4.5 1

رنگ اکریلیک روی چه سطوحی قابل اجراست؟

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  25 بهمن 1401
رنگ اکریلیک روی چه سطوحی قابل اجراست؟

رنگ اکریلیک، نسل جدیدی در دنیای رنگ‌ها هست که به تازگی طرفدارهای زیادی پیدا کرده. به دلیل اینکه بر پایه آب است و خطری برای محیط زیست نداره، تونسته جایگزینی برای رنگ‌های پلاستیک و روغنی باشه. در این مقاله قراره بهتون بگیم که رنگ اکریلیک رو میشه در کدام بخش از نقاشی ساختمان استفاده کرد و روی چه جنس سطوحی اجرا میشه. پس با ما همراه باشین تا از قافله طرفدارهای این رنگ عقب نمونین.

رنگ اکریلیک رو میشه روی چه سطوحی اجرا کرد؟

رنگ اکریلیک رو میشه روی هر سطحی از جمله گچی، آجری، بتنی، چوبی، فلزی، کناف و همین طور در نمای ساختمان استفاده کرد. در ادامه تاثیر و نحوه اجرای رنگ اکریلیک روی سطوحی که بیشتر کاربرد دارن رو بررسی می کنیم.

اجرای رنگ اکریلیک روی دیوار گچی

اولین سطحی که در خونه‌های ما ایرانیان بیشترین کاربرد رو داره، سطوح گچی است. برای اینکه رنگ روی این سطوح کیفیت بهتری داشته باشه لازمه که سطح زیر کار درست باشه. به طور معمول برای یکسان کردن سطح زیر کار از روغن الیف یا پرایمر استفاده میشه. در حقیقت، کیفیت بالای رنگ رابطه مستقیمی با روغن کاری سطح زیرکار داره. به دلیل اینکه رنگ های اکریلیک قدرت تنفس دارن و هوا رو از خودشون عبور میدن، لازمه که روغن های زیر کار هم همین ویژگی رو داشته باشن. یعنی باید از روغن‌های بر پایه آب استفاده بشه.

بعد از روغن کاری هم سایر مراحل مانند بتونه، سنباده، گردگیری، رنگ آمیزی و لکه گیری انجام میشه. در تمامی این مراحل هم برای اینکه در نهایت کار با کیفیت داشته باشیم، باید از مواد بر پایه آب استفاده کرد.

رنگ اکریلیک روی چه سطوحی قابل اجراست؟

نکات مهم در اجرای رنگ اکریلیک روی سطوح گچی

  • نکته اول این هست که، بهتره سطوحی که به تازگی گچ شدن به مدت 1 ماه یا 20 روز خشک بشن و بعد رنگ‌آمیزی انجام بشه.
  • بعد از خشک شدن دیوار گچی ممکنه به مشکلی به نام شوره برخورد کنیم. این شوره ها در اثر فرآیند خشک شدن سطوح گچی اتفاق می‌افته. اما نگران این موضوع نباشین. الان میگم که راه حلش چیه! حدود 0.5 کیلوگرم سرکه خانگی رو با یک گالن آب مخلوط می‌کنیم و کاملاً هم می‌زنیم. با یک پارچه آغشته به محلول سرکه و آب، شوره رو از روی سطوح برطرف می کنیم. برای اینکه اثر سرکه روی دیوار باقی نمونه، از دستمال تمیزی که آغشته به آب هست استفاده می کنیم. بعد از خشک شدن، دیوار آماده میشه برای اجرای پرایمر و رنگ‌آمیزی.

اجرای رنگ اکریلیک روی کاغذ دیواری

اگه طرح کاغذ دیواری دلتون رو زده و میخواین تغییری در رنگ و لعاب خونه بدین، یکی از روش‌های کم خرج اینه که روی کاغذ دیواری رو رنگ بزنین. کندن کاغذ دیواری در اغلب موارد مشکلات بیشتری ایجاد میکنه. از جمله رنگ‌هایی که میشه برای کاغذ دیواری استفاده کرد، رنگ اکریلیک هست. اجرای رنگ اکریلیک روی کاغذ دیواری مستلزم رعایت بعضی نکات و همین طور آماده سازی سطح زیر کار می‌باشد. در قدم اول برای آماده سازی سطح زیرکار لازم است که هر قسمت کاغذ دیواری که شل هست و نیاز به تعمیر داره بررسی بشه. سوراخ ‌های روی دیوار بسته بشه.

در مرحله بعد باید از روغن مناسب برای آب بندی کاغذ دیواری استفاده بشه. این مرحله اهمیت زیادی داره پس نباید ازش غافل شد. در مرحله آخر هم میریم سراغ رنگ‌کاری. رنگ اکریلیک چون بر پایه آب است، انتخاب مناسب و راحتی است. اما اگر کاغذ دیواری شما دارای نقش و نقوش برجسته است، بهتره از رنگ اکریلیک مات استفاده کنید.

رنگ اکریلیک روی چه سطوحی قابل اجراست؟

در ابتدا با لایه آستر شروع می‌کنیم. بعد از خشک شدن لایه آستر بهتره که دیوار رو سنباده بزنیم. این کار باعث میشه سطح نهایی عالی بشه. بعد از این کار، لایه بعدی رنگ رو می‌زنیم و منتظر میمونیم تا خشک بشه.

اجرای رنگ اکریلیک روی فلز

استفاده از رنگ اکریلیک برای فلز در صورتی که مناسب این کار نباشه، توصیه نمیشه. اما اگر این کار ضرورت داشت، باید از پوشش‌های روغنی و ضد زنگ به عنوان آستر برای این رنگ استفاده کرد. بعد از این مرحله می‌توان سطح مورد نظر رو رنگ کرد.

رنگ اکریلیک روی چه سطوحی قابل اجراست؟

برای پوشش سطوحی فلزی میشه از رنگ اکریلیک مخصوص فلزات استفاده کرد. از جمله ویژگی‌های این رنگ عبارتند از:

  • پوشش چشمگیر و سرعت در انجام کار
  • قابل شستشو
  • مقاوم در برابر رطوبت و شرایط جوی
  • ماندگاری و چسبندگی عالی
  • فاقد اثرات مخرب برای محیط زیست
  • مقاوم در برابر ضربه و لکه
  • مقاوم در برابر کپک

اجرای رنگ اکریلیک روی رنگ روغنی

اجرای رنگ‌های بر پایه آب مثل رنگ اکریلیک روی رنگ روغن کار ساده‌ای نیست. در این عملیات، آماده سازی سطح زیر کار اهمیت خیلی زیادی داره و لازمه وقت بیشتری برای این کار صرف بشه. برای اینکه رنگ اکریلیک روی رنگ روغن اجرا بشه، باید ابتدا براقی و صافی رنگ روغن گرفته بشه. این براق بودن باعث میشه که رنگ اکریلیک به سطح کار نچسبه. پس در ابتدا با استفاده از سنباده نرم سطح رو خراش بدین تا قدرت چسبندگی رنگ جدید افزایش پیدا کنه.

رنگ اکریلیک روی چه سطوحی قابل اجراست؟

بعد از این مرحله، پوسته‌ها رو از روی سطح پاک و سوراخ‌ها رو با بتونه پر می‌کنیم. سپس با یک دستمال مرطوب سطح رو از گرد و غبار و آلودگی ها تمیز می کنیم. این مرحله باید با دقت انجام بشه چون قراره یک رنگ با پایه آب روی رنگ روغنی قرار بگیره و چسبندگی و تمیز بودن سطح کار اهمیت زیادی داره. در صورتی که سطح کار نیاز به تمیزکاری بیشتری داره، میشه از شوینده و آب گرم  هم استفاده کرد. روش های دیگه ای هم وجود داره که در لینک زیر میتونی پیداشون کنی:

رنگ اکریلیک روی رنگ روغنی

حالا وقتشه که عملیات آستر زدن رو شروع کنیم. آستر میتونه از جنس رنگ اکریلیک یا آسترهای موجود در بازار  باشه. در ترکیب آستر بهتره از رزین بیشتری استفاده بشه تا چسبندگی رنگ رو افزایش بده. لایه اول رنگ رو اجرا می کنیم و بعد از خشک شدن میریم سراغ لایه دوم و تمام.

اجرای رنگ اکریلیک روی نمای سیمانی

برای اجرای رنگ روی سیمان، بهتره از رنگ هایی استفاده بشه که امکان تنفس به سیمان رو بده. پس رنگ اکریلیک مناسب برای این کار است. در ابتدا و قبل از هر کاری باید از خشک بودن سیمان مطمئن بشیم. در صورتی که سطح سیمان کثیف است، باید با استفاده از واترجت یا هر وسیله دیگه ای سطح کار شسته و تمیز بشه. در ادامه از پرایمر استفاده میشه و در نهایت رنگ نهایی انجام میشه.

برای رنگ نهایی باید از رنگ های مخصوص نما استفاده کرد. این رنگ ها به دلیل ویژگی های مفید از جمله مقاومت در برابر شرایط جوی، مقاومت در برابر سایش و … میزان خرابی و هزینه ها رو کاهش میده.

رنگ اکریلیک روی چه سطوحی قابل اجراست؟

طریقه اجرای رنگ اکریلیک روی دیوار

طریقه‌ی اجرای رنگ اکریلیک روی سطوح مختلف در قسمت های قبل توضیح داده شد. در این قسمت میخوایم نحوه اجرای این رنگ رو به طور کلی توضیح بدیم.

پس از آماده کردن سطح کار و انجام کارهایی مثل روغن کاری، سنباده زنی، بتونه و تمیزکاری، میرسیم به مرحله آستر زدن و رنگ آمیزی.

در این مرحله باید از یک قلم موی کوچک استفاده کرد و نقاطی که دسترسی بهشون سخته مثل حد فاصل سقف و دیوار، ابزارها و گچ بری‌ها رو رنگ زد.

رنگ اکریلیک روی چه سطوحی قابل اجراست؟

بعد از این مراحل میتونیم با خیال راحت با غلتک یا قلم موی بزرگ بقیه سطوح رو رنگ کنیم.

رنگ اکریلیک روی چه سطوحی قابل اجراست؟

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمدعلی
محمدعلی
22 مرداد 1402 14:31

سلام.چگونه روی رنگ اکریلیک، رنگ پلاستیک بزنیم.ممنون