3.7 2

کاملترین راهنمای انواع سنگ مصنوعی کابینت+مزایا و معایب

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  10 مرداد 1402
انواع صفحه کابینت سنگ مصنوعی آشپزخانه + مزایا و معایب
آنچه می خوانید...

    در دکوراسیون آشپزخانه‌های ایرانی، سنگ مصنوعی کابینت (Artificial Stone Countertop)،  میتونه جلوه‌ی سنگ طبیعی رو با قیمت کمتری در اختیار شما بذاره. البته انتخاب جنس و رنگ صفحه کابینت سنگ مصنوعی باید متناسب با کابینت‌ها و سایر اجزای آشپزخانه باشه تا بتونه نمای زیبایی رو به وجود بیاره. دقت کنین که انتخاب سنگ مصنوعی برای صفحه کابینت که نامتناسب با دکوراسیون آشپزخانه (هر چند گران قیمت) هست، می‌تونه جلوه دکوراسیون داخلی منزل رو به هم بزنه. برای همین باید انواع سنگ مصنوعی رو حتما بشناسین و با ویژگی‌های اون‌ها آشنا باشین.

    ما در این مطلب، شما رو با صفحه کابینت سنگ مصنوعی، مزایا، معایب و انواع مختلف اون‌ آشنا می‌کنیم. پس اگه قصد خرید صفحه کابینت سنگ مصنوعی مناسب برای آشپزخانه خودتون رو دارین، خوندن این مطلب رو تا انتها ادامه بدین.

    مشاوره رایگان سلام ساختمان

    سنگ مصنوعی کابینت چیست و چگونه تولید می‌شود؟

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی که به عنوان صفحه کابینت با سنگ مهندسی شده (Engineered Stone Countertop) هم معروف هستن، نوعی صفحه کابینت سنگی است که به طور طبیعی از معدن استخراج نمی‌شه، بلکه توسط افراد و در کارگاه‌ها تولید می‌شه و کیفیتی نزدیک به صفحات سنگ طبیعی داره. از اون جایی که قیمت صفحات کابینت سنگ طبیعی خیلی بالا هست و تراشکاری و اجرای پرهزینه‌ای هم دارن، تولید صفحات کابینت سنگ مصنوعی در بین تولید کنندگان خیلی رایج شده است.

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی آشپزخانه سفید با رگه های خاکستری زیبا

    در ادامه روش تولید صفحات کابینت سنگ مصنوعی رو به شما می‌گیم.

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی چگونه ساخته می‌شود؟

    برای ساخت سنگ‌های مصنوعی، از پودر سنگ طبیعی استخراج شده از معدن، بعلاوه‌ی مواد شیمیایی آزمایشگاهی کمک می‌گیرن. به این شکل که پودر سنگ رو با برخی مواد آزمایشگاهی، مثل رزین و رنگدانه ترکیب می‌کنن تا سنگ‌هایی مصنوعی با خواصی تقویت شده به بازار عرضه بشن. با این شیوه‌ی تولید، قیمت تمام شده‌‌ی کمتری رو برای استفاده در صفحات کابینت شاهد هستیم و می‌شه در کاربردهای گسترده‌ای از این رویه کابینت سنگ مصنوعی کمک بگیریم. ترکیب استفاده شده در هر نوع سنگ مصنوعی رو در ادامه در قسمت مربوط به خودش توضیح می‌دیم.

    مزایای سنگ مصنوعی کابینت چیست؟

    کمی از ویژگی‌های مثبت صفحات کابینت ساخته شده از سنگ‌های مصنوعی بگیم:

    • چون تنها بخشی از ساختار صفحات کابینت سنگ مصنوعی از سنگ‌ طبیعی ساخته شده، پس طبیعتاً قیمت کمتری نسبت به صفحات سنگ طبیعی دارن.
    • به علت تولید آزمایشگاهی این صفحات کابینت، تنوع گسترده‌ای از مدل‌ها و رنگ‌ها رو شاهد هستیم.
    • بر خلاف صفحات کابینت سنگ طبیعی، در این سنگ‌ها کنترل دقیقی روی طرح و رنگ داریم.
    • سنگ‌های مصنوعی برای کانتر آشپزخانه، مقاومت و استحکام بیشتری در مقایسه با سایر صفحات کابینت دارن. زیرا در تولید این صفحات از موادی مخصوصی استفاده می‌شه و از طرفی به کمک سنگ‌های طبیعی تقویت می‌شن.
    • صفحات کابینت سنگ‌های مصنوعی، نصب راحتی دارن.
    • تمیزکاری انواع سنگ مصنوعی برای صفحه کابینت کار راحتی هست و خوشبختانه اغلب این صفحات نسبت به رطوبت مقاوم هستن.
    • مقاومت در برابر حرارت هم مسئله‌ی مهمی در رویه کابینت به شمار می‌ره که خوشبختانه در صفحات سنگ مصنوعی به خوبی مشاهده می‌شه.
    • خش پذیری این صفحات معمولا کم است.
    • سنگ مصنوعی کابینت از سنگ طبیعی وزن کمتری داره.

    به طور کلی صفحات کابینت سنگ مصنوعی مزایای زیادی دارن که این مزایا می‌تونه شما رو به خرید این صفحات کابینت ترغیب کنه.

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی آشپزخانه سفید ساده با طرح منحنی

    حالا در ادامه می‌خوایم معایب صفحات کابینت سنگ مصنوعی رو معرفی کنیم.

    معایب صفحات کابینت سنگ مصنوعی چیست؟

    این هم چند مورد از معایب محدود صفحه کابینت سنگ مصنوعی که باید بدونین:

    • به طور کلی، سنگ‌ها (چه مصنوعی و چه طبیعی) در زمستان کاهش دما دارن که ممکن هست فضای آشپزخانه رو سرد و بی‌روح نشون بده.
    • با وجود پیشرفت تولیدات صنعتی، طرح‌های مصنوعی این صفحات کابینت قابل تشخیص هستن.
    • با مقایسه‌ی قیمت انواع صفحه کابینت با سایر متریال‌های رایج، متوجه می‌شین که متریالی نسبتاً گران قیمت هستن.
    • به دلیل داشتن مواد پلیمری، با محیط زیست سازگاری ندارن.

    صفحات کابینت سنگ مصنوعی معایب زیادی ندارن و اغلب جزو صفحات کابینت پر طرفدار شناخته می‌شن.

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی آشپزخانه کلاسیک چند رنگ با ترکیب رنگ طلایی و خاکستری

    حالا که با مزایا و معایب صفحات کابینت سنگ مصنوعی آشنا شدین، در ادامه می‌خوایم انواع این صفحات رو به شما معرفی کنیم.

    انواع سنگ مصنوعی رایج برای صفحه کابینت در بازار را بشناسید!

    صفحات کابینت سنگ مصنوعی با توجه به ویژگی‌های مختلفی از جمله رنگ، جنس و … انواع مختلفی دارن. چند تا از پرکاربردترین صفحات کابینت سنگ مصنوعی عبارت‌اند از:

    • صفحه کابینت سنگ مصنوعی کورین
    • صفحه کابینت سنگ مصنوعی کوارتز
    • صفحه کابینت سنگ مصنوعی مارمونایت
    • صفحه کابینت سنگ مصنوعی CPS
    • صفحه کابینت سنگ مصنوعی دکتون

    در ادامه به معرفی این صفحه کابینت‌های پرکاربرد می‌پردازیم.

    1. صفحه کابینت سنگ مصنوعی کورین را بشناسیم

    یکی از معروف‌ترین صفحه کابینت‌ها، از سنگ کورین ساخته میشه‌. سنگ کورین شامل 66 درصد مواد معدنی و حدود 33 درصد پلیمر (معمولاً پلیمرهای اکریلیک) هست.

    نمونه کوچکی از سنگ مصنوعی صفحه کابینت کورین در رنگ‌های مختلف

     

    سنگ کورین بخاطر مقاومت در برابر مواد شیمیایی گوناگون، یک گزینه خیلی ایده‌آل برای کانتر آشپزخانه هست. همچنین چون صفحه کابینت کورین (Corian Countertop) ساختاری یکپارچه و بدون درز داره، با شست‌وشو دچار پوسیدگی نمیشه. اما متاسفانه صفحات سنگ مصنوعی کورین در برابر ضربه مقاومت کمی دارن، به همین خاطر باید خیلی مراقب صفحه کابینت خودتون باشین. این صفحات بر اثر حرارت و به مرور زمان تغییر رنگ می‌دن. پس نحوه نگهداری شما از این صفحات، اهمیت بالایی در تعیین طول عمر اون‌ها داره.

    برای آشنایی بیشتر با سنگ کورین پیشنهاد می‌کنیم مقاله “صفحه کابینت کورین، ویژگی ها، مزایا و معایب” را مطالعه کنین.

    2. صفحه کابینت سنگ مصنوعی کوارتز را بشناسیم

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی کوارتز (Quartz Countertop) ظاهری شبیه به صفحه کابینت سنگ طبیعی مرمر داره و انتخاب مناسبی برای رویه کابینت به شمار می‌ره. سنگ کوارتز به کار رفته در این صفحات از حدود 93 درصد سنگ طبیعی کوارتز و 7 درصد رزین پلی استر و رنگدانه ساخته می‌شه. در ساختار کوارتز، سیلیس، دومین ماده سخت دنیا، به کار رفته. پس با صفحه کابینتی بسیار سخت مواجه هستین!

     

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی کوارتز سفید با رگه‌های خاکستری خیلی کم

    مقاومت بالا در برابر خش، مقاومت حرارتی فوق العاده بالا، ضد آب بودن، استحکام بالا (تحمل وزن بالا)، آنتی باکتریال، غیرسمی و غیرآلرژی‌زا و … از جمله مزیت‌های بی‌نظیر سنگ کابینت کوارتز هستند. اما سنگ کوارتز به عنوان کانتر آشپزخانه، محدودیت‌هایی هم داره از جمله اینکه درزها در این صفحه کابینت قابل رویت هستن، مقاومت چندان خوبی در برابر نور مستقیم خورشید ندارد و ترمیم‌پذیر نیست.

    نظرات مشتریان کابینت
    خانم قربانی
    بسیار عالی در کیفیت و مشاوره
    آقای تردست از هر نظر بسیار عالی بودن. یعنی هم از نظر مشاوره و راهنمایی و هم از نظر کیفیت و ظرافت در انجام کار و هم از نظر تحویل به موقع کار و احساس مسئولیت کردن. درکل خیلی از ایشون راضی بودم.
    آقای مهدی فرهادی
    بسیار خوش قول
    بسیار انسان شریف و خوش قول و منصفی بودن ایشون
    آقای حسنی
    بسیار منصف
    آقای رضایی و برادرشان از لحاظ فنی واخلاقی ومنصف بودن. از 15تا کابینت سازی که من قیمت و طرح گرفتم عالی تر بودن. خدا حفظشون کنه.
    آقای کریمیان
    راهنمایی رضایت بخش
    بنده نسبت به کار آقای جعفری اعم از راهنمایی، اجرای تمیز وتحویل به موقع ومشتری مداری و...رضایت کامل دارم.
    خانم آرمان فر
    دقیق و قول خوش
    دقت و آن تایم بودن و مدارا با مشتری و ارائه قیمت منصفانه از سوی ایشون باعث شد که من با خیال راحت و اطمینان خاطر ایشان را به دوستان و آشنایان معرفی کنم و خدارو شکر همه کسانی که با ایشان کار کردند از کارشون رضایت کامل رو داشتن و بابت معرفی ایشان از من سپاسگزار بودن.
    خانم سمیرا رضایی
    قیمت مناسب تر
    کار جناب عابدی خیلی خوب بود و قیمت کار نسبت به چند جا که قیمت گرفتم مناسب تر بود و ایشان با توجه به اینکه قراربود کار سر وقت به ما تحویل بدهند تا ساعت ۳ صبح موندن تا کار تمام شود و به روز بعد موکول نشود. من از این همه حسن انجام کار ایشان تشکر می کنم و همچنین از سایت خوب سلام ساختمان متشکرم.
    تا کنون بیش از 4000 نفر پروژه خود را در «سلام ساختمان» اجرا کرده اند.

    برای آشنایی بیشتر با سنگ کوارتز پیشنهاد می‌کنیم مقاله “تمام نکاتی که درباره صفحه کابینت کوارتز باید بدانید!” را مطالعه کنین.

    3. صفحه کابینت سنگ مصنوعی مارمونایت را بشناسیم

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی مارمونایت (Marmonite Countertop) از مواد اصلی صفحات سنگ کورین و کوارتز تولید می‌شه و خواصی مابین این دو صفحه داره. این سنگ کابینت به علت ویژگی‌های مثبت و قیمت مناسبی که در مقایسه با صفحات کابینت کورین و کوارتز داره، امروزه مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته. در ضمن صفحه کابینت مارمونایت طرح‌هایی رگه‌دار و خاص داره که زیبایی اون رو چندین برابر می‌کنه.

    از ویژگی‌های مثبت سنگ مارمونایت برای صفحه کابینت می‌شه به قیمت مناسب، سختی و مقاومت بالا، ضد خش بودن، نصب راحت و  طرح‌های خاص اشاره کنیم. اما اصلی‌ترین معایب سنگ مارمونایت برای صفحه کابینت عبارت‌اند از:

    • صفحه کابینت مارمونایت دارای درز هست.
    • این صفحه کابینت مثل کوارتز و برخلاف کورین، قابلیت ترمیم پذیری نداره. یعنی نمی‌شه اون رو سنباده زد و ترمیم کرد.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سنگ مارمونایت به عنوان رویه کابینت مقاله “صفحه کابینت مارمونایت چیست؟ آشنایی با مزایا و معایب آن” رو مطالعه کنین.

    4. صفحه کابینت سنگ مصنوعی CPS را بشناسیم

    بر خلاف غالب سنگ های مصنوعی، سنگ CPS از 98 درصد سنگ خالص، به همراه رزین ساخته میشه. میزان بالای سنگ خالص در این مواد، خواص اون‌ها رو به سنگ‌های طبیعی نزدیک‌تر می‌کنه، به طوری که شباهت زیادی به سنگ‌های آهکی دارن. جالبه بدونید که در ساخت سنگ CPS از هیچ چسبی استفاده نمی‌شه. بلکه این عمل یونیزاسیون هست که باعث برقراری پیوندهای شیمیایی بین مولکول‌ها می‌شه.

    عمر و دوام بالا، زیبایی، مقاومت در برابر نور و حرارت و ضربه، از ویژگی های متمایز کننده سنگ CPS هستند. برای آشنایی ببشتر با این سنگ، مقاله سنگ مصنوعی CPS رو مطالعه کنین.

    5. صفحه کابینت سنگ مصنوعی دکتون را بشناسیم

    سنگ مصنوعی دکتون (Dekton) از مدرن ترین انواع صفحه کابینت سنگ مصنوعی  بازار ایران است. سنگ دکتون طی فرآیند بخصوصی به نام فناوری ذرات متخلخل ساخته می‌شود. در فرآیند ذرات متخلخل، مواد خام مثل پرسلان، کریستال کوارتز و شیشه تحت فشار و دمای بسیار بالا با هم ترکیب می‌شوند و دکتون بوجود می‌آید. درجه سختی و مقاومت بالا در برابر ضربه، سنگ دکتون رو جزئ یکی از محبوب ترین و البته گران ترین انواه صفحات کابینت کرده است.

    برای آشنایی با ویژگی‌ها و عوامل موثر بر قیمت این سنگ مصنوعیف مقاله صفحه کابینت سنگ دکتون را مطالعه کنید.

    معیارهای انتخاب صفحه کابینت سنگ مصنوعی چیست؟

    اگه هنوز موفق به انتخاب سنگ مصنوعی دلخواه برای صفحه کابینت خودتون نشدین، شاید بتونین با اولویت بندی عوامل زیر، تصمیم درستی بگیرین:

    • در نظر گرفتن مقدار بودجه برای خرید صفحه کابینت
    • نحوه و میزان استفاده از رویه کابینت
    • تعداد اعضای خانواده
    • حضور کودک یا حیوان خانگی در منزل
    • فواصل شستشوی رویه کابینت و مواد شیمیایی مورد استفاده
    • میزان شرجی بودن محل زندگی

    در نهایت اگرچه انتخاب سنگ مصنوعی مناسب برای کانتر کابینت آشپزخانه، به عوامل متعددی بستگی داره، اما در این بین، سلیقه شخصی شما حرف اول رو می‌زنه. برای همین در ادامه چند مدل صفحه کابینت سنگ مصنوعی رو برای شما آوردیم تا ایده بگیرین و تصمیم گیری مناسبی داشته باشین.

    چند مدل صفحه کابینت سنگ مصنوعی پرطرفدار و جذاب!

    دیدن مدل‌های پرطرفدار صفحه کابینت سنگ مصنوعی، به شما کمک می‌کنه تا بهترین تصمیم ممکن رو بگیرین. در ادامه یک نمونه صفحه کابینت سنگ مصنوعی مشکی رو می‌بینین که با رگه‌های سفید، زیبایی دو چندانی پیدا کرده.

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی کورین مشکی با طرح سفید

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی زیر هم، به دلیل رنگ سفید و طرح ساده‌ای که داره، کاملا پرطرفدار هست.

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی سفید با رگه های طوسی خیلی کمرنگ

    در زیر، یک نمونه دیگه صفحه کابینت سنگ مصنوعی مارمونایت رو می‌بینین که طرح فوق العاده زیبا و جذابی داره.

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی مارمونایت با رگه های طوسی ابروبادی

    در نهایت صفحه کابینتی که در زیر می‌بینین، ساده، براق و نسبتا همه پسند هست و با هر دکوراسیونی هماهنگ می‌شه.

    صفحه کابینت سنگ مصنوعی سفید ساده براق

    مدل‌هایی که در بالا دیدین، نمونه‌هایی از انواع صفحه کابینت سنگ مصنوعی بودن تا بتونین الهام بگیرین و بهترین مدل رو انتخاب کنین.

    سخن آخر

    به پایان مطلبی مختصر درباره‌ی سنگ مصنوعی کابینت رسیدیم و با انواع صفحات سنگ مصنوعی از جمله کورین، کوارتز و … آشنا شدیم. همچنین سعی کردیم مروری بر ویژگی‌های برجسته‌ی این کانترهای آشپزخانه جذاب داشته باشیم. یادتون باشه تناسب طرح و رنگ، بین انواع سنگ مصنوعی برای رویه کابینت با سایر اجزای آشپزخانه، مهم‌ترین نکته در دکوراسیون داخلی به حساب میاد. پس چه بهتر که قبل از خرید انواع این صفحات، ذهنیتی دقیق از چیدمان اجزای مختلف آشپزخانه در کنار هم داشته باشین.

    در این مسیر می‌تونین از تیم تخصصی سلام ساختمان هم کمک بگیرین. سلام ساختمان به عنوان بزرگ‌ترین بازار آنلاین ساختمانی، به شما در انتخاب متریال مناسب صفحه کابینت، قیمت دهی دقیق و تنظیم قراردادی بی‌نقص با مجریان خبره کمک می‌کنه و همراه و راهنمای شما عزیزان هست.

    جستجوی کاربران برای این مطلب:

    سوالات متداول

    چطور ثبت درخواست کنیم؟
    روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
    ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
    سلام ساختمان چیست؟
    سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
    تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
    سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
    برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
    • مشاوره تخصصی رایگان
    • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
    • ضمانت قیمت
    • ضمانت پیش پرداخت
    • ضمانت پروژه


    از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
    اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

    مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
    بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
    • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
    • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
    هر دوی این‌ها رایگان است.
    بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                          بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                      آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
    بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
    آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
    اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
    نویسنده: مریم   صبوری
    وقتی بارش کلماتی که به ذهنم هجوم می‌آورند را روی صفحات پیاده می‌کنم، بهترین حس ممکن را دارم. مریم صبوری هستم، سردبیر سایت سلام ساختمان. سه سال قبل وارد تیم دوست داشتنی سلام ساختمان شدم و در حال حاضر تمرکز کاری من در زمینه محتوا و سئو است.

    ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

    نظرات کاربران

    نظرات کاربران
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    2 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    View all comments
    زری احمدزاد
    زری احمدزاد
    05 شهریور 1401 12:02

    ممنون بابت معرفی انواع سنگ مصنوعی کابینت

    من قصد دارم برای کانتر آشپزخانه خودم، مارمونایت استفاده کنم. میخوام بدونم لکه دست، روی سنگ مارمونایت باقی میمونه یا نه؟

    پشتیبانی سلام ساختمان
    پشتیبانی سلام ساختمان
    06 شهریور 1401 11:03
    پاسخ به  زری احمدزاد

    با سلام
    نمیشه گفت هیچ ردی نمیمونه. ولی چون سطح مارمونایت به براقی هایگلاس نیست لک های احتمالی خیلی قابل دید نیس بخصوص اگه رگه های بیشتری داشته باشن و رنگ قالب مشکی هم‌نباشد.