5.0 0

چگونه کابینت فلزی را تمیز کنیم؟ + بهترین مواد تمیزکننده کابینت فلزی

  31 اردیبهشت 1402     -      تاریخ انتشار:  30 اردیبهشت 1402
برق انداختن و تمیز کردن کابینت فلزی آشپزخانه

تمیز کردن کابینت فلزی اهمیت بالایی دارد، زیرا لوازم و مواد تمیز کننده نامناسب، می‌توانند باعث زنگ زدن کابینت فلزی و یا ایجاد خط و خش روی آن شوند. الکل یکی از مناسب‌ترین پاک کننده‌ها برای کابینت فلزی است. اما اگر کابینت شما زنگ زدگی دارد، نباید از الکل برای تمیز کردن آن استفاده کنید؛ بلکه باید از سایر تمیزکننده‌هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم کمک بگیرید. در یک کلام ما در این مطلب به این سوال شما که «چگونه کابینت فلزی را تمیز کنیم؟» پاسخ می‌دهیم و مراحل تمیزکاری کابینت فلزی را به همراه راهکارهای نگهداری از آن، به شما معرفی می‌کنیم. پس همراه ما باشید.

بهترین مواد تمیزکننده کابینت فلزی چیست؟

قبل از پیدا کردن پاسخ این سوال که «چگونه کابینت فلزی را تمیز کنیم؟»، باید بهترین مواد تمیزکننده کابینت فلزی را بشناسید. مهم‌ترین موادی که برای این کار استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

  1. محلول آب و سرکه
  2. الکل
  3. محلول آب و مواد شوینده
  4. اسپری‌های پاک‌کننده چندمنظوره غیراسیدی

در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد هر کدام از تمیزکننده‌های کابینت فلزی ارائه می‌دهیم.

1.    محلول آب و سرکه برای پاک کردن چربی روی کابینت فلزی

محلول آب و سرکه برای پاک کردن چربی روی کابینت فلزی استفاده می‌شود و با ضدعفونی کردن کابینت، بوی بد چربی‌ها را از بین می‌برد. برای تهیه این محلول باید سرکه و آب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و روی سطح کابینت اسپری کنید.

استفاده از سرکه برای تمیز کردن کابینت های فلزیپس از آن با یک دستمال نرم، سطح کابینت را به صورت دورانی پاک کنید تا اثری از لکه‌ها باقی نماند. سپس برای اطمینان از نبود رطوبت روی کابینت، باید سطح کابینت را با یک دستمال نرم و تمیز دیگر خشک کنید.

2.    الکل برای تمیز کردن کابینت فلزی

استفاده از الکل، یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن کابینت فلزی است، زیرا الکل لکه‌ها را به راحتی از بین می‌برد و نیازی به خشک کردن هم ندارد. برای این کار باید دستمال را به الکل آغشته کنید و روی کابینت فلزی بکشید. البته اگر کابینت فلزی شما دارای زنگ زدگی است، نباید از الکل برای پاک کردن قسمت‌های زنگ زده استفاده کنید. در این مواقع بهتر است از سایر تمیزکننده‌ها کمک بگیرید.

3.    محلول آب و مواد شوینده برای برق انداختن کابینت فلزی

مایع ظرفشویی، صابون و شامپو فرش، از جمله مواد شوینده‌ای هستند که پس از ترکیب با آب، برای برق انداختن کابینت فلزی استفاده می‌شوند. فقط کافی است محلول ترکیبی را با استفاده از یک اسفنج نرم روی کابینت بکشید و پس از مدت کوتاهی، روی آن را با یک دستمال تمیز، خشک کنید.

4.    اسپری‌های پاک‌کننده چندمنظوره غیراسیدی برای پاک کردن گرد و غبار از کابینت فلزی

اسپری‌های چندمنظوره و یا اسپری‌های مخصوص پاک کردن سطوح فلزی، لکه‌های گرد و غبار و چربی را از روی کابینت فلزی به خوبی پاک می‌کنند. برای استفاده از این اسپری‌ها، پس از تکان دادن ظرف، باید محلول را روی لکه بپاشید و بعد با اسفنج نرم، آن را به تمام سطح مورد نظر برسانید. در انتها هم باید روی محل لکه‌های پاک شده را با یک دستمال نرم خشک کنید.

حالا که با پاک کننده‌های کابینت فلزی آشنا شدید، در ادامه مراحل تمیز کردن کابینت فلزی را به شما می‌گوییم. با یادگیری این مراحل می‌توانید با هر پاک کننده‌ای که خواستید، کابینت فلزی را به خوبی تمیز کنید.

چگونه کابینت فلزی را تمیز کنیم؟؛ گام به گام مراحل تمیزکاری

اکنون که با انواع مواد تمیزکننده کابینت فلزی آشنا شدید، حالا دیگر می‌توانیم به این سوال که «چگونه کابینت فلزی را تمیز کنیم؟» پاسخ بدهیم. برای تمیز کردن کابینت فلزی، باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  1. تمیز کردن گرد و غبار سطح
  2. خالی کردن کابینت در صورت نیاز
  3. پاک کردن بخش‌های زنگ زده کابینت
  4. نظافت لکه‌ها و آلودگی‌های کابینت
  5. برگرداندن وسایل به داخل کابینت

اگر به دانستن جزئیاتِ هر مرحله از تمیزکاری کابینت فلزی علاقه‌مند هستید، ادامه این بخش را از دست ندهید.

1.    تمیز کردن گرد و غبار سطح

ابتدا باید گرد و غبارهای روی کابینت را با یک پارچه نرم و خشک تمیز کنید. در این مرحله اگر پارچه خیس باشد، لکه‌های گرد و غبار روی سطح پخش می‌شوند و تمیزکاری سخت‌تر می‌شود.

2.    خالی کردن کابینت در صورت نیاز

اگر می‌خواهید داخل کابینت‌های فلزی را هم تمیز کنید، قبل از شروع تمیزکاری ابتدا باید وسایل داخل کابینت را خارج کنید تا به راحتی بتوانید تمیزکاری کابینت را انجام دهید. با این کار وسایل داخل کابینت فلزی آسیب نمی‌بینند و امکان تمیز کردن گوشه‌های داخل کابینت، بهتر فراهم می‌شود. اما اگر ابهام شما فقط این است که «چگونه درب کابینت فلزی را تمیز کنیم» و قصد تمیز کردن داخل کابینت را ندارید، می‌توانید این مرحله را انجام ندهید.

3.    پاک کردن بخش‌های زنگ زده کابینت

اگر کابینت شما زنگ زدگی دارد، قسمت‌های زنگ زده را به کمک یک دستمال، سنباده و یا یک اسکاج نرم تمیز کنید. مواظب باشید که این مرحله را با ملایمت انجام دهید تا سطح کابینت دچار خراشیدگی نشود. در ضمن قبل از تمیز کردن زنگ زدگی‌ها، ابتدا بخش کوچکی از آن‌ها را تمیز کنید و اگر آسیبی به کابینت وارد نشد، بعد این کار را ادامه دهید.

4.    نظافت لکه‌ها و آلودگی‌های کابینت

اما به اصلی‌ترین مرحله در تمیزکاری کابینت فلزی رسیدیم. در این مرحله ابتدا با استفاده از یک جارو برقی مناسب، آشغال‌های داخل کابینت را جمع‌آوری کنید. سپس با یکی از مواد پاک‌کننده کابینت فلزی که در تیتر قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، لکه‌ها و آلودگی‌های کابینت را به خوبی پاک کنید. حالا با یک دستمال نرم، محل رطوبت لکه‌های پاک شده را به طور کامل خشک نمایید تا کابینت زنگ نزد. درضمن کشیدن یک لایه پولیش خودرو روی کابینت، باعث افزایش مقاومت آن در برابر کثیفی و رطوبت می‌شود.

5.    برگرداندن وسایل به داخل کابینت

در نهایت وسایلی را که از داخل کابینت خارج کرده بودید، به داخل آن برگردانید. دقت کنید وسایل پر استفاده را در دسترس قرار دهید و ظروف اضافی را در محل مناسبی از کابینت‌ها جایگذاری نمایید.

کابینت‌های فلزی به راحتی قابل تمیزکاری هستند. فقط کافی است پاک کننده مناسب لکه‌های آن‌ها را انتخاب کنید و مراحل بالا را به دقت اجرا نمایید. اما علاوه بر شناخت مراحل تمیزکاری کابینت فلزی، شناخت راهکارهایی که باعث افزایش طول عمر این کابینت می‌شوند هم، از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به بررسی این راهکارها می‌پردازیم.

چگونه از کابینت فلزی نگهداری کنیم که طول عمر آن افزایش پیدا کند؟

مهم‌ترین اصول مراقبت از کابینت‌های فلزی را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • هنگام سفارش کابینت فلزی، از کابینت‌ساز بخواهید که از یراق‌آلات باکیفیت استفاده کند تا دچار زنگ زدگی نشوند و طول عمر کابینت افزایش یابد.
  • برای افزایش طول عمر لولاهای درب کابینت، آن‌ها را به صورت مرتب روغن‌کاری کنید.
  • از پاک‌کننده‌ها و لوازمی که به کابینت آسیب می‌زنند، مانند سیم ظرفشویی زبر، سفیدکننده‌ها، آمونیاک و یا پاک کننده‌های دارای مشتقات نفتی استفاده نکنید.
  • سطح کابینت فلزی را با تکرار حرکات دایره‌ای شکل تمیز کنید و از سابیدن یک نقطه خاص خودداری نمایید.
  • اگر کابینت فلزی شما قدیمی است، آن را با اسپری‌های مخصوص ضد زنگ تمیز کنید تا آسیبی به کابینت وارد نشود.
  • کابینت‌های فلزی استیل، قابلیت شستشو با اغلب مواد شوینده را دارند و زنگ نمی‌زنند. بنابراین اگر کابینت فلزی شما استیل نیست، موقع تمیز کردن آن، احتیاط لازم را داشته باشید. نمونه‌ای از کابینت استیل را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

کابینت فلزی استیل آشپزخانه

  • در صورتی که از کابینت فلزی با رنگ سفید استفاده می‌کنید، در مورد نوع رنگ مصرفی و روش تمیزکاری آن، از کابینت‌ساز راهنمایی بگیرید. در ضمن هر زمان کابینت شما دچار خراشیدگی یا رنگ پریدگی شد، می‌توانید با رنگ مناسبی که کابینت ساز معرفی می‌کند، بخش آسیب دیده را رنگ کنید.
  • چنانچه کابینت فلزی شما دارای روکش رنگ باشد، می‌توانید از ترکیب سرکه سفید و چند قطره مایع ظرفشویی، برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید. همچنین با افزودن الکل به این ترکیب، می‌توانید محلول قوی‌تری برای تمیزکاری کابینت فلزی داشته باشید.
  • تمیزکاری و گردگیری مداوم کابینت فلزی با رنگ تیره ضروری است، در غیر این صورت احتمال ماندگاری لکه‌ها وجود دارد. همچنین باید لکه‌های آب روی کابینت فلزی را، بلافاصله با یک دستمال نخی یا میکروفایبر پاک کنید تا لکه‌ها ماندگار نشوند.

برای آشنایی با مراحل رنگ کردن کابینت فلزی، می‌توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

توجه به نکات نگهداری اصولی کابینت فلزی، به شما کمک می‌کند تا عمر کابینت خودتان را افزایش دهید و به این زودی‌ها به تعویض و یا تعمیر کابینت نیاز پیدا نکنید. پس همانطور که پیشگیری بهتر از درمان است، با رعایت نکات بالا هم، می‌توانید دردسرهای خرابی کابینت فلزی را به حداقل مقدار ممکن برسانید.

جمع‌بندی نکات تمیزکاری و پاک کردن کابینت فلزی

در این مطلب به این سوال شما که «چگونه درب کابینت فلزی را تمیز کنیم؟» پاسخ دادیم و گفتیم که برای تمیز کردن کابینت فلزی، باید پس از خارج کردن وسایل، کابینت را با پاک کننده مناسب آن تمیز کنید. پس در مورد بهترین تمیزکننده‌های کابینت فلزی از جمله الکل، سرکه، اسپری چندمنظوره، مایع ظرفشویی و … صحبت کردیم.

در نهایت به عنوان مهم‌ترین اصول مراقبت صحیح از کابینت فلزی، می‌توان به تمیز کردن به صورت حرکات دایره‌ای، گردگیری مدوام و استفاده از مواد تمیزکننده مناسب اشاره کرد. بنابراین اگر اصول نگهداری صحیح از کابینت فلزی را بدانید و آن‌ها را رعایت کنید، طول عمر کابینت شما افزایش پیدا می‌کند.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: مریم   صبوری
وقتی بارش کلماتی که به ذهنم هجوم می‌آورند را روی صفحات پیاده می‌کنم، بهترین حس ممکن را دارم. مریم صبوری هستم، سردبیر سایت سلام ساختمان. سه سال قبل وارد تیم دوست داشتنی سلام ساختمان شدم و در حال حاضر تمرکز کاری من در زمینه محتوا و سئو است.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments