5.0 0

قدرت تزئینات در کابینت کلاسیک را دست کم نگیرید!

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  22 دی 1400
انواع تزئینات در کابینت کلاسیک

سبک زندگی پرسرعت این روزهای ما، بهره بردن از کوچک‌ترین زمان رو مغتنم می‌شمره. این یعنی هر وسیله یا روشی با هدف راحت‌تر کردن زندگی به کار گرفته می‌شه. گاهی حاشیه‌ای‌ترین مسائل می‌تونن تاثیر چشمگیری روی بهره‌وری و آسایش روزانه‌ی ما داشته باشن. تزئینات و اکسسوری‌های کابینت‌ها در این دسته قرار می‌گیرن.

در این مطلب قصد داریم با تزئینات کابینت کلاسیک بیشتر آشنا بشیم. بنابراین در ادامه ابتدا به معرفی کوتاهی از اکسسوری و سپس کابینت کلاسیک می‌پردازیم و بعد از اون، موضوع اصلی یعنی انواع تزئینات کابینت کلاسیک رو بررسی می کنیم.

اکسسوری کابینت کلاسیک‌ چیست؟

بهتر است قبل از دسته بندی و معرفی این وسایل، به تعریف اکسسوری کابینت بپردازیم. به هر وسیله‌ی جانبی و کمکی که به چیدمان منظم کابینت‌ها کمک بکنه، اکسسوری کابینت گفته می‌شه. حالا چرا میگیم اکسسوری کابینت کلاسیک؟ چون این اکسسوری ها در کابینت هایی با سبک کلاسیک استفاده میشن.

به کمک این تزئینات، همه چیز سامان دهی می‌شه و زمان کمتری صرف مرتب کردن وسایل و یا گشتن به دنبال هر وسیله می‌شه. پس نتیجه‌ی اون، آشپزخانه‌ای زیبا و منظم خواهد بود. اما خود کابینت کلاسیک چی هست؟

کابینت کلاسیک چیست و اکسسوری مناسب آن چه رنگی است؟

کابینت‌های کلاسیک معمولا دارای طرح های پیچیده، شلوغ و اشرافی هستن. این نوع کابینت در اکثر اوقات با سه متریالِ 1. چوب طبیعی، 2. روکش چوب و 3. کابینت ممبران (وکیوم) ساخته میشن (کابینت‌های ممبران از مدل‌های جدیدتر هستن که در نوع کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن به کار می‌رن). هر دسته تکنیک تولید متفاوت خودش رو داره که خارج از مباحث این مطلب هستن. مطالب مربوط به دیگر انواع سبک کابینت رو در مطلب جداگانه‌ای بخوانید.

اکسسوری‌هایی که برای این نوع کابینت‌ها به کار میره، عمدتاً در رنگ‌های برنزی، کرم، مسی و … تولید می‌شه تا با حال و هوای این سبک کارها همخوانی داشته باشه.

اکسسوری کابینت کلاسیک (2)

5 اکسسوری رایج در کابینت‌های کلاسیک چیست؟

طبیعتاً نمی‌شه تمام اکسسوری‌های کابینت کلاسیک رو در این مطلب جای بدیم، پس اینجا به توضیح 5 مورد اساسی از اون‌ها بسنده می‌کنیم:

1.    دستگیره کابینت کلاسیک

به طور کلی دو نوع دستگیره کابینت وجود داره:

  1. دستگیره های مخفی
  2. دستگیره های سنتی

بریم تا با هم دیگه با این اکسسوری های رایج و پرکاربرد در کابینت کلاسیک آشنا بشیم:

1.     دستگیره های مخفی

دستگیره‌های مخفی توسط خود متخصص طراحی می‌شه و چیزی به عنوان دستگیره روی کمد وجود نداره. این دستگیره‌ها یا به صورت لمسی هستن یا در قسمت پشتی انحنا قرار می‌گیرن. البته این نوع دستگیره بیشتر در طرح‌های مدرن استفاده می‌شن.

2.     دستگیره های سنتی

دسته‌ی دوم، دستگیره‌های سنتی هستن که روی کار اجرا می‌شن و براساس نوع کابینت طرح‌های مختلفی از اون به کار میره. توصیه ما این هست که انتخاب دستگیره‌های روی کار رو هم به عهده متخصص و طراح کابینت بذارین تا نزدیک‌ترین رنگ و مناسب‌ترین مدل رو به شما ارائه بده.

این دستگیره‌ها برخلاف طرح‌های مدرن، انحنا و پیچیدگی دارن و تک رنگ نیستن، گاهی غیرمسطح، بالشی یا تاج‌دار و اصولاً طرح‌هایی با زیورآلات هستن. جنس دستگیره اهمیت زیادی داره. استیل و پلاستیک، رایج‌ترین متریال‌هایی هستن که در ادامه راجع به قیمت هر کدوم صحبت می‌کنیم. اینجا تعدادی از مدل‌های دستگیره که در فروشگاه اوتانا مشهد عرضه می‌شه رو می‌تونید ببینید:

لوازم کابینت کلاسیک

انواع دستگیره کلاسیک

قیمت دستگیره‌های کابینت چند؟!

قیمت دستگیره‌ها با جنس و طرح اون‌ها مطرح می‌شه. در ادامه به معرفی قیمت دستگیره ها با جنس‌های مختلف و پرکاربرد می پردازیم:

1. دستگیره‌های پلاستیکی

دستگیره‌های پلاستیکی (پلیمری)  در آبان 1400 از حدود 15 هزار تومان تا 30 هزار تومن قیمت گذاری شدن. بهتره جنس مناسبی تهیه کنین که ماندگاری رنگ خوبی داشته باشه تا مجبور به تعویض نشین.

2. دستگیره‌های استیل

طرح‌های استیل از 70 هزار تومن تا 200 هزار تومن در بازار موجودن که طرح‌های خیلی باکیفیتی هستن. دستگیره‌های خاص‌تر با کاربردهای محدود (نه برای تمام کابینت‌ها) تا 500 هزار تومن هم موجود هست.

3. دستگیره‌های روکش استیل

طرح‌های روکش استیل که پایه پلاستیک و پلیمر دارن رو می‌شه از 30 هزار تومان تا 70 هزار تومن تهیه کرد.

نکته مهم

برند محصولات هم در قیمت بی تاثیر نیست، امّا به نسبت سایر قسمت‌های کابینت اهمیت کمتری داره و کیفیت کار تعیین کننده‌تر هست. معرفی مدل‌های مختلف دستگیره کلاسیک رو از زبان آقای محمّد صفاری متخصص فروشگاه اوتانا مشهد بشنویم:

ویدئوی شماره یک

ویدئوی شماره دو

چطور در هزینه دستگیره صرفه جویی کنم؟

بخشی از قیمت خرید دستگیره، در قراردادی که با مجری کابینت نوشته می‌شه، لحاظ می‌شه. یعنی مجری متعهد می‌شه که تا سقف مبلغی مشخص، خرید دستگیره‌ها رو هم متقبل بشه و از اون مبلغ بیشتر، بر عهده‌ی خود شماست. پس در خرید دستگیره به این موضوع توجه کنین و یادتون باشه که جنس از طرح اهمیت بیشتری داره. جنس‌های بهتر دوام بیشتری دارن و خیلی زود خراب یا کثیف نمی‌شن. ضمن اینکه طرح‌هایی که زیورآلات زیادی دارن، زودتر آسیب می‌بینن و غالباً عمر کمی دارن. نکته‌ی دیگه، خرید دستگیره‌های ترجیحاً مشابه و از یک فروشگاه هستش. اینطوری می‌تونین تخفیف خوبی از فروشنده بگیرین.

2. تاج و سر ستون کابینت کلاسیک

تاج کابینت، از مهم‌ترین بخش‌های نمای یک کابینت کلاسیک محسوب می‌شه. معمولاً در طرح‌های مدرن از تاج خبری نیست و سادگی حرف اوّل رو می‌زنه. در حالی که در طرح‌های کلاسیک، تاج‌ها رو بسته به سفارش مشتری و بزرگی کار، از 7 الی 15 سانتی متر می‌سازن و ضخامتی در حدود 32 یا 48 میلی متر دارن. رنگ تاج می‌تونه با کابینت هم رنگ باشه، می‌تونه رنگی باشه و میتونه متضاد اون هم باشه.

اکسسوری تاج در کابینت کلاسیک

ستون و سرستون، الهام گرفته از طرح‌ بناهای رومی هستن که در کابینت‌های طرح کلاسیک (خصوصاً در کابینت‌های تمام چوب و ممبران) به چشم می‌خورن. به کمک این طرح‌ها، فضایی پرشکوه به آشپزخانه داده می‌شه که می‌تونه کاری کنه که کم‌وکاستی‌های آشپزخانه کمتر به چشم بیان.

ستون و سرستون‌ها در کابینت‌هایی که با چوب طبیعی ساخته شدن، به کمک خراطی و منبت‌کاری (دست ساز) ساخته می‌شن. از طرف دیگه سرستون‌های ممبران به کمک دستگاه سی ان سی و در طرح‌های مختلفی تولید می‌شن که رایج‌ترین اون‌ها طرح‌های هندسی، سر حیوانات، گل یا برگ گیاهان ، اشکال اسلیمی و … هستن. در اینجا لیستی از طرح‌های رایج رو در اکسسوری سرستون آوردیم:

  • سرستون طرح سپاهان
  • سرستون طرح اسلیمی
  • سرستون طرح ایوانی
  • سرستون طرح پارسیان
  • سرستون طرح گلستان
  • سرستون طرح بیستون
  • سرستون طرح کسری
  • سرستون طرح پاسارگاد
  • سرستون طرح رومی
  • سرستون طرح انگشتی
  • سرستون طرح برگ کندری

تزیئنات منبت کاری شده در کابینت کلاسیک

3. پاخور کابینت کلاسیک

این قسمت، در پایین کابینت نصب می‌شه و هدف اون، پر کردن فضای خالی بین کابینت و زمین هست. پاخورها رو عمدتاً در ارتفاع‌ها 13 تا 14 سانتی متر تولید می‌کنن. جالبه که چنین چیزی هم تنوع فوق العاده زیادی داره و انتخاب مناسب‌ترین محصول اون، کار راحتی نیست!

4. ویترین کابینت کلاسیک

تزئینات کابینت‌های کلاسیک تمومی نداره! ویترین جزو تبخش مهم دیگه‌ای به حساب میاد که قرار دادن اون در بین کار، زیبایی نهایی رو چندین برابر می‌کنه. ویترین‌ها معمولاً درب‌هایی شیشه‌ای هستن که در قسمت‌هایی از کار، بسته به تشخیص طراح، در محصول به کار گرفته می‌شن. ویترین ها می‌تونن فضای آشپزخانه رو دل باز کنن و با بازتاب نور، فضای روشن‌تری رو فراهم کنن.

ویترین‌ها در کابینت‌های ممبران به نسبت ویترین‌های مدل‌های مدرن، طرح‌های متنوع‌تری رو شامل می‌شن. طرح ویترین با درب مشبک لوزی و یا طرح ویترین بدون درب، از طرح‌های رایج ممبران هستن.

نورپردازی ویترین کابینت کلاسیک

ویترین کابینت کلاسیک

5. نور پردازی کابینت کلاسیک

نورپردازی تنها به معنای استفاده از لامپ و لوسترهای مجلل نیست. می‌شه با ساده‌ترین امکانات بهترین نورپردازی رو فراهم کرد و برعکس، با لوکس‌ترین امکانات هم احتمال شکست وجود داره. به طور کلی در نورپردازی یک فضا لازم هست که دو شرط اساسی رعایت بشه:

  • منابع نور مختلف، می‌تونن فضایی متعادل ایجاد کنن تا نور در قسمت خاصی متمرکز نباشه.
  • نورپردازی هر بخش باید متناسب با کاربرد و نیاز نور در اون قسمت باشه.

پس بهتره که به کمک منابع متنوعی که از لامپ‌های ال ای دی، هالوژن، ریسه‌ها و… در دسترس ما هستن، نورپردازی مناسبی برای کابینت‌ها ایجاد کنیم.

در گذشته برای نورپردازی کابینت‌ها “زیرچراغی” استفاده می‌شد. زیرچراغی فضایی بود که زیر کابینت برای نورپردازی تعبیه می‌شد. طراحی دقیق و به جای زیر چراغی اهمیت زیادی داره. البته این روزها با وجود لامپ‌های ال ای دی خطی، نیازی به قرار دادن زیرچراغی نیست.

نورپردازی در کابینت کلاسیک

کسب اطلاعات بیشتر در پایان تزئینات کابینت کلاسیک!

در پایان باید گفت برای تزئینات کابینت کلاسیک شیوه های گوناگونی وجود دارد که بسته به سلیقه افراد قابل استفاده است شما می توانید در آشپزخانه خود از فرش مجلل ایرانی استفاده کنید یا در مورد دیگری که بتوان آن را به عنوان یک تزیین زیبا در محیط آشپزخانه تعریف کرد چیدن گیاهان آپارتمانی در آشپزخانه است که در مقاله 10 ایده طلایی گیاهان آپارتمانی رو فقط اینجوری تو آشپزخونه بچین به آن پرداخته ایم. مطلب رو در این نقطه به پایان می‌رسونیم. امیدواریم تا حد خوبی با اکسسوری‌های کابینت‌های کلاسیک آشنا شده باشین. این سبک کارها متعلقات و تزئینات بیشتری از سبک‌های مدرن دارن. چیزی که اهمیت داره، انتخاب متریال مناسب و رنگ‌های هماهنگ با این اجزا هست. خرید گران‌ترین اجزا در حالی که هماهنگی مطلوبی نداشته باشن، اشتباه‌ترین کار ممکنه. پس بهتره با تحقیق کافی و مشورت با افراد متخصص، اجزای کابینت دلخواهتون رو تهیه کنین.

برای کسب اطلاع بیشتر اینجارو بخونین!

برای اینکه متخصص حرفه‌ای کابینت کلاسیک شهر خودتون رو پیدا کنید و در مورد تزئینات کابینت دلخواه خودتون اطلاعات بیشتری کسب کنین، می‌تونین از سلام ساختمان که یک سایت تخصصی برای انجام خدمات کابینت هست مشاوره رایگان بگیرین. فقط کافیه روی لینک زیر کلیک کنین و از این مشاوره رایگان استفاده کنین:

مشاوره کابینت سلام ساختمان

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments