3.6 1

رنگ مولتی کالر ساختمان؛ مزایا و معایب رنگی نوین در صنعت ساختمان

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  2 اسفند 1401
رنگ مولتی کالر ساختمان؛ مزایا و معایب رنگی نوین در صنعت ساختمان

در این مطلب به معرفی رنگ مولتی کالر ساختمان می پردازیم. در ادامه مزایا و معایب این رنگ ها رو باهم بررسی کرده و در انتها نکاتی کاربردی و فنی از اجرای رنگ مولتی کالر بهتون میگیم. پس با ما همراه باشین.

رنگ مولتی کالر چیست؟

ابتدا بیاین باهم ببینیم به چه رنگی میگن مولتی کالر؟! رنگ های مولتی کالر همونطور که از اسمشون پیداست، شامل چندتا رنگ میشن. به این صورت که در داخل زمینه ای تک رنگ، رشته ها و تکه های رنگی با رنگ های متنوع وجود دارند. رنگ های مولتی کالر جزء رنگهای نسبتا جدید بازار هستند. قدمت این رنگ ها از رنگ های قدیمی مثل رنگ روغن و رنگ پلاستیک کمتره.

رنگ های مولتی کالر دارای تنوع رنگی بسیار زیادی هستند. یکی از دلایلی که طرفداران زیادی برای خودش پیدا کرده، همین تنوع بالا و غیر یکنواختی این رنگ هاست. رنگ های مولتی کالر میتونن دارای رنگ زمینه ای مختلف باشند. علاوه بر این، رگه ها و رشته های رنگی که در این زمینه رنگ قرار میگیره، میتونه بسیار متفاوت و متنوع باشه. این رشته ها میتونن هر رنگی داشته باشن و محدودیتی از جهت رنگ برای اونها وجود نداره.

این رنگ های ساختمانی، برخلاف سایر رنگ ها، با هر ابزاری اجرا نمیشن. رنگ های مولتی کالر باید با اسپری های مخصوص اجرا بشه و نمیتونه با غلتک و یا قلم اجرا بشه. البته این قضیه مربوط به لایه نهایی رنگ است. برای زیرسازی های این رنگ ها که میتونه از جنس رنگ پلاستیک، اکریلیک و یا پرایمر مخصوص باشه، از غلتک و قلم استفاده میشه.

رنگ مولتی کالر، همانند بقیه رنگ ها کاربرد ها و مزایا و معایب خاص خودش رو داره. شناختن این موارد باعث میشه بتونیم با علم و آگاهی و چشمهایی باز انتخاب کنیم. وقتی مزایا و معایب و کاربرد های خاص رنگ رو بدونیم، میتونیم بر اساس نیازی که داریم، انتخاب صحیحی انجام بدیم. در ادامه کاربرد ها و مزایا و معایب رنگ مولتی کالر رو باهم بررسی میکنیم.

کاربرد رنگ مولتی کالر

رنگ مولتی کالر بیشتر در محیط های عمومی و پر رفت و آمد استفاده میشه. در محیط هایی مثل داخل اتاق های منازل یا داخل هال، کمتر از رنگ های مولتی کالر استفاده میشه. یکی از دلایل این مساله اینه که رنگ مولتی کالر، گرد و غبار رو کمتر به خودش جذب میکنه. رنگ مولتی کالر عادی قابل شستشو نیست. فقط نمونه های بسیار با کیفیت این رنگ ها قابل شستشو هستند. البته میزان مقاومت در برابر آب بهترین رنگ های مولتی کالر هم به رنگ روغن نمیرسه.

یکی از دلایلی که کمتر برای داخل منازل استفاده میشه هم، ضد آب نبودن این رنگ هاست. البته طرح های خاص اون هم میتونه عامل دیگه ای باشه که خانواده ها اون رو برای رنگ آمیزی دیوار های داخل منازل خودشون در نظر نگیرن.

همون طور که گفتیم، رنگ های مولتی کالر برای رنگ آمیزی محیط های عمومی تر مثل مدارس، فروشگاه ها، مغازه ها و … کاربرد زیادی داشته و مناسب است.

2رنگ آمیزی مدارس با رنگ مولتی کالر

مزایا و معایب رنگ مولتی کالر

رنگ های ساختمانی هرکدوم دارای نقاط قوت و ضعف هستند. ما براساس بودجه، نیاز خودمون و این نقاط قوت و ضعف، اقدام به انتخاب اون ها میکنیم.

بذارین براتون یک مثال بزنم. فرض کنین شما میخواهید منزل خودتون رو رنگ کنین. برای این کار بودجه ی خاصی رو در نظر گرفتین و تأکید دارین که حتما رنگ مورد نظرتون کاملا ضد آب باشه. طبیعتاً شما نباید رنگ پلاستیک رو انتخاب کنین و باید از بین رنگ های روغنی و اکریلیک با زیرسازی رنگ روغن، یکی رو انتخاب کنین.

یا مثلاً شما بودجه ی خیلی محدودی رو برای نقاشی منزلتون در نظر گرفتین و خیلی براتون مهمه که رنگ آمیزی بسیار فوری و سریع انجام بشه. بر اساس این مسأله، شما نباید از رنگ روغن استفاده کنین چون هم گرونه و هم اجرای رنگ با روغنی ساختمان، زمان نسبتاً زیادی رو احتیاج داره. این مقدمه بریم سراغ بررسی مزایا و معایب رنگ مولتی کالر ساختمان.

رنگ مولتی کالر دیوار

مزایای رنگ مولتی کالر

  • مقاومت بالایی نسبت به شستشو داره

رنگ مولتی کالر مقاومت 100 درصدی نسبت به شستشو نداره اما مقاومتش بالاست. البته نمونه های باکیفیت این رنگ دارای مقاومت نزدیک به 100 درصد در برابر شستشو است. این مقاومت بسیار به زیرسازی این رنگ ها وابسته است. اگر زیرسازی این رنگ با رنگ پلاستیک انجام بشه که قیمت پایین تری هم داره، مقاومت کمتری نسبت به آب داشته ولی مقاومت این رنگ ها با زیرسازی پرایمر مخصوص و یا رنگ روغن، نسبت به شستشو بالاست.

  • نیاز به حلال نداره

رنگ های مولتی کالر نیاز به هیچگونه حلالی نداشته و به صورت آماده هستند. گالن این رنگ ها مستقیماً به پیستوله متصل شده و با همون غلظت مورد استفاده قرار میگیرند. البته قبل از اینکه گالن به پیستوله متصل بشه، باید حسابی تکان داده بشه تا به صورت یکنواخت باشه.

  • بوی کمی داره

باتوجه به اینکه رنگ های مولتی کالر نیاز به حلال ندارند، بنابراین بوی ناشی از تینر روهم ندارند و به صورت کلی رنگ هایی کم بو هستند.

  • تنوع زیادی در طرح ها و رنگ ها داره

یکی از دلایلی که این رنگ ها طرفداران زیادی پیدا کرده هم همین دلیله. زمینه این رنگ ها میتونه رنگ های متنوعی داشته باشه و در این زمینه، رگه های رنگی مختلفی میتونن قرار بگیرن.

  • موج ها و ایرادات دیوار رو میپوشونه

رنگ های مولتی کالر مات هستند و رنگ های مات، ایرادات و موج های دیوار رو به خوبی پوشش میدن. انعکاس نور از رنگ های مات به صورتیست که معایب و ناهمواری های دیوار به چشم نمیاد.

  • گرد و غبار رو جذب نمیکنه

قبلاً هم گفتیم که رنگ های مولتی کالر گرد و غبار رو جذب نمیکنه. این مزیت باعث شده که رنگی مناسب برای محیط های شلوغ و پر تردد مثل مدارس، فروشگاه ها و … باشه. این خاصیت به دلیل ویژگی خاص الیاف این رنگ هاست.

  • سرعت اجرای بالایی داره

رنگ های مولتی کالر زود خشک شده و به دلیل اینکه با اسپری اجرا میشه، اجرای سریعی داره. پس اگر محدودیت زمانی دارین، میتونه یکی از گزینه های شما برای رنگ آمیزی رنگ مولتی کالر باشه. اگر سطح زیر کار رنگ مولتی کالر گچ باشه، یک روزه و اگر سیمان باشه 3 روزه رنگ خشک میشه.

  • دارای مقاومت مناسبی در برابر تابش نور خورشید است

مولتی کالر در برابر تابش مداوم نور خورشید، تغییر رنگی از خودش بروز نمیده.

قوطی های رنگ

معایب رنگ مولتی کالر

  • قابل ترمیم و لکه گیری نیست

این رنگ به دلیل نوع خاصی که داره، قابل ترمیم نیست. اگر قسمت خاصی از این رنگ دچار زدگی یا مشکل بشه، باید کل دیوار رو مجدد رنگ آمیزی کرد. این مسأله باعث میشه هزینه خیلی زیادی متحمل بشیم.

  • اگر بخواهیم بعد از مولتی کالر، از رنگ دیگری استفاده کنیم باید هزینه زیادی بابت صاف کردن دیوار و بتونه کاری آن پرداخت کنیم.

رنگ مولتی کالر بعد از اجرا برروی دیوار، حالتی برجسته و ناصاف داره. بنابراین بعد از اجرا، رنگ دیگری روی آن قرار نمی گیره. باید مجددا کل دیوار بتونه کاری شده و سپس رنگ جدید بر روی اون قرار بگیره.

  • اجرای آن به سادگی اجرای روغن و پلاستیک نیست و نیاز به تکنولوژی و فردی خاص دارد.

همون طور که گفتیم، رنگ های مولتی کالر با غلتک و قلم قابل اجرا نیستند. برای اجرای اون ها باید از پیستوله های خاص استفاده کرد. بعضی از نقاشان این نوع از پیستوله ها رو ندارند و هرکسی نمیتونه کار مولتی کالر انجام بده.

  • کیفیت های اجرایی بسیار متفاوت و گسترده ای داره

به دلیل اینکه این رنگ دارای زیرسازی های مختلفی است، میتونه کیفیت های مختلفی هم داشته باشه. این کیفیت بسیار وابسته به کیفیت زیرسازی است. مثلاً رنگ مولتی کالر با زیرسازی پلاستیک، قابلیت شستشوی خیلی پایینی داره در حالیکه با زیرسازی پرایمر مخصوص، قابلیت شستشوی اون افزایش پیدا میکنه.

با توجه به اینکه کیفیت رنگ مولتی کالر مختلفه، بازه قیمتی اون هم متفاوت و گسترده ست و باعث میشه که کار شما برای استعلام قیمت رنگ مولتی کالر و قرارداد بستن با مجریان، سخت بشه.

5اسپری رنگ های مولتی کالر

آیا رنگ مولتی کالر قابل شستشو است؟

میتونیم بگیم بستگی داره! ضد آب بودن و قابل شستشو بودن رنگ  مولتی کالر، بستگی به زیرسازی اون داره. هرچه از زیرسازی قوی تری استفاده کنیم، رنگ ما قابلیت شستشوی بیشتری داره. رنگ های مولتی کالر به طور کلی میتونه دارای 3 نوع زیرسازی داشته باشه. زیر سازی رنگ پلاستیک، زیرسازی پرایمر مخصوص و زیرسازی رنگ اکریلیک.

اگر از زیرسازی رنگ پلاستیک استفاده کنین، رنگتون کمترین میزان مقاومت در برابر آب رو داره. زیرسازی با پرایمر باعث ارتقای مقاومت نسبت به آب شده و بهترین میزان مقاومت رو در برابر زیرسازی ها، اکریلیک داره. البته این رو بگم که رنگ مولتی کالر با بهترین زیرسازی هم مقاومت 100 درصدی در برابر آب نداره.

 

پرایمر اکریلیک

 

روش اجرای رنگ مولتی کالر ساختمان

برای اجرای رنگ شما باید کارهایی رو قبل از اجرا انجام بدید. بعد از انجام این کار ها، پروسه نقاشی شروع شده و سپس باید بعد از نقاشی هم کارهایی رو انجام بدید تا قبل از خشک شدن رنگ، به اون آسیبی وارد نشه.  در ادامه مراحل اجرای رنگ رو از ابتدا تا انتها بررسی میکنیم.

  • جمع کردن وسایل خانه

باید تمام وسایل منزلتون رو جمع کنین تا رنگ برروی اون ها نریزه. میتونین اون ها رو در یکی از اتاق ها و یا در گوشه ای از هال جمع کنین. حتما باید برروی اون ها پارچه ای بندازین و برروی پارچه، پلاستیک بکشید. اینجوری اگر رنگ برروی پلاستیک بریزه، حتی اگر پلاستیک سوراخ باشه، رنگ به وسایلتون نمیرسه.

  • انداختن پلاستیک و پوشاننده سطح برروی زمین

این کار باعث میشه رنگ که برروی زمین میریزه، مارو نگران تمیز کردن کف ساختمان نکنه. در مجموع این کار باعث صرفه جویی در هزینه و انرژی ما میشه.

7کف پوش کردن اتاق هنگام رنگ آمیزی

    • تمیز کردن سطح مورد نظر برای نقاشی
    در این مرحله باید سطح کاملاً تمیز و عاری از هرگونه موادی از قبیل دوده و گرد و خاک و چربی و …  باشه
    • بتونه کاری و لکه گیری سطوح
    این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخورداره. بتونه کاری و لکه گیری خوب، باعث میشه کیفیت رنگ رویی هم خوب باشه. بتونه کاری، ناهمواری های سطح رو میگیره و سطح رو آماده برای پذیرش رنگ میکنه. البته برخی از دیوار ها تمیز بوده و نیاز به لکه گیری ندارن. برای این دیوار ها بعد از تمیز کردن سطح، مستقیماً لایه های زیرین رنگ رو اجرا میکنیم.

8بتونه کاری دیوار در نقاشی

    • زیرسازی
    در این مرحله باید رنگ های زیرین زده بشه. بر اساس انتخاب کارفرما، یکی از زیرسازی های پلاستیک، پرایمر مخصوص و اکریلیک در زیر کار زده بشه. البته اگر سطح زیرین قبلا رنگ نخورده و گچی است، میتونین روغن الیف هم بزنین. توجه داشته باشین که سطوح گچی در مرحله زیرسازی باید از رنگ اشباع شده و کاملا رنگ رو جذب کنن تا بعدا در لایه سطحی دچار مشکل نشین.
    • اجرای رنگ برروی دیوار
    بعداز زیر سازی، نوبت به اجرای رنگ رویی برروی دیوار میشه. رنگ مولتی کالر با اسپری مخصوصی اجرا میشه و باید قوطی رنگ، بعد از مخلوط شدن، در داخل دستگاه قرار گرفته و استفاده بشه. حواستون باشه که رنگ رو باید قبل از باز شدن درب کاملا در داخل قوطی خودش تکان بدید تا مخلوط بشه. نباید از وسیله خارجی برای مخلوط کردن این رنگ استفاده کنید.بعد از مخلوط کردن رنگ و قرار گرفتن در داخل پیستوله مخصوص، رنگ برروی سطح پاشیده می شه. بهتره که ابتدا رنگ از سمت راست به چپ و در مرحله بعد، از بالا به پایین اسپری بشه. هنگام اسپری رنگ برروی دیوار، باید حدود فاصله با دیوار در حد 30 تا 40 سانتی متر باشه.
    • مراقبت از دیوار پس از رنگ آمیزی
    پس از پایان رنگ آمیزی و تا هنگام خشک شدن رنگ، باید حواستون باشه که گرد و غبار در محیط ایجاد نشه. ایجاد گرد و غبار باعث میشه سطح رنگ دچار افت کیفیت بشه. همون طور که در سایر مطالبمون هم گفتیم، اگر منزل شما در حال بازسازیست، رنگ آمیزی دیوار ها و سقف باید آخرین مرحله از کار شما باشه. البته با یک استثناء. اگر کابینت آشپزخانه منزلتون هنوز نصب نشده، آخرین مرحله نصب کابینت هاست و رنگ آمیزی باید قبل از نصب کابینت ها انجام بشه.

کاتالوگ رنگ مولتی کالر

تفاوت رنگ مولتی کالر با بلکا چیست؟

با توجه به تشابه بین رنگ ساختمان مولتی کالر با بلکا، در این قسمت می‌خواهیم به برخی از این نکات مشترک اشاره کنیم:

مقایسه رنگ مولتی کالر با پوشش بلکا؛ کدوم بهتره؟

مقایسه رنگ مولتی کالر با پوشش بلکا

مولتی کالر و پوشش بلکا چه شباهت‌هایی دارند؟

شمارهشباهت‌ها
1هر دو مقاومت خوبی در برابر جذب گرد و غبار دارند
2هر دو چسبندگی مناسبی به سطح دارند
3جدا کردن هر دو متریال از دیوار کمی مشکل و تخصص می‌طلبد
4بخشی از سطح در هر دو حالت قابلیت تعمیر و ترمیم دارد
5هر دو در برابر ضربه مقاوم هستند
6تنوع رنگی در هر دو تکنیک بسیار بالاست
7پستی و بلندی‌های دیوار در هر دو تکنیک پنهان می‌ماند و نگرانی از این بابت وجود ندارد

رنگ مولتی کالر و بلکا چه تفاوت‌هایی دارند؟

 موضوعبلکامولتی‌کالر
1ترکیباتمواد 100% طبیعیاستفاده از رنگ روغنی، اکریلیک یا پلاستیک
2نحوه‌ی اجرااجرای آساننیاز به اسپری مخصوص و آماده‌سازی محیط
3آماده‌سازی سطح (فقط سطح مورد نظر تمیز و فاقد آلودگی باشد) بدون نیاز به آماده‌سازی سطح (تمیزکاری اوّلیه، بتونه‌کاری و زیرسازی لازم دارد ) باید سطح را قبل از نقاشی آماده کرد
4ضخامت، عایق حرارتی و صوتیعایق صدا و حرارتبخاطر ضخامت کمتر، عایق نیست
5بافتطرح‌های سفارشی با سلیقه شمانیاز به نقاش یا هنرمند برای اجرای طرح‌های خاص
6آسیب‌های جسمی و زیست محیطیبدون آسیب به محیط زیست و بدون آسیب‌های تنفسی و جسمیبخاطر استفاده از مواد شیمیایی، نیاز به ماسک و عینک مخصوص دارد
7ماندگاری رنگرنگ‌ها مستحکم و بادوام هستندبا زمان رنگ‌ها ممکن است کم‌رنگ شوند
8قیمتممکن است کمی گران‌تر باشدبسته به نوع رنگ ممکن است ارزان‌تر باشد

نکاتی در مورد اجرای رنگ مولتی کالر

  • بعد از اجرای رنگ مولتی کالر و خشک شدن رنگ، باید رنگ اجرا شده با رنگ انتخاب شده در کاتالوگ، مشابه باشند.
  • همون طور که قبلا هم گفتیم، رنگ مولتی کالر رو باید قبل از باز کردن درب قوطی اون، کاملاً مخلوط کنین. رنگ های مولتی کالر رو نباید با هیچگونه هم زن و یا وسیله خارجی مخلوط کنین.
  • رنگ مولتی کالر بر خلاف سایر رنگ ها، قابلیت رقیق شدن با حلال رو نداره و باید همون طور که خریداری میشه، مصرف بشه.
  • رنگ های مولتی کالر قابلیت اجرا برروی سطوح مختلف رو دارند.
  • اگر سطح زیرکار شما سیمان باشه، 3 روز و اگر سطح زیرکارتون گچ باشه، 1 روز برای خشک شدن سطح زمان لازم دارید.
  • رنگ های مولتی کالر کاملاً قابل شستشو نیستند. هنگام تمیز کردن و شستن دیوار هایی که با رنگ مولتی کالر رنگ آمیزی شدن، حواستون به این نکته باشه.
  • رنگ مولتی کالر قابلیت ترمیم نداره. پس خیلی مراقب دیوار های منزلتون باشید که بعد از نقاشی آسین نبینن. چون برای ترمیم و تجدید رنگ دردسر زیادی رو باید تحمل کنین.

ممنون که به این مطلب ما توجه کردید. میتونین سؤالات و نظرات خودتون رو با ما درمیون بذارید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سنسی
سنسی
26 خرداد 1401 04:22

سلام
آیا از پیستوله های برقی 400 وات میشه استفاده کرد یا حتما نیاز به پیستوله های بادی و کمپرسور و دم و دستگاه داره؟
ممنون. میشم راهنمایی بفرمایید