5.0 0

دیزاین آشپزخانه روستیک، ترند یا از مد افتاده؟

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  9 دی 1400
دیزاین آشپزخانه روستیک، ترند یا از مد افتاده؟

شما نظرتون درباره تیتر ما چی هست؟ به نظرتون آشپزخانه‌های روستیک هنوزم مد هستن یا نه؟ اصلا میدونین دکوراسیون سبک روستیک چگونه است؟

شاید با خودتون فکر کنید با وجود مدرنیته کی برمی‌گرده به سبک روستایی اما باید بگم اتفاقا طرفداران سبک روستیک، به خصوص در فضاهای شهری روزبه‌روز دارن بیشتر میشن و اون هم شاید خستگی از خشکی نسبی سبک مدرن و گرایش‌های اون باشه. خلاصه اینکه با آشپزخانه روستیک، گرما و آرامش رو مهمون خانه خودتون کنید. طراحی آشپزخانه روستایی با تاکید بر مصالح طبیعی و پالت‌های رنگی ملایم باعث ایجاد فضایی غیررسمی و آرامش‌بخش میشه که یادآور زمانی هست که خانواده‌ها دور اجاق چوبی کنار هم می‌نشستن و با هم وقت می‌گذروندن.

برای داشتن آشپزخانه روستیک چیکار کنیم؟

بهتره بدون معطلی بریم سر اصل مطلب؛ اینکه چطور میشه یک آشپزخانه روستیک داشت. در 9 گام زیر براتون توضیح میدیم که چطور میشه یک شپزخانه روستیک طراحی کرد….

1. در سبک روستیک چیدمان کلی رو درنظر داشته باشید!

وقتی می‌خواید یک فضا رو از ابتدا طراحی یا اون رو بازسازی کنین، بهتره به چیدمان کلی فکر کنید، به خصوص برای فضایی مثل آشپزخانه که پر از وسایل ریز و درشته. چیدمان بر نوع عناصری که می‌تونید در طراحی خودتون بگنجونید و ویژگی‌ها و عملکردهایی که می‌تونین باهم ترکیب کنین تاثیر بسزایی داره. مثلا یک عامل مهم در طراحی و چیدمان، اندازه فضاست. البته ایده‌های زیادی برای آشپزخانه روستایی کوچک هم وجود داره، فقط یکم ذوق و خلاقیت و هوشمندی بیشتر نیاز داره.

آشپزخانه روستیک (1)

آشپزخانه‌های روستیک معمولا فضایی اجتماعی هستن که افراد رو دور هم جمع می‌کنند، پس به این ویژگی و هر عنصری که باعث آسایش و راحتی بیشتر بشه، باید حسابی توجه کرد. شاید وجود عناصر زیر بتونه به بهتر شدن آشپزخانه روستایی ما کمک کنه:

  • پیشخوان صبحانه: یک پیشخوان صبحانه روستایی (میتونه اپن باشه) انتخابی ایده‌آل برای کسانی هست که فضای کافی برای داشتن میز غذاخوری جداگانه ندارن. بهتره یک پیشخوان با چوب واقعی و دستگیره‌های فلزی برای طراحی روستیک مد روزتون در نظر بگیرید.آشپزخانه روستیک (2)
  • میز غذاخوری: یک میز غذاخوری چوبی ساده، در صورتی که فضای کافی در اختیار داشته باشین، تکمیل‌کننده آشپزخانه روستیک شماست. مثلا به یک آشپزخانه با نقشه باز فکر کنید که به یک فضای غذاخوری صمیمانه منتهی میشه.

آشپزخانه روستیک (3)

  • جزیره: نظرتون درباره یک کابینت جزیره پر از کمد و کشوهای قدیمی رنگ شده، جایی که بشه ازش به عنوان صفحه کار و تقسیم‌کننده فضا استفاده کرد، چیه؟

آشپزخانه روستیک (1)

2. متریال روستیک به فضای آشپزخانه اضافه کنید!

بعضی از سبک‌ها به متریالی که در اون‌ها استفاده میشه معروفن، مثلا سبک روستیک رو همه با متریال‌های زیر می‌شناسن:

  • چوب طبیعی (حتی ممکنه ترکیبی از چند چوب باشه)
  • سنگ تراش خورده
  • فلزات (مثل مس، برنج، فولاد و فلزات پوشش داده شده با پودر)
  • سرامیک، سفال
  • پارچه (مانند پرده و قالیچه)

متریالی که انتخاب می‌کنین، تاثیر بسزایی روی زیبایی کلی فضای شما و دکوراسیون داخلی منزل داره. برای داشتن فضایی روستیک و لمس کامل حال و هوای اون، سعی کنید متریال مصنوعی، براق و کروم رو اصلا انتخاب نکنید. مواردی که در بالا گفته شدن، بهترین گزینه‌های روستیک هستن. خلاقیت مهم‌ترین کلید داشتن یک فضای منحصربه‌فرده. سعی کنید بافت‌های مختلف، متریال گوناگون رو برای داشتن یک طراحی چندلایه باهم ترکیب کنید و هیچ واهمه‌ای از ترکیب سبک‌های مختلف نداشته باشین، البته همه این‌ها رو در عین هماهنگی باید انجام داد.

طراحی آشپزخانه روستیک (1)

چیزی که در نگاه اول در آشپزخانه روستیک به نظر می‌رسه، ظاهر قدیمی ساختارهای اصلی مثل سقف و کف و دیوارهاست. مثلا اگر سقف طاقداری دارین یا تیر و ستون‌های نمایان، نصف راه رو خود به خود طی کردین. کفپوش سرامیکی، سفالی یا چوبی با دیوارهای ترکیبی از سنگ و چوب هم بهترین انتخاب آشپزخانه روستیک هستن.

طراحی آشپزخانه روستیک (2)

3. پالت رنگی مناسب با آشپزخانه روستیک رو انتخاب کنید!

یکی دیگه از ملاحظات حیاتی برای داشتن یک آشپزخانه روستیک، انتخاب پالت رنگ مناسب سبک و فضاست. آشپزخانه‌های سنتی و کلاسیک معمولا پالت رنگی خنثی‌ای دارن. اما این به انتخاب و سلیقه شما بستگی داره، میشه روستیک مدرن هم استفاده کرد. چندین تناژ رنگی پر طرفدار در سبک روستیک عبارتند از:

  • رنگ‌های خنثی: مثل کرم، سفید، خاکستری و بژ که رایج‌ترین رنگ‌ها در آشپزخانه‌های روستیک هستن
  • رنگ‌های گرم: مثل زنگ‌زدگی، دارچینی، قرمز مایل به قهوه‌ای، شرابی و نارنجی کم‌رنگ
  • رنگ‌های برگرفته از طبیعت: مثل قارچی، ماهگونی، خاکستری، گردویی، مریم گلی و آبی پاستلی
  • رنگ‌های شاخص: مثل سبز تیره، زرد، آبی، قرمز و سایر رنگ‌های شاخص

طراحی آشپزخانه روستیک (3)

اینکه بخواید پالت رنگی خنثی کلاسیک داشته باشید یا از رنگ‌های روشن استفاده کنید، همگی به سلیقه شما برمی‌گرده. فقط سعی کنید سبک روستایی رو مدنظر قرار داده و کمی خلاقیت به خرج بدین. این رو هم فراموش نکنید که الگوها همیشه کمک خوبی در کنار رنگ هستن، به خصوص در سبک روستیک.

طراحی آشپزخانه روستیک (4)

4.  در سبک روستیک، هود، اجاق گاز و سینک با شما حرف دارن!

بیاید از کلیات وارد جزئیات بشیم و از ساختارها به مبلمان برسیم. شاید اگر با سبک روستیک آشنایی نداشته باشید، مبلمان و قطعات براتون عجیب و غریب باشه اما ما به این ویژگی می‌گیم منحصربه‌فرد بودن؛ هودهای بتنی، اجاق‌گازهای صنعتی و سینک‌های سنگی با ابعاد بزرگ که بیشتر به آبگیر شبیه هستن تا سینک رو در اکثر آشپزخانه‌های اصیل روستایی می‌تونید ببینید.

طراحی آشپزخانه روستیک (5)

مهم‌ترین نقش آشپزخانه از لحاظ عملکردی به پخت و پز و شست و شو برمی‌گرده. آشپزخانه‌های روستیک هم بیشتر عملکردگرا هستن تا جذاب و البته همین صداقت و سادگی در عناصر، طراحی و حتی انتخاب متریال باعث میشه به یک زیبایی بدون غل و غش برسه.

دکوراسیون آشپزخانه روستیک (1)

5. کابینت‌ها، اصلی‌ترین عنصر آشپزخانه روستیک

سه گزینه متداول برای انتخاب جنس کابینت آشپزخانه روستیک رو میشه اینطور شرح داد:

  • کابینت تماماً چوبی: این گزینه بهترین انتخاب سبک روستایی هست اما شاید این حجم از چوب اولا به مذاق هر کسی خوش نیاد، ثانیاً خیلی گرون بشه (همونطور که میدونین کابینت تمام چوب، گرون ترین نوع کابینت در ایران هست)، پس:

دکوراسیون آشپزخانه روستیک (2)

  • کابینت روکش چوب: برای اینکه مشکل گزینه قبل رو حل کنیم، می‌تونیم از کابینت های روکش چوب (که در حقیقت کابینت ام دی اف با روکش چوب هستن) استفاده کنیم. اما:

دکوراسیون آشپزخانه روستیک (3)

  • کابینت غیرچوبی: میشه کلا چوب رو گذاشت کنار و از کابینت‌های سفید یا خاکستری روشن استفاده کرد. برای اینکار متریالام دی اف رنگ شده با پلی اورتان به سبک کابینت نئوکلاسیک رو پیشنهاد میکنیم.

دکوراسیون آشپزخانه روستیک (4)

6. در آشپزخانه روستیک، صفحات کابینتِ چوبی یا سنگی انتخاب کنید!

چون طبیعی بودن و اصالت متریال و عناصر برای ما در سبک روستیک اهمیت داره و صفحه کابینت یا پیشخوان نقش مهمی در ظاهر یک آشپزخانه ایفا می‌کنه، چوب و سنگ متریال مناسبی برای این صفحات هستن که هم می‌تونن به صورت یک قطعه دست نخورده و یکپارچه استفاده بشن و نماد استحکام و قدرت باشن و هم اینکه متناسب با فضا برش بخورن.

دکوراسیون آشپزخانه روستیک (5)

بهتره اگر می‌خواین صفحه سنگی انتخاب کنین، یه رنگ شاخص براش درنظر بگیرین، طرحی پر از جزئیات از سنگ مرمر یا گرانیت. اگر هم انتخابتون چوبه، می‌تونید اون رو به سه شکل تراش خورده، تخته‌ای یا چوب بازیافتی به کار ببرید. استفاده از چوب می‌تونه به آشپزخانه روستیک شما گرما ببخشه و اون رو زیباتر کنه. فقط دقت داشته باشید که چوبی بادوام انتخاب کنید تا در حین کارهای روزانه آسیب نبینه، مثلا بامبو یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های حال حاضر محسوب میشه و انتخاب‌های دیگه می‌تونن چوب گردوی سیاه، افرا و گیلاس باشه. چوب‌هایی با لبه‌های تراش‌خورده زیبایی طبیعی رو به آشپزخانه شما میاره و چنین جزئیاتی طرح شما رو منحصربه‌فرد می‌کنه.

آشپزخانه سبک روستیک (1)

7. به مبلمان قدیمی جانِ تازه ببخشید!

وقتی دارید یک آشپزخانه روستیک رو دکور می‌کنید، بهتره حداقل یکی دوتا وسیله دست‌ساز یا قدیمی که تعمیر شدن رو در طراحی منظور کنید. دیدن آثار گذر زمان بر این وسایل و جان‌بخشی دوباره به اون‌ها برای ما یادآور گذشته و خاطرات خوش اون هست، همینطور به پایداری نزدیک‌تره. مثلا یک میز قدیمی که الان به عنوان جزیره استفاده میشه یا پیشخوان یک اغذیه‌قروشی که الان شده میز صبحانه و حتی جعبه یخ قدیمی که الان برای نگهداری میوه ازش استفاده می‌کنند. مهم‌ترین نکته این هست که اون‌ها جذابیت خودشون رو حفظ کنن، به درستی بازیابی بشن و داستانی برای بازگو کردن داشته باشن.

آشپزخانه سبک روستیک (2)

8. به ظاهر وسایل آشپزخانه روستیک دقت کنید!

وسایل اصلی آشپزخانه از جنس فولاد ضد زنگ می‌تونن مدرنیته رو با روستیک ترکیب کنند و اینطوری تعادل بهتری بین سبک و لحظه حال ایجاد کنند و همینطور پاسخگوی نیازهای روز هستن.

آشپزخانه سبک روستیک (3)

9. کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد…

برای تکمیل آشپزخانه روستایی چند تا جزئیات بهش اضافه می‌کنیم تا حال و هوای بهتری بهش بدیم. بهتره با چیدن صندلی‌های حصیری دور میز شروع کنیم و چند تا چراغ‌آویز سفالی یا سرامیکی در بالای میز قرار بدیم. روی جزیره نزدیک به اجاق گاز چندتا قابلمه و ماهیتابه مسی به چشم می‌خوره که فوق‌العاده به فضا میاد. به دستگیره‌های سنتی کابینت‌ها، شیرآلات فلزی مات و پرده‌های پارچه‌ای روی کابینت‌های شیشه‌ای دقت کنید. گوشه‌ کنارها هم همیشه چندتا شیشه مربا با درپوش‌های پارچه‌ای دیده میشن.

آشپزخانه سبک روستیک (4)

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments