3.8 0

پتینه کاری | اشیا از آنچه میبینی جدیدترن!!!

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  4 اسفند 1401
پتینه کاری | اشیا از آنچه میبینی جدیدترن!!!

مجسمه زیر در قرن 18 میلادی و در میدانی در لیسبون پرتغال بنا شده. انگلیسی ها به این میدان میگفتن میدان اسب سیاه!!! عجیبه آره؟ این که اصلا سیاه نیست. یعنی کور رنگی داشتن؟ یا خیلی آدم های شوخی بودن و همه چی رو به مسخره بازی میگرفتن؟ یا شاید بازم پای استعمار پیر در میانه؟ واقعاً چرا بهش میگفتن میدان اسب سیاه؟ این بیشتر فسفریه تا سیاه!

پتینه کاری 2

باید بگم که خیر اونها نه کور رنگی داشتن و نه شوخی و کلا ماجرا چیز دیگه ایه! در واقع، مجسمه در قرن 18 میلادی سیاه رنگ بوده ولی در طول زمان، با اکسیژن و دی اکسید هوا، اکسید شده و زنگار یا پتینه ای فسفری رنگ روش رو گرفته (ممکنه بپرسی پتینه یعنی چی؟ کمی صبر کن عزیز من! در ادامه میگم). جالبه بدونی سال 2015 مجسمه رو تمیز کردن و دیدن عجب!!! این که سیاهه!

پتینه کاری 3

پتینه و پتینه کاری چیست؟

پتینه یا زنگار، مثل زنگ آهنه، ولی برای فلزات و آلیاژهایی مثل مس و برنز تعریف میشه. پتینه کاری هم به کاری گفته میشه که طرح زنگار و پتینه رو روی اشیا بندازیم. یعنی کاری کنیم جا لباسی مون به نظر مسی بیاد. البته نه اونی که تو بارساست!

پتینه کاری در کجایِ ساختمان کاربرد داره؟

هرچند پتینه کاری، تعریفش گفته شد، ولی توی صنعت ساختمان کمی متفاوت تر میشه. در واقع گسترده تر میشه و فقط به طرح زنگار مس و برنز خلاصه نمیشه. پتینه کاری میتونه شامل طرح های مختلف و متفاوتی باشه. از طرح برنز و مس گرفته تا طرح سنگ تراورتن. همه و همه اینها که با نقاشی و رنگ در میاد رو پتینه کاری میگن. در ادامه بعضی از بخش های ساختمان که با پتینه کاری تزئین میشن رو میارم.

پتینه کاری روی دیوار

پتینه کاری 4

پتینه کاری روی دیوار با مبلمان و دکور داخلی رابطه مکمل داره. به این ترتیب که باید متناسب با دکور داخلی انتخاب بشه. از طرفی، وسایل موجود در دکور داخلی باید حس قدیمی بودن رو بدن. در غیر این صورت باید روی اونها هم پتینه بشه. یکی از مزایای پتینه کاری خانه ای که عمری از لوازمش گذشته این هست که میتونی پتینه رو متناسب با لوازم خانه تنظیم کنی. البته هنر پتینه کاری، یه هنر لوکس محسوب میشه و نسبت به نقاشی و رنگ، معمولا هزینه بیشتری داره.

برای طرح های بیشتر میتونی مقاله «پتینه کاری روی دیوار» رو بخونی.

 

پتینه کاری روی سقف

پتینه کاری 5

سقف، یکی از جاهایی هست که هنر پتینه کاری رو خیلی خوب به نمایش میذاره. برعکس پتینه روی دیوار که نیاز به مکمل داره، پتینه روی سقف معمولا باید خودش کامل باشه. هنر پتینه در سقف، باید حرفی برای گفتن داشته باشه و نیاز به چیز دیگه ای نباشه. پتینه کاری روی سقف و دیوار، جدا از هم انجام میشه و میتونی هر کدوم رو که بیشتر متمایل بودی برات اجرا بشه.

همچنین مقاله «پتینه کاری روی سقف» میتونه برای آشنایی بهتر با مدل های پتینه کاری سقف برات مفید باشه.

پتینه روی مبلمان و دکوراسیون داخلی

پتینه کاری 6

پتینه کاری روی مبلمان و دکوراسیون داخلی منزل، یکی از چالشی ترین نوع پتینه کاریه. دکوراسیون داخلی باید طوری باشن که بتونن نیاز پتینه کاری دیوار رو کامل کنن و از طرفی جزئیات بیشتری دارن. گاهی ممکنه پتینه کاری روی یه شی چندین ساعت طول بکشه.

قیمت پتینه کاری چنده؟

قیمت پتینه کاری ساختمان با توجه به نوع پتینه کاری متفاوته. معمولا در ایران پتینه کاری با رنگ انجام میشه و حداقل قیمت برای اون، حداقل قیمت رنگ ساختمانی در نظر گرفته میشه و با توجه به درجه سختی کار، و ظرافت و هنری که بکار میره، قیمت پتینه کاری افزایش پیدا میکنه. قیمت روز پتینه کاری رو میتونید اینجا مشاهده کنید.

چجوری خودم پتینه کاری کنم؟

انجام دادن نقاشی ساختمان، یه کار لذت بخشه. تا این اندازه که بعضی مواقع، خودت هم میخوای انجامش بدی. پتینه کاری هم هنریه که انجام دادنش در حد آماتور خیلی سخت نیست و خودت هم میتونی انجامش بدی. در ادامه بعضی روش ها رو برات میگم که میتونی با استفاده از اونها، پتینه کاری منزلت رو خودت انجام بدی.

روش شماره 1: پتینه کاری با اسفنج

با استفاده از یه اسفنج نرم یا همون ابر خودمون میشه طرح های خیلی قشنگ از هنر پتینه کاری رو به نمایش گذاشت. در ویدیوی زیر رنگ های استفاده شده سیاه، سفید و کمی قهوه ای هستن که با واکس آخر کار، طرح پتینه کاری زیبایی رو به وجود آوردن. واکس انتهای کار به دلیل از بین بردن سطح صاف هست و به نوعی سطح زبر و خشک شده چوب طی سالیان رو ایجاد میکنه.

روش شماره 2: پتینه کاری با کاردک و لیسه فلزی

کاردک و لیسه فلزی با توجه به سطح صافی که دارن، طرح سنگ رو خیلی خوب میسازن.

روش شماره 3: پتینه کاری با غلطک اسفنجی طرحدار

غلطک های طرحدار موجود در بازار، یکی از مواردی هستن که پتینه های زیبایی رو ایجاد میکنن. استفاده از اونها خیلی آسان هست و خودت هم میتونی پتینه دیوارت رو کار کنی.

روش شماره 4: پتینه کاری با دستمال

اگه دستمالی داری که به کارت نمیاد و میخوای از اون استفاده کنی، اینجا جای خوبیه برای این کار. دستمال طرح جالب و در عین حال غیر یکنواختی رو ایجاد میکنه و استفاده از اون خیلی مشکل نیست.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments