4.5 7

کابینت روکش چوب چیست؟ + جدیدترین نمونه کارهای کابینت روکش چوب

  20 مرداد 1403     -      تاریخ انتشار:  20 مرداد 1403
کابینت روکش چوب سفید و کابینت روکش چوب قهوه ای
آنچه می خوانید...

    آیا می‌دانید خرید کابینت روکش چوب (Wood veneer cabinet) چه مزایایی را برای شما به همراه دارد؟ آیا می‌دانستید که می‌شود با هزینه‌ای کمتر، صاحب کابینتی با طرح چوب شوید؟ شما می‌توانید با خرید کابینت آشپزخانه روکش چوب، لطافت و حس طبیعی بودن کابینت چوبی رو با قیمت خیلی کم‌تری در اختیار داشته باشید. البته این فقط ظاهر قضیه است و ساختار کابینت با طرح چوب، با کابینتِ تمام چوب که به طور کامل از چوب طبیعی ساخته شده است تفاوت زیادی دارد. در این مقاله با این تفاوت‌ها آشنا می‌شوید.

    پس با ما همراه باشید تا در ادامه در مورد مزایا، معایب و قیمت کابینت روکش چوب صحبت کنیم. همچنین موضوعاتی مانند نحوه ساخت، روش نگهداری و کلی نکته مهم دیگه در مورد این کابینت‌ها رو به شما می‌گوییم.

    کابینت روکش چوب چیست؟

    کابینت روکش چوب در واقع کابینت با مغزیِ (ورق سازنده در زیر روکش) ام دی اف یا نئوپان است که دارای طرح چوب بوده و روی آن روکشی (Veneer) از جنس چوب طبیعی، چسبانده و پرس می شود. این کابینت برخلاف کابینت تمام چوب که به طور کامل از چوب طبیعی ساخته می‌شوند، تنها دارای لایه‌ای نازک از روکش چوب طبیعی در سطح و نمای ظاهری خود است و مغزی آن اغلب از چوب مصنوعی MDF یا نئوپان ساخته می‌شود.

    کابینت روکش چوب سفید، محسن بختیاری سلام ساختمان اصفهان

    در کابینت‌های روکش چوب برای افزایش مقاومت و همچنین جلوگیری از خراشیده شدن روکش چوبی، روی آن رو با لایه‌ای از رنگ‌های مخصوص پوشش می‌دهند. ساخت این کابینت خیلی راحت‌تر از کابینت چوبی است و زیبایی فوق العاده چشم نوازی دارد. رگه‌های منحصربه‌فرد چوب طبیعی که در روکش روی سطح این کابینت به کار رفته، حس زنده بودن را به آشپزخانه‌ شما هدیه می‌دهد.

    دو تفاوت کابینت روکش چوب و کابینت تمام چوب، که باید قبل از خرید بدانید!

    معمولا اکثر افرادی که قصد خرید و یا تعویض کابینت آشپزخانه خودشان را دارند، کابینت روکش چوب را با کابینت چوبی اشتباه می‌گیرند و با تفاوت‌های این دو نوع کابینت به طور دقیق آشنا نیستند. غافل از این که این دو نوع کابینت در دو مورد مهم زیر با هم تفاوت دارند:

    1. ساختار کابینت
    2. قیمت کابینت

    بنابراین در این قسمت به طور کامل به بررسی تفاوت‌های کابینت چوبی و روکش چوب می‌پردازیم.

    1.     تفاوت در ساختار کابینت روکش چوب و تمام چوب

    در کابینت‌های چوبی، تماما از چوب طبیعی برای ساخت کابینت استفاده می‌شود و به همین دلیل این کابینت‌ها دوام بالاتر و ظاهر نسبتا طبیعی تری دارند. اما در کابینت‌های روکش چوب از ام دی اف شانزده میلی‌متری برای بدنه کابینت استفاده می‌کنند و فقط روی آن را با روکش نازکی از چوب طبیعی می‌پوشانند.

    2.     تفاوت در قیمت کابینت روکش چوب و تمام چوب

    قیمت کابینت‌های روکش چوب کمتر از کابینت‌های تمام چوب است. زیرا میزان چوب طبیعی به کار رفته در این کابینت‌ها خیلی کمتر است و همین موضوع باعث کاهش قیمت کابینت روکش چوب نسبت به کابینت تمام چوب می‌شود.

    کابینت روکش چوب قهوه‌ای تیره-مجید گل محمدی سمنگانی-مشهد سلام ساختمان

    در نهایت این نکته رو در نظر داشته باشید که کابینت‌های تمام چوب و روکش چوب با وجود تفاوت‌های بالا، در ظاهر با هم تفاوت چندانی ندارند و هر دو به وسیله رنگ پوشش داده می‌شوند و در تمامی طرح‌ها و سبک‌ها ساخته می‌شوند.

    تفاوت‌های کابینت روکش چوب و کابینت ممبران

    کابینت روکش چوب و ممبران از نظر اسکلت و ساختمان شبیه کابینت ممبران است. اما این دو کابینت تفاوت‌های اساسی دارند که درادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

    1.    تفاوت در روکش کابینت‌ها

    همان‌طور که می‌دانید در ساخت کابینت روکش چوب، یک لایه نازک چوب طبیعی روی ورق ام دی اف چسبانده می‌شود. اما در طی فرایند ساخت کابینت ممبران، ابتدا با کمک دستگاه CNC روی ورق خام ام دی اف، طرح مورد نظر شما اجرا می‌شود. سپس روی این ورق‌ها که از قبل برش خورده است، چسب زده و روکش PVC کشیده شده و در دستگاه وکیوم قرار می‌گیرد.

    کابینت سفید نئوکلاسیک ممبران با درب شیشه‌ای و درب‌های راه راه

    2.    تفاوت در تنوع طرح و رنگ کابینت‌ها

    یکی دیگر از تفاوت‌های قابل توجه بین کابینت‌های ممبران و روکش چوب، تنوع رنگ و طرح آن‌هاست. روکش‌های ممبران با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا، طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و طرح‌های متنوع را ارائه می‌دهند که محدود به رنگ‌های طبیعی چوب نیستند. این تنوع به شما امکان می‌دهد تا کابینت‌هایی با هر سبک و دکوراسیونی متناسب با سلیقه خود انتخاب کنید. در مقابل، کابینت‌های روکش چوب، با وجود زیبایی طبیعی خود، محدودیت رنگی دارند.

    کابینت روکش چوب نئوکلاسیک قهوه‌ای روشن با درب شیشه‌ای و سینک سفید

    3.    تفاوت قیمتی بین کابینت‌ها

    طبیعتا استفاده از چوب طبیعی باعث افزایش قیمت کابینت روکش چوب می‌شود، در مقابل کابینت ممبران به عنوان یک کابینت اقتصادی بین افرادی که سبک کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک را دوست دارند، مناسب است.

    دو عکس از آشپزخانه با کابینت روکش چوب مشکی نئوکلاسیک با درب شیشه‌ای و کابینت ممبران سفید نئوکلاسیک با شلف

    نحوه ساخت کابینت روکش چوب چگونه است؟

    مراحل ساخت کابینت روکش چوب به شرح زیر است:

    • طرح‌زنی کابینت روکش چوب: ابتدا مغزی را با توجه به طرح کابینت ابزار بزنید. این کار به کمک دستگاه cnc انجام می‌شود. به این صورت طرح نهایی مورد نظر، روی متریال ایجاد می‌شود. جنس مغزی می‌تواند ام دی اف یا نئوپانِ خام باشد.
    • چسب‌کاری و سنباده‌زنی کابینت روکش چوب: سپس سطح ابزار خورده را سنباده بکشید و صیقل بدهید. بعد سطح رو با چسب مخصوص بپوشانید.
    • چسبباندن ورق‌های روکش چوب: حالا روکش‌های نازک چوب طبیعی را طبق طرحی که دارند، مرتب در کنار هم بگذارید و آن‌ها را با دستگاه پِرِس، به ورق ام دی اف یا نئوپانِ ابزار خورده بچسبانید.
    • مزربندی روکش‌ها: بعد از خشک شدن چسبِ روکش‌ها، نوبت به محو کردن مرز بین روکش‌ها می‌رسد. برای این کار می‌توانید از سنباده و ماشین‌های مخصوص این کار استفاده کنید.
    • برش‌زنی ورق کابینت روکش چوب: ورق روکش چوب شما آماده است و باید قطعاتِ مختلفِ کابینت را برش بزنید. از این ورق می‌توانید برای درب‌ها و قسمت‌های قابل رویتِ کابینت استفاده کنید. برای قسمت‌هایی از کابینت که دیده نمی‌شوند، می‌توانید از ام دی اف ساده استفاده کنید.
    • رنگ‌آمیزی کابینت روکش چوب: حالا قطعات آماده شده رو با رنگ‌های مختلف از قبیل پلی اورتان و پلی استر یک مواد و دو مواد رنگ کنید. قطعه شما آماده‌ ساخت و نصب کابینت است. (توصیه ما به شما این است که رنگ درب‌ها و محل‌هایی که در دید قرار دارند از نوع پلی استر باشد که نمای بهتری دارد و در مقابل نفوذ آب نیز، مقاومت بهتری نسبت به رنگ‌های عادی دارد. نفوذ آب به درب‌ها باعث پوک شدن این قسمت‌ها می‌شود و تعمیر و یا تعویض آن‌ها، باعث تحمیل هزینه‌های اضافی به شما می‌شود)
    • لک‌گیری نهایی کابینت روکش چوب: بعد از نصب کابینت هم باید لکه گیری‌های نهایی رو انجام بدهید و مشکلات احتمالی رو برطرف کنید.

    مراحل ساخت کابینت روکش چوب به پایان رسید.

    کابینت روکش چوب طبیعی به رنگ صدفی، مهدی زینلی سلام ساختمان

    البته گاهی اوقات برای شباهت بیشترِ کابینت‌های روکش چوب به کابینت‌های تمام چوب، کابینت‌های روکش چوب را با روش‌های خاصی می‌سازند که در ادامه می‌گوییم.

    مزایای استفاده از دستگاه CNC در ساخت کابینت روکش چوب

    استفاده از دستگاه CNC در ساخت کابینت روکش چوب، تحولی شگرف در صنعت کابینت سازی ایجاد کرده است. این دستگاه‌ها با دقت و سرعت بسیار بالا، امکان تولید قطعات چوبی با طرح‌ها و اندازه‌های مختلف را فراهم می‌کنند. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از دستگاه CNC در ساخت کابینت روکش چوب می‌پردازیم:

    • دقت بسیار بالا و کاهش خطای انسانی: دستگاه CNC با دقت بسیار بالایی قطعات چوبی را برش می‌دهد و از بروز خطاهای انسانی مانند برش کج یا اندازه گیری نادرست جلوگیری می‌کند. این دستگاه‌ها قادر به انجام حکاکی‌ها و منبت کاری‌های پیچیده و ظریف بر روی چوب هستند که با روش‌های سنتی امکان پذیر نیست.
    • افزایش سرعت تولید: دستگاه CNC با سرعت بسیار بالایی عملیات برش، حکاکی و سوراخکاری را انجام می‌دهد و در نتیجه زمان تولید را به شدت کاهش می‌دهد.
    • تنوع در طرح و مدل: با استفاده از دستگاه CNC می‌توان طرح‌های پیچیده و متنوعی را روی کابینت‌های روکش چو پیاده کرد.
    • کاهش هزینه‌های تولید: دقت بالای دستگاه CNC باعث کاهش ضایعات چوب و در نتیجه کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

    به طور خلاصه، استفاده از دستگاه CNC در ساخت کابینت روکش چوب باعث افزایش دقت، سرعت، کیفیت و تنوع محصولات می‌شود و در نهایت به رضایت بیشتر مشتریان منجر می‌گردد.

    دستگاه سی ان سی روی کابینت روکش چوب قهوه‌ای

    برای شباهت بیشتر کابینت‌های روکش چوب به کابینت‌های چوبی، چه راه حلی وجود دارد؟

    برای چنین کاری می‌توانید از دو روش زیر کمک بگیرید:

    • استفاده از قاب‌های مدل چوبی برای دور درب کابینت روکش چوب: باید از قاب‌ها و طرح‌های ساده و پیچیده‌ای که روی درب‌های کابینت‌های چوبی وجود دارد، روی درب‌های کابینت‌های روکش چوب استفاده کنید. این طرح‌ها می‌توانند شامل یک خط ساده یا منبت کاری‌های پیچیده‌تر باشند. در بعضی طرح‌ها می‌توانید حتی CNC سه بعدی نیز، روی ام دی اف کار کنید.
    • استفاده از کنده‌کاری‌های پیچیده: همچنین برای ایجاد طرح‌های پیچیده‌تر می‌توانید از قطعات جداگانه‌ چوب یا ام دی اف یا متریال‌های دیگری که از قبل طرح‌های منبت روی آن‌ها کار شده، استفاده کنید و آن‌ها را به ورق ام دی اف پرس کنید و برای بخش‌هایی مثل تاج‌ها و پاخورها و … از این قطعات استفاده کنید. در این حالت کابینتی دارید کاملاً مشابه به کابینت تمام چوب که فقط مغزی آن با کابینت تمام چوب متفاوت است.

    در ادامه جدول مقایسه مزایا و معایب روکش چوب رو حتما ببینید.

    مزایا و معایب کابینت روکش چوب در یک نگاه!

    در جدول زیر، مزایا و معایب کابینت روکش چوب رو به صورت خلاصه آورده‌ایم. آن‌ها را مقایسه کنید و بعد به سراغ سفارش این کابینت بروید.

    مزایا

    معایب
    مقرون به صرفه

    حساس به خراش

    مشابه چوب

    حساس به رطوبت در محل خش
    ارزان‌تر از چوب

    قیمت نسبتا بالا

    زیبا

    پیداکردن مجری مورد اعتماد
    قابلیت ابزارخوری

    اجرای دشوار رنگ سفید

    مقاومت رطوبتی زیاد

    رنگ‌‌بندی متنوع

    دوام بالا

    طراحی خاص و متنوع

    در قسمت بعدی هر یک از مزایا و معایب مهم کابینت روکش چوب رو به طور جداگانه و با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهیم.

    مزایای مهم کابینت روکش چوب چیست؟

    مهم‌ترین مزایای کابینت روکش چوب عبارت‌اند از:

    • ظاهری مشابه به کابینت‌های چوبی گران قیمت دارد.
    • به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از کابینت تمام چوب است.
    • به علت استفاده از رنگ‌های پلی استر و پلی اورتان در سطح کابینت روکش چوب، این کابینت مقاومت خوبی نسبت به رطوبت دارد و در صورتی که خراشیدگی در روکش به وجود نیاید، آب به داخل مغزی کابینت نفوذ نمی‌کند و دچار خرابی نمی شود.
    • استحکام و مقاومت زیادی دارد.
    • ظاهری زیبا و چشم نواز دارد.
    • به دلیل داشتن روکش رنگ، سطح این کابینت کاملا یکدست و یکنواخت است و هیچگونه خلل و فرجی در آن وجود ندارد و تمام ناهمواری‌های سطح، با رنگ پوشش داده می‌شود.
    • به علت اینکه مغزی این کابینت از جنس ام دی اف است، قابلیت ابزارخوری مناسبی دارد (زیرا ورق ام دی اف خاصت ابزارخوری بالایی دارد) و در نتیجه اجرای انواع طراحی‌ها و منبت کاری‌ها برای این کابینت کاملا ممکن است.

    در کل می‌توانیم بگوییم کابینت با روکش چوب عیب خاصی ندارد، جز سه الی چهار موردی که در ادامه باهم بررسی می‌کنیم.

    معایب مهم کابینت روکش چوب چیست؟

    کابینت روکش چوب عیب خیلی زیادی ندارد و جزو بهترین کابینت‌ها است. تنها ایرادات این کابینت هم، بیشتر به نوع رنگی که روی روکش چوبی به کار می‌رود، برمی‌گردد و نمی‌توانیم خیلی ایرادات را به خود متریال کابینت نسبت بدهیم. چند ایراد اصلی کابینت روکش چوب عبارت‌اند از:

    1. محدودیت رنگ آمیزی کابینت روکش چوب سفید
    2. مشکل ترمیم رنگ در کابینت روکش چوب
    3. محدودیت نوع روکش در کابینت روکش چوب
    4. استفاده از روکش‌های بی‌کیفیت در کابینت روکش چوب

    در ادامه به بررسی چهار ایراد بالا می‌پردازیم.

    1.     محدودیت رنگ آمیزی کابینت روکش چوب سفید

    در کابینت روکش چوب سفید رنگ، نمی‌توانید از رنگ پلی استر دو مواد برای پوشاندن سطح روی کابینت استفاده کنید، چون لایه‌ای زرد رنگ روی کابینت تشکیل می‌شود و باید از رنگ پلی استر یک مواد استفاده کنید. اما مشکل اینجاست که رنگ پلی استر یک مواد مقداری در برابر رطوبت ضعف دارد و به صورت کلی رنگ نسبتا ضعیفی است. رنگ پلی استر یک مواد در برابر خش و ضربه نیز آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به رنگ دو مواد دارد. اما راه حل چی است؟ یعنی شما نمی‌توانید از کابینت روکش چوب رنگ سفید استفاده کنید که این معایب را هم نداشته باشد؟

    در پاسخ باید بگوییم معلوم است که می‌توانید استفاده کنید! فقط باید برای کابینت رنگ سفید، به جای پوشش رنگ پلی استر یک مواد، باید از رنگ پلی اورتان استفاده کنید.

    2.     مشکل ترمیم رنگ در کابینت روکش چوب

    مسئله زرد شدن رنگ کابینت روکش چوب که در قسمت قبل گفتیم، فقط در مورد پوشش‌دهی کابینت رنگ سفید است و برای سایر رنگ‌های کابینت روکش چوب، می‌توانید از رنگ پلی استر دو مواد استفاده کنید که رنگی بسیار باکیفیت است. اما تنها عیب اون این است که در صورت آسیب دیدن رنگ، به راحتی قابل اصلاح نیست و نمی‌توانید فقط همان بخش آسیب دیده رو رنگ کنید. بلکه باید کل قطعه رو جدا کنید و در داخل کارگاه مجدداً رنگ کنید و یا از رنگ‌های مشابه برای ترمیم اون بخش استفاده کنید.

    3.     محدودیت نوع روکش در کابینت روکش چوب

    ما روکش‌های محدودی در اختیار داریم که قابلیت استفاده به عنوان روکش کابینت رو داشته باشند و بتوانند تمام ویژگی‌های مد نظر ما رو برآورده کنند. بنابراین دست ما برای انتخاب نوع روکش خیلی زیاد باز نیست. برای مثال شما اگر بخواهید کابینتی با رنگ روشن داشته باشید، نمی‌توانید از چوب گردو که رنگی تیره دارد یا چوب راش که رنگی متمایل به قرمز دارد به عنوان روکش کابینت خودتان استفاده کنید. در کل در بهترین حالت شما برای انتخاب روکش چوب کابینت، بیشتر از 4 یا 5 مورد حق انتخاب ندارید.

    4.     استفاده از روکش‌های بی‌کیفیت در کابینت روکش چوب

    آخرین ایراد کابینت روکش چوب، استفاده از روکش‌های بی‌کیفیت است. در چنین حالتی، کابینت سازها از روکش‌هایی استفاده می‌کنند که جنس مطلوبی ندارند و برای اینکه روکش، رنگ و فرم بهتری به خودش بگیرد، به اون رنگ تزریق می‌کنند. چنین روکش‌های بی‌کیفیتی دارای نمای بسیار زیبایی هستند. اما پس از مدتی با گذر زمان، رنگی زرد روی روکش ظاهر می‌شود. یعنی پس از اتمام کارِ رنگ آمیزی قطعات، به خصوص در قطعات پلی استر سفید رنگ، رنگ زرد در پس زمینه‌ کار کم‌کم نمایان می‌شود. بنابراین باید در انتخاب روکشِ چوب و یا قطعه روکش شده، به کابینت ساز تأکید کنید که از روکش با کیفیت مناسب استفاده کند تا درب‌ها و سایر قسمت‌های کابینت، به مرور زمان دچار تغییر رنگ نشوند.

    کابینت روکش چوب کلاسیک رنگ سفید، محسن بختیاری اصفهان سلام ساختمان

    با توجه به نکاتی که در بالا گفتیم، اگر جایی را دیده‌اید که با تفاوت قیمتی فاحش نسبت به بقیه جاها برای شما کابینت روکش چوب می‌سازد، زیاد خوشحال نشوید و مقداری در صحّت و کیفیت کار کابینت ساز دقت کنید. در نهایت تصمیم درست را بگیرید.

    قیمت کابینت روکش چوب در آذر 1401 چند است؟

    قیمت کابینت روکش چوب رو در جدول زیر و برای یک متر استاندارد از این کابینت آورده‌ایم.

    تاریخ به روزرسانی قیمت‌ها توسط کابینت سازهای سلام ساختمان: 0

    نوع کابینت حداقل قیمت (تومان) حداکثر قیمت (تومان) توضیحات
    قیمت کابینت روکش چوب 0 0 بستگی زیاد به طرح و رنگ دارد

    نکته1: یک متر کابینت استاندارد یعنی هزینه متریال و اجرای یک متر کابینت زمینی با عمق ۵۵ و ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر + یک متر کابینت دیواری با عمق ۳۰ و ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر و با طراحی کاملاً ساده

    نکته2: قیمت‌های جدول بالا متری و حدودی هستند. زیرا عوامل زیادی بر تعیین قیمت دقیق کابینت روکش چوب تاثیر دارند.

    چه عواملی بر تعیین قیمت نهایی کابینت روکش چوب تاثیر دارن؟

    از عوامل موثر بر تعیین قیمت کابینت روکش چوب عبارت‌اند از:

    • کیفیت و جنس روکش چوب به کار رفته
    • نوع ورق ام دی اف بدنه
    • نوع رنگ به کار رفته برای روکش
    • مهارت اجرایی کابینت ساز
    • و . . .

    موقع سفارش کابینت‌های روکش چوب، مورد آخر یعنی مهارت کابینت ساز حرف اول رو می‌زند. زیرا مهارت اجرایی این فرد، تاثیر زیادی بر افزایش عمر و کیفیت کابینت شما دارد. پس اگر برای پیدا کردن کابینت ساز حرفه‌ای شهر خودتان به کمک نیاز دارید، می‌توانید از طریق لینک زیر از سلام ساختمان به عنوان بزرگ‌ترین بازار آنلاین ساخت کابینت کمک بگیرید:

    معرفی کابینت ساز حرفه‌ای شهر شما

    نکات مهم در خرید کابینت روکش چوب

    هنگام خرید کابینت روکش چوب باید یکسری نکات ضروری را مد نظر داشته باشید تا در آینده دچار زیان نشوید. ما در ادامه این نکات را به شما می‌گوییم.

    1. توجه به انتخاب روکش باکیفیت: روکشی که به خوبی به بدنه کابینت چسبیده باشد، از ترک‌خوردگی و جدا شدن جلوگیری می‌کند. انتخاب نوع چوب برای روکش کابینت از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا چوب‌های بلوط و ملچ از روکش‌های پرطرفدار در ساخت کابینت روکش چوب هستند. اما لازم است بدانید که بخش قابل توجهی از هزینه اضافه این نوع کابینت مربوط می‌شود به اجرای رنگ پلی استر که پس از اتمام ساخت کابینت انجام می‌شود.
    2. انتخاب رنگ پلی استر: اگر علاقه‌مند به طرح و نقش چوب طبیعی هستید، برای کابینت روکش چوب از رنگ پلی استر استفاده کنید.
    3. کیفیت بدنه کابینت: بدنه کابینت روکش چوب از MDF ساخته می‌شود. کیفیت MDF به کار رفته در ساخت بدنه، روی استحکام و دوام کابینت تأثیرگذار است.
    4. به کارگیری یراق‌آلات مناسب: یراق‌آلات کابینت شامل درب، لولا، ریل و دستگیره می‌شود. انتخاب و خرید این یراق‌آلات از برندهای معتبر و باکیفیت، روی دوام کابینت روکش چوب اثرگذار است.
    5. دریافت خدمات پس از فروش کابینت: یکی از موارد مهمی که هنگام خرید کابینت روکش چوب باید به آن توجه داشتید باشید، بحث خدمات پس از فروش مانند ارائه تضمین قیمت توسط کابینت‌ساز است. به این شکل اگر مشکی برای کابینت‌های شما پیش آمد می‌توانید از تضمین قیمت و ضمانت پرداخت هزینه که به شما داده شده است استفاده کنید.

    کابینت روکش چوب سفید کلاسیکهمراه با جزیره و صفحه کابینت مشکی

    پلتفرم کابینت‌سازی آنلاین سلام ساختمان با توجه به دریافت رضایت مشتری و ارائه خدمات عالی، با ارائه تضمین قیمت برای خرید انواع کابینت روکش چوب و چوبی خیال مشتریان خود را راحت می‌کند.

    تضمین قیمت سلام ساختمان

    تفاوت کابینت روکش چوب طبیعی و کابینت روکش چوب مصنوعی چیست؟

    تفاوت اصلی کابینت روکش چوب طبیعی و کابینت روکش چوب مصنوعی، در نوع روکش کابینت است. و گرنه جنس مغزی (قسمت پایه ورق کابینت در زیر روکش)، در هر دو نوع کابینت می‌تواند یکسان و از جنس ام دی اف، نئوپان و … باشد.

    به طور کلی انواع روکش‌های چوب در تمام کابینت‌ها، یکی از دو دسته زیر هستند:

    1. روکش چوب طبیعی
    2. روکش چوب مصنوعی

    در ادامه به معرفی کامل روکش‌های چوبی بالا و انواع آن‌ها می‌پردازیم.

    1.     روکش چوب طبیعی کابینت چیست و چه انواعی دارد؟

    روکش‌های چوب طبیعی، برش‌هایی از تنه‌ی درختان سوزنی و پهن برگ هستند که طی فرآیندهای خاصی، آن‌ها را به شکل ورق نازک چوب طبیعیِ قابل استفاده برای پوشاندن انواع سطوح مثل کابینت و کمد در میارند. این روکش‌ها ظاهری زیبا و منحصر به فرد دارند و به دلیل وجود رگه‌های طبیعی درختان، منتقل کننده حس طبیعت و اصالت در محیط هستند. همین موضوع قیمت این روکش‌ها رو بالا می‌برد. معمولا روی این روکش‌ها را با رنگ‌های مخصوصی مثل پلی استر یا پلی اورتان پوشش می‌دهند تا مقاومت بیشتری در برابر خراشیدگی و رطوبت پیدا کنند.

    کابینت ممبران-روکش چوب حمیدرضا کلانتری ساری سلام ساختمان

    انواع روکش‌های چوب طبیعی که از درختان مختلف به دست می‌آیند، عبارت‌اند از:

    • روکش چوب درخت گردو: روکش گردو به رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای تا قهوه‌ای تیره است
    • روکش چوب درخت راش: روکش راش رنگ صورتی مایل به قهوه‌ای دارد
    • روکش چوب درخت ملچ: رنگ روکش ملچ معمولا قهوه‌ای مایل به قرمز است که در برخی موارد رگه‌های سبز هم دارد
    • روکش چوب درخت بلوط: رنگ روکش بلوط از قهوه‌ای روشن تا تیره متغیر است
    • روکش چوب طبیعی ساچ: رنگ ساج از قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر است و اغلب رگه‌های طلایی و نقره‌ای در آن دیده می‌شود.
    • روکش چوب طبیعی زیتون: وکش چوب زیتون به دلیل رگه‌ها و بافت طبیعی‌اش، طیف رنگی متنوعی دارد. اما به طور کلی، رنگ غالب آن در محدوده رنگ‌های گرم و خاکی قرار می‌گیرد.
    • روکش چوب طبیعی ماهاگونی: رنگ روکش چوب طبیعی ماهگونی بسته به گونه‌ی دقیق درخت ماهگونی و شرایط رشد آن، می‌تواند تنوع رنگی قابل توجهی داشته باشد. اما به طور کلی، رنگ ماهگونی در طیف رنگ‌های گرم و تیره قرار می‌گیرد.
    • روکش چوب طبیعی افرا: رنگ روکش چوب طبیعی افرا به عوامل مختلفی از جمله نوع دقیق افرا، شرایط رشد درخت، و روش فرآوری آن بستگی دارد. اما به طور کلی، روکش چوب افرا دارای طیف رنگی از سفید کرم تا کرم مایل به صورتی است.

    کابینت روکش چوب نئوکلاسیک به رنگ قهوه‌ای روشن و با جزیره سفید

    در ادامه روکش‌های مصنوعی چوبی رو معرفی می‌کنیم.

    2.     روکش چوب مصنوعی کابینت چیست و چه انواعی دارد؟

    روکش‌های چوب مصنوعی، ورقه‌های نازکی هستند که از ترکیب کردن مواد مصنوعی مختلف، در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها ساخته می‌شوند. از روکش‌های مصنوعی چوب برای پوشاندن سطوح مختلف از جمله کمد، کابینت و … استفاده می‌کنند. این روکش‌ها تنوع طراحی بالایی دارند و با طرح‌های مشابه چوب طبیعی هم ساخته می‌شوند. قیمت انواع روکش چوب مصنوعی کمتر از روکش چوب طبیعی است و روکش‌های مصنوعی، نمای ظاهری روکش‌های چوب طبیعی رو ندارند.

    در تصویر زیر می‌توانید یک نمونه کابینت ام دی اف با روکش چوب مصنوعی ملامینه رو ببینید که توسط متخصصین سلام ساختمان اجرا شده.

    کابینت ام دی اف با روکش چوب مصنوعی احسان آزادی تهران سلام ساختمان

    رایج‌ترین انواع روکش‌های چوب مصنوعی عبارت‌اند از:

    • روکش هایگلاس (High Gloss): هایگلاس نوعی روکش پلاستیکی است که از یک سمت با پلکسی گلاس و از سمت دیگه با نوعی ماده ارزان تر پوشانده می‌شود و درخشندگی، مهم‌ترین ویژگی اون است.
    • روکش ملامینه (Melamine): ملامینه از قرار گرفتن نوعی پلاستیک روی کاغذهای مخصوص به وجود می‌آید و قیمت مناسبی دارد.
    • روکش پی وی سی (PVC): پی وی سی نوعی پلاستیک فشرده و البته انعطاف پذیر است. این روکش بسیار زیبا و مقاوم است و قابلیت کشیده شدن روی سطوح ابزار خورده را به خوبی دارد.
    • روکش اچ پی ال (HPL): اچ پی ال نوعی لمینت با فشار بالا و یا به عبارتی نوعی ورق ملامینه با مقاومت و فشردگی خیلی بالاتر از ملامینه است که به عنوان روکش در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود.
    • روکش مصنوعی لترون: لترون‌ها از کاغذهای رنگی و رزین تشکیل شده‌اند. این کاغذها طرح‌های مختلفی از چوب را شامل می‌شوند. رزین لترون به سطح ام‌دی‌اف یا نئوپان چسبانده می‌شوند.
    • روکش مصنوعی یو وی: روکش یو وی نوعی روکش مصنوعی است که با استفاده از تکنولوژی اشعه ماوراء بنفش (UV) بر روی سطح کابینت اعمال می‌شود.
    • روکش مصنوعی آکریلیک: یک ماده مصنوعی و پلاستیکی است که به صورت ورقه‌ای نازک تولید می‌شود و اغلب برای ایجاد سطحی براق و صاف بر روی کابینت‌ها استفاده می‌شود.

    کابینت و جزیره روکش چوب نئوکلاسیک سفید با درب شیشه‌ای

    در ادامه سراغ معرفی انواع سبک‌های کابینت روکش چوب می‌رویم.

    کابینت روکش چوب، سَبکِ مدرن دارد یا کلاسیک؟!

    کابینت روکش چوب رو بر خلاف باور اکثر افراد که فکر می‌کنند فقط در سبک کلاسیک ساخته می‌شود، می‌توانید در سه سبک دکوراسیونی زیر بسازید:

    1. کابینت روکش چوب کلاسیک
    2. کابینت روکش چوب مدرن
    3. کابینت روکش چوب نئوکلاسیک

    در ادامه توضیح کوتاهی در مورد هر سبک ارائه می‌دهیم.

    1. کابینت روکش چوب کلاسیک

    کابینت‌های روکش چوب رو اغلب در سبک‌های پر از نقش و نگار کلاسیک می‌سازند. کابینت‌های روکش چوبِ کلاسیک معمولا دارای تاج، ستون، سر ستون، پاخور و یا زیر چراغِ منبت کاری شده هستند. معمولا روی درب‌های این کابینت‌ها رو حکاکی می‌کنند و به طور کلی از جزئیات زیادی در طراحی اون‌ها استفاده می‌شود.

    کابینت روکش چوب کلاسیک رنگ روشن مهدی سلطان زاده سلام ساختمان تهران

    در تصویر بالا، یک نمونه کابینت روکش چوب کلاسیکِ ساخته شده توسط متخصصین سلام ساختمان را می‌توانید ببینید.

    2. کابینت روکش چوب مدرن

    اما کابینت روکش چوب مدرن معمولا طراحی ساده‌ای دارد و از هیچ اِلِمان اضافه‌ای برای ساخت اون استفاده نمی‌شود. گاهی حتی دستگیره‌های آن هم، به طور مخفی طراحی می‌شوند.

    کابینت هایگلاس و روکش چوب مدرن، مرتضی پیروی تهران سلام ساختمان

    تصویر بالا یک نمونه کابینت روکش چوب مدرن است که توسط تیم سلام ساختمان در تهران اجرا شده است.

    3. کابینت روکش چوب نئوکلاسیک

    در نهایت اگر به هیچ کدام از سبک‌های مدرن و کلاسیکِ علاقه ندارید، می‌توانید از کابینت روکش چوب نئوکلاسیک استفاده کنید که طراحی آن مابین سبک کلاسیک و مدرن است. یعنی نه به اندازه کابینت مدرن، ساده است و نه از اِلِمان‌های پیچیده و کلاسیک زیادی در آن استفاده می‌شود.

    کابینت روکش چوب قهوه‌ای نئوکلاسیک مهدی نوایی مهر کلاردشت مازندران سلام ساختمان

    تصویر بالا یک نمونه کابینت روکش چوبِ نئوکلاسیکِ اجرا شده توسط کابینت ساز سلام ساختمان در مشهد است.

    بهترین رنگ کابینت روکش چوب چیست؟

    برای رنگ آمیزی کابینت روکش چوب از رنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود که رایج ترین آن‌ها رنگ‌های پلی اورتان و پلی استر هستند. رنگ‌های پلی اورتان معمولا کیفیت و ماندگاری بالاتری دارند و در نتیجه نسبت به سایر رنگ‌ها کمی گران‌تر هستند. در رنگ آمیزی کابینت‌های روکش چوب، تنوع رنگی نسبتا خوبی وجود دارد که در این بین، رایج‌ترین و پرطرفدارترین رنگ‌ها عبارت‌اند از:

    • سفید
    • سفید طلایی
    • گردویی
    • کِرِم
    • فندوقی
    • قهوه‌ای

    شما می‌توانید هر یک از رنگ‌های بالا را برای کابینت روکش چوب خودتان انتخاب کنید و یا حتی از کابینت ساز بخواهید که چند تا از این رنگ‌ها رو همزمان و به صورت ترکیبی در کنار هم، برای کابینت شما استفاده کند.

    کابینت روکش چوب قهوه‌ای-مسعود ظریفی-اصفهان سلام ساختمان

    البته ما پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب رنگ کابینت، سری به گالری مدل‌های کابینت سلام ساختمان بزنید تا بتوانید رنگ دلخواه کابینت خودتان را راحت‌تر انتخاب کنید:

    گالری مدل‌های کابینت سلام ساختمان

    بهترین انتخاب برای صفحه کابینت روکش چوب

    انتخاب صفحه کابینت مناسب برای کابینت روکش چوب، به آشپزخانه شما جلوه‌ای کلاسیک و جذاب می‌بخشد. اما با توجه به تنوع بالای چوب‌ها و روکش‌ها، انتخاب بهترین گزینه می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. درادامه به معرفی رایج‌ترین صفحات کابینت روکش چوب می‌پردازیم.

    1. صفحه کابینت چوب طبیعی: صفحات کابینت چوبی طبیعی به دلیل زیبایی طبیعی، تنوع طرح و رنگ، و دوام بالا، از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. این صفحات به کابینت روکش چوب شما جلوه‌ای جذاب می‌دهند.
    2. صفحه کابینت کوارتز: کوارتز نوعی سنگ طبیعی است که طول عمر بالایی دارد. سنگ کوارتز جزو سنگ های زیبا و پرطرفدار است اما قیمت نسبتا بالایی دارد.
    3. صفحه کابینت کورین: متداول‌ترین انتخاب برای صفحه کابینت روکش چوب سنگ کورین است که دوام بالایی دارد و قیمت آن نسبت به کوارتز مناسب تر است.
    4. صفحه کابینت گرانیت: طول عمر بالا، درخشندگی زیاد و آسان بودن نگهداری و تمیزکاری از ویژگی های مهم سنگ گرانیت است.

    در نهایت شما باید براساس بودجه و سلیقه خود بهترین صفحه کابینت روکش چوب را انتخاب کنید.

    کابینت و جزیره روکش چوب مشکی با صفحه کابینت سرامیکی طوسی و کفپوش قهوه‌ای

    روش صحیح نگهداری از کابینت روکش چوب چگونه است؟

    نگهداری صحیح از کابینت روکش چوب، می‌تواند عمر این کابینت را چندین سال افزایش بدهد. بنابراین در ادامه شما را با مهم‌ترین نکات نگهداری از کابینت روکش چوب آشنا می‌کنیم.

    • خشک کردن کابینت‌ها: اگر روی کابینت روکش چوب شما مرطوب و یا خیس شد، بهتر هست بلافاصله محل رطوبت رو خشک کنید.
    • دورکردن کابینت روکش چوب از نور مستقیم: اگه کابینت روکش چوب شما در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارد، از پرده در آشپزخانه استفاده کنید تا کابینت شما دچار تغییر رنگ نشود.
    • قرارندادن ظروف داغ روی کابینت روکش چوب: قابلمه‌ها و ظروف داغ را به طور مستقیم روی این کابینت قرار ندین و از یک لایه محافظ برای این کار استفاده کنین.
    • استفاده از دستمال نرم برای تمیزکردن کابینت روکش چوب: سعی کنین از پاک کننده‌های دارای سیلیکون، مواد شوینده شیمیایی قوی و یا اسکاج‌های زبر، برای تمیزکاری این کابینت استفاده نکنین.
    • دورکردن وسایل نوک تیز از کابینت روکش چوب: مواظب باشین سطح کابینت دچار ضربه و یا خراشیدگی نشه، چون در صورت آسیب دیدگی روکش، رطوبت به راحتی به لایه‌های زیرین (مغزی ام دی اف کابینت) نفوذ می‌کنه و باعث پوسیدگی می‌شه.

    با رعایت این نکات و سایر نکات مهمی که در مقاله روش نگهداری از انواع کابینت آشپزخانه آورده‌ایم، می‌توانید چندین سال به عمر کابینت روکش چوب خودتان اضافه کنید.

    چند مدل کابینت روکش چوب زیبا رو ببینید و ایده بگیرید!

    در ادامه چند مدل کابینت روکش چوب که توسط متخصصین سلام ساختمان اجرا شدند را برای شما آورده‌ایم. در عکس اول، حکاکی‌های زیبای روی بدنه‌ و اُپن کابینت روکش چوب، بسیار خیره کننده هستند. مخصوصا اگه بدانید که قیمت همین طرح با متریال چوبی، خیلی گران‌تر برای شما آب می‌خورد!

    کابینت روکش چوب کلاسیک سفید طلایی وحید طاهری سلام ساختمان قم

    در عکس زیر هم، یک نوع دیگه از کابینت روکش چوبی را می‌بینیم که رنگی کاملا مشابه چوب دارد و هر کسی نمی‌تواند تشخیص بدهد که آیا کابینت شما چوب است یا روکش چوب!

    کابینت روکش چوب قهوه‌ای پیمان قربانیان سلام ساختمان-مازندران

    به دلیل استفاده از روکش چوب طبیعی در این کابینت‌ها، آشپزخانه شما ظاهری شیک و لوکس پیدا می‌کند. در ادامه، دو نمونه دیگه از انواع کابینت روکش چوب را می‌بینیم.

    کابینت روکش چوب طبیعی سفید مسعود زارعی سلام ساختمان مشهد

    کابینت روکش چوب طبیعی رنگ روشن، محسن بختیاری سلام ساختمان اصفهان

    تمامی تصاویر کابینت روکش چوب در این مقاله، توسط کابینت سازهای سلام ساختمان اجرا شده‌اند.

    جمع بندی مطالب…

    بعضی از افراد به دنبال طرح‌های خاص کابینت چوبی هستند، اما به دلیل اینکه این کابینت‌ها خیلی گران هستند، شاید نخواهند یا نتوانند که از این کابینت استفاده کنند. اما خب پس باید چکار کرد؟ آیا می‌شود با هزینه‌ای کمتر صاحب کابینتی با طرح چوب شد؟ پاسخ ما به این سؤال مثبت است! چرا که نشود؟! برای این موارد می‌توانید از کابینت روکش چوب استفاده کنید. کابینت روکش چوب نوعی کابینت با مغزی ام دی اف یا نئوپان است که روی آن روکشی از جنس چوب طبیعی چسبانده و پرس می‌شود و ظاهری مشابه کابینت تمام چوب دارد.

    کابینت روکش چوب سفید-سیدمحمد اکبری-سلام ساختمان مشهد

    ما در این مقاله سعی کردیم شما رو با کابینت روکش چوب، مزایا و معایب، قیمت و سایر نکات مهم آن آشنا کنیم. امیدواریم اطلاعات کافی برای خرید این کابینت رو در اختیار شما قرار داده باشیم. سوالات خودتان را در بخش کامنت‌ها از ما بپرسید و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع کابینت، از پشتیبان‌های سلام ساختمان کمک بگیرید.

     

    سوالات متداول

    چطور ثبت درخواست کنیم؟
    روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
    ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
    سلام ساختمان چیست؟
    سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
    تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
    سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
    برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
    • مشاوره تخصصی رایگان
    • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
    • ضمانت قیمت
    • ضمانت پیش پرداخت
    • ضمانت پروژه


    از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
    اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

    مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
    بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
    • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
    • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
    هر دوی این‌ها رایگان است.
    بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                          بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                      آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
    بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
    آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
    اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
    نویسنده: سهیلا   معاونی
    سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

    ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

    نظرات کاربران

    نظرات کاربران
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    7 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    View all comments
    اعظم
    اعظم
    16 آذر 1401 10:18

    سلام من میخوام کابینت چوبی بخرم ولی پولم نمیرسه، شنیدم کابینت روکش چوب ارزون تره. سوالم اینه اینکه میگن کابینت روکش چوب و چوب یک شکلن راسته؟

    پشتیبانی سلام ساختمان
    پشتیبانی سلام ساختمان
    19 آذر 1401 22:24
    پاسخ به  اعظم

    با سلام
    کابینت روکش چوب درحقیقت کابینتی هست که مغز دربهای آن از جنس ام دی اف بوده و یک روکش نازک از چوب طبیعی روی مغزی قرار میگیرد و بعد معمولاً رنگ میشه. اما در کابینت چوبی، دربها تماما از چوب ساخته میشن. به همین دلیل امکان پیاده سازیِ طرح های عمیق تر و ظریف تر در کابینت چوبی بیشتره، اما خوب هزینه خیلی زیادی هم داره.
    پیشنهاد ما اینه که از کابینت روکش چوب استفاده کنین و برای انتخاب طرح کابینت، از کابینت سازتون کمک بگیرین. اگه در این زمینه نیاز به مشاوره بیشتری داشتین، در لینک زیر ثبت نام کنین تا همکاران ما باهاتون تماس بگیرن:
    https://salamsakhteman.com/product

    علی
    علی
    13 آذر 1401 17:12

    قیمت به روز روکش چوب رو شما چرا نمیزنین؟ لطفا قیمت ها رو اپدیت کنین.

    پشتیبانی سلام ساختمان
    پشتیبانی سلام ساختمان
    14 آذر 1401 09:44
    پاسخ به  علی

    سلام دست عزیز

    قیمت ها به تاریخ آذر 1401 آپدیت شدن

    پشتیبانی سلام ساختمان
    پشتیبانی سلام ساختمان
    19 آذر 1401 22:28
    پاسخ به  علی

    با سلام
    سلام ممنون از همراهی شما
    قیمت های این مقاله به روز هستند.

    امیری
    امیری
    13 آذر 1401 17:11

    من الان بین روکش چوب و ممبران موندم که چکار کنم. میشه لطفا بهم بگین که کدومش بهتره؟ قیمت کدومش ارزون تره؟ کدوم یکی موندگاریش بالاتره؟

    پشتیبانی سلام ساختمان
    پشتیبانی سلام ساختمان
    19 آذر 1401 22:28
    پاسخ به  امیری

    با سلام
    روکش چوب به صورت کلی قیمت بالاتری از ممبران دارد. به دلیل گران بودن ورق های برش خورده چوب و تنوع چوب های مختلف. برخی از روکش چوب های خاص با قیمت کمتر امکان دارد قیمت نسبتاً مشابهی با ممبران درجه یک داشته باشند.
    ممبران های معمولی نسبت به روکش چوب معمولا ماندگاری کمتری دارد.