5.0 0

تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان در چیست؟

  29 مرداد 1403     -      تاریخ انتشار:  29 مرداد 1403
کابینت پلی ورتان نئوکلاسیک آبی با کفپوش چوبی، کابینت نئوکلاسیک سفید براق پولیشی و کابینت طرح انزوی براق پولیشی
آنچه می خوانید...

    تفاوت‌های اصلی کابینت پولیشی و پلی اورتان در نوع رنگ و قیمت آن‌ها است. کابینت پولیشی رنگی براق دارد که به شکل خمیری است و در یک محیط ایزوله ساخته می‌شود، به دلیل مراحل دشوار ساخت کابینت پولیشی این کابینت نسبت به پلی اورتان گران‌تر است. کابینت پلی اورتان تنوع رنگی بالایی دارد و به شکل پاششی اجرا می‌شود. در این مطلب از سلام ساختمان به تفاوت‌های کابینت پولیشی و پلی اورتان می‌پردازیم.

    جدول تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان

    برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را برای آشپزخانه خود داشته باشید، بهتر است تفاوت‌های کابینت پولیشی و پلی اورتان را به خوبی بشناسید. در جدول زیر، این تفاوت‌ها را به طور خلاصه و مفید برای شما آورده‌ایم:

    ویژگی‌ها کابینت پلی اورتان کابینت پولیشی
    زمان ساخت کمتر بیشتر
    نوع رنگ‌ پاششی خمیری
    سبک طراحی نئوکلاسیک، کلاسیک و مدرن مدرن و نئوکلاسیک
    مقاومت رطوبت، خط و خش، سایش خط و خش و حرارت
    ظاهر کابینت مات و براق براق و شفاف
    نوع رنگ مورد استفاده پاششی خمیری

    دو کابینت زیر را کابینت‌سازهای سلام ساختمان طراحی و اجرا کرده‌اند. در کابینت پلی اورتان سفید زیر، مشتری کابینتی نئوکلاسیک و مقاوم درخواست کرده بود و متخصص سلام ساختمان کابینت پلی اورتان را اجرا کرد.

    کابینت پلی اورتان سفید نئوکلاسیک با دستگیره مشکی

    مشتری دیگر سلام ساختمان آشپزخانه کوچکی داشت و کابینتی لاکچری و کنده‌کاری‌شده درخواست کرده بود. کابینت‌ساز سلام ساختمان برای اینکه محیط آشپزخانه کوچک مشتری دلبازتر دیده شود، کابینت طرح انزوی پولیشی براق سفید طلایی را ساخت تا علاوه‌بر دلبازشدن فضا، آشپزخانه لوکس دیده شود.

    کابینت پولیشی سفید طلایی

    حساب کاربری کابینت سازان سلام ساختمان

    کابینت پولیشی چیست؟

    کابینت پولیشی با زیر روکش ام دی اف یا چوب طبیعی ساخته می‌شود و بعد با رنگ‌های براق پولیش و در یک محیط ایزوله روکش می‌شود. ضخامت ورق ام دی اف برای اجرای رنگ پولیش باید 25 میلی‌متر باشد.

    کابینت پولیشی سفید طلایی براق با صفحه کابینت مشکی

    معروف‌ترین طرح کابینت پولیشی انزو نام دارد که روی بدنه آن با استفاده از دستگاه سی‌ان‌سی کنده‌کاری می‌شود. کابینت پولیشی در کنار مزایای متعدد  با برخی معایب نیز همراه است که در ادامه به‌تفصیل به آن‌ها می‌پردازیم.

    کابینت پولیشی سفید مات با دستگیره‌های نقره‌ای

    مزایای کابینت پولیشی

    مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت کابینت پولیشی عبارت‌اند از:

    • مقاومت بالا در برابر ضربه و خراش به دلیل ضخامت زیاد بدنه کابینت
    • مقاومت در برابر آب، رطوبت و مواد شیمیایی
    • مقاومت در برابر نور خورشید
    • ظاهر بسیار زیبا با جلوه براق
    • سهولت در تمیز کردن و حفظ پاکیزگی
    • امکان ترمیم سطح کابینت در صورت ایجاد خط و خش روی آن

    تمام این مزایای مثبت، کابینت پولیشی را به یک انتخاب محبوب برای خانه‌هایی با دکوراسیون لوکس تبدیل می‌کند.

    آشپزخانه با کابینت‌های پولیشی سفید صفحه بین کابینتی مشکی

    معایب کابینت پولیشی

    با وجود زیبایی و استحکام بی‌نظیر کابینت‌های پولیشی، نمی‌توان از ذکر برخی نقاط ضعف آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

    • نیاز به محیط ایزوله شده برای ساخت
    • نیاز به تجهیزات و دستگاه‌های تخصصی برای اجرای رنگ روی کابینت
    • هزینه بالای ساخت و اجرا در مقایسه با سایر انواع کابینت
    • حساسیت بیشتر به خط و خش در مقایسه با سایر انواع کابینت

    با وجود معایبی که پیش‌تر برشمردیم، کابینت‌های پولیشی به دلیل زیبایی ظاهری چشم‌نواز، ایجاد فضایی لوکس و مقاومت قابل توجه در شرایط مختلف، همچنان انتخاب اول بسیاری از طراحان داخلی و صاحبان خانه‌های لوکس است.

    کابینت پولیشی سفید براق با صفحه کابینت مشکی

    کابینت پلی اورتان چیست؟

    کابینت‌های پلی اورتان از جمله محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین مدل‌های کابینت آشپزخانه هستند. مغزی کابینت پلی اورتان از ام دی اف یا چوب طبیعی است و برای روکش کابینت از چندین لایه رنگ پلی اورتان استفاده می‌شود که ظاهری جذاب و لوکس به کابینت‌ها می‌دهد. کابینت پلی اورتان قابل اجرا در همه سبک‌های دکوراسیون(مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک) است و تنوع رنگی بالایی دارد.

    کابینت و جزیره نئوکلاسیک پلی اورتان سبز با صفحه کابینت قهوه‌ای سنگی

    رنگ پلی اورتان ترکیبی از رزین و سخت‌کننده‌ها است که به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش، خراش، ضربه و رطوبت، برای پوشش دهی کابینت‌ها و سطوح چوبی ایده‌آل است. این رنگ در دو نوع بر پایه آب و بر پایه روغن موجود است. رنگ پلی اورتان بر پایه آب مقاومت رطوبتی کمتری دارد اما سریع‌تر خشک می‌شود. در مقابل رنگ‌هایی که برا پایه روغن هستند، مقاومت رطوبتی بسیار بالایی دارد اما دیرتر خشک می‌شود.

    کابینت پلی اورتان نئوکلاسیک طوسی با درب شیشه‌ای و کفپوش چوبی

    مزایای کابینت پلی اورتان

    کابینت‌های پلی اورتان به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند. برخی از مهم‌ترین مزایای این نوع کابینت‌ها عبارت‌اند از:

    • قابل اجرا در انواع سبک دکوراسیونی
    • تنوع رنگی بالا
    • استقامت بالا در برابر نفوذ حشرات و ضد قارچ و کپک
    • مقاومت و استحکام بالا در برابر خط و خش
    • ظاهر زیبا و جذاب با جلوه‌های مات و براق
    • نظافت آسان
    • مقاومت بالا در برابر رطوبت و پوسیدگی
    • نیاز نداشتن به نصب نوار در لبه‌های کابینت

    تمامی این مزایایی که گفته شد، باعث شده کابینت پلی اورتان برای آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ محبوب شمرده شود.

    کابینت نئوکلاسیک پلی اورتان طوسی با دستگیره‌های طلایی

    معایب کابینت پلی اورتان

    با وجود تمام مزایایی که کابینت‌های پلی اورتان دارند، مانند هر محصول دیگری، دارای برخی معایب نیز هستند که بهتر است قبل از انتخاب نهایی به آن‌ها توجه کنید:

    • هزینه بالا ساخت
    • نیاز به تمیزکاری و نگهداری اصولی
    • اهمیت جنس و نوع رنگ

    کابینت‌های پلی اورتان با داشتن معایبی که در بالا بیان کردیم، همچنان در دسته کابینت‌های پر طرفدار در بازار ایران به حساب می‌آیند.

    آشپزخانه با کابینت نئوکلاسیک سفید و سبز و جزیره طوسی با صندلی طوسی

    تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان

    کابینت‌های پولیشی و پلی اورتان دو نوع روکش محبوب برای کابینت‌های آشپزخانه هستند. هر کدام از این روکش‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند که می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد. در ادامه به بررسی تفاوت‌های اصلی این دو نوع روکش می‌پردازیم:

    • تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان از نظر رنگ: ساخت کابینت پولیشی با استفاده از رنگ خمیری شکل با سیالات و جلای بالا است. رنگ پولیشی باید در محیطی ایزوله اجرا شود تا گرد و غبار روی ظاهر براق این کابینت ننشیند. اما رنگ پلی اورتان رنگ پاششی مات است که قوام خوبی دارد، به سرعت خشک می‌شود و در برابر نور خورشید، گچی شدن، اسید، باز و روغن‌های شیمیایی مقاوم است.
    • تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان از نظر مقاومت: کابینت پلی اورتان در برابر سایش و خط و خراش مقاومت بسیار بالایی دارد. کابینت پولیشی نسبت به خط و خراش به دلیل سطح براقی که دارد بسیار حساس‌تر است اما اگر خراش سطحی روی کابینت پولیشی ایجاد شود، قابلیت ترمیم را دارد.
    • تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان از نظر سبک دکوراسیون: کابینت پولیشی بیشتر در سبک نئوکلاسیک و با کنده‌کاری‌های ظریف و خلوت طراحی می‌شود، البته ساخت کابینت پولیشی در سبک مدرن نیز قابل انجام است. کابینت پلی اورتان در سه سبک نئوکلاسیک، کلاسیک و مدرن اجرا می‌شود که سبک نئوکلاسیک برای اجرای پلی اورتان محبوبیت بیشتری دارد.
    • تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان در اجرا: آماده‌سازی اولیه چوب در هر دو روش پولیش و پلی اورتان یکسان است. تفاوت اصلی در روش رنگ‌آمیزی است. در روش پولیش، رنگ به صورت دستی یا با پیستوله و لایه به لایه اعمال شده و هر لایه نیاز به زمان خشک شدن دارد. در مقابل، روش پلی اورتان از دستگاه پاشش استفاده می‌کند و رنگ به سرعت خشک می‌شود. این تفاوت در زمان خشک شدن، باعث می‌شود ساخت کابینت‌های پولیشی زمان‌بر باشد.
    • تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان در قیمت: قیمت کابینت به عوامل متعددی از جمله متراژ، جنس مواد اولیه، نوع طراحی، روش رنگ‌آمیزی (مانند پولیش یا پلی اورتان) و کیفیت یراق‌آلات بستگی دارد. به طور کلی نمی‌توان قیمت دقیقی برای کابینت تعیین کرد. با این حال، به دلیل نیاز به محیط ایزوله و فرآیند رنگ‌آمیزی چند مرحله‌ای، کابینت‌های پولیشی معمولاً زمان‌برتر بوده و ممکن است هزینه بیشتری نسبت به سایر انواع کابینت داشته باشند.

    در ادامه به بررسی قیمت کابینت پولیشی و پلی اورتان می‌پردازیم تا شما با مقایسه درست این دو کابینت تصمیم نهایی را بگیرید.

    تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان در چیست؟

    بررسی قیمت کابینت پولیشی و پلی اورتان

    همان‌طور که در بالا گفتیم، ساخت کابینت پولیشی نیاز به محیط ایزوله و پولیش‌کاری لایه به لایه دارد که موجب طولانی‌تر شدن فرایند ساخت کابینت پولیشی می‌شود. در نتیجه فرایند سخت‌تر ساخت کابینت پولیشی تاثیر مستقیمی بر بیشتر بودن قیمت این کابینت نسبت به پلی اورتان دارد. در جدول زیر قیمت یک متر کابینت استاندارد پولیشی و پلی اورتان را می‌توانید مشاهده کنید.

    نوع کابینت حداقل قیمت به تومان حداکثر قیمت به تومان
    کابینت پولیشی 12000000 16000000
    کابینت ام دی اف خام با پلی اورتان 10000000 15000000

    اکثر کابینت‌سازان برای اعلام قیمت کابینت‌های پولیشی و پلی اورتان از روش محاسبه بر اساس متر استفاده می‌کنند. این روش دقیق نبوده و جزئیات پروژه را در نظر نمی‌گیرد. در نتیجه، ممکن است هزینه نهایی کابینت بیشتر از برآورد اولیه باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود برای دریافت قیمت دقیق، هزینه تمام‌شده یا قیمت نهایی کابینت را از کابینت‌ساز درخواست کنید.

    نحوه قیمت‌گذاری کابینت در پلتفرم کابینت‌سازی آنلاین سلام ساختمان به صورت ارائه قیمت تمام شده به مشتری است. در این روش کابینت‌ساز سلام ساختمان بعد از بازدید حضوری از آشپزخانه مشتری و اندازی گیری دقیق، اقدام به ساخت کابینت با توجه به طرح درخواستی شما می‌کند. تمامی کابینت‌سازهای سلام ساختمان با مشتریان قرارداد می‌بندند تا ضمن شفاف‌سازی جزئیات پروژه، تعهدات طرفین را مشخص کرده و از بروز هرگونه اختلاف و سوء تفاهم در طول اجرای پروژه جلوگیری نمایند.

    کابینت پولیشی بخریم یا پلی اورتان

    به دلیل ویژگی و مزیت‌های خاصی که در این دو رنگ عنوان شد، هر کدام از آن‌ها کارایی و مزیت‌های خاص خود را دارند و به طور مطلق نمی‌توان گفت کدام یک از آن دو بهتر است و تفاوت اصلی آنها در نوع رنگ به کار رفته در آن می‌باشد. در نهایت انتخاب کابینت پولیشی و پلی اورتان به بودجه و سلیقه شما بستگی دارد.

    کابینت نئوکلاسیک پولیشی سفید براق نورپردازی زیر کابینتی

    جمع‌بندی

    کابینت‌های پولیشی و پلی اورتان از جمله کابینت‌های مقاوم و محبوب در بازار هستند. تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان به جنبه‌هایی مانند هزینه، ظاهر، نوع رنگ و مراحل اجرا مربوط می‌شود. توجه به این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند که در انتخاب کابینت برای منزل خود تصمیم درستی بگیرید. در نهایت مشاوران شرکت کابینت‌سازی سلام ساختمان نیز با مشاوره رایگان می‌توانند به شما در انتخاب کابینت مناسب با بودجه دلخواه‌تان کمک کنند.

    سوالات متداول

    چطور ثبت درخواست کنیم؟
    روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
    ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
    سلام ساختمان چیست؟
    سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
    تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
    سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
    برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
    • مشاوره تخصصی رایگان
    • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
    • ضمانت قیمت
    • ضمانت پیش پرداخت
    • ضمانت پروژه


    از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
    اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

    مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
    بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
    • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
    • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
    هر دوی این‌ها رایگان است.
    بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                          بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                      آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
    بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
    آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
    اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
    نویسنده: سپیده   قلی پور
    سپیده قلی پور هستم، کارشناس محتوای سلام ساختمان، ادبیات خوندم و عاشق نوشتنم. مقالاتی که برای شما می‌نویسم، حاصل خوندن و سرچ کردن و مصاحبه با کابینت سازهای سلام ساختمان هست. امیدوارم بعد از خوندن مقالاتم به جواب سوالاتتون برسید.

    ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

    نظرات کاربران

    نظرات کاربران
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    View all comments