4.5 9

هر رنگ چه مفهوم، معنا و حسی دارد؟ معجزه رنگ در دکوراسیون و کابینت

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  9 مرداد 1402
رنگ در دکوراسیون داخلی و کابینت ، هر رنگی چه حسی برای من دارد؟

خانه محلی هست که ما در اون آزادیم. پس با روح رنگ ها به خودتون حس شادی اهدا کنین. معنا و مفهوم رنگ رو در آشپزخانه، اتاق ها، بر روی وسایل مهم مثل کابینت، دیوارها و سقف ها، و خلاصه در تمام فضاها و اجزای دکوراسیون داخلی منزل به خوبی بشناسین و حس هایی که از این روحِ زیبا می تونین بدست بیارین رو مدیریت کنین. برای این هدف، خیلی خوبه که کمی نکات رنگارنگِ رنگ ها رو بدونید. توجه داشته باشین که درسته تخصص سلام ساختمان در کابینت و رنگ کابینت آشپزخانه و دکوراسیون است، اما این مطلب فقط اختصاص به رنگ کابینت نداره و شامل کاربردهای مختلف بوسیله ی شناخت مفهوم و معنا و حس رنگ ها میشه.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

تضمین قیمت سلام ساختمانقدرت رنگ را از رنگ مو بشناس

رنگ نیروی خاص و تأثیرگذاری است. چون هر رنگ مثل یک موجود زنده هم حس داره و هم معنا و مفاهیم خودش رو. خودتون رو در یک محیط تک رنگ تجسم کنید: مثلاً در یک اتاق کاملا قرمز، یا یک سالن کاملا زرد و یا آشپزخانه ای تماماً سبز با کابینت هایی با همون رنگ. یا مثلاً رنگ موی کاملاً زرد، سبز یا سیاه! حتی تصور هر کدوم از این ها، حس خاصی رو در ما ایجاد میکنه. این یعنی رنگ ها خیلی قدرتمند هستند.
البته معنی دیگه ای هم داره: رنگ ها برای بدن های ما، محیط‌های زندگی‌مون و همچنین وسایل مهم‌مون مثل کابینت و دکوراسیون های داخلی فقط برای زیبایی نیستند. مثلا ما رنگ کابینت رو انتخاب نمی‌کنیم تا فقط بقیه بگن چه قشنگ و بروند خونه هاشون بلکه هر رنگ و هر ترکیب رنگی، حس خاصی رو در ما ایجاد می‌کنه.

ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی

چرا در انتخاب رنگ انقدر محتاطیم؟

مردم در استفاده از رنگ ها برای دیوارها، کمدها، رنگ کابینت، وسایل و دکورهای خانه، معمولاً محتاط عمل میکنن. واقعاً چرا؟؟ با اینکه مردم بصورت روزمره ای از رنگ های مختلف در لباس ها، کفش ها، غذاها و آرایش ها استفاده می‌کنند اما نوبت به وسایل ماندگار مثل کابینت آشپزخانه یا کمد ها و دکورهای اصلی که میرسه احتیاط قاطی قضیه میشه. برای چی؟؟
پاسخ: وقتی یک خانم در آرایش صورتش رنگ نامناسبی رو انتخاب کنه میتونه اون رو سریع تغییر بده. همینطور در مورد رنگی که برای مو انتخاب کرده میتونه با صرف چند ساعت اضافه اون رو عوض کنه. یا اگر رنگ شالش بهش نیاد میتونه راحت جایگزینش کنه؛ اما «اگر رنگ کابینت یا دکوراسیون پذیرایی یا اتاق خواب رو اشتباه کنم چی؟؟؟ اوه خدای من همه مسخرم میکنن! بهم طعنه میزنن!! پس به ریسکش نمی‌ازره، همون رنگ سفید یا کرم رو انتخاب میکنم.»!!! این اتفاقیه که حین تصمبم برای رنگ در منزل میگیریم.

هر رنگ چه مفهوم، معنا و حسی دارد؟ معجزه رنگ در دکوراسیون و کابینتشاید علت اصلیش همین ماندگاری این وسایل برای مدت زیاده.
اما دلیل مهمتری هم داره که در مثال بانویِ بالا، بهش اشاره شد. در واقع دلیل اصلیِ احتیاط ما در انتخاب رنگ ها، شک و تردید ما نسبت به اثر اون رنگ ها است. حس روانیِ ترکیب رنگی که انتخاب کردیم مهمترین چالش ما برای انتخاب یک رنگ خاص برای دیوار یا رنگ کابینت خونه‌مون هست. یعنی چون دانش کاملی از رنگ و ترکیب رنگ ها نداریم، احتیاط می‌کنیم و به سمت انتخاب رنگ های ساده و یا ترکیب رنگ های خیلی متداول پیش میریم.

توصیه میکنیم مطالب زیر رو هم ببنید:

رنگ دکوراسیون آشپزخانه

رنگ سرویس بهداشتی

رنگ دکوراسیون اتاق غذاخوری

حس رنگ ها، اساس انتخاب

واقعا چه رنگی برای دکوراسیون ما مناسبه؟ چه ترکیب رنگی برای کابینت ما خوبه؟ چه رنگی برای دکوراسیون اتاق خواب یا کودک؟ چه رنگی برای پذیرایی و چه رنگی برای سقف؟ چه رو می‌پسندیم و هر رنگ و ترکیب رنگ چه حسی به ما میده؟ این مهمه چون رنگ ها وقتی پاشون رو به خانه ما باز می‌کنند حس و حال زندگی ما رو شکل میدن.
پاسخ: جواب ساده شده به این سوال رو میشه اینطور گفت که «هر ترکیب رنگی برای هر محیطی و متناسب با روحی که میخواهید در اون محیط ایجاد بشه میتونه انتخابی خوب یا بد باشه.» پس کافیه بدونین هر رنگ و ترکیب رنگی چه حسی رو ایجاد میکنه و شما برای اون محیط چه حسی رو لازم دارید.

