5.0 0

چطور محیط دفتر کار رو به سبک معاصر دکور کنیم؟ + 17 مدل

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  30 مرداد 1400
چطور محیط دفتر کار رو به سبک معاصر دکور کنیم؟ + 17 مدل

افراد زیادی اکثر ساعت‌های روزشون رو در محیط کار می‌گذرونند و بهتره بدونید که طراحی این فضا نه تنها بر سلامت روان، که بر سلامت جسمی هم تاثیر داره. از روزهایی که دفترهای کار همه خاکستری و تاریک و نمور بودن، مدت زمان زیادی گذشته؛ امروزه کارفرماها به خوبی متوجه شدن که سلامت کارمنداشون در نتیجه نهایی کار تاثیر به سزایی داره و دکور محیط یکی از همین عوامل تاثیرگذار هست. پس سعی بر این هست که فضای کار محیطی شاد، سرزنده و سالم برای کارکنان باشه تا کارآیی اون‌ها در این روند بهبود پیدا کنه.

دفتر کار به سبک معاصر (1)

طراحی دفتر کار به سبک معاصر بر سادگی اما دکوری شیک تمرکز داره، فضایی زیبا و تقریبا مشابه سبک دکوراسیون مدرن. اگر می‌خواید محیط کاری معاصر داشته باشید، بهتره از مبلمان مربوط به این سبک در کنار پالت رنگی طبیعی و عناصر رنگی شاخص برای روح‌بخشی و شخصیت دادن به فضا استفاده کنید. نکته دیگه‌ای که در دفتر کار معاصر زیاد دیده میشه، استفاده از متریال شیشه است، به خصوص برای تقسیم‌بندی فضا در دفاتر بزرگ. پس اگر دفتر کوچکی دارید که نیاز به دیوارهای شیشه‌ای نداره، سعی کنید عناصری مثل میز رو با این متریال به کار ببرید. به اهمیت نورپردازی فضا توجه خاصی داشته باشید، چون از اصول محیط کار سالم روشن و پرنور بودن هست.

دفتر کار معاصر چه ویژگی‌هایی داره؟

اگه بخوایم یک دفترکار رو به سبک معاصر طراحی کنیم، باید در اون اصول اصلیِ سبک معاصر رو رعایت کنیم. این اصول عبارت اند از:

  1. نور مناسب
  2. دمای مناسب
  3. چیدمان سبک
  4. استفاده از رنگ و بافت مناسب
  5. سبزینگی
  6. طراحیِ فضای تنفس

در ادامه در مورد هر یک از این ویژگی ها بیشتر توضیح میدیم.

1. نور مناسب در طراحی دکوراسیون اداریِ معاصر

همونطور که می‌دونید در سبک معاصر نور در دکوراسیون داخلی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هاست، اما چه نوری؟ فضای تاریک و نورهای شدید برای محیط کار مضر هستن. محیط‌های خسته‌کننده می‌تونه منجر به افسردگی‌های فصلی بشه و روحیه افراد رو خدشه‌دار کنه، در نتیجه کارآیی‌شون پایین بیاد. در مقابل نورهای مصنوعی که از حالت نرمال شدت بیشتری داشته باشند، می‌تونن باعث میگرن و آسیب به چشم بشن و هم‌چنین ساعت بیولوژیکی بدن افراد رو دچار اختلال کنند که همه این‌ها باعث آسیب به سلامت جسم کارکنان میشه و بازهم کارآیی رو کاهش میده. پس چطور باید این موضوع رو حل کرد؟

دفتر کار به سبک معاصر (2)

نورهای متمرکز، نورهای ملایم و غیرمستقیمی هستن که می‌تونن تاثیر بسیار مثبتی در محیط کار داشته باشن؛ چون نور ملایم نه تنها باعث آرامش میشه، بلکه از خواب‌آلودگی جلوگیری می‌کنه. این نورها رو میشه زیر سقف (لبه)، روی دیوارها (حتی به صورت نوارهای LED) یا روی زمین استفاده کرد. تا حالا دیوار شفافی دیدین که نورانی باشه؟ این می‌تونه انتخاب مناسبی برای تقسیم‌بندی فضا و در عین حال روشنایی هر دو قسمت باشه.

دفتر کار به سبک معاصر (3)

نورهای هدایت شده، درواقع همون نور طبیعی هست که تعدیل شده. می‌دونیم که نور طبیعی، بهترین نور برای محیط و افراد محسوب میشه و فواید زیادی داره اما همین نور گاها به دلیل موقعیت قرارگیری ساختمان باعث مشکلاتی میشه، مثل نور تیز غروب یا گرمای زیاد و روشنایی آزاردهنده. حالا باید چه کرد؟ میشه از این نور صرفه‌نظر کرد و به نورهای مصنوعی روی آورد یا برای این مشکلات راه‌حلی وجود داره؟ با الگو گرفتن از معماری کهن خیلی راحت میشه به این سوال جواب داد؛ استفاده از سطوح نیمه‌شفاف یا مشبک یا ایجاد فضای حائل و سایه‌بان. اینطوری خیلی راحت میشه از شدت نور کم کرد و از روشنایی اون به خوبی بهره برد.

دفتر کار به سبک معاصر (4)

2. دمای مناسب؛ نقش کلیدی در طراحی فضای اداری

شاید دما ویژگی باشه که کمتر در فضاهای دیگه مورد بررسی قرار می‌گیره اما باید بدونید دفتر کار یکی از محیط‌هایی هست که درجه حرارت در اون اهمیت زیادی داره. اصلی داریم به نام آسایش محیطی که کاملا به دما وابسته هست و در حالت عادی دمایی بین 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد رو مناسب فضای کار می‌دونه. پس در جایی که احتمالا وسایل برقی زیادی از قبیل کامپیوتر و … کار می‌کنه و افراد زیادی حاضر هستن، توجه به این مورد بسیار مهمه. یکی از موارد کاهش این مساله همون کنترل تابش آفتاب هست که در قسمت قبل بهش اشاره کردیم و خب عایق‌بندی و تهویه فضای داخل گزینه‌های بعدی به شمار میان.

دفتر کار به سبک معاصر (1)

3. چیدمان؛ طراحی باز در سبک معاصر

سیالیت فضا یعنی باز بودن نقشه و جریان آزاد هوا در سبک معاصر مثل مدرن اهمیت خیلی زیادی داره. شاید بگید اجرای این ایده در محیط کار عملی نیست اما باید طراحی فضا رو طوری در نظر بگیرید که عوامل غیرضروری باعث انسداد دید و عبور نشن. اما در عین حال فضاها باید تفکیک‌شده باشن و هر فضا کاربری خاص خودش رو داشته باشه. پس انتخاب عناصر شفاف و نیمه‌شفاف در اینجا اهمیت زیادی پیدا می‌کنند و می‌تونن با ایجاد فضاهای مجزا اون‌ها رو از لحاظ بصری باز نگه دارن. با استفاده از رنگ و بافت هم میشه تفاوت فضایی ایجاد کرد.

دفتر کار به سبک معاصر (5)

4. رنگ و بافت متنوع و البته ساده در دکوراسیون اداری معاصر

رنگ یکی از عواملی هست که به راحتی بر روحیه افراد و در نتیجه کارآیی اون‌ها اثر میذاره. در محیط‌های کاری معمولا رنگ سفید پرکاربردترین به حساب میاد، چون باعث حواس‌پرتی نمیشه اما باید بدونید که رنگ سفید به شدت خسته‌کننده است، البته در صورتی که تک به کار بره اما ایجاد تعادل بین رنگ‌های خنثی و بهتر از اون ترکیبی از رنگ‌های طبیعی که در سبک معاصر هم زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرن، بهترین نتیجه رو در بر داره. آرامشی که از رنگ‌های طبیعی به فرد منتقل میشه در کارآیی اون موثره. همینطور تنوعی که در استفاده از بافت‌های مختلف وجود داره، باعث بهتر شدن روحیه افراد و جلوگیری از خواب‌آلودگی میشه، مثلا ترکیبی از چوب به همراه فلز و شیشه یا سنگ در کنار نرمی کتان و براقیت چرم. فقط این نکته رو درنظر داشته باشید که استفاده از سطح وسیع رنگی در محیط کار به خصوص رنگ‌های شاخص مناسب نیست، چون باعث حواس‌پرتی و خستگی چشم میشه.

دفتر کار به سبک معاصر (6)

5. سبزینگی؛ همیشه اثرگذاره

گیاهان طبیعی باعث کاهش استرس، تهویه هوا و بهبود خلق و خوی افراد حاضر در اون فضا میشن. محیط کاری که قراره به سبک معاصر دکور بشه، فرصت خوبی هست که تا حد امکان از گیاهان سبز استفاده کنه. از اونجایی که فضاهای معاصر اغلب ساده هستن و با عناصری شاخص تعریف میشن، گیاه می‌تونه در این فضا یک عنصر شاخص باشه، رنگ و بافت به محیط اضافه کنه، حتی میشه از جعبه‌های گیاهی برای جداسازی فضا استفاده کرد. خلاصه وجودشون بسیار مفیده و نباید ازشون غافل شد.

دکوراسیون فضای کار معاصر (1)

6. فضای تنفس؛ آیتم لازم در فضای اداری با هر سبکی

احتمالا ایجاد محیط باز در کنار محیط بسته دفتر کار برای همه مقدور نباشه، به همین دلیل درنظر گرفتن فضایی برای تنفس یکی از ضروریات هر فضای کاری محسوب میشه تا افراد بتونن نفسی تازه کنن و انرژی از دست رفتشون رو برگردونن. البته نیاز نیست این فضا متراژ خیلی بالایی داشته باشه که محدودیت ایجاد کنه، همین که کاملا مستقل از فضای کاری باشه، کافیه.

دکوراسیون فضای کار معاصر (2)

عوامل متفرقه دیگری هم از ویژگی‌های سبک معاصر وجود داره که می‌تونید در سایر مقالات این سبک مطالعه کنید اما مهم‌ترین اون‌ها در دفتر کار رو تا اینجا بیان کردیم. در ادامه هم می‌خوایم چند نمونه از دفتر کار معاصر رو باهم مرور و ویژگی‌های شاخص هر کدوم رو بیان کنیم.

مدل های متنوع از دفتر کار معاصر الهام بخش

  1. هدف طراحی این پروژه تبدیل فضای قدیمی کار به محیطی مدرن، پویاست که کارکنان در اون احساس راحتی کنند و به خوبی باهم ارتباط برقرار کنند. طراحان با استفاده از رنگ‌های صورتی و زرد، متریال طبیعی و مقادیر زیادی سبزینگی و نور طبیعی به این نتیجه رسیدن. برای کارآیی و نتیجه بهتر هم طرح با حداکثر تنوع و سازگاری طراحی شده، نقاط اجتماعی (برای دورهم جمع شدن) و متمرکز (کار با تمرکز بیشتر) در قسمت‌های مختلف دیده میشه و انعطاف فضا باعث شده کارکنان در هر فضا و با هر حالی امکان کار داشته باشند.
    دکوراسیون فضای کار معاصر (3)دکوراسیون فضای کار معاصر (4)
  2. این نمونه از دفتر کار در گذشته کتابخانه‌ای بوده که الان به فضایی برای یک استارت‌آپ تبدیل شده و روزانه تعداد زیادی کارآفرین جوان در اون به کار مشغولن. مهم‌ترین نکته در طراحی این فضا با توجه به سبک (معاصر) و هدف مجموعه، داشتن فضاهایی با نقشه باز و عملکردهای چندگانه است تا افراد بتونن به راحتی با هم درارتباط باشن و افکارشون رو به اشتراک بذارن.
    دکوراسیون فضای کار معاصر (5)
    چطور محیط دفتر کار رو به سبک معاصر دکور کنیم؟ + 17 مدل چطور محیط دفتر کار رو به سبک معاصر دکور کنیم؟ + 17 مدل
  3. جایی که نشانه‌های سبک معاصر به خوبی قابل مشاهده‌ان؛ تعداد زیادی دیوار آجری و ساختارهای بتنی و ترکیب متریال دیگه ظاهری جذاب و الگوهای مشخصی رو به وجود آورده. استفاده از رنگ و بافت‌های گرم و متمایز در کنار عناصر طبیعی از دیگر مشخصه‌های این دفتر کار هستن.دکوراسیون فضای کار معاصر (8) چطور محیط دفتر کار رو به سبک معاصر دکور کنیم؟ + 17 مدل

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments