2.5 0

صفحه کابینت سنگ دکتون؛ مزایا، معایب و نکات مهم

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  26 دی 1401
صفحه کابینت دکتون سفید با طرح سنگ مرمر
آنچه می خوانید...

    صفحه کابینت از جنس سنگ دکتون (Dekton Countertops)، نوعی صفحه کابینت خاص، منحصر به فرد و فوق‌العاده مقاوم به حساب میاد. این سنگ کابینت به خاطر مزایای فراوان، به عنوان یک گزینه مناسب برای آشپزخانه‌ها مطرح میشه. پس اگه از صفحه کابینت‌های معمولی خسته شدین و به دنبال خرید یک سنگ مصنوعی کابینت مدرن، خاص و متفاوت هستین، احتمالا صفحه کابینت دکتون، گزینه مناسبی برای شما باشه.

    در این مطلب با صفحه کابینت دکتون و ساختار اون، مزایا، معایب و عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ دکتون آشنا می‌شین. پس اگه می‌خواین ببینین که آیا این صفحه کابینت واقعا به درد شما می‌خوره یا نه، این مطلب رو تا انتها دنبال کنین.

    معرفی صفحه کابینت دکتون، ابعاد و ساختار سازنده آن

    صفحه کابینت دکتون به صفحه کابینتی میگن که از سنگ دکتون ساخته میشه و محصول کشور اسپانیا است. دکتون نوعی سنگ مصنوعی است که طی فرایند منحصر به فردی به نام فناوری ذرات متخلخل، به وجود میاد. در این فرایند، مواد خام شامل شیشه، کریستال کوارتز و پرسلان، تحت فشار و دمای بسیار بالا با هم ترکیب میشن و دکتون رو به وجود میارن. این نوع صفحه کابینت، استحکام و مقاومت فوق‌العاده بالایی داره و درجه سختی اون حتی از سنگ کابینت کوارتز هم بالاتر است، بنابراین در برابر خش پذیری از مقاومت بالایی برخوردار است.

    استفاده از سنگ دکتون سفید با رگه طلایی، برای صفحه کابینت و دیوارپوش

    از این سنگ مصنوعی، می‌تونین علاوه بر صفحه کابینت، در معماری داخلی و خارجی ساختمان هم استفاده می‌کنن. به عنوان مثال سنگ دکتون در نمای ساختمان، آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی و رستوران به عنوان دیوارپوش، کفپوش و حتی میز، کاربرد دارد. برای مثال در تصویر بالا، سنگ دکتون علاوه بر صفحه کابینت، به عنوان دیوارپوش این فضای مدرن هم استفاده شده است.

    ابعاد رایج صفحه کابینت دکتون چقدر است؟

    معمولا صفحه کابینت دکتون در اندازه رایج 320 در 144 سانتی‌متر و با ضخامت‌های مختلف 6، 8، 12 و 20 میلی‌متر در بازار موجود است. این صفحه کابینت ویژگی‌های مهم دیگری هم داره که در ادامه اون‌ها رو در قالب مزایا و معایب بررسی می‌کنیم.

    مزایای صفحه کابینت دکتون چیست؟

    صفحه کابینت دکتون به دلیل فرآیند ساخت منحصر به فردی که داره، از مزایای ویژه‌ای برخورد است. مهم‌ترین مزایای صفحه کابینت دکتون عبارت‌اند از:

    1. دوام و مقاومت بالا
    2. بی‌نیاز از تعمیر
    3. ضد احتراق
    4. تنوع در طراحی و رنگ‌بندی
    5. دارای خاصیت آنتی باکتریال
    6. ضد خش و ضد لک
    7. تمیزشوندگی و نگهداری راحت

    در ادامه درباره هر کدام از مزایای ذکر شده، بیشتر توضیح میدیم.

    1.   دوام و مقاومت بالا

    سنگ مصنوعی دکتون در برابر اشعه خورشید، حرارت بالا، آتش، فشار، خراشیدگی، یخ‌زدگی و مواد شیمیایی، مقاومت خوبی از خودش نشان میده. به طور کلی صفحه‌های دکتون به غیر قابل تخریب بودن معروف هستن. البته این موضوع نباید باعث بشه که در نگهداری از این صفحات کابینت بی‌توجه باشیم و هر بلایی رو سرش بیاریم!

    2.   بی‌نیاز از تعمیر

    با توجه به مقاومت بالای سنگ مصنوعی دکتون، طول عمر صفحه کابینت دکتون بیشتر میشه، بنابراین حالا حالاها نیازی به تعمیر و یا تعویض اون ندارین.

    3.   ضد احتراق

    سنگ دکتون در برابر آتش مقاومت بالایی داره، به این معنی که روی این سنک به سختی آثار سوختگی، سیاهی یا ترک ناشی از شعله باقی می‌مونه.

    4.   تنوع در طراحی و رنگ‌بندی

    صفحه کابینت دکتون در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید میشه. شما می‌تونین این صفحه کابینت رو به صورت طرح‌های سنگ مرمر، و یا به صورت طرح‌هایی با رگه‌ها و دانه‌های طبیعی و نامنظم و یا به شکل بافت‌های مختلف، مثل سیمان و فولاد سفارش بدین.

    صفحه کابینت دکتون با رنگ مشکی به صورت جزیره

    بیش از 40 رنگ متنوع از جمله سفید، مشکی، خاکستری، کرم، قهوه‌ای و …، برای صفحه کابینت دکتون در بازار وجود داره. در تصویر بالا یک نمونه صفحه کابینت دکتون با رنگ مشکی رو مشاهده می‌کنین.

    5.   دارای خاصیت آنتی‌ باکتریال

    تراکم بالا، فشردگی و نداشتن منفذ، از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ‌های مصنوعی دکتون هستن. به همین علت، مایعات و به ویژه آب به داخل سنگ دکتون نفوذ نمی‌کنه. بنابراین امکان رشد باکتری و میکروب‌ها، روی صفحه کابینت دکتون وجود نداره.

    6.   ضد خش و ضد لک

    صفحه کابینت دکتون سطح بسیار مقاومی در برابر خط و خش داره. علاوه بر این، سطح صاف، صیقلی و غیرقابل نفوذ سنگ دکتون، مانع ورود مایعات به داخل صفحه کابینت دکتون میشه. بنابراین اثری از لکه چای یا قهوه روی سنگ باقی نمی‌مونه. بنابراین بعد از ریختن انواع مایعات روی صفحه کابینت دکتون، می‌تونین به راحتی سطح سنگ رو با دستمال پاک کنین.

    7.   تمیزشوندگی و نگهداری راحت

    غیرقابل نفوذ بودن سطح سنگ دکتون، تمیزکاری و نگهداری از صفحه کابینت دکتون رو راحت می‌کنه. یعنی شما به هیچ پاک‌کننده سختی برای تمیزکاری این صفحه کابینت، نیاز ندارین.

    تا اینجا مزایای صفحه کابینت دکتون رو شناختین، اما این صفحه کابینت معایبی هم داره که بهتر است در ادامه با اون‌ها آشنا بشین تا بتونین موقع خرید، تصمیم دقیق‌تری بگیرین.

    معایب صفحه کابینت دکتون چیست؟

    در کنار تمام مزایایی که در بالا به اون‌ها اشاره کردیم، معایبی هم برای صفحه کابینت دکتون وجود داره که در ادامه مشاهده می‌کنین:

    1. ضد ضربه نبودن
    2. کاربرد کمتر نسبت به برخی از سنگ‌ها
    3. نداشتن قابلیت ترمیم
    4. قیمت بالا

    برای درک بهتر معایب صفحه کابینت دکتون، به نکات بیشتری که در ادامه می‌گیم، توجه کنین.

    1.   ضد ضربه نبودن

    علی رغم اینکه سنگ دکتون در برابر خراش، لکه و تغییرات دما از خودش مقاومت نشان میده، اما همچنان در برابر ضربه مقاوم نیست. یعنی اگر جسم سنگینی از ارتفاع زیاد روی این صفحه کابینت مصنوعی بیافته، امکان ترک خوردگی وجود داره.

    2.   کاربرد کمتر نسبت به برخی از سنگ‌ها

    در بین انواع سنگ مصنوعی برای صفحه کابینت آشپزخانه، سنگ دکتون نسبت به سنگ کورین و کوارتز محبوبیت کمتری داره. حتی برخی از متخصصان و نصابانی که در زمینه اجرا و نصب سنگ‌هایی مثل گرانیت، مرمر و کوارتز فعالیت می‌کنن، چندان با دکتون آشنا نیستن و یا در انبارهای خود چنین محصولی رو موجود ندارن. علت این موضوع می‌تونه وزن بالا، نبود ابزارآلات کافی برای نصب این سنگ و همچنین گران بودن اون باشه.

    3.   نداشتن قابلیت ترمیم

    صفحات سنگ دکتون اگرچه از مقاومت بالایی برخودار هستن و کمتر آسیب می‌بینن، اما متاسفانه اگر دچار آسیب بشن، امکان ترمیم اون‌ها وجود نداره.

    4.   قیمت بالا

    سنگ دکتون نسبت به سایر سنگ‌های مصنوعی قیمت بالاتری داره. در حال حاضر قیمت متریال دکتون بدون هزینه نصب و اجرا، باز هم بالاتر از اغلب صفحات کابینت است. برای اینکه علت گران‌تر بودن صفحه کابینت دکتون رو متوجه بشین، باید عوامل موثر بر قیمت صفحه کابینت دکتون رو بدونین. در ادامه این عوامل رو برای شما آوردیم.

    قیمت صفحه کابینت دکتون به چه عواملی بستگی دارد؟

    عوامل زیر بر قیمت صفحه کابینت دکتون تاثیر دارن:

    1. ضخامت سنگ صفحه کابینت
    2. نرخ ارز
    3. تعداد برش‌های روی سطح سنگ
    4. رنگ و طرح سنگ

    هر کدام از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ دکتون رو در ادامه مورد بررسی دقیق‌تر قرار میدیم.

    1.   ضخامت سنگ صفحه کابینت

    ضخامت سنگ صفحه کابینت دکتون، با قیمت اون نسبت مستقیم داره. یعنی هر چقدر ضخامت سنگ صفحه کابینت بیشتر باشه، قیمت اون هم بیشتر میشه.

    صفحه کابینت دکتون سفید با رگه خاکستری با ضخامت بالا

    در تصویر بالا، یک نمونه صفحه کابینت سنگ دکتون با ضخامت زیاد رو مشاهده می‌کنین که طبیعتاً از قیمت بالاتری هم برخوردار است.

    2.   نرخ ارز

    اغلب سنگ‌های دکتون وارداتی (محصول شرکت کوزنتینو  Cosentinoدر کشور اسپانیا) هستن و قیمت اون‌ها در داخل کشور، به نرخ ارز بستگی داره.

    3.   تعداد برش‌های روی سطح سنگ

    تعداد برش‌ها و حفره‌های موجود در سطح سنگ کابینت، برای جای‌گذاری شیرآلات و سینک ظرفشویی، روی هزینه نصب و اجرای صفحه کابینت دکتون تاثیر دارن.

    4.   رنگ و طرح سنگ

    قیمت سنگ دکتون، به طرح و رنگ سنگ بستگی داره. برخی رنگ‌ها معمولا قیمت بالاتری دارن. همچنین اگر طرح به کار رفته خاص‌تر باشه و یا رگه‌های روی سنگ افزایش پیدا کنن، قیمت هم بالاتر میره.

    صفحه کابینت دکتون با رنگ و طرح خاص و رگه‌های پهن

    در تصویر بالا، طرح جذابی رو روی سنگ دکتون می‌بینین که این موضوع، باعث افزایش قیمت این نوع سنگ کابینت میشه.

    جمع‌بندی

    در این مطلب با صفحه کابینت سنگ مصنوعی دکتون و مزایا و معایب اون آشنا شدین. همچنین متوجه شدین که از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ کابینت دکتون، دوام و مقاومت بالا، تنوع در طرح و رنگ و قیمت گران اون هست. در انتها هم با عوامل تاثیرگذار بر قیمت صفحه کابینت دکتون از جمله نرخ ارز، رنگ و طرح، تعداد برش‌های روی سنگ و ضخامت صفحه کابینت، آشنا شدین.

    بنابراین اگر مزایای صفحه کابینت دکتون توجه شما رو به خودش جلب کرده و از عهده هزینه اون برمیاین، می‌تونین به بخش مشاوره سایت سلام ساختمان مراجعه کنین تا ضمن برخورداری از مشاوره رایگان کابینت، از خدمات با کیفیت متخصصان کابینت شهر خودتون هم بهره‌مند بشین.

    سوالات متداول

    چطور ثبت درخواست کنیم؟
    روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
    ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
    سلام ساختمان چیست؟
    سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
    تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
    سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
    برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
    • مشاوره تخصصی رایگان
    • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
    • ضمانت قیمت
    • ضمانت پیش پرداخت
    • ضمانت پروژه


    از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
    اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

    مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
    بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
    • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
    • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
    هر دوی این‌ها رایگان است.
    بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                          بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                      آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
    بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
    آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
    اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
    نویسنده: مریم   صبوری
    وقتی بارش کلماتی که به ذهنم هجوم می‌آورند را روی صفحات پیاده می‌کنم، بهترین حس ممکن را دارم. مریم صبوری هستم، سردبیر سایت سلام ساختمان. سه سال قبل وارد تیم دوست داشتنی سلام ساختمان شدم و در حال حاضر تمرکز کاری من در زمینه محتوا و سئو است.

    ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

    نظرات کاربران

    نظرات کاربران
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    View all comments