0

نورپردازی آشپزخانه: چرا باید از این ترندهای مضر دوری کنید!

  12 اردیبهشت 1403     -      تاریخ انتشار:  12 اردیبهشت 1403
سه تصویر از نورپردازی اشتباه آشپزخانه که باعث ایجاد سایه و خطای دید شده است

شاید برخی از ترندهایی که در فضای مجازی می‎‌بینیم جذاب باشند ولی در برخی موارد می‌توانند به‌جای جذابیت، به سلامتی و راحتی شما آسیب برسانند. از جمله این ترندهای جذاب که اخیرا در نورپردازی آشپزخانه استفاده می‌شود نورهایی به رنگ آبی و یا نورهای UV هستند که اصلا چیزهای جالبی نیستند. در ادامه این مطلب، به بررسی این دو مورد و سایر ترندهای مضر نورپردازی اشاره می‌کنیم.

اگر دوست دارید جدیدترین ترندهای بدون ضرر نورپردازی آشپزخانه را داشته باشید، می‌توانید به کمک نظرات کارشناسان و مشاوران طراحی «سلام ساختمان»، این تغییرات را در خانه‌تان اعمال کنید. در هر جای ایران که باشید، می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

1.   استفاده از نورپردازی با شدت بالا

یکی از مهم‌ترین مضرات استفاده از نورپردازی با شدت بالا، افزایش مصرف انرژی است. در این روش نورپردازی معمولاً از لامپ‌های قدرتمند و با مصرف انرژی‌ بالا استفاده می‌شود. بخاطر مصرف بالای انرژی، دمای محیط تا حد زیادی بالا می‌رود و در مقابل باید از دستگاه‌های خنک‌کننده برای کم کردن این دما استفاده کرد.

علاوه بر این، نورپردازی با شدت بالا در آشپزخانه ممکن است باعث درخشش نامطلوب در برخی از سطوح شیشه‌ای مانند صفحه‌های گاز و میز کار شود که موجب مزاحمت برای کارکرد صحیح در آشپزخانه می‌شود. یک نمونه نورپردازی متعادل را در زیر ببینید:

آشپزخانه‌ای که از نورهای مناسب و لایت استفاده شده و روشنایی مناسب به محیط داده

برای سفارش نورپردازی اصولی آشپزخانه، می‌توانید از متخصصین سلام ساختمان کمک بگیرید.

مشاوره رایگان سلام ساختمان

2.   نورپردازی بدون در نظر گرفتن ارتفاع سقف

در این روش زمانی که نور لامپ‌ها از فاصله خیلی نزدیک و به طور مستقیم به چشمان فرد می‌تابد، می‌تواند باعث خستگی چشمی، سردرد و حتی کاهش تمرکز و بهره‌وری در کارهای آشپزخانه‌ شود. همچنین نصب نورپردازی شدید و در تعداد زیاد روی سقف، می‌تواند باعث ایجاد سایه، درخشش سطوح و بازتاب نور ناخوشایند شود. علاوه براین اگر ارتفاع سقف خیلی زیاد باشد، لوسترهای کم نور و با ارتفاع کم انتخاب مناسبی نیستند و بهتر است از یک یا دو لوستر پرنورتر آویز استفاده کنیم.

لوسترهایی با ارتفاع خیلی زیادی بالای میز ناهارخوری قرار گرفته که تصویر ناخوشایندی را به محیط بخشیده

3.   ایجاد تضادهای رنگی

زمانی که بین رنگ نورپردازی بخشی از فضا با رنگ دکوراسیون و یا سایر نورها توجه نشود، نه تنها روشنایی فضا به خوبی تامین نمی‌شود، بلکه ممکن است باعث ایجاد تضادهای رنگی و نازیبایی بصری در محیط هم بشود. با این کار ممکن است نوعی احساس ناخوشایند در فضا ایجاد شود و از جذابیت آشپزخانه کاسته شده و نوعی و انرژی منفی در محیط ایجاد شود. برای مثال، لامپ آبی در آشپزخانه زیر، هماهنگی مناسبی با رنگ قهوه‌ای کابینت‌ها ندارد.

اگر می‌خواهید نورپردازی آشپزخانه شما با سایر المان‌های دکوراسیون آشپزخانه همخوانی داشته باشد، می‌توانید همزمان ساخت سقف کاذب، نقاشی، کابینت و نورپردازی آشپزخانه‌تان را به متخصصین سلام ساختمان بسپارید و رضایت کامل را کسب کنید.

نظرات مشتریان دکوراسیون داخلی
خانم گیتی وحیدی
کار تمیز
بسیار عالی بودن و کارشون هم تمیز و عالی.
خانم کشاورز
قیمت فوق العاده عالی و منصف
کارشون عالی بود. متریال عالی، قیمت فوق العاده عالی و منصف، طراحی عالی، اخلاق و مشاوره همه چی عالی بود. واقعا ممنون از شرکت سلام ساختمان که باعث شد با آقای رزمجو آشنا بشیم و کابینت مورد علاقمونو داشته باشیم. حتما به همه معرفیشون میکنم.عالی بودن
آقای وحید یاری
با اخلاق خوب و ایده پرداز
کار ایشون هم با کیفیت و هم با دقت بود ایده پردازیشون هم عالی. اخلاق هم خوب .تشکر ازشون بابت اجرای قشنگشون.
خانم سالارپور
خوش برخورد و مقید به کار
خیلی خوش برخورد و مقیدبه کار بودن و از ایشون خیلی راضی هستم.
خانم پاریاب
محترم و خوش اخلاق
ایشون انسان بسیار محترم و خوش اخلاقی هستند و در کارشون هم بسیار دقیق می‌باشند و اگر من باز هم کار کابینت داشته باشم ترجیح میدهم با ایشان قرار داد ببندم.
خانم نصیری
صاحب ایده و دارای سلیقه امروزی
از ایده های مدرن و امروزی بهره مندند و صاحب سلیقه هستند. تیم خوش‌اخلاق و فرزی هستند و تا حد امکان در کارشون دقت دارند.
تا کنون بیش از 4000 نفر پروژه خود را در «سلام ساختمان» اجرا کرده اند.

آشپزخانه‎ای با کابینت‌های قهوه‌ای که از نورهای آبی کاملا بی‌ربط با محیط دیزاین شده

4.   استفاده از نورپردازی فشرده

در این روش معمولاً از لامپ‌های LED یا فلورسنت در جای نامناسب و در تعداد زیاد استفاده می‌شود این لامپ‌ها اگرچه دارای شدت بالا و مصرف انرژی کمتری هستند، اما استفاده بی رویه از این نورها می‌تواند باعث ایجاد سایه‌ و نقاط تاریک شود که می‌تواند به مشکلات دید در زمان آشپزی منجر شود. همین‌طور ممکن است باعث ایجاد خستگی و فشار روی چشم‌ها شود؛ به خصوص زمانی که مدت زمان طولانی در این محیط قرار داریم.

نورهای سقفی LED که در سقف آشپزخانه کار شده که احساس خوبی را منتقل نمی‌کند

5.   نورپردازی بدون در نظر گرفتن نقاط کور

هنگام نورپردازی آشپزخانه، مهم است که تمام مناطق، از جمله نقاط کور را در نظر بگیرید. نقاط کور مناطقی هستند که به طور طبیعی تاریک هستند و ممکن است انجام کارهای خاص در این مناطق دشوار باشد. صرفا برای زیبایی فضا را نورپردازی نکنید و به نقاط کور توجه کنید. برای مثال، در آشپزخانه زیر می‌توان با نورپردازی زیر کابینت دیواری، روشنایی این فضای کور را در شب تامین کرد.

آشپزخانه‌ای که با استفاده از نورپردازی طبیعی، نور زیرکابینت  و نور سقفی مناسب همه‌جا روشن است

6.   استفاده از نورهای آبی

استفاده بیش از حد از نورهای آبی موجب ایجاد احساسی از سردی و بی‌رمقی در فضا می‌شود. این نور به‌دلیل طیف رنگی خاص (انرژی بالا و طول موج کوتاهی) که دارد، اگر شدید و طولانی مدت در فضا روشن باشد می‌تواند باعث تاری دید و خستگی چشم شود. در نهایت ممکن است در انجام کارهایی مانند برش و پخت غذاها مشکلاتی ایجاد کند. علاوه بر این، ممکن است موجب تحریک اشتها در افراد شود که این موضوع به چاقی منجر می‌شود.

آشپزخانه‌ای که از نورپردازی آبی برای دیزاین استفاده کرده

7.   استفاده از نورهای UV

در این نوع نورپردازی، به دلیل خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدعفونی کننده‌ UV، ممکن است در اولین نگاه به عنوان یک راهکار بهداشتی مطرح شود، اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. تماس مداوم با نورهای UV می‌تواند باعث آسیب به پوست و چشم شود. همچنین، استفاده نادرست از آن می‌تواند باعث ایجاد اشعه UVB و UVC شود که می‌تواند به طور مستقیم بافت پوستی را آسیب برساند و در موارد شدید‌تر، سبب ایجاد سوختگی و تحریک شدید پوستی گردد.

نور UV دیواری که در بالای اکسسوری‌های آشپزخانه قرار گرفته

نتیجه‌گیری

در این مطلب، 7 مورد از ترندهای مضر نورپردازی را معرفی کردیم. برای مثال، با در نظر گرفتن برخی نکات مثل استفاده نکردن از نورپردازی با شدت بالا و یا توجه به ارتفاع سقف در حین نورپردازی، می‌توانید بهترین نورپردازی در آشپزخانه را داشته باشید.

کارشناسان ما در سلام ساختمان، آماده ارائه خدمات و مشاوره‌های رایگان به شما هستند. با پر کردن فرم تماس می‌توانید در اسرع وقت به کارشناسان ما دسترسی داشته باشید و با خیال راحت، طراحی کابینت و آشپزخانه خود را به ما بسپارید.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: مریم   صبوری
وقتی بارش کلماتی که به ذهنم هجوم می‌آورند را روی صفحات پیاده می‌کنم، بهترین حس ممکن را دارم. مریم صبوری هستم، سردبیر سایت سلام ساختمان. سه سال قبل وارد تیم دوست داشتنی سلام ساختمان شدم و در حال حاضر تمرکز کاری من در زمینه محتوا و سئو است.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments