23 خرداد 1403     -      تاریخ انتشار:  23 خرداد 1403
آنچه می خوانید...

    چرا باید از تراورتن به عنوان سنگ نما استفاده کرد؟

    یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سنگ‌ها برای نمای ساختمان‌ها سنگ تراورتن ست. این سنگ طبیعی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش، در سال‌های اخیر توجه بسیاری از معماران و سازندگان را به خود جلب کرده است. در این مقاله، به بررسی دلایل استفاده از سنگ تراورتن به عنوان سنگ نما خواهیم پرداخت و مزایای آن را با جزئیات مورد بحث قرار می‌دهیم.

    مزایای سنگ تراورتن و انتخاب آن به عنوان سنگ نما:

    سنگ تراورتن به عنوان یک سنگ بسیار محبوب و مرغوب در ساختمان سازی کاربردهای زیادی دارد.

    یکی از کاربردهای رایج این سنگ در نمای بیرونی ساختمان است. استفاده از سنگ تراورتن به عنوان سنگ نما دو دلیل بسیار مهم دارد.

    1 – دلیل اول وزن بسیار کم آن است که از بار اضافی یک سازه می‌کاهد .

    2 – دلیل دوم تنوع رنگ و طرح و امکان ترکیب کردن آن با سنگ های ساختمانی دیگری نظیر سنگ چینی، سنگ گرانیت و سنگ مرمریت است.

    حال در ادامه به بررسی مزایای استفاده از سنگ تراورتن در نمای بیرونی ساختمان می‌پردازیم.

    1.زیبایی و تنوع رنگ

    یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از سنگ تراورتن به عنوان سنگ نما، زیبایی طبیعی و تنوع رنگ آن است. سنگ تراورتن با رنگ‌های متنوعی از جمله کرم، سفید، شکلاتی، عسلی، بژ، کرم بژ، قرمز، استخوانی و غیره در دسترس است که می‌تواند با سبک‌ها و طرح‌های مختلف معماری از جمله نمای مدرن، نمای نوستالژیک یا کلاسیک و مابقی سبک‌های معماری و ترکیبی کنونی هماهنگ شود.

    “تنوع رنگی بالای سنگ تراورتن مناسب هر سلیقه‌ای است و به طراحان و معماران امکان می‌دهد تا نمایی زیبا و خارق العاده برای یک ساختمان خلق کنند. امروزه خلق نمای هنری یکی از محبوب‌ترین هنرهای بصری یک معمار است”

    2. دوام و ماندگاری

    سنگ تراورتن به دلیل ساختار طبیعی خود، دارای دوام و ماندگاری نسبتاً خوبی است. ساختار درونی سنگ تراورتن دارای تخلخل های بسیار زیادی است که از منشأ آن که سنگ های رسوبی و آهکی است در آن نهادینه شده است. تخلخل های این سنگ امروزه با پیشرفت در حوزه سنگ‌های ساختمانی تقریباً رفع شده است و این گزینه آن را مقاوم‌تر کرده است. این سنگ در برابر شرایط جوی مختلف از جمله سرما، گرما و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان داده‌است. همچنین، سنگ تراورتن به مرور زمان با مراقبت و نگهداری به موقع می‌تواند رنگ و زیبایی خود را ماندگار نماید.

    سنگ تراورتن جان سخت نیست ولی یکی از بهترین و پرفورش‌ترین سنگ های ساختمانی حال حاضر کشور عزیزمان ایران است و نیاز به مراقبت و نگهداری دارد.”

    3. نصب آسان

    یکی دیگر از مزایای سنگ تراورتن به عنوان سنگ نما ، نصب آسان و راحت آن است. این سنگ به راحتی قابل برش‌پذیری و شکل‌دهی است که باعث می‌شود، نصب آن سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر باشد. همچنین، وزن سبک‌تر سنگ تراورتن نسبت به برخی سنگ‌های دیگر مانند سنگ چینی، فرآیند نصب را ساده‌تر می‌کند. سنگ تراورتن همچنین چسبندگی خوبی در برابر ملات سیمانی دارد و این خصوصیت، آن را گزینه‌ی مناسب‌تری برای نمای بیرونی ساختمان خواهد کرد. این چسبندگی خوب ناشی از تخلخل های زیاد آن است که این سوراخ‌ها فضای خالی پرشدگی با سیمان را داشته و به چسبندگی بهتر آن‌ها به سطوح مختلف کمک شایانی می‌کند. از اینرو ما در سایت سلام ساختمان به شما سنگ تراورتن را بهترین گزینه به عنوان سنگ نما معرفی می‌کنیم.

    4. عایق حرارتی و صوتی

    سنگ تراورتن به دلیل ساختار متخلخل خود، عایق حرارتی و صوتی خوبی محسوب می‌شود. این ویژگی کمک می‌کند تا انرژی کمتری برای گرم یا خنک نگه داشتن ساختمان صرف شود و در نتیجه هزینه‌های انرژی کاهش یابد. همچنین، سنگ تراورتن به عنوان عایق صوتی می‌تواند از ورود صداهای مزاحم به داخل ساختمان جلوگیری کند. به همین دلیل است که سنگ تراورتن یکی از معدود سنگ‌هایی است که در آب و هوای مختلف و چهار فصل ایران قابل استفاده می‌باشد. به عنوان مثال سنگ تراورتن شکلاتی در مناطق کوهستانی بسیار مناسب است و سنگ تراورتن سفید و سنگ تراورتن کرم در مناطق گرم و خشک بیشتر استفاده می‌شود.

    5. سازگاری با محیط زیست

    سنگ تراورتن یک سنگ طبیعی است که استخراج و تولید آن با حداقل آسیب به محیط زیست همراه است. برخلاف برخی مواد مصنوعی که برای تولید آنها از مواد شیمیایی مضر استفاده می‌شود، سنگ تراورتن به صورت طبیعی از معادن استخراج می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تراورتن یک انتخاب سازگار با محیط زیست برای نمای ساختمان‌ها باشد. البته باید توجه داشت که معادن سنگ تراورتن به دلیل سودجویی و استخراج بی‌رویه در حال تخریب و از بین‌رفتگی است ولی خوشحالیم هنوز معادن بسیار زیادی در ایران وجود دارد که هنوز کشف نشده است. البته بیش از دو هزار معدن سنگ تراورتن در سطح کشور در حال فرآوری است که این تعدد نیمی از این تخریب بیش از حد را کنترل کرده است. بنابراین به زمین و روش‌های محافظت از خود باور داشته باشید.

    6. مقاومت در برابر فرسایش

    سنگ تراورتن به دلیل مقاومت بالایی که در برابر فرسایش دارد، برای استفاده در نمای ساختمان‌ها بسیار مناسب است. این سنگ با مراقبت و محافظت و همچنین نگهداری مداوم و دوره‌ای، به مرور زمان تحت تأثیر عوامل جوی و محیطی مانند گرمای شدید، سرمای طاقت فرسا، باد و طوفان، باران و سیل و همچنین آلودگی هوا قرار نمی‌گیرد و همچنان زیبایی و یکپارچگی خود را حفظ می‌کند. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید نوع وسیله استفاده شده برای نصب این سنگ و همچنین نصاب حرفه‌ای برای نصب آن است. این دو عامل می‌تواند به میزان مقاومت فرسایشی این سنگ بکاهد یا آن را افزایش دهد.

    7. تنوع در بافت و الگو

    سنگ تراورتن بافت‌ها و الگوهای متنوعی دارد که به طراحان و معماران امکان می‌دهد تا نمایی منحصر به فرد و زیبا برای ساختمان‌ها خلق کنند. این تنوع در بافت و الگو می‌تواند به ایجاد جلوه‌های بصری خاص و متفاوت کمک کند. سنگ‌های تراورتن به دو صورت موج‌دار و بی‌موج توسط دستگاه های برش سنگ ( اتوماتیک یا دستی ) برش داده می‌شوند. این برش‌ها در حالت بی‌موج مقاوم‌تر از حالت موج‌دار هستند. تحقیقات نشان داده است که سنگ‌های تراورتن موج‌دار از همان نقطه‌ی موج‌های خود دچار خرابی ویا فرسودگی می‌شوند.

    8. قیمت مناسب

    در مقایسه با برخی سنگ‌های طبیعی دیگر مانند سنگ چینی، سنگ گرانیت و سنگ مرمریت، سنگ تراورتن قیمت مناسب‌تری دارد. این موضوع باعث می‌شود تا سنگ تراورتن به عنوان سنگ نما، انتخابی اقتصادی برای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی باشد. هزینه کمتر سنگ تراورتن در کنار سایر مزایای آن، از جمله دلایل اصلی محبوبیت این سنگ در صنعت ساختمان‌سازی است.

    علاوه بر آن، سنگ تراورتن به دلیل تنوع بالایی که در رنگ، اندازه، کیفیت و برش‌دهی دارد؛ دارای قیمت‌های مختلفی است. به طور مثال سنگ تراورتن حاجی‌آباد دارای قیمت پائین‌تری نسبت به سنگ تراورتن عباس‌آباد و تراورتن ابیانه دارد.

    9. قابلیت ترمیم و نگهداری

    سنگ تراورتن در صورت آسیب دیدن به راحتی قابل ترمیم و بازسازی است. این ویژگی باعث شده است تا نمای ساختمان‌ها همواره تازه و زیبا باقی بمانند. علاوه بر این، نگهداری و تمیز کردن سنگ تراورتن بسیار آسان و راحت است اما باید در نظر داشت با هر ماده شیمیایی و با هر پارچه‌ای نمی‌توان آن را تمیز کرد. در زمان خرید سنگ، حتما از فروشنده موردنظر محلول پاک‌کننده سطوح سنگی را خریداری نمائید تا از سلامت سطوح سنگ ساختمانی خود اطمینان حاصل نمائید.

    10. تأثیر مثبت بر ارزش ملک

    استفاده از سنگ تراورتن به عنوان سنگ نما می‌تواند ارزش ملک را افزایش دهد. نمای زیبا و با کیفیت از سنگ تراورتن، می‌تواند توجه خریداران و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده و ارزش ملک را در بازار بهبود بخشد. اگر به محله‌های شهر خود سر زده باشید و نمای ساختمان‌ها را ببینید. متوجه خواهید شد که اغلب نماهای امروزی به صورت ترکیبی است ولی سلیقه‌های افراد نیز در آن دخیل بوده و هر ساختمانی نمای متفاوتی نسبت به بقیه دارد.

    بنابراین با توجه به سلیقه و هنر خلق بصری یک معمار یا طراح ساختمان، می‌توان طراحی‌های نمایی بسیار بی‌نظیری را خلق کرد. از این رو، در انتخاب معمار و نقشه کش ساختمان خود وسواس به خرج دهید و با یکی از بهترین‌ها شروع به کار کنید. قبل از انتخاب معمار موردنظر حتما نمونه کارهای او را ببینید و تحقیقات لازم را در چندین نفر انجام دهید. از این رو سوالات ذهنی خود را جواب می‌دهید و به اطمینان خواهید رسید.

    جمع‌بندی

    در نهایت، استفاده از سنگ تراورتن به عنوان سنگ نما دارای مزایای فراوانی است که از جمله آنها می‌توان به زیبایی و تنوع رنگ، دوام و ماندگاری، نصب آسان، عایق حرارتی و صوتی، سازگاری با محیط زیست، مقاومت در برابر فرسایش، تنوع در بافت و الگو، قیمت مناسب، قابلیت ترمیم و نگهداری و تأثیر مثبت بر ارزش ملک اشاره کرد. تمامی این مزایا باعث می‌شود تا سنگ تراورتن به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سنگ نمای ساختمان‌ها شناخته شود و محبوبیت زیادی در میان معماران و سازندگان پیدا کند.

    مجموعه صنایع سنگ میرزایی مفتخر است با سال‌ها تجربه در این عرصه، تیم متخصصی را به وجود آورد تا با یک تماس تلفنی بتوانید قیمت، ویژگی‌ها، کاربرد و طرح و رنگ‌های تراورتن را بدانید و از آن اطلاعات مفیدی را جمع‌آوری نمایید. بنابراین می‌توانید با شماره اختصاصی 09130000622 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید به صورت حضوری و غیر حضوری ثبت سفارش خود را از طریق سایت “مشاوره و راهنمایی خرید سنگ” نیز انجام دهید. همواره ضمانت کیفیت محصولات مجموعه ما، همراه شما خواهد بود تا در روند خرید سنگ راحت‌تر و سریعتر اقدام به خرید نمائید و انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید.

    از اینکه تمامی مطالب را خواندید و تا پایان دنبالمان کردید؛ متشکریم.

    بنابراین با توجه به تمامی این دلایل و خصوصیات منحصر به فرد، اگر به دنبال سنگی مناسب برای نمای ساختمان خود هستید، سنگ تراورتن می‌تواند گزینه‌ای عالی و مناسب برای شما باشد.

    سوالات متداول

    چطور ثبت درخواست کنیم؟
    روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
    ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
    سلام ساختمان چیست؟
    سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
    تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
    سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
    برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
    • مشاوره تخصصی رایگان
    • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
    • ضمانت قیمت
    • ضمانت پیش پرداخت
    • ضمانت پروژه


    از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
    اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

    مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
    بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
    • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
    • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
    هر دوی این‌ها رایگان است.
    بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                          بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                      آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
    بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
    آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
    اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
    نویسنده: علی   رضایی
    سلام من علی رضائی هستم، مشاور بازاریابی ، متخصص SEO و کمپین منیجر علاقمند به داستان کسب و کارهاسابقه تحصیلی و حرفه‌ای:دوره لیسانس مهندسی مکانیک خوانده ام و دوران فوق لیسانس به دلیل علاقمندی به کسب و کارها و مارکتینگ سراغ مدیریت کسب و کارها MBA رفتم. فعالیت ام در حوزه مارکتینگ را با اجرای کمپین های Outbound شروع کردم با ساخت تیزرهای تبلیغاتی برای تلویزیون تاجیکستان اما آینده و قدرت بازاریابی inbound موجب حرکت به سمت SEO و کمپین های دورنگرا هدایت کرد.دستاوردها و افتخارات:دستاوردهایی که در دوران لیسانس موجب شد تا مهندسی مکانیک را بیش از پیش برای من جذاب کند ثبت 8 اختراع در حوزه پهپاد، کشاورزی، صنایع دستی بود که هرکدام در علاقندی من به کسب وکار سهمی بزرگی را داشت. و این تجربیات در اجرای کمپین های گوریلامارکتینگ بسیار کمک کننده بود. دستاوردهایی که در دوران کاری در حوزه بازاریابی داشته ام افتخار همکاری برای مشاوره و اجرا با 30 برند در کشورهای ایران، تاجیکستان و کانادا بوده است.تجربیات شخصی و علایق:علایق من در زندگی به موارد متفاوتی گره خورده است این روزها مطالعات زیادی در خصوص دکوراسیون خانه ، چیدمان و انتخاب دارم و مقالاتی در این خصوص را نیز در صفحات خودم منتشر می کنم .

    ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

    نظرات کاربران

    نظرات کاربران
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    View all comments