هم غریبه نیستن و مصالح و رنگ‌هاش از طبیعت وام گرفته شدن، تقریبا میشه گفت که هیچ وقت از مد نمیفته و شما می‌تونید سال‌های طولانی از داشتن چنین سبکی لذت ببرید. کلاسیک (1)

2.     سبک کلاسیک، سبکی برای خانواده

فضاهای متقارن و منظم، حضور یک شومینه، تم‌های رنگی نسبتا گرم از ویژگی‌های سبک کلاسیکه که به فضا روح بخشیده و می‌تونه یک خانواده رو به راحتی دور هم جمع کنه و این انرژی رو به اون‌ها هم منتقل کنه. کلاسیک (2)

سبک کلاسیک چه معایبی داره؟

حالا بریم سراغ معایب سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی…

1.     هزینه بالا

سبک کلاسیک خیلی با مبلمان و تزئینات ارزان قیمت سازگار نیست؛ درواقع چون بیشتر از چوب استفاده شده و درکنارش سنگ و مرمر و … خب به طبع هزینه‌ها هم بالا میره و به سمت سبکی لوکس پیش میره. از لحاظ تزئینات هم که معمولا در سبک کلاسیک کار دست و جزئیات زیاد دیده میشن، پس این هم تائیدی بر گران قیمت بودن این سبک هست. کلاسیک (3)

2.     حفظ و نگهداری دشوار

بازهم به دلیل مصالحی که بیشتر در سبک کلاسیک به کار میرن، مثل چوب حفظ و نگهداری از اون‌ها مشکل خواهد بود، چون ممکنه با مشکلات متعددی روبرو بشید. تزئینات یکی از پرکاربردترین عناصر در این سبکن، به خصوص از نوع گچبری و آسیب دیدن این‌ها و تعمیر اون سختی‌های خودش رو داره. هم‌چنین نقاشی‌ها، که اغلب نقاشی‌های دیواری یا سقفی هستن، ممکنه بعد از تعمیر کاملا مشابه نمونه اولیه نباشن و از اونجایی که سبک کلاسیک بسیار متقارن و منظم هست، کوچکترین نامنظمی کاملا به چشم بیاد. دکوراسیون کلاسیک (1)

3.     نبود عناصر مدرن

از اون جایی که به سبک کلاسیک، سنتی هم گفته میشه، مشخصه که عناصر مدرن در اون جایی ندارن. اگر شما فرد به روزی هستین، ممکنه خیلی از زندگی کردن طولانی مدت در یک خانه با سبک کلاسیک استقبال نکنید. راستی، سلام ساختمان در یک مقاله جداگانه چند نمونه پروژه سبک دکوراسیون کلاسیک رو بررسی کرده که اگر دوست دارین با جزئیات این سبک بیشتر آشنا بشین، مطالعه این مقاله رو از دست ندین. دکوراسیون کلاسیک (2)

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments