4.4 0

اصول طراحی آشپزخانه به سبک کلاسیک چیست؟

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  5 تیر 1400
اصول طراحی آشپزخانه به سبک کلاسیک چیست؟

آشپزخانه جایی هست که خانواده اکثر اوقات دورهم بودنشون رو در اون می‌گذرونن، پس میارزه که در طراحی این فضا عملکرد و زیبایی و دنج بودن رو توامان درنظر داشته باشیم. سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک هیچ‌وقت قدیمی نمیشه و آدم‌ها با هر ملیت و در هر دوره‌ای با اون به راحتی ارتباط برقرار می‌کنن. به همین دلیل انتخاب آشپزخانه کلاسیک یک راه‌حل ساده اما در عین حال هوشمندانه است، چون می‌تونه به شما فضایی شیک و کاربردی بده.

طراحی آشپزخانه کلاسیک (1)

با این‌حال خلق یک اثر هنری (از اون‌جایی که معماری یک هنر با ارزش محسوب میشه) به دقت و توجه زیادی احتیاج داره. بریم ببینیم که اصول طراحی یک آشپزخانه به سبک کلاسیک چه چیزایی می‌تونه باشه.

اصول طراحی آشپزخانه کلاسیک

اصول طراحی در یک آشپزخانه به سبک کلاسیک شامل 4 آیتم میشه:

  1. خطوط صاف
  2. جزئیات
  3. طبیعت
  4. نورپردازی

در ادامه در مورد هر یک از این آیتم ها توضیح میدیم…

1. خطوط صاف

سبک کلاسیک با خطوط صاف و اشکال هندسی منظم عجین شده. تقریبا در اکثر اوقات در فضاهای کلاسیک چیدمان خطی و گاها L شکل به چشم می‌خوره.

طراحی آشپزخانه کلاسیک (1)

2. توجه به جزئیات در سبک کلاسیک

کابینت‌های چوبی با نقش و نگارها و کنده‌کاری‌های پیچیده نقش عنصر تزئینی رو در این محیط بازی می‌کنند و هرچه فضای بزرگ‌تری در اختیار داشته باشید، راحت‌تر میشه روی جزئیات کار کرد و لوکس بودن رو به رخ کشید. البته به این معنی نیست که در آشپزخانه‌های کوچک نمیشه سبک کلاسیک رو اجرا کرد، اتفاقا اون هم ویژگی و زیبایی خودش رو داره، فقط طمطراق آشپزخانه‌های بزرگ رو کمتر داره اما در عوض دنج و راحت هست.

طراحی آشپزخانه کلاسیک 4

در سبک کلاسیک ترجیحا وسایل به صورت توکار استفاده میشن تا یکپارچگی و نظم فضا حفظ شه. همونطورم هم که میدونید یکی از مزایای سبک کلاسیک ایجاد فضایی خانوادگیه، پس یک میز بزرگ در آشپزخانه می‌تونه تمامی اعضا رو دور هم جمع کنه.

3. رابطه با طبیعت

سبک کلاسیک با طبیعت رابطه خوبی داره و در بسیاری از موارد از مصالح طبیعی یا تقلیدی و الهامی دقیق از طرح طبیعی استفاده میشه. چوب و سنگ‌های طبیعی از پرکاربردترین موارد هستن. اکثر اوقات نمای مبلمان سبک کلاسیک از چوب بلوط، سرو، گردو و گیلاس ساخته میشه اما از اون‌جایی که این کار هزینه زیادی رو در پی داره، میشه برای کاهش قیمت از تقلید طرح این‌ها استفاده کرد. این کار باعث میشه هر موقع آشپزخانه جذابیت ظاهری خودش رو از دست داد، به راحتی اون رو بازسازی کرد.

طراحی آشپزخانه کلاسیک (3)

4.  انتخاب نورپردازیِ مناسب

یکی از نکات مهم در سبک کلاسیک انتخاب نحوه درست نورپردازی است. همونطور که احتمالا خودتون هم متوجه شدید، لوسترهای مدرن و پلاستیکی مناسب این سبک نیستن و بهتره از انتخاب نورهای نقطه‌ای هم اجتناب کنید. معمولا بهترین انتخاب در سبک کلاسیک، استفاده از لوسترهای کریستالی هست که با چندین لامپ هم نور و هم درخشش زیبایی رو به فضا می‌بخشن.

طراحی آشپزخانه کلاسیک (4)

بهتره آشپزخانه کلاسیک چه رنگی باشه؟

معمولا در سبک کلاسیک از آشپزخانه‌های تک رنگ استفاده میشه و با چندین طیف از یک رنگ اجزای مختلف رو می‌سازن.کابینت‌ها و سایر مبلمان طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها رو در بر می‌گیرن؛ کرم روشن تا قهوه‌ای تیره و دستگیره‌ها هم معمولا از روکش برنز یا طلا ساخته میشن.

طراحی آشپزخانه کلاسیک (5)

آشپزخانه‌های روشن

این گزینه بهترین انتخاب در هر زمانه که هیچ وقت هم از مد نمیفته. خیلی کم پیش میاد که آشپزخانه کلاسیکی به رنگ سفید ببینید، چون نمود طبیعی نداره که ذات سبک کلاسیک به حساب میاد. بهتره به پالت رنگ‌های پاستلی رو بیارید؛ وانیلی یا کاراملی، شیری، کرم، گندمی و … می‌تونن بهترین انتخاب‌های رنگ در سبک کلاسیک باشند. رنگ‌های آبی کم‌رنگ یا صورتی رو کمتر در سبک کلاسیک می‌بینیم. مزیت رنگ‌های پاستلی در این هست که به خوبی در کنار هم می‌شینند و سازگار هستن.

طراحی آشپزخانه کلاسیک (6)

فقط این نکته رو به خاطر بسپارید که استفاده از رنگ‌های روشن باعث میشه فضا بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر می‌رسه. پس بهتره که در فضاهای کوچک از تم رنگی روشن استفاده کنید. در مقابل نیز در فضاهای بزرگ بهتره از طیف تیره‌تر استفاده کنید تا اصطلاحا فضا رو در چشم شما جمع کنه.

اصول آشپزخانه کلاسیک (1)

آشپزخانه‌های تیره

در بین رنگ‌های تیره، قهوه‌ای بیشترین کاربرد رو در سبک کلاسیک ایفا می‌کنه. اما علاوه بر قهوه‌ای، خاکستری و آبی تیره هم در آشپزخانه‌های تیره کلاسیک دیده میشن. از مشکی هم میشه استفاده کرد اما باید اون رو در کنار رنگ‌های دیگه استفاده کنید و به تنهایی کاربرد زیادی نداره، البته که همینطوری هم کار رو از کلاسیک به سمت سبک گوتیک می‌بره.

اصول آشپزخانه کلاسیک (2)

رنگ‌های تیره اصولا مزایای زیادی دارن و مسلما طیف رنگی شیکی هم به حساب میان، پس انتخاب خیلی خوبی برای سبک کلاسیک محسوب میشن.

این نکته رو هم اضافه کنیم که شما در انتخاب طیف رنگی محدود نیستین و می‌تونین از رنگ‌های متضاد هم استفاده کنید، فقط بهتره جزئیات رو خیلی روشن درنظر نگیرید تا از مفهوم و هدف اصلی دور نشیم. مثلا ترکیبی از رنگ‌های بژ و قهوه‌ای یکی از موفق‌ترین ترکیبات رنگی در سبک کلاسیک به شمار میان و از قدیم تا همین الان کاربردهای زیادی داشتن و حتی میشه با استفاده از ترکیب طیف‌های مختلف این دو رنگ هم به طرح‌های متنوع و چشم‌نوازی رسید.

اصول آشپزخانه کلاسیک (3)

نقش چوب در آشپزخانه‌های کلاسیک چی هست؟

در قسمت‌های قبلی به تم رنگی آشپزخانه اشاره کردیم که می‌تونه تیره، روشن یا ترکیبی از این دو باشه اما در مورد جنس خیلی صحبت نشد، همونطور که پیشتر هم گفتیم چوب یکی از بهترین گزینه‌هاست. پس اگر از چوب در آشپزخانه کلاسیک استفاده می‌کنید ترکیبی از رنگ‌های کرم تا قهوه‌ای بهترین سازگاری رو با این عنصر دارن.

اصول آشپزخانه کلاسیک (4)

آشپزخانه‌های کوچک به سبک کلاسیک!

وقتی طراحی یک فضای کوچک رو به عهده دارین، کاربردی بودن کوچک‌ترین جزئیات اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. کلاسیک به شما این اجازه رو میده که زیبایی و ارگونومیک رو با هم تلفیق کنید، پس از این سبک به راحتی میشه در دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک استفاده کرد. اما برای این کار باید به چند نکته توجه کرد:

  • بهتره از رنگ‌های روشن استفاده کنید تا فضا رو بزرگ‌تر نشون بده و از آشفتگی جلوگیری کنه.
  • بهتره حواستون به مبلمان آشپزخانه‌های کوچک باشه که سبک و عملکرد رو همزمان داشته باشن.
  • نورپردازی هم اهمیت زیادی در این زمینه داره؛ یک آشپزخانه کوچک باید روشن باشه. همین روشنایی می‌تونه گرما و راحتی ایجاد کنه.
  • از تزئینات سنگین حتما خودداری کنید؛ مثلا پرده‌های بالکی، لامپ‌های بزرگ، مبلمان صلب. همه چیز باید متناسب با اندازه آشپزخانه درنظر گرفته بشه.

اصول آشپزخانه کلاسیک (5)

آشپزخانه‌های بزرگ کلاسیک

آشپزخانه‌ بزرگ دقیقا جایی هست که سبک کلاسیک می‌تونه به خوبی خودنمایی کنه. خیلی از مردم سبک کلاسیک رو با لوکس بودن و انبوهی از جزئیات مترادف می‌دونند که خیلی هم دور از واقعیت نیست. البته که هر تزئینات و جزئیاتی باید هدف کاربردی هم داشته باشه، چون آشپزخانه در وهله اول فضایی برای غذاخوری و پخت و پز هست. اما در یک آشپزخانه بزرگ، میشه عملکرد و تزئینات رو در کنار هم پیاده کرد.

اصول آشپزخانه کلاسیک (7)

برای دکور کردن یک آشپزخانه بزرگ، بودجه حرف اول رو می‌زنه؛ اگر قادر به پرداخت هزینه‌های گزاف برای اجزای کلاسیک باشید، می‌تونید به مفهوم واقعی کلاسیک‌گرایی نزدیک بشید که استفاده از چوب‌ طبیعی، لوسترهای کریستال به سبک وینتیج، ابزار توکار، لمینت طبیعی و ظروف سرامیکی. کمتر کسی می‌تونه از کنار چنین آشپزخانه‌ای بی‌تفاوت بگذره!

آشپزخانه کلاسیک (1)

با این حال وقتی بودجه کمتری در اختیار دارین، بازهم میشه آشپزخانه کلاسیک زیبایی داشت. امروزه تشخیص جنس طبیعی و مصنوعی مصالح مورد استفاده خیلی سخت شده، پس انتخاب مبلمان مناسب حتی با جنسی غیرطبیعی اما طرحی الهام گرفته از طبیعت هم می‌تونه هنوز کلاسیک باشه.

آشپزخانه کلاسیک (2)

خلاصه اینکه انتخاب سبک کلاسیک برای آشپزخانه در هر ابعادی مناسب به نظر می‌رسه و برای شما فضایی ماندگار رو رقم می‌زنه که با نسل‌های متفاوت سازگاری داره.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments