0

اصول قاب بندی در عکاسی از پروژه ها؛ قابی که با اون قاپ مشتری رو می‌دزدین!

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  23 آبان 1400
اصول قاب بندی در عکاسی از پروژه ها؛ قابی که با اون قاپ مشتری رو می‌دزدین!

تهیه عکس خوب از محصولی که تولید کردین، معجزه می‌کنه. یعنی مشتری رو سر ذوق میاره که با دیدن نمونه کارهای باکیفیت به شما سفارش بده. این هم یعنی جیب پرپول‌تر. البته زمانی می‌تونین به هدف‌تون برسین که تکنیک‌های عکاسی رو خوب یاد بگیرین. یکی از مهمترین تکنیک های عکاسی، قاب بندی است.

در مطلب «با قاب‌بندی تصاویر، قابی یادگاری برای مشتری بسازین» با مفهوم قاب‌بندی و اهمیت اون آشنا شدین اما این تکنیک اصولی داره که باید رعایت کنین. در این مطلب از سلام ساختمان قراره با اصول قاب بندی آشنا بشیم.

اصول قاب‌بندی در عکاسی

برای انجام قاب‌بندی در عکاسی باید به نکات زیر توجه کنین:

  1. زمان عکاسی بیش از اندازه به سوژه نزدیک نشین، کمی عقب‌تر باشین تا قاب به خوبی دیده بشه.
  2. از اونجا که بیشتر قاب‌ها در عکاسی شکل هندسی مشخصی دارن، باید مراقب باشین تا ناهماهنگی در تصویر ایجاد نشه.
  3. نوردهی باید طوری انجام بشه که تصویر نهایی تاریک نباشه و جزئیات هم به خوبی مشخص باشه. تمام قسمت های قاب شما باید دارای نور نسبتا یکنواختی باشه تا بخشهای مختلف پروژه به خوبی دیده بشه.
  4. روی فوکوس دقت داشته باشین چرا که نیازی نیست قاب و تمام سوژه در فوکوس باشند.
  5. برای اینکه کادربندی خوبی داشته باشین عناصر اضافی در صحنه رو حذف کنین تا سوژه اصلی رو تحت‌الشعاع قرار ندن. برای این مورد، میتونیم وسایل نجاری، باقیمانده های ورق و متریال و … رو اشاره کرد. برای تصویر خوب، این موارد باید در قاب شما وجود نداشته باشن!
  6. در قاب‌بندی از خط افق به خوبی استفاده کنین چون به تصویر عمق میده و باعث بالا رفتن جذابیت میشه. خط افق خطی هست که در همه سمت‌ها، آسمان رو از زمین جدا می‌کنه و می‌تونه در بالا، پایین یا وسط کادر قرار بگیره.
  7. زاویه دید رو به خوبی تنظیم کنین و اگر لازم شد تغییر بدین تا عکاسی باکیفیتی داشته باشین. زاویه دید به 3 دسته از بالا، از پایین و از روبرو تقسیم میشه که با توجه به تصمیم شما برای نحوه نمایش سوژه مورد استفاده قرار می‌گیره. در تصاویر دکوراسیون، بهتره شما از روبرو تصویر تهیه کنین.
  8. از قوانین و تکنیک‌هایی که باعث بهبود کادربندی میشن استفاده کنین. قوانینی مثل قانون یک سوم، قانون فردها، تکنیک کادر در کادر و تکنیک مجاورت. این تکنیک ها رو در ادامه توضیح میدیم.

قانون یک سوم چیه؟

یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌ها برای کادربندی در عکاسی، قانون یک سوم هست. قانونی که می‌تونین به خوبی یاد بگیرین و از اون استفاده کنین. در این روش کادر به 9 قسمت مساوی تقسیم میشه یعنی دو خط افقی و دو خط عمودی در کادر به وجود میاد. در قسمت تقاطع خطوط، نقاطی ایجاد خواهد شد که می‌تونین عنصر موردنظر رو روی اونها تنطیم کنین. معمولا بیشتر افراد به صورت پیش‌فرض سوژه رو در وسط کادر در نظر می‌گیرن اما قرار دادن اون دور از مرکز با استفاده از قانون یک سوم باعث میشه ترکیب‌بندی جذاب‌تری در عکاسی داشته باشین.

تصویر 1

 

قانون فردها

این قانون میگه اگر تعداد فردی از سوژه‌ها در یک تصویر وجود داشته باشه، عکس جذابیت بصری بیشتری داره، طبیعی‌تر دیده میشه و راحت‌تر به چشم میاد. بر اساس این نظریه تعداد زوجی از عناصر در یک صحنه باعث حواس‌پرتی میشه و بیننده نمی‌دونه روی کدوم سوژه تمرکز کنه.

تصویر 2

تکنیک کادر در کادر

قرار دادن کادری درون کادر عکس، روشی موثر برای به تصویر کشیدن عمق درون صفحه به شمار میاد. بنابراین می‌تونین دنبال عناصری مثل پنجره‌ها، طاق‌های قوسی‌شکل و شاخه‌های معلق بگردین تا با کمک اونها صحنه رو کادربندی کنین.

تصویر 3

تکنیک مجاورت

مجاورت به عنوان ابزار قدرتمندی برای ترکیب‌بندی در عکاسی شناخته میشه. تکنیک مجاورت یعنی این که دو یا چند عنصر که در تضاد با هم قرار دارن یا مکمل هم هستن، در صحنه قرار می‌گیرن. هر دو حالت نقش موثری در ایجاد عکس برای روایت یک داستان دارن.

تصویر 4

به این تکنیک‌ها اکتفا نکنین

تکنیک‌ها و قوانینی که برای بهبود قاب‌بندی در عکاسی  مورد استفاده قرار می‌گیره، به همین 4 موردی که در بالا اشاره شد ختم نمیشه. در اینجا فقط در مورد مهمترین و ساده‌ترین قوانین توضیح دادیم تا بهتر با اصول قاب‌بندی در عکاسی آشنا بشین. با تمرین و توجه دقیق به این اصول و مرور بقیه تکنیک‌ها می‌تونین قابی بسازین که قاپ مشتری رو بدزده.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments