5.0 0

طراحی آشپزخانه های آینده قراره چطوری بشه؟ + عکس های عجیب

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  4 خرداد 1402
آشپزخانه های آینده (4)

آشپزخانه‌های آینده احتمالا با چیزی که ما الان به اسم آشپزخانه استفاده می‌کنیم و می‌شناسیم تفاوت زیادی دارن. آشپزخانه‌های آینده باید در فضای دکوراسیون داخلی منزل صرفه‌جویی کنند، پیچیده باشند و مهم‌تر از همه دوست دار محیط‌زیست طراحی بشن. بیاین در این مقاله از نزدیک به این آشپزخانه‌ها نگاهی بندازیم تا شاید زودتر از چیزی که انتظار میره بتونیم از اون‌ها استفاده کنیم (به خصوص که بعضی از وسایل اون‌ها همین الان هم در فروشگاه‌ها وجود دارن).

1. آشپزخانه شاد؛ برنده مسابقه

این آشپزخانه در تصویر زیر که توسط «چنگ هو، لئو گوانگ کوی و ژو دانگ از چین» طراحی شده، برنده یک مسابقه طراحی آشپزخانه به نام «آشپزخانه؛ قلب خانه است» بوده که سایت «دیزاین‌بوم» اون رو برگزار کرده بود و 2980 طراح از 102 کشور در این مسابقه شرکت کرده بودن.

آشپزخانه پیشرفته آینده (1)

حالا ببینیم این طرح چه کاربردی داره. در ادامه توضیحات خود طراحان رو می‌بینیم:

  1. ایجاد مفهومی جدید از آشپزخانه شاد: ارتباط نزدیک با خانواده و دوستان و تقسیم شادی با آن ها.
  2. ساختار چرخان میزکار دو طبقه که می‌تونه 180 درجه بچرخه و فضای شستشو، آماده‌سازی و پخت و پز مقابل کسی که کار می‌کنه قرار بگیره. این فضا طوری طراحی شده که هم می‌تونه برای یک نفر و هم برای کار چندین نفر مناسب باشه.
  3. سینک دو خروجی مجزا داره: خروجی‌های موازی آب از نوع القایی (بدون تماس) هستن و در دو طرف سینک قرار می‌گیرند. شیرآلات با شلنگ فلزی در وسط قرار داره تا برای محیط‌های مختلف مناسب باشه.
  4. انواع تخته، ریل‌های کشویی و لولای کمدهای سنتی رو کنار بذارین چون ساختار این میزکار ترکیبی از آلیاژ آلومینیوم و لوله های فولادی ضد زنگ هست. سطوح تطبیقی با محیط و نیاز افراد، سیستم فشار هیدرولیکی و سیستم خاموشی برای جابه‌جایی و تبدیل آن به کمد دیواری از جمله ویژگی‌های دیگر این طرح هست.
  5. ساختارهای یکپارچه با میز کار کاربردی، سینک، یخساز، ضدعفونی کننده و اجاق گاز متقارن هم، قسمت‌های دیگر این طرح محسوب میشن.
  6. کمد پایینی هم برای راحتی بیشتر در حین کار، کاملا باز میشه و بیرون میاد. تهویه و هود آشپزخانه رو هم میشه در زیر کمد بالایی نصب کرد که همزمان عملکرد روشنایی هم داشته باشه.

2. آشپزخانه درخت سیب

طرح دیگری که توسط «هیو ترانگوک و هائو تران از ویتنام» ارائه شده با الهام از شکل درخت سیب و میوه‌هایی که از شاخه‌های بزرگش آویز هستند، طراحی شده. این طرح شامل یک کمد، یک یخچال کوچک، اجاق الکتریکی و یک مایکروویو هست که به جای میوه‌های بزرگ از دو شاخه آویزان شدن. حتی اگر در زمان آشپزی به جستجوی چیزی در اینترنت احتیاج پیدا کنین، میشه یک مانیتور هم در فضا قرار داد.

آشپزخانه پیشرفته (1)

طراحی آشپزخانه آینده (1)

طراحی آشپزخانه آینده (2)

3. باغ آشپزخانه

در نگاه اول طرح لبرون بیشتر شبیه باغ آشپزخانه است تا یک محیط واقعی. اما این تصور مربوط به قبل از این هست که بدونید برای استفاده از فضای کار، سینک و اجاق گاز باید پنل روباز کنید. گیاهانی هم که در قسمت بالایی استفاده شدن، گیاهان خاصی هستن که در صنعت هوافضا برای تصفیه هوا و پاک کنندگی به کار میرن و میشه از اون‌ها برای تصفیه آب و تهیه صابون‌های گیاهی هم استفاده کرد.

طراحی آشپزخانه آینده (3)

4. آشپزخانه تمام عیار

اگر طرفدار صرفه‌جویی در فضا باشین، قطعا طرح «فوزی کارامان» مورد پسند شما واقع میشه؛ چون هر چیزی که در یک آشپزخانه نیاز دارید رو در یک مکعب زیبا جا داده.

طراحی آشپزخانه آینده (4)

5. آشپزخانه روشن

آشپزخانه «اِلایت» (روشن) کاری از گروه طراحی«آلترادر» برنده مسابقه بین‌المللی طراحی اینچئون در سال 2007 بوده و چندین ویژگی منحصربه‌فرد داره:

آشپزخانه پیشرفته (2)

  • در این آشپزخانه فقط غذا و نوشیدنی‌های آماده آن هم در ظروف فلزی مصرف میشن تا مردم بدونن چه چیزی می‌خورن و چه مقدار می‌خورن!
  • بسته‌های موادغذایی و نوشیدنی در محفظه خنک‌کننده سیستم نگهداری میشن و فقط امکان ذخیره غذایی تا 3 روز فراهم هست.
  • یک اجاق هوشمند برای به حداقل رساندن میزان استفاده و بهینه‌سازی انرژی و زمان، غذاها رو به صورت گروهی گرم می‌کنه. مواد غذایی براساس زمان و درجه حرارت با استفاده از بارکد دسته‌بندی میشن.

آشپزخانه پیشرفته (3)

  • روی میز اصلی غذاخوری 4 جای بشقاب توخالی قرار داره که می‌تونه روی محور مرکزی خودش بچرخه، درنتیجه شما می‌تونید از دو طرف بشقاب غذا بخورید. در وسط میز جایی برای ظروف تخت قرار داره.
  • ماشین ظرفشویی یکپارچه با فیلتر کردن و استفاده مجدد از آب شستشوی قبلی، باعث صرفه جویی در مصرف آب می‌شه.
  • همه صفحات در زیر محفظه‌های خود ذخیره میشن.

آشپزخانه پیشرفته (4)

6. آشپزخانه سبز

«آشپزخانه سبز» ایده‌ای هست که توجه زیادی به کاهش هدر رفت ضایعات داشته و 60 درصد انرژی مورد نیاز وسایل خودش رو، از بازیافت آب و گرمای مصرفی دیگر وسایل موجود در آشپزخانه به دست میاره. برای مثال از گرمای کمپرسور یخچال برای تولید آب گرم ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنه.

آشپزخانه پیشرفته (5)

خب تا الان نمونه‌هایی از آشپزخانه‌های آینده رو باهم مرور کردیم که در بازار پیدا نمیشن اما نمونه‌های زیر رو میتونین پیدا کنین و اون ها رو بخرین:

برای مثال این آشپزخانه ی با کیفیت که توسط «سباستین پوپئو» طراحی شده، از لحاظ ارتفاع قابل تنظیم هست، امکان پخش موسیقی و اتصال به اینترنت رو هم داره.

آشپزخانه پیشرفته آینده (2)

کی گفته که میز آشپزخانه باید مستطیل باشه؟ تصویر زیر خلاف این رو میگه؛ طراحی منحنی‌شکل در این آشپزخانه، خارج از عرف هست و به نظر می‌رسه حاصل یک حرکت علمی تخیلی باشه! سیستم سرگرم‌کننده این طرح هم ایده جالبی به نظر می‌رسه.

آشپزخانه پیشرفته آینده (3)

آشپزخانه پیشرفته آینده (4)

و حالا فضاهای منحنی در آشپزخانه های آینده…

این یونیت که توسط گروهی از طراحان آشپزخانه طراحی شده، می‌تونه با توجه به فضای شما به روش‌های مختلف چیده بشه. این مدل با سه حلقه پخت و پز برقی، یک سینک بزرگ منحنی شکل و فضای کافی برای نگهداری وسایل آشپزخانه، علاوه بر اینکه زیبا هست، بسیار کاربردی نیز به نظر می‌رسه.

آشپزخانه های آینده (1)

آشپزخانه های آینده (3)

مراجعه به مرجع مقاله با کلیک در این قسمت.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments