4.6 0

علت کپک کابینت چیست؟ 9 روش جلوگیری از کپک کابینت

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  7 آبان 1401
کپک زدن کابینت ام دی اف زیر سینک ظرفشویی در اثر رطوبت

دیدن چیزهایی مثل کپک کابینت در آشپزخانه خیلی عجیب و دور از ذهن نیست. زیرا پخت‌وپز، شستشوی ظروف و … همه در آشپزخانه انجام می‌شوند. این‌ موارد باعث می‌شوند محیط آشپزخانه گرم‌تر و مرطوب‌تر از سایر قسمت‌ها باشد و کپک کابینت ایجاد شود. اما کپک کابینت به دلایل دیگری هم به وجود می‌آید و برای از بین بردن آن، روش‌های متنوعی وجود دارد.

در این مطلب می‌خواهیم به‌طور کامل در مورد راه‌های جلوگیری از کپک زدن کابینت توضیح دهیم و علت کپک کابینت را هم بررسی کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

علت کپک زدن کابینت چیست؟

عوامل زیادی باعث کپک زدن کابینت آشپزخانه و به ویژه کپک زدن کابینت ام دی اف می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • رطوبت
  • گرما
  • تاریکی
  • موریانه‌ها

گرما و تاریکی که معمولا در کابینت‌ها وجود دارند و تحت کنترل شما نیستند. اما در این بین، رطوبت از آن‌چه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است و دردسرهای خاص خودش را هم دارد.

ایجاد کپک در کابینت ام دی اف و ورم کردن سطح آن

وقتی خیسی یا رطوبت روی سطح کابینت‌ها بماند، باعث باد کردن و ورم سطحی می‌شود. حالا گاهی این رطوبت به مرور به خورد کابینت‌ها می‌رود و باعث ایجاد کپک می‌شود. درو اقع رطوبت بعد از مدتی راه خود را به سمت درزها و عمق کابینت پیدا می‌کند و دردسرها از همان جا شروع می‌شوند.

موریانه ها چگونه باعث کپک کابینت می‌شوند؟

البته نمی‌توان همه تقصیرها را به گردن رطوبت انداخت. گاهی موریانه‌های ام‌دی‌اف نیز، علت کپک کابینت هستند. این موریانه‌ها، بسیار ریزتر از موریانه‌های معمولی هستند و به ام‌دی‌اف حمله می‌کنند. تخم‌گذاری در کابینت صورت می‌گیرد و به صورت رگه‌های نارنجی خودش را نشان می‌دهد. به این حمله موریانه‌ها کپک نارنجی هم می‌گویند.

در چنین مواقعی وجود گرد و خاک و چربیِ روی کابینت‌ها هم به کمک موریانه‌ها می‌آیند و وضع را بدتر می‌کنند. بنابراین در هر صورت باید دنبال راه‌های جلوگیری از کپک کابینت باشید که در ادامه می‌گوییم.

9 روش کاربردی برای جلوگیری از کپک زدن کابینت چیست؟

بعضی‌ها بعد از آشپزی و شستن ظروف خسته می‌شوند و آشپزخانه را به حال خودش رها می‌کنند. جرقه‌های وجود کپک کابینت از همین جاها زده می‌شود. رطوبت، گرما و تاریکی مواردی هستند که به‌مرور زمان دخل کابینت‌های شما را می‌آورند. بنابراین باید قبل از هر چیز راه‌های جلوگیری از کپک زدن کابینت را بدانید. این راه‌ها عبارت‌اند از:

  1. خشک کردن اطراف سینک
  2. توجه به دیوار پشتی‌ کابینت‌ها
  3. خالی کردن به موقع سطل زباله
  4. تمیز و خشک کردن روی کابینت‌ها
  5. استفاده از هواکش قوی برای فضای آشپزخانه
  6. تمیزکاری محیط آشپزخانه
  7. چک کردن کابینت‌های حاوی مواد غذایی و حبوبات
  8. چک کردن لوله‌ها و کابینت‌های زیر سینک
  9. خشک کردن فرش آشپزخانه

اگر می‌خواهید کارتان به پاک کردن کپک کابینت ام دی اف نرسد، این توصیه‌ها را جدی بگیرید. در ادامه هر مورد را توضیح می‌دهیم.

1.     بعد از شستن ظرف‌ها، داخل و اطراف سینک را خشک کنید.

قطره‌های آب در طول ظرف شستن، به اطراف پرت می‌شوند. اگر بعد از شستن ظرف‌ها، این مقدار آب باقی‌مانده در اطراف سینک را خشک نکنید، بعدها به دردسر می‌افتید. بنابراین بعد از شستن ظروف، با یک دستمال خشک محیط اطراف سینک را کاملا پاک کنید.

2.     حواستان به دیوار پشتی‌ کابینت‌ها باشد.

گاهی رطوبت به دیوار پشتی کابینت‌ها درز می‌کند و کم‌کم به خورد ام‌دی‌اف هم می‌رود. بی‌توجهی به این مورد می‌تواند به مرور باعث ایجاد کپک کابینت شود. بنابراین هر چند وقت یکبار، دیوارِ اطرافِ کابینت زیر سینک را بررسی کنید.

3.     خالی کردن به موقع سطل زباله را جدی بگیرید.

سطل زباله‌ها یا داخل کابینت هستند یا کنار کابینت قرار داده می‌شوند. حواستان به همنشینی سطل زباله و کابینت‌ها باشد. اگر نایلون داخل سطل به موقع عوض نشود، باعث نشت رطوبت زباله‌ها به اطراف می‌شود و دردسر ایجاد می‌کند.

از طرفی گاهی هنگام انتقال ته مانده غذا به سطل زباله، مقداری از غذا یا آبِ آن، داخل کابینت می‌ریزد. اگر حواستان به این خرده‌های غذا نباشد، بعد از مدتی کپک می‌زنند و در نهایت هم کپک کابینت را ایجاد می‌کنند. ایجاد بوی بد در آشپزخانه هم از دیگر بلاهایی است که این‌طور مواقع به سرتان می‌آید.

4.     روی کابینت‌ها را همیشه خشک و تمیز نگه دارید.

گاهی مقداری رطوبت یا آب روی سطح کابینت‌ها می‌ماند و به مرور زمان از درز و گوشه‌ها، به عمق کابینت نفوذ می‌کند. رطوبت هم که اصلی‌ترین علت کپک کابینت است. بنابراین برای جلوگیری از این وضعیت، هر روز سطح کابینت‌ها را با دستمال به‌طور کامل خشک کنید.

5.     از یک هواکش قوی برای فضای آشپزخانه استفاده کنید.

آشپزخانه‌ها محیط مرطوبی دارند. پخت‌وپز، استفاده از ماشین ظرفشویی و… باعث ایجاد رطوبت زیادی در فضای آشپزخانه می‌شوند. کنترل میزان رطوبت وظیفه شما است. بنابراین بهتر است هنگام آشپزی، هود را روشن نگه دارید و به‌طور کلی از یک هواکش مناسب برای محیط آشپزخانه استفاده کنید. کنترل رطوبت یکی از راه‌های جلوگیری از کپک زدن کابینت‌ها است.

6.     محیط آشپزخانه باید تمیز و مرتب باشد.

فرض کنید چند ساعتی را مشغول آشپزی بوده‌اید و حالا حسابی خسته هستید. به همین خاطر قید کارهایی مثل پاک کردن گاز یا جارو کردن آشپزخانه را می‌زنید و مشغول استراحت می‌شوید. لطفا بعد از مدت کوتاهی استراحت، دوباره به آشپزخانه برگردید. اگر خرده‌های چربی و غذا روی گاز یا کف آشپزخانه و زیر کابینت‌ها برای مدت طولانی باقی بمانند، کپک می‌زنند و این کپک‌ها به‌مرور زمان به کابینت‌ها هم انتقال پیدا می‌کنند.

7.     کابینت‌های حاوی مواد غذایی و حبوبات را چند وقت یک‌بار چک کنید.

مرتب کردن آشپزخانه و گردگیری آن به مراتب از پاک کردن کپک کابینت ام دی اف راحت‌تر و بی‌دردسرتر است. بنابراین برای جلوگیری از چنین وضعیتی، هر چند وقت یک‌بار سری به کابینتِ‌ ظروف نگهدارنده چای، قهوه، حبوبات و سایر مواد غذایی بزنید. گاهی دربِ برخی از این ظروف، چند ماهی باز نمی‌شوند و ممکن است محتویات داخل آن‌ها دور از چشم شما کپک بزنند. به مرور زمان این کپک‌ها به بیرون منتقل می‌شوند و کپک کابینت ایجاد می‌شود.

8.     هر چند وقت یک‌بار به کابینت‌های زیر سینک و لوله‌های آب سر بزنید.

لوله‌ها و اتصالات مختلفی زیادی در زیر سینک، پشت یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی وجود دارند. گاهی این لوله‌ها به دلیل جابه‌جایی یا فرسودگی نم پس می‌دهند و مشکلات بزرگی برای شما ایجاد می‌کنند. رطوبت ناشی از این اتصالات می‌توانند به کپک کابینت منجر شوند.

بنابراین هر چند وقت یک‌بار سری به این لوله‌ها بزنید و از سلامت و ایمن بودن آن‌ها مطمئن شوید.

9.     فرش آشپزخانه باید همیشه خشک و تمیز باشد.

فرش آشپزخانه جان می‌دهد برای جذب رطوبت و انواع باکتری‌های موجود در محیط. بنابراین یا داخل آشپزخانه فرش پهن نکنید یا آن را همیشه تمیز و خشک نگه دارید.

برای مثال ممکن است یک لیوان آب از دستتان روی فرش بریزد و آن را خیس کند. بهتر است همان موقع برای خشک کردن فرش اقدام کنید. در غیر این‌صورت، رطوبت فرش کار دستتان می‌دهد و در اثر تکرار چنین اتفاق‌هایی باعث کپک کابینت هم می‌شود.

کپک زدن درب و داخل کابینت چوبی

در نهایت اگر روش‌های جلوگیری از کپک کابینت به کار شما نمی‌آیند و کابینت شما کپک زده است، در ادامه بهترین روشِ از بین بردن کپک کابینت را به شما می‌گوییم.

بهترین روش برای از بین بردن کپک کابینت چیست؟

گاهی اوقات با وجود همه رعایت‌ها و مواظبت‌ها، باز هم کابینت کپک می‌زند. اگر چنین اتفاقی بیفتد چه باید کرد؟ آیا راهی برای پاک کردن کپک کابینت ام دی اف وجود دارد؟ قطعا بله! 7 مرحله اصلی برای پاک کردن کپک کابینت عبارت‌اند از:

  1. تعیین مقدار کپک
  2. استفاده از ماسک و دستکش
  3. خشک کردن سطح
  4. سابیدن سطح کابینت
  5. پاک کردن سطح
  6. سابیدن مجدد سطح
  7. ضدعفونی و خشک کردن نهایی سطح

در ادامه بهترین روش برای از بین بردن کپک کابینت را قدم به قدم برایتان توضیح می‌دهیم.

1.     تعیین مقدار کپک

قبل از هر چیز باید شدت کپک کابینت را تشخیص دهید. باید ببینید آیا کپک به لایه‌های زیرین هم نفوذ کرده یا سطحی است؟ برای تشخیص این موضوع به یک پیچ‌گوشتی نیاز دارید. با پیچ‌گوشتی به آرامی روی سطح کپک زده ضربه بزنید. اگر بافت کابینت نرم‌تر از حالت عادی باشد، یعنی کپک به داخل ام‌دی‌اف هم نفوذ کرده و کار شما سخت‌تر است.

2.     استفاده از ماسک و دستکش

حالا باید برای پاک کردن کپک کابینت ام دی اف آماده شوید. ماسک بزنید و دستکش بپوشید. برخی کپک‌ها گازهای مضری منتشر می‌کنند و ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازند.

3.     خشک کردن سطح

با استفاده از یک سشوار یا پنکه سطح کابینت را به‌طور کامل خشک کنید.

4.     سابیدن سطح کابینت

یک کاردک، سمباده یا وسیله نوک تیز به کارتان می‌آید. با وسیله مورد نظر سطح کابینت را بسابید. این کار را تا زمانی که کپک‌ها کاملا از بین بروند ادامه دهید. در انتهای این مرحله، سطح ام دی اف باید کاملا صاف شده باشد.

5.     پاک کردن سطح

کمی وایتکس یا مایع سفیدکننده را با نسبت یک به هشت با آب مخلوط کنید. محلول به دست آمده را با اسپری روی سطح کابینت بپاشید. بعد از چند دقیقه کابینت را با دستمال پاک کنید.

6.     سابیدن مجدد سطح

بعد از مدتی محدوده مورد نظر خشک می‌شود. در این مرحله دوباره می‌توانید سطح را بسابید تا کپک کابینت به‌طور کامل از بین برود.

7.     ضدعفونی و خشک کردن نهایی سطح

بعد از پاک شدن کپک‌ها، سطح کابینت را به همراه ابزارهای استفاده شده، کاملا ضدعفونی کنید. از خشک کردن نهایی سطوح بعد از ضدعفونی کامل، غافل نشوید. گاهی باقی ماندن رطوبت دوباره باعث کپک کابینت می‌شود و شما را به دردسر می‌اندازد.

اگر این مراحل را به‌درستی انجام دهید، می‌توانید به از بین بردن کپک کابینت خوش‌بین باشید. البته بهتر است بدانید گاهی کپک کابینت آن‌قدر عمیق است که پاک کردن آن اصلا عملی نیست و باید به فکر تعویض کابینتِ کپک زده باشید.

سخن آخر…

ایجاد کپک کابینت در محیط مرطوب و گرم آشپزخانه چیز عجیبی نیست. آشپزخانه محل اصلی پخت‌وپز و شستشو در منزل است و اگر کمی غفلت کنید، کپک‌ها راه خودشان را به این محیط باز می‌کنند. در این مطلب، علت کپک کابینت و راه‌های جلوگیری از کپک زدن کابینت را گفتیم. سپس اطلاعات کاملی در مورد از بین بردن کپک کابینت در اختیارتان گذاشتیم.

با این همه بهتر است بدانید این‌جا هم پیشگیری به مراتب بهتر و ساده‌تر از درمان است. انتخاب یک کابینت باکیفیت می‌تواند شما را از شر بسیاری از این دردسرها مثل کپک کابینت راحت کند. برای انتخاب و سفارش کابینت باکیفیت، یک مرجع حرفه‌ای مثل «سلام ساختمان» می‌تواند راه‌گشای شما باشد. مشاورین سلام ساختمان در این مسیر کنار شما هستند و اطلاعات کافی در اختیارتان قرار می‌دهند.

 

ثبت درخواست مشاوره رایگان کابینت

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments