4.0 0

علت ترک خوردن رنگ دیوار چیست؟؛ 4 مرحله ترمیم ترک

  30 تیر 1402     -      تاریخ انتشار:  31 تیر 1402
رنگ آمیزی دیوار ترک خورده ساختمان

ترک خوردن رنگ دیوار و سقف، ظاهر نازیبایی را در فضا ایجاد می‌کند. از مهم‌ترین دلایل ترک خوردن رنگ دیوار، تغییرات دما، زیرسازی نامناسب، نشست ساختمان و سایر موارد هستند. خوشبختانه تعمیر دیوار ترک خورده کار دشواری نیست و در طی 4 مرحله اصلی انجام می‌شود. حتی برای جلوگیری از این اتفاق هم، راهکارهای زیادی وجود دارد.

برخی از راهکاری جلوگیری از ایجاد ترک مانند زیرسازی و بتونه کاری درست و اصولی، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه این مطلب می‌توانید تمام راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن دیوار بعد از رنگ را متوجه شوید. همچنین راهکارهای رفع ترک پیشگیری از ایجاد آن را هم، به شما می‌گوییم. پس همراه ما باشید.

دلایل ترک خوردن رنگ روی دیوارها و سقف بعد از رنگ آمیزی چیست؟

ترک خوردن رنگ سقف و دیوار بعد از رنگ آمیزی، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی ترک‌های دیوار بسیار ساده و سطحی هستند و گاهی مشکلی ریشه‌ای و ساختاری دارند. از سویی دیگر، علت ترک خوردن انواع رنگ‌ها ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد. پس در اوّلین گام، باید علت ترک خوردن رنگ دیوار و سقف را مشخص کنیم.

6 دلیل ترک خوردن رنگ دیوار را که مهم‌تر هستند، در این قسمت برای شما آورده‌ایم:

  1. تغییرات دما
  2. نشست ساختمان و سایر حرکات سازه‌ای
  3. عبور لوله‌ها از داخل دیوار
  4. گچ کاری نامناسب
  5. رطوبت سطح
  6. استفاده از رنگ‌های نامرغوب
  7. بتونه کاری و زیرسازی نامناسب
  8. سایر اقداماتِ مربوط به حرفه‌ای نبودن نقاش
  9. گذر زمان

برای اینکه دلیل رگه شدن رنگ دیوار و ترک خوردن آن را بهتر متوجه شوید، توضیحات بیشتری را در ادامه ارائه دهیم.

1.     تغییرات دما

تغییرات شدید دما، یکی از علت‌های ترک خوردن رنگ سقف و دیوار رنگ آمیزی شده است. برای مثال زمانی که در فصل سرما ساختمان را رنگ آمیزی می‌کنید، بتونه کاری به خوبی خشک نمی‌شود و سنباده کاری آن به درستی انجام نمی‌شود. درنتیجه زیرسازی سطح زبر است و رنگ آمیزی آن یکدست انجام نمی‌شود. برای همین زمانی که ساختمان گرم شده و دچار انبساط (افزایش حجم) می‌شود، ترک‌هایی در سطح رنگ آمیزی ایجاد می‌شوند.

2.     نشست ساختمان و سایر حرکات سازه‌ای

معمولا زمانی که کمتر از یک سال از ساخت خانه شما گذشته باشد، اگر آن را رنگ کنید، به مرور زمان ترک‌هایی را در سطح رنگ مشاهده می‌کنید که اغلب عمیق و در صورت تعمیر، برگشت پذیر هستند. علت این موضوع، نشست ساختمان است که اغلب به دلیل خشک شدن مصالح به مرور زمان، در ساختمان نوساز رخ می‌دهد. البته نشست ساختمان می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که توضیح آن خارج از موضوع این مطلب است. درضمن سایر حرکات سازه‌ای مثل زلزله و … هم، می‌توانند باعث ترک خوردن دیوار و لایه رنگ روی آن شوند.

3.     عبور لوله‌ها از داخل دیوار

اگر لوله‌های برق یا فاضلاب از داخل دیوار ساختمان عبور کرده باشند، باعث عبور جریان هوا در داخل گچ دیوار شده و این موضوع باعث ایجاد ترک در رنگ دیوار می‌شود. این نوع ترک‌ها معمولا عمق کمی دارند و به صورت عمودی یا افقی هستند. معمولا بعد از ترمیم این نوع ترک‌ها، ممکن است دوباره ترک‌های جدیدی به وجود بیایند.

4.     گچ کاری نامناسب

گاهی اوقات به دلیل اجرای نادرست گچکاری ساختمان، به مرور زمان گچ دیوار یا سقف دچار ترکیدگی شده و ترک برمی‌دارد. درنتیجه رنگ آمیزی سطح هم دچار ترک می‌شود. علت این موضوع می‌تواند ضخامت زیاد گچ کاری، بیشتر بودن نسبت آب به گچ در حین ساخت ملات گچ ساختمان و یا سایر دلایل باشد. برخی افراد این مورد را، پایه‌ای‌ترین علت ترک خوردن رنگ پلاستیک دیوار می‌دانند که به مرور زمان، منجر به پوسته شدن رنگ دیوار هم می‌شود.

5.     رطوبت سطح

اگر در دیوار یا سقف ساختمان، رطوبتی بیش از حد وجود داشته باشد، رنگ به درستی به سطح دیوار جذب نمی‌شود. در نتیجه پس از تبخیر رطوبت موجود در لایه زیرینِ سطح رنگ آمیزی شده، رنگ دیوار دچار ترک خوردگی‌های ریز می‌شود.

ترک خوردن رنگ دیوار آبیعامل رطوبت، در شهرهای ساحلی با آب و هوای شرجی و درصد رطوبت بالا، شایع‌تر است. یا ممکن است نشت لوله‌های آب باعث این موضوع شود. یا حتی گاهی به دلیل خشک نشدن لایه رنگ قبلی و رنگ آمیزی لایه رنگ بعدی روی همان سطح مرطوب، این نوع ترک خوردگی ایجاد می‌شود. البته گاهی اوقات هم چون قبل از خشک شدن گچ دیوار، آن را رنگ آمیزی می‌کنند، سطح رنگ شده دچار ترک می‌شود.

6.     استفاده از رنگ‌های نامرغوب

شاید در ابتدا خرید رنگی با قیمت پایین، هوشمندانه به نظر برسد، امّا در دراز مدت متوجه می‌شوید که این کار درست نیست. چون رنگ‌های بی‌کیفیت، چسبندگی سطحی بسیار کمی با بدنه دیوار دارند. در نتیجه، پس از گذشت زمانی کوتاه، رنگ از دیوار جدا شده و ترک‌هایی گسترده در سراسر دیوار و سقف ایجاد می‌شوند.

7.     بتونه کاری و زیرسازی نامناسب

اگر زیرسازی رنگ ساختمان به خوبی انجام نشود، به مرور زمان ترک‌هایی را در سراسر دیوار مشاهده می‌کنید. اما در بین مراحل مختلف زیرسازی رنگ، بتونه کاری از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر کیفیت اجرای بتونه کاری پایین باشد و مواد بتونه به دیوار نچسبند، در دراز مدت بتونه دچار ترک شده و باعث ترک خوردن رنگ دیوار و سقف می‌شود. سایر مراحل زیرسازی که باعث ترک خوردن رنگ می‌شوند، سنباده کاری نادرست، رنگ آمیزی غیراصولی لایه‌های زیرین و … هستند.

8.     سایر اقداماتِ مربوط به حرفه‌ای نبودن نقاش

گاهی اوقات اقدامات غیرحرفه‌ای نقاش، می‌تواند علت ترک خوردن دیوار بعد از رنگ باشد. برای مثال موارد زیر، از جمله دلایل ترک خوردن نقاشی سقف و دیوار بر اثر اجرای نادرست نقاش هستند:

  • عجله در رنگ آمیزی (گاهی نقاش عجله دارد که کار را سریع تمام کند، درنتیجه قبل از خشک شدن کامل لایه اول، به سراغ نقاشی لایه بعدی می‌رود)
  • اعمال رنگ در چندین جهت
  • رنگ آمیزی با غلتک یا قلم موی دارای رنگ بیش از حد و یا خیلی کم
  • پاک نکردن گرد و غبار از روی دیوار، قبل از رنگ آمیزی
  • رنگ آمیزی با غلتک کثیف و یا دارای سایز نامناسب

این موارد بر کیفیت نهایی کار تاثیر دارند و هر ایراد در رنگ آمیزی، احتمال ترک خوردن رنگ دیوار و سقف را افزایش می‌دهد. در ضمن همین موارد کم اهمیت، مهم‌ترین علت ترک خوردن رنگ آکریلیک دیوار محسوب می‌شوند.

9.     گذر زمان

گذر زمان نیز عاملی مهم در ترک خوردن رنگ دیوار و سقف به شمار می‌رود. رنگ‌ها عمر تعریف شده ای دارند و پس از این مدت، شکنندگی پیدا می‌کنند و در مقابل تغییرات دما و رطوبت، حساسیت بیشتری نشان می‌دهند. پس دچار ترک می‌شوند. برای مثال، یک علت ترک خوردن رنگ روغنی دیوار، همین موضوع است. رنگ روغن به مرور زمان سفت شده و احتمال ترک برداشتن آن زیاد می‌شود.

ترک خوردن رنگ دیوار و سقف خانهالبته دانستن دلایل ترک خوردگی رنگ دیوار، به تنهایی کافی نیست و باید راهکارهای رفع ترک خوردگی‌ها را هم بدانید. پس همراه ما باشید.

روش‌های ترمیم ترک خوردگی رنگ ساختمان چیست؟ (رفع ترک در 4 مرحله)

خوشبختانه راهکارهای متعددی برای ترمیم ترک خوردن رنگ دیوار وجود دارد. البته به شرط اینکه ترک خوردگی، سطحی و قابل تعمیر باشد. اصلی‌ترین روش ترمیم ترک خوردن رنگ سقف و دیوار را، در 4 مرحله زیر به شما آموزش می‌دهیم:

  1. اقدامات اولیه: ابتدا وسایل اطراف دیوار یا سقف آسیب دیده را خالی کرده و روی لوازم منزل را با پلاستیک بپوشانید. سپس ترک‌ها و ایرادات به وجود آمده در اطراف آن را به کمک سیم ظرفشویی یا برسی زبر، به آرامی بتراشید و از بین ببرید.
  2. آماده کردن زیرسازی: در گام دوم، سطح را در صورت نیاز بتونه کاری کرده و به خوبی سنباده کشی کنید تا صاف و آماده مرحله بعد شود.

ترمیم ترک رنگ سقف خانهنکته: در این مرحله اگر ترک عمیقی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز باشد مجدد آن بخش از دیوار را گچکاری کنید. بعد باید روی گچ را روغن الیف بزنید. سپس روی ترک‌ها را بتونه کاری کرده و بعد سطح بتونه شده را سنباده کشی کنید. سپس سطح را به خوبی تمیز نمایید.

  1. آستری زدن: حالا نوبت به زدن آستری یا پرایمر می‌رسد. در این مرحله باید روی زیرسازی آماده شده را به کمک یک قلم مو و روغن الیف بپوشانید. این روغن باعث می‌شود که رنگ آمیزی به لایه‌های گچ زیرین نفوذ نکند و رنگ شما چسبندگی بهتری پیدا کند.
  2. رنگ آمیزی سطح آسیب دیده: درنهایت نقاطی که دچار مشکل هستند را ترجیحا با همان ترکیب رنگ قبلی، مجدداً رنگ آمیزی کنید. این مرحله حساسیت بالایی دارد و لازم است میزان رنگی که استفاده می‌کنید، متناسب با ضخامت و میزان رنگ سایر قسمت‌های دیوار باشد تا در کل کار، اختلاف سطح ایجاد نشود. درضمن می‌توانید دو یا سه بار سطح را رنگ بزنید، منتهی هر دفعه باید مطمئن باشید که لایه رنگ قبلی خشک شده است.

ترمیم و رنگ کردن ترک خوردگی رنگ دیوارتا اینجا با مراحل ترمیم ترک خوردگی رنگ ساختمان آشنا شدید. اما یکسری نکات هم وجود دارند که در تکمیل این بحث باید بدانید. بنابراین قسمت بعدی را مطالعه کنید.

چند نکته تکمیلی در مورد ترمیم ترک خوردگی رنگ دیوار

علاوه بر توضیحات بالا، رعایت این چند نکته تکمیلی در ترمیم ترک خوردن رنگ دیوار، حائز اهمیت است:

  • می‌توانید با کمک چسب‌های خاصی که برای این منظور تولید شده اند، ترک را بچسبانید و سپس رنگ آمیزی را انجام دهید.
  • در مواردی که ترک عمیق‌تر است، می‌توانید ترک را به کمک سیمان یا گچ پر کرده و پس از خشک شدن کامل، دیوار یا سقف را نقاشی کنید.
  • و در نهایت به خاطر داشته باشید که قبل از اجرای هر کدام از این تکنیک‌ها، لازم است سطح به خوبی صاف و تمیز شده باشد.

ترمیم ترک خوردن رنگ سقف و دیواراکنون دلایل ترک خوردن رنگ دیوار و سقف و روش ترمیم ترک‌ها را می‌دانید. اما اگر هنوز رنگ دیوار شما آسیبی ندیده و برای جلوگیری از این موضوع به این مطلب سر زده‌اید، قسمت بعدی را حتما بخوانید.

راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن رنگ دیوارها بعد از نقاشی ساختمان چیست؟

پیشگیری همواره بهتر از درمان است، این موضوع حتی در مورد ترک خورگی رنگ دیوار هم صدق می‌کند! بنابراین می‌توانید با چند راهکار ساده، از رگه شدن رنگ دیوار پس از نقاشی جلوگیری کنید. این راهکارها عبارت‌اند از:

  1. کنترل دما و رطوبت محیط
  2. توجه به تغییرات ظاهری ساختمان
  3. زیرسازی درست و اصولی
  4. رنگ نزدن ساختمان در سال اول ساخت
  5. رنگ آمیزی دوره‌ای با رنگ‌های باکیفیت
  6. کمک گرفتن از نقاش ماهر

اگر چیزی دستگیرتان نشد نگران نباشید! در ادامه در مورد هر راهکار بیشتر توضیح می‌دهیم.

1.     کنترل دما و رطوبت محیط

با کنترل دمای محیط و رطوبت دیوارها در هنگام رنگ آمیزی، از رنگ‌ها در برابر انبساط و انقباض‌های ساختمان محافظت کنید. به این ترتیب، دیگر رنگ دیوار و سقف ترک نمی‌خورند.

برای مثال اگر در زمستان ساختمان خود را رنگ آمیزی می‌کنید، حتما وسایل گرمایشی را روشن کنید تا دمای محیط به حالت تعادل دربیاید. یا می‌توانید از یک دستگاه رطوبت ساز برای تنظیم رطوبت محیط در هنگام رنگ آمیزی کمک بگیرید. زیرا همانطور که گفتیم، در فصل سرما، ساختمان در حالت انقباض قرار دارد و بعد از اینکه در آن ساکن می‌شوید، ساختمان گرم و منبسط شده و سقف و دیوارهای رنگ شده، دچار ترک می‌شوند.

2.     توجه به تغییرات ظاهری ساختمان

ترک‌های کوچک دیوار و نقاشی ساختمان، به آسانی قابل تعمیر و اصلاح هستند. پس بهتر است با بررسی ماهانه و دقیق دیوارها و سقف منزل و بر طرف کردن فوری ترک‌های نورسیده، از رخ دادن فجایع احتمالی جلوگیری کنید.

3.    زیرسازی درست و اصولی

برای جلوگیری از ترک خوردن رنگ دیوار، اجرای درست زیرسازی اهمیت زیادی دارد. برای مثال:

  • گچ کاری و بتونه کاری دیوارها و سقف باید کاملا حرفه‌ای انجام شود.
  • هر دفعه رنگ آمیزی باید حتما خشک شود و بعد رنگ آمیزی لایه‌های بعدی زیرسازی انجام شود.
  • سطحی که قرار است رنگ آمیزی شود باید حتما گردگیری و تمیز شود.
  • سطح گچ دیوار موقع رنگ آمیزی نباید دارای رطوبت باشد.
  • سنباده کاری سطح باید به خوب انجام شود.

با رعایت این نکات می‌توانید جلوی ترک خوردن رنگ سقف و دیوارهای ساختمان را بگیرید. بنابراین هرچه کیفیت زیرسازی بالاتر باشد، ترک خوردن رنگ ساختمان، دیرتر اتفاق می‌افتد.

4.    رنگ نزدن ساختمان در سال اول ساخت

اگر ساختمان شما نوساز است، احتمال اینکه تا یک سال بعد از گچکاری، ساختمان دچار نشست شود زیاد است. بنابراین بهتر است بگذارید مدتی از ساخت آن رد شود و بعد آن را رنگ آمیزی کنید. در این صورت دیگر ترک‌های ناشی از نشست ساختمان، لایه رنگ را دچار ترک خوردگی نمی‌کنند.

5.    رنگ آمیزی دوره‌ای با رنگ‌های باکیفیت

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، هر رنگ عمری دارد و بعد از مدتی، خاصیت پوشش دهی خود را از دست می‌دهد. پس بهتر است روتینی منظم برای رنگ آمیزی هر چند سال یک بار دیوارها و سقف داشته باشید. زیرا با این کار رنگ، همواره دوام کافی دارد و کمتر در معرض ترک خوردگی قرار می‌گیرد. همچنین بهتر است رنگ آمیزی را، با رنگ‌های باکیفیت و برندهای معتبر انجام دهید تا عمر رنگ آمیزی شما طولانی‌تر شود.

6.    کمک گرفتن از نقاش ماهر

اگر می‌خواهید نقاشی ساختمان شما بعد از دو سه ماه دچار ترک نشود، بهتر است از نقاش حرفه‌ای و باتجربه برای این کار کمک بگیرید. درضمن برای پیدا کردن نقاش ماهر شهر خودتان، می‌توانید روی کمک سلام ساختمان حساب کنید. فقط کافی است اینجا کلیک کنید تا حرفه‌ای ترین نقاش‌های شهرتان را به شما معرفی کنیم.

رفع ترک های روی رنگ دیواردرنهایت این را بدانید که در نقاشی ساختمان، هیچ وقت به دنبال کار ارزان نباشید، زیرا زمانی که هزینه کمی را به نقاش می‌پردازید، او هم به جای دستمزد، از کیفیت مصالح کم می‌کند و این موضوع می‌تواند باعث ترک خوردن و کاهش کیفیت رنگ ساختمان شما شود. بنابراین در نقاشی ساختمان، به تمامی نکات این مطلب توجه کنید و عمر رنگ ساختمان خودتان را افزایش دهید.

خلاصه مطلب و نکات مهم

سپاس از اینکه تا انتهای این مطلب از سلام ساختمان با ما همراه بودید. در نهایت، خلاصه‌ای کوتاه از مطالب مهم عنوان شده را با هم مرور می‌کنیم:

  • ترک خوردن رنگ ساختمان می‌تواند به یکی از این 9 دلیل رخ دهد: تغییرات دما، نشست ساختمان، عبور لوله‌ها از داخل دیوار و سقف، گچ کاری نامناسب، رطوبت، رنگ نامرغوب، بتونه کاری و زیرسازی غلط، مهارت پایین نقاش و گذر زمان.
  • ترمیم ترک خوردگی ساختمان نیازمند انجام 4 مرحله اصلی است که عبارت‌اند از: اقدامات اولیه، آماده کردن زیرسازی، آستری زدن و رنگ آمیزی سطح آسیب دیده.
  • برای جلوگیری از ترک خوردن رنگ دیوارها و سقف منزل، باید به این 6 نکته توجه داشته باشید: کنترل دما و رطوبت محیط، توجه به تغییرات ظاهری ساختمان، زیرسازی درست و اصولی، رنگ نزدن ساختمان در سال اول ساخت، رنگ آمیزی دوره‌ای با رنگ‌های باکیفیت و کمک گرفتن از نقاش ماهر.

درنهایت اگر به دنبال نقاش حرفه‌ای برای ساختمان خودتان می‌گردید، می‌توانید روی کمک سلام ساختمان حساب کنید. ما حرفه‌ای ترین نقاش‌های شهرتان را به شما معرفی می‌کنیم. فقط کافی است اینجا کلیک کنید تا از تمامی خدمات ما بهره‌مند شوید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: مریم   صبوری
وقتی بارش کلماتی که به ذهنم هجوم می‌آورند را روی صفحات پیاده می‌کنم، بهترین حس ممکن را دارم. مریم صبوری هستم، سردبیر سایت سلام ساختمان. سه سال قبل وارد تیم دوست داشتنی سلام ساختمان شدم و در حال حاضر تمرکز کاری من در زمینه محتوا و سئو است.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments