5.0 0

تفاوت کابینت انزو و نئوکلاسیک چیست؟

  9 خرداد 1403     -      تاریخ انتشار:  1 خرداد 1403
مقایسه کابینت نئوکلاسیک سفید با جزیره خاکستری و کابینت انزو سفید، مشکی، طلایی
مهم‌ترین نکات این مقاله
نئوکلاسیک و انزو هر دو مربوط به طرح و سبک ظاهری کابینت هستند، نه جنس کابینت!
طرح انزو زیرمجموعه کوچکی از کابینت نئوکلاسیک است!
این 2 نوع کابینت را می‌توان در 11 جنبه مختلف با هم مقایسه کرد (جدول مقایسه در ادامه مطلب ارائه شده است).
بصورت میانگین کابینت انزو از سایر انواع کابینت نئوکلاسیک گران‌تر است.
↓ بیشتر
آنچه می خوانید...

    آیا می‌دانید که کابینت انزو را می‌شود با متریال‌های مختلفی اجرا کرد و در صورت اجرای درست و انتخاب رنگ پولیشی یکی از مقاوم‌ترین کابینت‌ها در برابر رطوبت است؟ در این مطلب با کمک تجربه 7 ساله‌مان در اجرا پروژه‌های کابینت و با کمک کابینت‌سازهای عضو مجموعه سلام ساختمان، اطلاعات نابی را در مورد مقایسه کابینت نئوکلاسیک و انزو دراختیارتان قرار می‌دهیم.

    کابینت انزو چیست؟

    اغلب افراد در ایران، شناخت درستی از کابینت انزو ندارند، به طوریکه انزو را به عنوان یک نوع متریال کابینت می‌شناسند. در حالیکه کابینت انزو صرفاً یک طرح خاص از کابینت نئوکلاسیک است و قابلیت اجرا با متریال مختلف را دارد.

    کابینت انزو نئوکلاسیک به رنگ سفید براق و بین کابینت و صفحه مشکی و دارای جزیره با اضلاع منحنی

    به عبارت دیگر، چند سال قبل در یک شرکت ایتالیایی (شرکت Zentique) کابینتی طراحی شد که 2 ویژگیِ اصلی داشت و به نام انزو معروف شد، این ویژگی‌ها عبارت اند از:

    1. تراشکاری‌های CNC شده در 4 طرف درب‌ها
    2. رنگ بندی سفید یا مشکی و بصورت براق

    در تصویر زیر (که نمونه کار تیم سلام ساختمان در تهران است) مدل CNC در 4 طرف درب‌های کابینت انزو، به وضوح مشخص است.

    مدل طراحی درب کابینت انزو سفید بصورت سی ان سی شده در 4 طرف برای کابینت هود مخفی

    پس درواقع انزو نام تجاری مربوط به یک نوع طراحی خاص در کابینت است و ربطی به متریال مورد استفاده ندارد. اما اغلب برای تولید کابینت انزو در ایران، از ام دی اف خام روکش رنگ پولیشی استفاده می‌شود. ولی می‌توان آن‌را با سایر متریال مثل ممبران هم اجرا کرد.

    کابینت نئوکلاسیک چیست؟

    منظور از کابینت نئوکلاسیک سبک ظاهری کابینت است نه متریال آن. به کابینت‌هایی که دارای طراحی و سی‌ان‌سی‌های ساده هستند، کابینت نئوکلاسیک می‌گویند. به عبارت دیگر، نئوکلاسیک نه به سادگی سبک کابینت مدرن (مثل هایگلاس) است و نه به شلوغیِ سبک کابینت کلاسیک. برای شفاف‌تر شدن موضوع، در تصویر زیر 3 نوع کابینت مدرن، نئوکلاسیک و کلاسیک را در کنار یکدیگر نشان داده‌ایم. همگی این کابینت‌ها نمونه‌کارهای تیم سلام ساختمان هستند:

    مقایسه کابینت مدرن مشکی چوبی با کابینت نئوکلاسیک سفید و کابینت کلاسیک سفید با پتینه طلایی

    حساب کاربری کابینت سازان سلام ساختمان

    نکته مهم در رابطه با مقایسه کابینت انزو و نئوکلاسیک

    برای مقایسه این دو نوع کابینت باید توجه داشته باشید که کابینت انزو زیر مجموعه کابینت نئوکلاسیک است. به عنوان مثال، اگر در تصویر زیر دایره بزرگ‌تر را کابینت نئوکلاسیک درنظر بگیریم، کابینت انزو زیرمجموعه کوچکی از کابینت نئوکلاسیک به حساب می‌آید.

    نسبت کابینت انزو به کابینت نئوکلاسیک بصورت شماتیک

    به عبارت دیگر، تمامی طرح‌های کابینت انزو، جزئی از کابینت نئوکلاسیک هستند، اما کابینت نئوکلاسیک طرح‌های دیگری هم دارد که انزو به حساب نمی‌آیند، مثل شیکر استایل. بنابراین، تمام ویژگی‌هایی که برای کابینت انزو بیان می‌کنیم می‌توانند برای نئوکلاسیک صادق باشند، ولی به دلیل گستردگی کابینت نئوکلاسیک، در مقایسه این دو ما انزو را با سایر طرح‌های نئوکلاسیک مقایسه می‌کنیم.

    مقایسه شکل دربها و کشو در انواع کابینت نئوکلاسیک شیکر استایل و انزو

    جدول مقایسه کابینت نئوکلاسیک و انزو

    برای مقایسه کابینت نئوکلاسیک و کابینت انزو، بهترین راه استفاده از جدول زیر است. در این جدول سعی کرده‌ایم آیتم‌های مقایسه این دو کابینت را به صورت ساده، مختصر و مفید ارائه کنیم:

    معیارهای مقایسه کابینت نئوکلاسیک کابینت انزو
    قیمت طیف قیمتی قابل قبول (از متوسط رو به زیاد) قیمت زیاد
    شکل درب‌ها شیکر استایل، تردیشنال و … برش CNC عمیق در 4 طرف
    ضخامت ورق معمولا 16 و 18 میلیمتر معمولا 25 میلیمتر به بالا
    طراحی ستون و … طرح‌های متنوع اما ساده‌تر از کلاسیک معمولا دارای طرح‌های منحنی و دایره‌ای
    متریال‌های رایج ممبران، روکش پلی اورتان، روکش پولیشی، روکش چوب، تمام چوب روکش پولیشی
    مقاومت در برابر رطوبت متوسط رو به بالا اگر بصورت پولیشی اجرا شود، مقاومت خیلی خوبی دارد.
    قابلیت تمیزکاری دارد، با اسفنج کاملاً نرم و کمی کف مایع ظرفشویی (از وایتکس و مواد قوی استفاده نشود) دارد، با اسفنج کاملاً نرم و کمی کف مایع ظرفشویی (از وایتکس و مواد قوی استفاده نشود)
    قابلیت تعمیر به دلیل وجود رنگ یا طراحی ممبران، قابلیت تعمیر کمی دارد و ممکن است کابینت تعمیر شده دو رنگ شود. به دلیل وجود رنگ پولیشی، قابلیت تعمیر کمی دارد و ممکن است کابینت تعمیر شده دو رنگ شود.
    خش پذیری متوسط خیلی زیاد (فقط با اسفنج خیلی نرم تمیز شود و از اجسام تیز فاصله داشته باشد)
    لاکچری بودن متوسط رو به لاکچری لاکچری
    تنوع در رنگ‌بندی فوق العاده زیاد معمولا سفید یا مشکی

    در ادامه هر یک از موارد جدول بالا را بیشتر توضیح می‌دهیم.

    1.  تفاوت کابینت انزو و نئوکلاسیک در قیمت

    بصورت میانگین، قیمت کابینت انزو بیشتر از سایر انواع کابینت نئوکلاسیک است. این اختلاف قیمت 2 دلیل اصلی دارد: 1) به دلیل نوع سی‌ان‌سی درب‌ها در کابینت انزو، باید ورق مورد استفاده در این نوع کابینت ضخامت زیادی داشته باشد. 2) برای کابینت انزو معمولا از MDF روکش پولیشی استفاده می‌شود که نسبت به میانگین متریال مورد استفاده برای سبک نئوکلاسیک گران‌تر است. برای مشاهده قیمت دقیق انواع متریال کابینت، به مطلب قیمت کابینت رجوع کنید.

    تضمین قیمت سلام ساختمان

    2.  تفاوت کابینت انزو و کلاسیک در شکل درب‌ها

    این موضوع را فقط باید با تصویر توضیح داد (به تصاویر زیر که نمونه‌کارهای سلام ساختمان در شهرهای مختلف ایران است، توجه کنید):

    تفاوت شکل ظاهری دربها و جزیره در کابینت انزو سفید براق و کابینت نئوکلاسیک سفید مات

    تصویر سمت چپ کابینت انزو است که همانطور که در تصویر مشخص است، در 4 طرف درب‌ها و نمای کابینت برش سی ان سی عمیقی بصورت فرورفته ایجاد شده است. اما در تصویر سمت راست که نوع شیکر استایل از کابینت نئوکلاسیک است، یک قاب مستطیلی برآمده در دورتادور درب‌ها و نمای کابینت مشاهده می‌شود.

    البته کابینت نئوکلاسیک به شیکر استایل محدود نشده و دارای تنوع طرح‌های زیادی است. اما تعریف کابینت انزو همان فرورفتگی در حاشیه درب و نمای کابینت است.

    کابینت انزو براق به رنگ سفید مشکی با نوارهای طلایی در پاخور و بین کابینتی و صفحه مشکی طلایی

    3.  تفاوت کابینت انزو و نئوکلاسیک در ضخامت ورق

    برای کابینت انزو، به دلیل طراحی خاص و CNCکاری عمیقی که روی درب‌ها دارد، نیاز به ورق MDF با ضخامت بالای 25 میلیمتر است.

    کابینت انزوی پولیشی سفید براق با دستگیره طلایی دارای جزیره و میز صبحانه خوری

    اما برای سایر طرح‌های کابینت نئوکلاسیک می‌توان از ورق‌های ام‌دی‌اف با ضخامت 16 و 18 میلیمتر (بسته به نوع طراحی) استفاده کرد.

    انواع ضخامت ورق ام دی اف خام

    4.  تفاوت کابینت انزو و نئوکلاسیک در طراحی ستون‌ها

    در این مورد دستورالعمل قطعی وجود ندارد و با توجه به سلیقه مشتری، طراحی ستون و تاج می‌تواند تغییر کند. اما معمولاً در کابینت‌های نئوکلاسیک از ستون‌ها و تاج‌هایی با طراحی دایره و یا دارای اِلِمان‌های منحنی استفاده می‌شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، در ستون کابینت جزیره، از المان‌های دایره‌ای استفاده شده است.

    جزیره کابینت انزو سفید براق با دستگیره طلایی و ستون جزیره به شکل دایره‌های سوار بر هم

    در تصویر زیر که توسط یکی از صدها متخصص ما در تهران اجرا شده است، مدل دیگری از ستون کابینت انزو را مشاهده می‌کنید:

    کابینت انزو به رنگ سفید براق دارای پنجره و جزیره و ستون‌های دایره ای شکل و صفحه کابینت مشکی

    5.  تفاوت کابینت انزو و نئوکلاسیک در متریال‌های رایج

    قبل از این گفتیم که متریال رایج برای اجرای کابینت انزو، ام دی اف روکش پولیشی است. در این قسمت می‌خواهیم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم. ابتدا به جدول زیر توجه کنید:

    متریال رایج برای اجرای انواع کابینت نئوکلاسیک متریال رایج برای اجرای کابینت انزو
    ممبران مات و براق ممبران براق
    ام دی اف خام روکش پلی اورتان مات و براق ام دی اف خام روکش پلی اورتان براق
    ام دی اف خام روکش پولیشی ام دی اف خام روکش پولیشی
    روکش چوب
    تمام چوب

    حال به تصویر زیر نگاه کنید، هردو نمونه کار اجرا شده توسط تیم سلام ساختمان هستند. اولی کابینت نئوکلاسیک از جنس ام دی اف خام روکش رنگ با پلی اورتان است و دومی ام دی اف خام روکش پی وی سی یا همان کابینت ممبران است. همانطور که می‌بینید از نظر ظاهری تفاوت چندانی با هم ندارند؛ بطوریکه اگر یک غیرمتخصص این دو نمونه کار را ببینید نمی‌تواند تشخیص دهد که از متریال متفاوتی ساخته شده‌اند:

    دو نمونه کار کابینت نئوکلاسیک بالایی کابینت روکش پلی اورتان به رنگ بژ مایل به سبز و دارای کابینت شیشه ای و جزیره، پایینی کابینت ممبران نئوکلاسیک دارای جزیره و دستگیره مشکی

    این دو متریال شاید در ظاهر تفاوت ناچیزی داشته باشند، اما در دوام، تنوع رنگ و طرح، قیمت، دشواری در اجرا، مقاومت در برابر حرارت و … با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. این مثال را زدیم تا بصورت شفاف بیان کنیم که وقتی از سبک نئوکلاسیک صحبت می‌کنیم یعنی یک‌سری المان‌های ثابت در طرح و ظاهر کابینت، ولی وقتی صحبت از متریال یا همان جنس به میان می‌آید همه چیز متفاوت است.

    بنابراین، شما چه کابینت نئوکلاسیک نیاز داشته باشید چه کابینت انزو، می‌توانید از متریال‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت استفاده کنید، اما نکته بسیار مهم این است که از یک متخصص کمک بگیرید که بتواند بر اساس دانش و تجربه خود و همچنین نیاز شما، بهترین پیشنهادات را ارائه کند. به شما اطمینان می‌دهیم که مشاوران آنلاین سلام ساختمان می‌توانند در این رابطه به شما کمک کنند چرا که پشتوانه ما بیش از 7 سال حضور در صنعت کابینت و اجرای حدود 4,000 پروژه در سراسر ایران است.

    برای دریافت مشاوره رایگان اینجا ثبت نام کنید.

    6.  تفاوت کابینت انزو و نئوکلاسیک در مقاومت در برابر رطوبت

    کابینت انزو از نوع پولیشی یکی از مقاوم‌ترین متریال در برابر رطوبت است (اگر کابینت استیل را کنار بگذاریم). بنابراین می‌توان گفت کابینت انزو بصورت میانگین از سایر انواع کابینت نئوکلاسیک مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد.

    نکته مهم: پیشنهاد اکید می‌شود که هیچ نوع کابینتی بصورت مستقیم در معرض آب و رطوبت قرار نگیرد.

    7.  تفاوت کابینت انزو و نئوکلاسیک در قابلیت تمیزکاری

    هر دو کابینت قابلیت تمیزکاری خوبی دارند، فقط دقت کنید که برای تمیز کردن آنها به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی مثل لکه‌بر و وایتکس استفاده نکنید. بلکه از یک اسفنج بسیار نرم مرطوب و نهایتا کمی مایع ظرفشویی رقیق شده استفاده کنید.

    8.  تفاوت کابینت انزو و نئوکلاسیک در قابلیت تعمیر

    اگر نیاز به تعویض درب یا کابینت باشد، هردو کابینت انزو و نئوکلاسیک قابلیت تعویض کمی دارند. چرا که برای این نوع کابینت‌ها معمولا از رنگ استفاده می‌شود نه ورق‌های روکش شده کارخانه‌ای با کدهای ثابت (مثل هایگلاس و ام دی اف). بنابراین اجرایِ دقیقِ همان رنگ، مدت‌ها بعد از نصب کابینت خیلی دشوار است.

    اما اگر منظور از تعمیر، برطرف کردن خراش‌های سطحی روی کابینت باشد، کابینت انزوی اجرا شده با متریال روکش پولیشی قابلیت تعمیر بهتری دارد چرا که با پولیش کردن دوباره، کابینت مشابه روز اولش می‌شود.

    کابینت انزوی زیر از جنس پولیش و توسط متخصص سلام ساختمان در کردان اجرا شده است.

    کابینت انزو پولیشی به رنگ سفید براق در آشپزخانه پنجره دار و دارای جزیره سینک دار با شیرآلات طلایی و دستگیره های طلایی

    9.  تفاوت کابینت انزو و نئوکلاسیک در خش پذیری

    یکی از اصول کابینت انزو، براق بودن است. همین آیتم باعث می‌شود که این نوع کابینت مقاومت کمی در برابر خش داشته باشد. بنابراین، می‌توان بصورت میانگین گفت کابینت انزو مقاومت کمتری در برابر خش پذیری نسبت به انواع کابینت نئوکلاسیک دارد.

    10.  تفاوت کابینت انزو و نئوکلاسیک در لاکچری بودن

    کابینت انزو به دلیل براقیت خاصش و همچنین طراحی ساده و در عین حال شکیلی که دارد، لاکچری‌تر است. البته این را هم در نظر بگیرید که در بسیاری از مواقع تعریف ما از لاکچری به مُد و ترند روز برمیگردد؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم بر اساس ترندِ (Trend) این روزهای ایران، کابینت انزو نسبت به سایر انواع کابینت نئوکلاسیک لاکچری‌تر به حساب می‌آید.

    البته این را هم درنظر داشته باشید که کابینت نئوکلاسیک نسبت به سایر کابینت‌های رایج مثل هایگلاس و MDF کابینت لاکچری و گران‌تری است.

    11.  تفاوت کابینت انزو و نئوکلاسیک در تنوع رنگ بندی

    شما کابینت نئوکلاسیک و حتی انزو را به هر رنگی که می‌خواهید می‌توانید دربیاورید، چرا که نوع متریال آنها به این صورت است که می‌توان هر رنگی را روی آنها اجرا کرد. مثلا کابینت‌های زیر که توسط متخصصین سلام ساختمان اجرا شده‌اند، کابینت نئوکلاسیک از جنس روکش پلی اورتان هستند که با رنگ‌های نسبتاً خاصی اجرا شده‌اند:

    کابینت نئوکلاسیک به رنگ سبز نعنایی و دستگیره های مشکی و دارای نیمکت شاه نشین و کابینت اپن در آشپزخانه پنجره دار

    کابینت نئوکلاسیک روکش پلی اورتان به رنگ خاکستری و چوبی دارای اپن و صفحه کابینت سفید

    ولی همانطور که گفتیم، یکی از اصول کابینت انزو این است که به رنگ سفید یا مشکی اجرا شود تا حداکثر زیبایی خود را داشته باشد. پس می‌توانیم بگوییم که اگر بخواهیم از اصول طراحی انزو پیروی کنیم، تنوع رنگ کابینت انزو نسبت به سایر انواع کابینت نئوکلاسیک بسیار کمتر است.

    کابینت انزو سفید براق با قیمت هود و کشوهای زیر گاز به رنگ مشکی در آشپزخانه پنجره دار به همراه کمد ورودی خانه و آینه

    تصویر زیر، نمایی از یک کابینت انزو تماماً مشکی براق است:

    کابینت انزو پولیشی به رنگ مشکی براق و بین کابینتی و صفحه طرح سنگ با رگه های سفید

    کابینت انزو اجرا کنیم یا سایر انواع نئوکلاسیک؟

    وقت جمع بندی است!

    در این مطلب سعی کردیم این دو کابینت را از جنبه‌های متفاوت مقایسه کنیم تا درک بهتری نسبت به تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها داشته باشید. اما به عنوان نکته پایانی باید بگوییم که اگر هنوز در تصمیم گیری بین کابینت انزو و سایر انواع کابینت نئوکلاسیک مردد هستید، به 3 مورد زیر توجه کنید:

    1. سلیقه: در این مطلب تصاویر مختلفی از کابینت انزو و نئوکلاسیک ارائه کردیم که اغلب نمونه‌کارهای واقعی تیم سلام ساختمان بود. دوباره به این مدل‌ها رجوع کنید و بیبنید سلیقه شما به کدام یک نزدیک‌تر است.
    2. مناطق مرطوب: اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید (مثل شمال یا جنوب ایران)، کابینت پولیشی (و طرح انزو) انتخاب مناسبی است، چرا که نسبت به سایر متریال مقاومت بهتری نسبت به رطوبت دارد.
    3. هزینه: اگر محدودیت بودجه دارید، پیشنهاد ما کابینت نئوکلاسیک و استفاده از ممبران و پلی اورتان است. چرا که کابینت انزو به دلیل طراحی خاصی که دارد، نیاز به ورق با ضخامت بیشتر و در نتیجه بودجه بیشتری دارد، کما اینکه متریال رایج برای اجرای آن، یعنی پولیشی هم جزء متریال‌های گران قیمت کابینت است.

    اما در نهایت به شما پیشنهاد میکنیم که حتما با مشاوران آنلاین ما صحبت کنید تا بتوانند بصورت شخصی و متناسب با نیاز شما بهترین پیشنهاد را به شما بدهند. برای دریافت مشاوره، در این لینک ثبت نام کنید.

    سوالات متداول

    چطور ثبت درخواست کنیم؟
    روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
    ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
    سلام ساختمان چیست؟
    سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
    تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
    سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
    برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
    • مشاوره تخصصی رایگان
    • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
    • ضمانت قیمت
    • ضمانت پیش پرداخت
    • ضمانت پروژه


    از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
    اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

    مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
    بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
    • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
    • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
    هر دوی این‌ها رایگان است.
    بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                          بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                      آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
    بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
    آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
    اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
    نویسنده: سهیلا   معاونی
    سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

    ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

    نظرات کاربران

    نظرات کاربران
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    View all comments