3.1 6

کابینت ممبران یا کابینت ام دی اف ؟! انتخاب بین قیمت مناسب و طرح شیک

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  9 مرداد 1402
دیزاین آشپزخانه بزرگ 6

کابینت ام دی اف پرکاربردترین کابینته و همچنین کابینت ممبران هم طرفداران خودشو داره. البته با اینکه در بازه های قیمتی یکسانی نیستن اما میتونن از جنبه های دیگه مورد مقایسه قرار بگیرن و به شما برای انتخاب بهترین و مناسب ترین متریال خودتون کمک کنن. در این مطلب میخوایم دو کابینت ام دی اف و کابینت ممبران یا وکیوم رو باهم مقایسه کنیم و مزایا و معایب هرکدوم از کابینت های ممبران و ام دی اف رو جداگانه بررسی کنیم.

در ادامه ابتدا یک مقایسه ی کلی در مورد دو نوع کابینت ممبران و ام دی اف داریم و سپس ویژگی های کابینت ام دی اف رو میگیم و در انتها ویژگی های کابینت ممبران رو شرح میدیم و نتیجه گیری می‌کنیم.

صفحه کابینت کورین برای آشپزخانه کلاسیک یو شکل همراه با جزیره

کابینت ام دی اف قهوه ای

تضمین قیمت سلام ساختمان

مقایسه مزایا و معایب کابینت ام دی اف و ممبران

در یک مقایسه کلی باید بگیم همونطوری که در ابتدای مقاله بهتون گفتیم، هرکدوم از این کابینت ها طرفداران خاص خودشو داره و این طرفداران براساس یکسری از ویژگی های بارز هر متریال انتخاب خودشونو انجام دادن. اگه شما علاقمند به طرح های پرکارتر باشین و بخواین یک طرح یونیک رو تجربه کنین بهتون ممبران رو توصیه می‌کنیم. البته ممبران قیمت نسبتاً بالایی داره و ممکنه همه نتونن بخرن. در مقابل ام دی اف بسیار پرکاربردتره و قیمت ارزان تری داره اما معایبی مثل آسیب پذیری بالا و امکان اجرای پایین تر طرح های مختلف کلاسیک و مدرن ممکنه شما رو از خرید ام دی اف منصرف کنه.

کابینت آشپزخانه سفید

در ادامه تمامی ویژگی های شاخص دو کابینت رو به صورت خلاصه در یک جدول باهم مقایسه کردیم و بعد از اون میتونین به صورت تفصیلی ویژگی های هریک از کابینت هارو جداگونه ببینین و مقایسه کنین.

ویژگی / نوع کابینتکابینت ام دی افکابینت ممبران
قیمتمناسبنسبتاً بالا
درخشندگینداردندارد (البته در برخی مدل ها میتواند داشته باشد)
امکان اجرای طرح های پرکار مدرن و کلاسیکندارددارد
امکان آسیب ناشی از رطوبتنسبتا زیادکمتر از ام دی اف(وابسته به کیفیت اجرای کابینت ساز)
قابلیت ابزار خوریبالابالاتر
سطح صاف و صیقلیدارددارد
قابلیت انجام روسازی های مختلفداردندارد
لک پذیریکمکم
مقاومت و دواممتوسطتقریباً برابر با ام دی اف
کیفیتقابل قبولبسیار متنوع و وابسته به کیفیت اجرای کابینت ساز
حساسیت به نورنداردزیاد
حساسیت به اجسام تیزنسبتاً زیادزیاد
قابلیت تعمیر با همان طرح و رنگ قبلیداردخیلی کم

خب تا اینجا یک مقایسه ی کلی در مورد دونوع کابینت داشتیم و به صورت خلاصه و تیتری ویژگی های هرکدوم رو گفتیم و حالا میخوایم به صورت مفصل در مورد ویژگی های کابینت ام دی اف و کابینت ممبران یا وکیوم صحبت کنیم و در نهایت نتیجه گیری کنیم. توصیه میکنم تا انتها این مقاله رو مطالعه بفرمایین و درنهایت نتیجه گیری روهم بخونین تا بتونین در انتها بهترین تصمیم رو بگیرین.

حساب کاربری کابینت سازان سلام ساختمان

ویژگی های کابینت آشپزخانه ام دی اف MDF

ام دی اف MDF مخفف واژه Medium density fiberboard است که جزء فرآورده‌های چوبی محسوب می‌شه. در حقیقت MDF نوعی تخته فیبره که به روش خشک تولید می‌شه. ام دی اف رو معمولاً به‌ صورت خام مصرف نمی‌کنند و اون رو با استفاده از متریال‌های مختلف روکش می کنند.

کابینت کرم و قهوه ای

ورق ام دی اف پرکاربردترین ماده در ساخت انواع کابینت آشپزخانه محسوب می شه. ام دی اف نه تنها در ساخت کابینت ام دی اف نقش اصلی رو بازی می کنه بلکه در  بیشتر انواع کابینت آشپزخانه مثل کابینت های گلاس، کابینت ممبران و حتی کابینت چوبی ماده اصلیه. بخصوص برای تهیه بدنه ی کابینت ها.

مزایای کابینت و ورق ام دی اف

دامنه وسیع دانسیته (وزن مخصوص)، ضخامت و ابعاد قابل تولید

– قابلیت ابزار خوری، ماشین‌کاری و سنباده زنی

– سطوح صاف و متراکم

– قابلیت شکل‌پذیری و لبه‌های صاف

– قابلیت انجام روسازی‌های مختلف همچون انواع روکش‌های چوبی و غیر چوبی و …

– پایداری ابعاد و مقاومت به فشرده شدن

– زیبایی ظاهری

– قیمت مناسب نسبت به چوب

– راحت تمیز می‌شوند

 کابینت ام دی اف ایرانی

نظرات مشتریان کابینت
آقای بالین پرست
کاربلد، خلاق و باسرعت بالا
خیلی کار بلد، خلاق، منصف، با سرعت کار بالا و انسان شریف و متعهد
آقای مهدی خدارحمی
بسیار خوش قول
درود به مجموعه بسیار محترم سلام ساختمان. آقای رشید، مردی بسیار خلاق و ایده پرداز و شدیداً خوش قول هستند. درود بر ایشون.
آقای سبحان کریمی افشار
منظم و سروقت
منظم، سروقت به موقع شروع کردن و‌ تحویل دادن. پایان کار همونجوری به سلیقه و طرح مدنظر خودمون بود
آقای محمودی
خلاق و با دقت در تاریخ
بسیار خلاق در ارائه مشاوره و دقت کافی در تاریخ و حتی زمان تحویل کار نهایی. با خیال راحت کار رو به آقای کاشی پزان بسپرید
آقای عظیمی
باحوصله، خوش قول و منصف
با حوصله، خوش قول، منصف، اهمیت به نظافت محیط کار و خوشرو
آقای خسرو حاجی احمدی
بسیار متین و دلسوز
با تشکر از پیگیری های سلام ساختمان، آقای دهقانی از لحاظ اخلاقی بسیار عالی و متین و دلسوز کار هستند و از لحاظ حرفه ای هم در نهایت دقت و وسواس کار می کنند . بنده که از کار و اخلاق ایشان بسیار راضی بودم . خدا خیرشان بدهد.
تا کنون بیش از 4000 نفر پروژه خود را در «سلام ساختمان» اجرا کرده اند.

معایب کابینت و ورق ام دی اف

– در صورت خراشیدن رویه و نفوذ آب به سرعت خراب می‌شوند.

– بعضی از انواع به حرارت و گرما حساس هستند.

– دارای بافت نرم است که دلیل سهولت ابزار زدن آن نیز می‌باشد. ولی همین نرمی باعث می‌شود که مثلاً پیچ‌ها با چند بار باز و بسته شدن هرز و لق شوند مگر اینگه محل پیچ را تغییر دهیم.

– به دلیل وجود فرمالدئید در رزین آن برای سلامتی خطرناک است. هرچند مقدار فرمالدئید به کار رفته در ساخت MDF به اندازه‌ای نیست که باعت نگرانی زیاد شود. اما بخار شدن فرمالدئید به کار رفته در آن می‌تواند هوای خانه را آلوده کرده و به‌خصوص برای کودکان نیز مضر می‌باشد.

کابینت ام دی اف براق

ام دی اف (MDF) فقط برای کابینت سازی استفاده نمیشه بلکه کمد، دکور، میز تلویزیون و خیلی وسایل دیگه هم باهاش ساخته میشن. ام دی اف ها تنوع رنگ و طرح زیادی دارند و کیفیت اونها هم بسته به کارخانه تولیدشون متفاوته. معمولاً قیمت ام دی اف های خارجی توی بازار گرون تر از ام دی اف های ایرانی هستند. مزیت اصلی MDF قیمت مناسب اون نسبت به کیفیتی هست که داره. ام دی اف (MDF) انقدر پرکاربرده که حتی زمانی که از متریال با کیفیت تر و زیباتری مثل «های گلاس» برای ساخت کابینت های گلاس یا ورق های روکش چوب برای کابینت روکش چوب استفاده میشه، معمولاً یونیت کابینت (یعنی سازه/چهارچوب کابینت) رو از ام دی اف می سازند. علتش اینه که یونیت کابینت کمتر دیده میشه و از طرفی کیفیت ام دی اف (MDF) برای این کار قابل قبوله.

مدل کابینت ام دی اف طرح چوب

کابینت آشپزخانه ممبران یا وکیوم

ممبران یا وکیوم در واقع نوعی روکش PVC است که برروی متریال های مختلف مثل ام دی اف، چوب یا نئوپان میتونه کشیده بشه. ممبران بیشتر برروی ام دی اف mdf کشیده میشه. به این صورت که روی این متریال در صورت نیاز از قبل ابزار زده شده و طرح مورد نظر کار شده و به چسب و رزین آغشته می شه و سپس به کمک تکنولوژی مخصوصی، روکش ممبران برروی اون کشیده شده و اصطلاحاً وکیوم میشه.

ما در عرف به کابینت هایی که برای ساخت آن ها از ورقه هایی با روکش ممبران استفاده می شه اصطلاحاً ممبران می گیم. همانطور که قبلا هم گفتیم، کابینت ممبران می تونه دارای مغزی از جنس ام دی اف یا چوب یا حتی نئوپان باشه که البته در 90 درصد موارد مغزی از جنس ام دی اف انتخاب میشه.

نوعی دیگر از روکش ممبران وجود داره که از روکش های دیگر ضخیم تر بوده و براقه. این نوع روکش صرفا در کابینت ممبران مدرن استفاده میشه و بسیار مشابه هایگلاس است.

قیمت کابینت ممبران (وکیوم)

به طور کلی قیمت کابینت ممبران خیلی زیاد نیست و کمی بیشتر از متوسط باشه البته این کاملاً بستگی به طرح ها و میزان پر کار یا کم کار بودن طرح کابینت داره. نمیشه قیمت دقیقی رو پیش از طراحی، تعیین جزئیات کار و مذاکره با کابینت ساز های حرفه ای بدست آورد.

مزایای کابینت ممبران یا وکیوم

مزایای اختصاصی کابینت وکیوم رو میشه در این جمله خلاصه کرد:

امکان اجرای طرح های خیلی متنوع و زیبا به دلیل تکنولوژی خاص ساخت و با قیمت نسبتاً مناسب.

عکس کابینت ممبران

معرفی کابینت ساز

معایب کابینت ممبران یا وکیوم

-از معایب کابینت ممبران میشه مشکل ظرافت زیاد طرح ها رو بهش اشاره کرد.

همونطور که در مطلب کابینت ممبران توضیح داده شد، این کابینتها که از ام دی اف MDF خام ساخته شده که بوسیله یک لایه پی وی سی (PVC) که رنگ روکش ها مشخص و محدوده با حرارت، چسب و فشار ناشی از خلاء (وکیوم) پوشش داده میشن.

کابینت ممبران سفید

حالا این وسط یک مشکلی هست: وقتی کنده کاری ها و طرحهای برجسته یا فرورفته ی کابینت خیلی ظریف باشن، پوشش دادن لایه PVC خوب صورت نمیگیره. چرا؟ چون مدلشه دیگه … خیلی کنجکاوی نکن لطفاً که بحث فنی و طولانی میشه، اما راه حلش چیه؟  راه حل اینه که طرح های منبت کاری یا کنده کاری شده  سی ان سی(CNC) شده) کار رو نسبتاً درشت در نظر بگیرین و از ظرافت بیش از حد طرح های برجسته و فرورفته پرهیز کنین.

-تنوع کیفیت اجرا

اشکال دیگه کابینت وکیوم اینه که کیفیت نهایی این نوع کابینت هم از نظر خوب درآمدن کار نهایی و مهمتر از اون از منظر «ماندگاری» کابینت، بسیار بستگی به مجری کابینت (کابینت ساز) داره.

علتش اینه که مجری میتونه برای مرحله پوشش PVC (مرحله وکیوم) کار رو بده به یک کارگاهِ وکیوم با کیفیت پایین، یا میتونه از چسب نامرغوب برای همین مرحله ی وکیوم استفاده کنه، یا از ورق PVC با جنس نامناسب استفاده کنه، یا در مرحله CNC دقت کافی به خرج نده، یا توی مرحله برش دادن نهایی لایه PVC پی وی سی ظرافت و دقت کافی رو نداشته باشه.

کابینت وکیوم با رنگ پلی استرقهوه ای

خلاصه در کابینت های ممبران خیلی کیفیت کار بستگی به فردی داره که کار رو بهش سپردین؛ راه حل چیه؟ جواب همیشگی (و اینجا مهمتر):     به کابینت سازهای مناسب و مطمئن کار رو بسپارین.

-حساسیت به نور و حرارت

پوشش پی وی سی PVC که روی کابینت ممبران کار میشه میتونه در برابر نور آفتاب به مرور زمان تغییر رنگ بده. هم تغییر رنگ بده و هم چسبش کم کم ضعیف بشه و اصطلاحاً خودش رو ول کنه. در مورد چسب قبلاً هم اشاره شد و باز هم تکرار میکنیم: کیفیت چسب در کابینت ممبران خیلی مهم و حیاتیه! استفاده از چسب های نامطمئن توی کابینت  ممبران میتونه باعث ول شدن روکش، باد کردن روکش و در کل خراب شدن کل کار بشه؛ خیلیییی حواستون باشه.

سایر منابع گرمازا مثل شعله گاز و بخار آب هم میتونن همین مشکل رو برای کابینت ممبران بوجود بیارن.

حساسیت به نور و حرارت در کابینت ممبران

-حساسیت به اجسام تیز

مشکل دیگه روکش های پی وی سی در کابینت های ممبران اینه که در برابر صدمات ناشی از برخورد اجسام تیز نسبتاً حساس هستند. باید مراقب بود با اجسام برنده آسیب نبینند وگرنه کلی دردسر و هزینه داره.

-تعمیرکابینت با همان طرح و رنگ

این دیگه خیلی مشکل بدیه. منظور از طرح و رنگ در اینجا تنوع طرح و رنگِ لایه پی وی سی (PVC) برای کابینت ممبران نیست. اتفاقاً تنوعشون خوبه و میتونین انتخاب های زیبایی داشته باشین. مسئله اینه که شما وقتی بعد از مدتی مثلاً 2 سال بعد میخواین بخشی از کابینت رو به هر دلیلی تعمیر کنین آیا میتونین دقیقاً از همون طرح و دقیقاً با همون کد رنگ که 2 سال پیش توی بازار بود پیدا کنین؟ جواب: خیلی احتمالش زیاده که نتونین و این واقعاً اعصاب خرد کنه. دلیلش چیه؟  هیچی.. بازارش این تیپی هست دیگه، چون تنوع میخوان بدن به طرح های جدید یا حتی به دلایل فنی، ممکنه دقیقاً اون مدل رو تولید نکنن.

کابینت کلاسیک ممبران

نتیجه گیری: آخر کابینت ممبران رو انتخاب کنیم یا ام دی اف؟

انتخاب متریال مورد نظرتون خیلی به بودجه و سلیقه ی شما بستگی داره. کابینت ام دی اف دارای قیمت پایین تری نسبت به کابینت ممبرانه ولی در مقابل تنوع طرحی و همچنین امکان ایجاد طرح های متنوع کلاسیک در کابینت ممبران بیشتره. جفت مدل ها دارای حساسیت نسبت به رطوبت هستند که البته حساسیت ممبران کمتره و هردو مدل قابلیت ابزار خوری بالایی دارند که البته قابلیت ابزار خوری در ممبران بیشتره. هر دو مدل دارای مقاومت و دوام متوسط و تقریبا برابری هستند، ام دی اف دارای کیفیت قابل قبولیه اما کیفیت ممبران بسیار متنوع و وابسته به کیفیت اجرای کابینت سازه. همونطور که گفتیم، ممبران قابلیت تعمیر با همان طرح و رنگ قبلی رو نداره یا باید خوش شانس باشین که بتونین کابینت ممبرانتون رو با همان طرح قبلی تعمیر کنید. در حالیکه کابینت ام دی اف این قابلیت مهم رو داره و شاید همین یک قابلیت شمارو از خرید ممبران منصرف کنه.

کابینت کلاسیک با اپن جزیره

درکل اگر دنبال یک طرح خاص و یونیک هستید و مشکلی از نظر بودجه ندارید میتونین از کابینت ممبران استفاده کنین و اگه میخواین یه طرح متداول و به صرفه با مزایای مناسب داشته باشین میتونین از کابینت ام دی اف استفاده کنین.

ممنون از توجهتون. میتونین سؤالاتتون رو درقسمت کامنت‌های سایت بپرسین و ما در اسرع وقت به شما پاسخگو خواهیم بود.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
هورا
هورا
10 دی 1397 17:47

ممنون. کاش یه مقایسه بین کابینت چوبی و ممبران هم انجام بدید.

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
12 دی 1397 15:14
پاسخ به  هورا

با سلام
حتما سعی می کنیم این کار انجام شود.

مهرافروز
مهرافروز
04 دی 1397 15:46

با خوندن مطلبتون در مورد معایب ممبران، الان میتونم راحت بین ام دی اف و ممبران، ام دی اف رو انتخاب کنم. در مورد اشکالای ام دی اف مطلب ندارین؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
05 دی 1397 16:53
پاسخ به  مهرافروز

با سلام
کابینت mdf هم ایرادات کمی داره که در همین مقفاله بهشون اشاره شده است.

زهرا اسدی
زهرا اسدی
20 آبان 1397 11:56

با سلام. به نظرتون اگه کابینت ممبران رو با ام دی اف ترکیب کنیم کار کم کیفیت میشه؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
20 آبان 1397 12:38
پاسخ به  زهرا اسدی

به نظر کارشناسان تیم سلام ساختمان ترکیب دو متریال ام دی اف و ممبران کار صحیحی نیست. یکی از دلالیش اینه که ممبران برای آشپزخانه کلاسیک و ام دی اف برای آشپزخانه مدرن استفاده می شود. برای آشنایی با آشپزخانه کلاسیک و آشپزخانه مدرن به لینک های زیر مراجعه فرمایید.
آشپزخاته کلاسیک:
http://salamsakhteman.com/blog/blog/%DA%A9%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%AA-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%DA%A9/
آشپزخانه مدرن:
http://salamsakhteman.com/blog/blog/cabinet/%DA%A9%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86/