3.7 0

در یک کارخانه تولید کابینت چه میگذرد؟؟

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  4 اسفند 1401
در یک کارخانه تولید کابینت چه میگذرد؟؟

در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید کابینت و کمد چه اتفاقی میفته که محصول نهایی کابینت‌هایی بسیار زیبا و شگفت انگیزه؟! در این مطلب قصد داریم همه مراحل کارگاهی تولید کابینت رو براتون به ترتیب توضیح بدیم و ببینیم که کابینت‌های شما چطور به این سر و شکل، درآمده اند.

مراحل ساخت کابینت در کارگاه کابینت سازی

همونطور که قبلاً هم گفتیم، در این مطلب بخش هایی از ساخت کابینت رو توضیح میدیم که در کارگاه کابینت سازی انجام میگیره. قبل از این مراحل، کارهای بسیار مهمی از قبیل اندازه گرفتن محیط آشپزخانه، طراحی کابینت و عقد قرارداد انجام می‌گیره و سپس کار ساخت کابینت وارد محیط کارگاه میشه.

بریم سراغ مراحل تولید کابینت در کارگاه ساخت کابینت آشپزخانه!

  • محاسبه اندازه های قطعات مورد نیاز برای برشکاری

در این بخش سایز و تعداد قطعات مورد نیاز برای ساخت کابینت نوشته شده و این اعداد به کارگاه برشکاری تحویل داده میشه. علاوه بر این، نوع برش (برش عادی یا فارسی بری) و سایر موارد مربوط به هر قطعه مثل نیاز به نوار هم مشخص خواهد شد.

این مرحله اهمیت بسیار زیادی داره چون با اشتباه محاسباتی، تعداد زیادی قطعه با سایز اشتباه برش داده شده و این مسأله میتونه ضرر بسیار زیادی رو به کابینت ساز تحمیل کنه.

  • تعیین تعداد و ابعاد ورق های مورد نیاز

این کار به کمک یک نرم افزار مخصوص انجام میشه. به این شکل که اندازه و تعداد همه قطعات مورد نیاز برای ساخت کابینت که تحویل برشکار داده شد، وارد نرم افزار میشه. نرم افزار همانند یک پازل همه قطعات رو که ابعاد متفاوت دارن، در کنار هم قرار داده و به یک طرح میرسه. این طرح به برشکار کمک میکنه که به بهترین صورت، ورق ها رو برش بزنه تا کمترین میزان دور ریز ورق رو داشته باشه. در نتیجه در مصرف ورق و هزینه ها صرفه جویی میشه.

با انجام این مرحله، تعداد ورق های مورد نیاز برای ساخت کابینت مشخص میشه. بعد از مشخص شدن تعداد ورق ها، کابینت ساز با هماهنگی کارفرما اقدام به خرید ورق مورد نیاز خودش میکنه.

 

کارگاه کابینت سازی

  • برش ورق ها

بعد خرید ورق ها، طبق طرح پازلی که از نرم افزار در مرحله قبل گرفته شد، برشکار اقدام به برش ورق ها میکنه. هر ورق کابینت، به قطعات مختلف با سایز های متفاوت تقسیم میشه. این قطعات قراره در مراحل بعد به هم متصل شده و کابینت ها رو بسازن.

 

دستگاه برش چوب

  • نوار زدن قطعات برش خورده با نوار PVC

برای اینکه بخش هایی از ورق که در دید قرار دارند، مغزی اون ها دیده نشه، از نوار های PVC برای پوشاندن اون ها استفاده میشه. بعد از برش و خرد کردن ورق، قسمت هایی از هر قطعه ی برش خورده که قبلاً توسط کابینت ساز مشخص شده، نوار زده میشه.

بعد از نوار زدن قطعات مختلف کابینت، اگر کابینت شما از جنس ام دی اف یا های گلاس باشه، آماده نصب میشه. اما اگر کابینت ممبران، روکش رنگ یا روکش چوب باشه، باید مراحل دیگری هم طی بشه تا کابینتتون آماده نصب بشه.

 

نوار زدن قطعات

  • CNC کاری قطعات کابینت (مخصوص کابینت های ممبران، روکش چوب و روکش رنگ)

قطعات مربوط به کابینت‌های ممبران، روکش رنگ و روکش چوب باید بعد از نوار کاری، به کارگاه CNC کاری منتقل بشن. به کمک CNC برروی این قطعات طرح های کنده کاری مورد نظر اجرا می شود. برای CNC قطعات، از دستگاه‌های مخصوص CNC استفاده میشه. این دستگاه‌ها با تیغه های مخصوص، اقدام به کنده کاری برروی قطعات کابینت می‌کنند. این مورد برای کابینت‌های ام‌دی‌اف و هایگلاس انجام نمیشه.

 

دستگاه cnc

  • وکیوم کردن قطعات کابینت (مخصوص کابینت های ممبران)

کابینت‌های روکش چوب و روکش رنگ که نیاز به رنگ آمیزی قطعات دارن، بعد از CNC و قبل از اینکه رنگ آمیزی بشن، به محل نصب برده میشن. ولی کابینت ممبران یک مرحله دیگر هم قبل نصب داره. این مرحله هم وکیوم کردن قطعات کابینت است.

وکیوم قطعه کابینت ممبران: برای وکیوم یک قطعه ابتدا اون رو به چسب آغشته میکنن و مدتی کنار میذارن. سپس این قطعه رو در داخل دستگاه مخصوص وکیوم قرار داده و روکش ممبران رو که از قبل توسط مشتری انتخاب شده، در داخل دستگاه فیکس میکنن. پس از اون، دستگاه وکیوم قطعه رو در معرض حرارت 180 درجه سانتی گراد برای مدت مشخصی قرار داده و با کمک وکیوم کردن قطعه، روکش ممبران رو  بر روی مغزی از جنس ام دی اف میکشه. به این صورت، قطعه مورد نظر آماده میشه. این پروسه برای تمامی قطعات کابینت ممبران تکرار میشه.

 

وکیوم

 

  • سرهم کردن (اسمبل) قطعات کابینت

بعد از همه مراحلی که برای کابینت طی شد، کابینت آماده اسمبل میشه. بعضی از افراد، اسمبل یا سرهم کردن قطعات کابینت رو در داخل کارگاه انجام داده و و برخی دیگر قطعات رو به محل نصب برده و همونجا سرهم میکنن. اما در مورد کمد ها باید بهتون بگیم که اسمبل قطعات اون ها اکثراً در محل نصب انجام میشه.

چند نکته تکمیلی در مورد ساخت کابینت

در اینجا می‌خواهیم چند نکته تکمیلی بهتون بگیم که برخی از اون ها با اینکه در کارگاه انجام نمیشه، اما در ساخت و نصب نهایی کابینت بسیار مهم و تأثیرگذار است.

  • بعد از اسمبل قطعات، نوبت به نصب اون‌ها در محل میرسه. نصب کابینت‌ها بسیار مهم بوده و وجود یک تیم حرفه ای نصب، باعث میشه دوام و زیبایی کابینت شما چندین برابر بشه. در هنگام نصب معمولاً کابینت‌ها آب بندی هم میشه.
  • در هنگام نصب کابینت برخی از ایرادات فنی کابینت نظیر اختلاف سایزها، درزها و مشکلات کابینت برطرف میشه. برطرف کردن مشکلات کابینت مثل کوچک کردن سایز درب ها و … معمولا محیط اطرافش رو کثیف و پر از براده چوب میکنه. پس سعی کنین زیاد روی این موارد حساسیت به خرج ندید.
  • در مورد کابینت‌های روکش چوب و روکش رنگ که نیاز به رنگ امیزی کابینت دارن، بعد از نصب کابینت‌ها رنگ آمیزی اون ها در محل انجام میشه. برای نصب و رنگ آمیزی این کابینت ها بهتره که خانه کاملاً خالی باشه یا آشپزخانه به کمک پلاستیک و … به حالت ایزوله دربیاد.
  • نصب کابینت ها معمولاً آخرین مرحله از ساخت و یا تعمیر خانه است.

ممنون از اینکه به این مطلب ما توجه کردید. نظرات و پیشنهادات خودتون رو برای ما ارسال کنین. حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments