4.5 0

دکوراسیون آشپزخانه | انواع مدل ها و نکات مهم طراحی دکوراسیون آشپزخانه

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  22 اسفند 1401
دکوراسیون آشپزخانه - مدل های آشپزخانه های کوچک، مدرن و ایرانی

فکر کردن به طراحی دکوراسیون منزل بدون در نظر گرفتن دکوراسیون آشپزخانه محاله.در یک دنیا ایده آل، آشپزخانه‌ها همیشه تمیز و باز و جا دار هستن. امّا همه ما نمی توانیم صاحب آشپزخانه رویایی خود شویم. در واقع، هنوز نه! ما ایده‌های فوق جذاب و دوست داشتنی برای آشپزخانه‌های شما داریم. البته گاهی ممکن است خانه را اجاره کرده باشیم و اجازه تغییرات آن چنانی نداشته باشیم منتها، همیشه می توان چیدمان وسایل درون آشپزخانه و نوع آنها را انتخاب کنیم. گاهی حتی یه نقاشی ساده و رنگ جدید به کابینت‌ها می تواند محیط آشپزخانه را از این رو به آن رو کند. آشپزخانه‌های کم نور و بدون رنگ‌های مناسب باعث می‌شود تا هم آشپز بیشتر احساس خستگی کند و هم بعد از تهیه غذا دیگر اشتهای نداشته باشه. پس، رنگ‌ها را عاقلانه انتخاب کنید. به قولی آشپزخانه قلب خانه ست. برای همین باید زمان کافی برای طراحی آن بگذاریم.

دکوراسیون آشپزخانه

نکات اولیه دکوراسیون آشپزخانه

موقع طراحی دکوراسیون آشپزخانه ی خودتون بهتر هستش که چند نکته رو مد نظر داشته باشید:

  • به محل قرار گرفتن و جای وسایل فکر کنید. محل قرار گیری خوراکی‌های صبحانه را نزدیک میز صبحانه بگذارید. وسایل جا به جا کردن ظروف رو نزدیک سینک یا ماشین ظرفشویی در نظر بگیرید. شاید هم بخواهید خوراکی‌ها بعد از مدرسه بچه‌ها را در محلی قرار بدید که راحت‌تر بهش دست رسی داشته باشند و البته بهتر خوراکی‌های سالم و مقوی بذارید.
  • در دکوراسیون آشپزخانه جدید فضایی کافی برای حرکت در نظر داشته باشید. فضای درون آشپزخانه حداقل باید یک متر عرض داشته باشد تا بتوان راحت در آن حرکت کرد و به پخت و پز پرداخت. اگر قصد دارید از آشپزخانه‌های جزیره‌ای یا آشپزخانه بدون اپن استفاده کنید حتما این گزینه را در نظر داشته باشید.
  • ارتفاع مناسب برای قرار دادن مایکرویو یا اجاق توکار را پیدا کنید. ممکن است این ارتفاع به سن کودکان شما هم بستگی داشته باشد، پس حتما این مورد رو هم در نظر بگیرید. شاید بعدا بچه‌ها هم بخواهند در کارهای آشپزی کمک کنند، پس به نسبت قد و ارتفاع کابینت‌های پایین توجه کنید.
  • به محل قرار گیری سطل زباله و بازیافت هم فکر کنید. اگر آشپزخانه بزرگی در اختیار دارید می توانید از کابینت‌های یا سطل‌ها تو کار هم استفاده کنید.

در ادامه نکات بیشتری از دکوراسیون داخلی آشپزخانه همراه با عکس دکوراسیون داخلی آشپزخانه را به شما خواهیم گفت که امیدواریم بتوانید در آشپزخانه خودتان اجرا کنید.

دکوراسیون آشپزخانه 1

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

قبل از هر چیز، بهتر ست که با ابعاد آشپزخانه خودمان آشنا بشیم.  همانطور که گفتیم درون فضای آشپزخانه ی که قصد دکوراسیون آن را داریم باید یک متر عرض داشته باشه، پس اگر قصد نوسازی آشپزخونه و تغییر دکوراسیون آشپزخانه رو دارید یک متر بردارید و ابعادش رو اندازه بگیرید.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

معمولا برای دکوراسیون آشپزخانهکوچک از سبک یک دیوار و گاهی هم از مدل گالری استفاده می کنند. مدل گالری همانطور که در عکس دکوراسیون آشپزخانه زیر می بینین، در واقع آشپزخانه‌ای هستش که طویل و باریک هست و کابینت‌ها و وسایل آشپزخانه در دو ردیف موازی از هم قرار گرفتن و شاید مثل تصویر زیر به صورت دکوراسیون آشپزخانه پنجره دار باشه و در انتها به یک پنجره بزرگ برسه.

دکوراسیون آشپزخانه 2

در مورد مدل‌های دیگری آشپزخانه در بخش‌های بعد صحبت خواهیم کرد، حالا بپردازیم به این که چطور آشپزخانه‌های کوچک را بزرگتر و دلباز‌تر کنیم.

استفاده از رنگ‌های سفید، طوسی و نقره‌ای برای دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ باعث می‌شود نور محیط برای انجام کارهای آشپزی بیشتر بشه. به علاوه، این رنگ‌ها باعث میشن تا وسایل آشپزخانه مانند ظروف، میز و صندلی و … که رنگ‌های متفاوت هستن بیشتر به چشم بی آیند. رنگ نقره‌ای به خصوص همراه با سینک‌های تمیز و براق باعث می‌شه تا آشپزخانه تمیز‌تر و درخشش بیشتری داشته باشه.

ترکیب رنگ‌های قهوه‌ای و آبی نفتی با نقره‌ای جذابیت آشپزخانه را دوچندان می کنه. می توانید یخچال‌های استفاده کنید که رنگ طوسی و براقی دارن تا با کابینت‌ها یک دست شوند، مانند تصویر زیر دکوراسیون آشپزخانه با وسایل نقره ای و البته همانطور که در عکس دکوراسیون آشپزخانه زیر می بینین، از وسایل دوست داشتنی و جذابی مثل همین خرگوش کوچک می توان استفاده کرد، این نظر بچه‌ها را به خود جلب کرده و حسابی می تواند سرگرمشان کند تا شما با خیال راحت غذای خود را آماده کنین.

دکوراسیون آشپزخانه 3

دکوراسیون آشپزخانه 4

حتی اگر دوست داشته باشین می تونید از دیوارهای آجری استفاده کنین و بعد آنها رو رنگ سفید بزنین، مثل تصویر بالا که دکوراسیون آشپزخانه‌های بدون اپن هست و برای آشپزخانه‌های کوچک مناسبه.

امّا خوبی رنگ سفید یا به طور کل رنگ‌های روشن، این که می توان از رنگ‌های مختلف برای وسایل استفاده کرد و تقریبا هر تضادی را می پذیره. انتخاب رنگ سفید باعث می‌شه فضای آشپزخانه بزرگتر و دلباز‌تر به نظر بیاید. نورپردازی دکوراسیون آشپزخانه با وسایل سفید بیشتر از هر رنگ دیگری هست. حتی می توانید از وسایل دکوری سفید استفاده کنین.

دکوراسیون آشپزخانه 5

هر روز صبح با گذاشتن چند میوه خوش رنگ جذاب محیط اشپزخانه را دو چندان جذاب کنین و البته از این راه اعضای خانواده را به خوردن میوه تشویق کنید.

دکوراسیون آشپزخانه 6

ولی فقط به رنگ‌های سفید و نقره‌ای وابسته نشین، البته تنوع آنها بیشتر هست و می تونید هر چند وقت یک بار با تغییر وسائل جزئی یا گل و گیاه به آشپزخانه تنوع ایجاد کنید، منتها می تونید از وسایل رنگ روشن دیگری هم استفاده کنین، مثل عکس دکوراسیون داخلی آشپزخانه .

اگر به عکس‌های قبل دقت کرده باشید می بینین که از کف پوش‌های متنوعی در آن استفاده شده. در آشپزخانه استفاده از پارکت، سنگ و سرامیک ایده ی خوبی ست. پارکت چوبی همیشه حس و حال خوبی به انسان می‌ده امّا باید با نحوه تمیز کردن و نگهداری از آن آشنا شوید. پس همیشه قبل از انتخاب چیزی، حسابی در مورد آن مطالعه کنید.

دکوراسیون آشپزخانه 7

آشپزخانه را تبدیل به فضای شاد و جذاب برای کودکان و خودتان کنید. برای دیوار از رنگ‌های قابل شستشو استفاده کنید و آن را به رنگی تیره در بیاورید. رنگ مشکی را پیشنهاد نمی کنیم، اگر کمی متمایل به خاکستری باشد بهتره. چون اگر یادتون باشد گفتیم برای آشپزخانه‌های کوچک رنگ‌های روشن بهتره و راحت‌تر می توان آنها را روشن کرد. حالا روی دیوار با گچ‌های رنگی یادداشتی برای اعضای خانواده بنویسین. کودکان هم می توانند نقاشی‌های خود را به جای بگذارند و راحت‌تر هم میشه پاکش کرد. این مدل دکوراسیون آشپزخانه هم شاد هست و هم شیک!

دکوراسیون آشپزخانه 8

استفاده از کاشی‌های طرح دار هم ایده‌ای ست که برای آشپزخانه ی دوست داشتنی شما. به عکس زیر نگاه کنین. در بخش بالا سینک با قرار دادن کاشی‌ها نقشی زیبا شکل گرفته ، شاید هم بخواهید آن را امتحان کنید!

تصویر دکوراسیون آشپزخانه 2017 که در زیر گذاشتیم برای آشپزخانه کوچک هستش و وسایل در دو ردیف قرار گرفتند، امّا به رنگش دقت کنید. از استفاده از رنگها نترسید ولی رنگهای را انتخاب کنین که ملایم‌تر باشن. تازه میتونید از کاشی‌های طرح دار استفاده کنین. به کاشی‌های بالای اجاق گاز توکار تصویر زیر دقت کنین.

دکوراسیون آشپزخانه 9

دکوراسیون آشپزخانه 10

به عکس دکوراسیون آشپزخانه بالا اگر نگاه کنین می بینین که چقدر ساده کار شده ولی در عین حال جذاب هستش. استفاده از چوب همیشه می تونه فضای آشپزخانه رو شیک‌تر کنه. بعلاوه، سادگی خودش یکی از اصل‌های مهم در طراحی به شمار میره.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

در تصویر بالا هم طراحی سه بعدی دکوراسیون برای یک آشپزخانه کوچک رو می بینید که ترکیب خوبی از رنگ های سفید و طلایی در اون به کار رفته.

شاید بخش آشپزخانه و ناهار خوری شما با هم ترکیب شده باشن. می تونین از یک میز به عنوان اپن یا بخش جزیره‌ای خود استفاده کنید. با سقف کاذب و چراغ‌های آویز نور آن را افزایش بدهید. رنگ‌های متنوع بخش ناهارخوری یا نشیمن می‌توان با آشپزخانه سفید شما تضاد خوبی ایجاد کند.

دکوراسیون آشپزخانه 11

دکوراسیون آشپزخانه پنجره دار که تو تصویر بالا می‌بیند از صندلی‌ها رنگی قشنگی استفاده کرده ولی باز هم رنگ‌ها در حداقل هستند. اگر هم دقت کنید رنگ صندلی‌ها با بخشی از کاشی‌ها سمت پنجره ست شدند.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

آشپزخانه‌های مدرن به طور معمول حالتی هندسی‌تر دارن و رنگ‌های نقره‌ای و طوسی خیلی تو این سبک دیده میشن و بهترین دکوراسیون آشپزخانه مدرن به همین سبک هستش و نمونه اش رو در تصویر زیر میتونید ببینید.

دکوراسیون آشپزخانه 12

اگر دقت کرده باشید اکثر آشپزخانه‌ها حالت U شکل دارن. مثل دکوراسیون آشپزخانه عکس زیر. در این سبک دو دیوار در مقابل هم هستند که کابینت‌ها و یخچال در این بخش‌ها قرار میگیرن و بخش میانی جای سینک و ماشین ظرفشویی هست و دو دیوار موازی رو بهم متصل می‌کنه. اکثر آشپزخانه‌های مدرن از همین سبک استفاده می کنن، امّا شاید شما دلتان بخواهد تنوعی به آن بدین.

دکوراسیون آشپزخانه 13

اگر فضای آشپزخانه شما به اندازه کافی بزرگ ست که هم بخش جزیره‌ای داشته باشین و هم اپن، چند ایده برای دکوراسیون آشپزخانه شما داریم که در عکس‌های زیر آن را خواهید دید. بخش جزیره‌ای یکی از جدیدترین دکوراسیون آشپزخانه‌ها ست که در سالهای اخیر در طراحی‌ها داخل خانه زیاد ازش استفاده شده.

دکوراسیون آشپزخانه 14

آشپزخانه ی جزیزه‌ای یا شبه جزیزه ای، تو کشور ما بیشتر به اسم اپن شناخته میشن. ولی اپن‌ها معمولا از یک سمت به دیوار آشپزخانه اتصال دارن، ولی در جزیزه‌ای بخشی در وسط آشپزخانه قرار میگیره که در این بخش سینک قرار میدن. البته می توانید جلوی بخش جزیزه ی خودتون چند صندلی بلند هم بگذارید و به جای میز ازش استفاده کنید.

دکوراسیون آشپزخانه 15

حتی می توانید در بخش جزیزه‌ای خودتان، گاز تو کار قرار بدین و غذاهای خوشمزه‌ای همانجا جلوی مهمان‌ها آماده کنین.

دیوارهای آجری هم جزء زیباترین دکوراسیون آشپزخانه به حساب میرن. فضا رو صمیمی‌تر می کنن و با اینکه شاید حالتی کلاسیک داشته باشن ولی طراحهای مدرن بهشون علاقه خاصی دارند. استفاده از چوب برای کابینت و به طور کل طراحی آشپزخانه هم می توانه حالتی مدرن داشته باشه و هم کلاسیک یا سنتی. اگر قصد دارین تا آشپزخانه‌ای چوبی داشته باشین و به قولی طبیعت را به درون خانه بیاورید باید حواستان به وسایلی که در تکمیل این دکوراسیون استفاده می کنید نیز باشد. اگر می خواهید بیشتر حس و حال مدرن داشته باشد چطور است که آن را با فلز ترکیب کنید؟ یا از سرامیک‌های براق طوسی رنگ؟

دکوراسیون آشپزخانه 16

البته پیشنهاد ما برای خانه‌های آپارتمانی استفاده از رنگ سفید هست تا فضای باز بیشتری داشته باشن، منتها برای خانه‌های ویلای که پنجرهای فراوان دارن و اصولا نورگیر هستن استفاده از رنگ‌های چوبی تیره رنگ هم شاید ایده بدی نباشه.

تو چند عکس دکوراسیون آشپزخانه بعدی می بینم که چطور از میز‌های ساده یا کابینت‌ها به جای بخش جزیره‌ای آشپزخانه استفاده کردند.

دکوراسیون آشپزخانه 17

دکوراسیون داخلی آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه 18

در داخل عکس دکوراسیون داخلی بالا می بینیم که از صندلی‌های رنگی استفاده کردن. شما هم به این رنگ علاقه دارید؟ یا شاید بخواهید از رنگ مورد علاقه ی خودتون استفاده کنید. تعداد صندلی‌ها هم البته به خودتون بستگی داره. شاید فقط دو تا صندلی لازم داشته باشید. مثل تصویر دکوراسیون آشپزخانه زیر که از صندلی‌های فرفورژه استفاده کرده.

دکوراسیون آشپزخانه 20

دکوراسیون آشپزخانه 19

اگر فضای بیرون خانه شما به خصوص آشپزخانه به سمت پارکی یا فضای باز و طبیعت هستش، اضافه کردن چند پنجره میتونه فکر خوبی باشه. به خصوص اگر سینک را در مقابلش قرار بدید می تونید موقع شستن ظرفها از نور طبیعی استفاده کنید.

دکوراسیون آشپزخانه 21

وسایل نقره‌ای جای خود، دیوارها و کاشی‌های که رنگ نقره‌ای دارند هم می تونه به عنوان یکی از انواع دکوراسیون آشپزخانه معرفی بشه.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

دکوراسیون آشپزخانه 22

استفاده از گل و گلدان در دکوراسیون داخلی آشپزخانه می تونه تضاد رنگ خوبی ایجاد کنه.

حالت طبیعی چوب و رنگ مشکی آن باعث شیک‌تر شدن آشپزخانه میشه . همانطور که در عکس دکوراسیون آشپزخانه زیر هم مشاهده می کنید، کابینت‌ها و قرنیه‌های کار شده از چوب تیر رنگ هستند و با شیرآلات و چراغ‌های فلزی ترکیب شدند. صندلی‌ها هم ترکیبی از چوب و فلز هستند. در اینجا نکته‌ای مهمی وجود دارد که شاید خودتان نیز متوجه شدید، سعی کنید تعداد رنگ‌ها و موادی که استفاده می‌کنید را به حداقل برسونید. ترکیب سه رنگ یا سه ماده اولیه می‌تواند بهترین حالت باشد.

دکوراسیون آشپزخانه 23

دکوراسیون آشپزخانه 24

شاید با خودتان فکر کنید، من که خانه ی ویلای ندارم که انقدر منبع نور داشته باشه و بخوام از رنگ‌های تیر استفاده کنم، نگران نباشین همیشه با یک نوسازی می‌تونین آشپزخانه خودتان را مدرن کنین. اضافه کردن چند پنجره یا فرماسیون جدید به شکل پنجره‌ها باعث افزایش نور محیط آشپزخانه میشه و بعد می‌توان از رنگ‌های تیره و شیک استفاده کرد.

دکوراسیون آشپزخانه 25

دکوراسیون آشپزخانه 26

اضافه کردن سقف کاذب و چند منبع نور داخلی هم به این کار کمک می‌کنه و طراح شما شاید پیشنهاد استفاده از این سقف‌های کاذب رو پیش بکشد. کف براق چوبی همیشه حس خوبی به آدم می‌دهد، پس چطور است ست رنگی خود را با کفی چوبی هماهنگ کنید.

از وسایل شیک و مدرن دیگر شاید بتوان به صندلی‌های روکش چرمی برای دکوراسیون آشپزخانه اپن دار را پیشنهاد داد.

دکوراسیون آشپزخانه 27

­ دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

اگر دوست دارید دکوراسیون آشپزخانه ایرانی داشته باشین و از عناصری استفاده کنین که بیشتر حال و هوای سنتی داشته باشد تا مدرن می توانید از کاشی‌ها رنگی برای دیوار‌ها استفاده کنید. در دکوراسیون جدید آشپزخانه از شیرآلات قدیمی، کوزه‌های رنگی و صندلی‌ها چوبی می تواند حس و حال فضای قدیمی و سنتی را ایجاد کنه.

دکوراسیون آشپزخانه 28

چینی‌های گل قرمز و ظرف‌های با طرح‌های آبی همیشه در این سبک دکوراسیون آشپزخانه استفاده می شوند. از وسایل محبوب دیگر این نوع دکوراسیون، ظروف مسی هست. حتی اگر قصد ندارید از قابلمه‌های مسی استفاده کنید می تونید داخلش میوه یا گل و گیاه بگذارید و به عنوان نمادی از فضای سنتی درون آشپزخانه خودتان قرار دهید.

دکوراسیون آشپزخانه 29

چیدمان کابینت‌های آشپزخانه شما ممکن هست در حالت L باشد که این سبک هم محبوبیت زیادی بین افراد داره چون حالتی شبیه دکوراسیون آشپزخانه با اپن ایجاد می‌کنه. اگر به عکس دکوراسیون آشپزخانه پایین نگاه کنین، به جای استفاده از کابینت برای بخش بالا از قفسه‌های باز استفاده کردند. در آشپزخانه‌های ایرانی همیشه می توانید از گیاهان مختلف استفاده کنید و حتی ریحان و جعفری درون گلدان‌ها بکارید تا موقع آشپزی از سبزی تازه استفاده کنید.

دکوراسیون آشپزخانه 30

استفاده از سبد برای قرار دادن نان هم ایده‌ای خوبی هست. اگر اهل نان پختن باشید می تونید نان‌های تازه را داخل سبد بگذارید و رویشان دستمال سفیدی قرار دهید تا تازگی خودشان را از دست ندهند.

دکوراسیون آشپزخانه 31

دکوراسیون آشپزخانه 32

اگر قصد دارین از کاغذ دیوارهای رنگی و دوست داشتنی مثل تصویر بالا استفاده کنین حتما موقع خریدش حواستان باشه که قابل شستشو باشند وگرنه حسابی به دردسر می افتید.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

استفاده از ترکیب سفید و قهوه ای یکی دیگه از مشخصه های دکوراسیون های ایرانی است که در تصویر بالا هم مشاهده می کنید.

دکوراسیون آشپزخانه 33

عکس دکوراسیون آشپزخانه آخر یک نمونه خیلی سنتی ست و همونطور که می‌بینن بیشتر از چوب ازش استفاده شده. سبد حصیری، ظروف رنگی و وسایل قدیمی حالتی سنتی و کلاسیک به آشپزخانه دادند.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دریافت قیمت دقیق کمد +