زرد

رنگ زرد دکوراسیون داخلی نشانه روشنایی، شادی و احساس خوشبخت بودن است. زرد باعث تحرک بیشتر قوای ذهنی میشه.
کاربرد در دکوراسیون: در دکوراسیون آشپزخانه و اتاق های کار و پذیرایی و راهروها کاربرد داره. برای اتاق خواب در حجم کم توصیه میشه چون باعث نشاط و روشنی و این مانع خواب میشه.

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی منزل با رنگ زرد
نارنجی

جذاب، جلب توجه، محرک، گرم، اجتماعی. نارنجی حس شور و سرزندگی در انسان ایجاد می‌کنه.
کاربرد در دکوراسیون: راهروها، درب های ورود و خروج، پذیرایی و ناهارخوری، رنگ کابینت آشپزخانه. به میزان کم در اتاق های خواب و اتاق کار.
نکته مهم: تاکید می‌کنیم این موارد که به عنوان کاربرد میگیم، خیلی نسبی است. مثلاً یک نفر ممکنه برای اتاق کار و فعالیتش نیاز به تحرک و سرزندگی داشته باشه و دیگری نیاز به آرامش. پس هر فردی کاربرد خودش رو از هر رنگی نیاز داره.

 

هر رنگ چه مفهوم، معنا و حسی دارد؟ معجزه رنگ در دکوراسیون و کابینت

نارنجی در دکوراسیون داخلی منزل

قرمز

هیجان، انرژی، غرایز، عشق، هشدار. رنگ قرمز باعث جلب توجه زیاد و ایجاد هیجان در محیط میشه. ضد خواب و بیحالی.
کاربرد در دکوراسیون: راهرو، آشپزخانه، اتاق بازی، تابلوها. با چاشنی احتیاط در فضاهای کار و اتاق خواب چون باعث هیجان میشه و باید یادتون باشه که افزایش ضربان قلب همیشه خوب نیست.

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

قرمز در دکوراسیون داخلی منزل

صورتی

حس خوب مادری، آرامش بخش، اطمینان، محبت. رنگ صورتی انسان رو به سمت آرامش سوق میده و لطافت رو در محیط زیاد می‌کنه. حس امنیت و اطمینان رو در بیننده ایجاد می‌کنه و بدبینی رو کاهش می‌ده.
کاربرد در دکوراسیون: استفاده در اتاق کودک، اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی، محیط‌های دخترانه. رنگ صورتی چندان با اشتها سر سازگاری نداره و برای همین استفاده‌ش در رستوران ها و غذاخوری ها با محدودیت مواجهه.

رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی

رنگ ثورتی در دکوراسیون داخلیبنفش

رنگ بنفش دکوراسیون داخلی به عنوان یک رنگ خاص! در طیف های مختلف، احساسات مختلفی ایجاد می‌کنه. مثل گرما یا سرما، عشق، لطافت (در طیف های روشن)، اطمینان (در طیف های مایل به آبی) و غیره
کاربرد در دکوراسیون: حمام و سرویس بهداشتی، اتاق ها و پذیرایی، آشپزخانه. بنفش یکی از رنگ های نادر در طبیعت بحساب میاد و این ویژگی باعث تمایز بنفش میشه. البته این رنگ همونطور که گفتیم طیف های مختلفی داره که کاربردهای متغیری رو براش بوجود میاره.

رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی منزل

 

آبی

رنگ آبی دکوراسیون داخلی یک رنگ آرام و و پر از آرامش است. فراوانترین رنگ در طبیعت، سرد، پاکی. رنگی که موجب حس آرامش میشه و استرس رو از انسان دور میکنه.
کاربرد در دکوراسیون: کتابخانه ها، اتاق های خواب، اتاق های استراحت، سرویس های بهداشتی، محیط‌های آرام. برای محیط هایی که نیاز به فعالیت دارند با احتیاط مورد انتخاب قرار گیرند. توجه کنید که طیف های رنگی مختلف آبی هم مثل اکثر رنگ‌ها دارای خصوصیات مختلف هستند. آنچه گفته شد بیشتر در مورد آبی ملایم بود.

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی رنگ آبی

نظرات مشتریان کابینت
خانم قربانی
بسیار عالی در کیفیت و مشاوره
آقای تردست از هر نظر بسیار عالی بودن. یعنی هم از نظر مشاوره و راهنمایی و هم از نظر کیفیت و ظرافت در انجام کار و هم از نظر تحویل به موقع کار و احساس مسئولیت کردن. درکل خیلی از ایشون راضی بودم.
آقای مهدی فرهادی
بسیار خوش قول
بسیار انسان شریف و خوش قول و منصفی بودن ایشون
آقای حسنی
بسیار منصف
آقای رضایی و برادرشان از لحاظ فنی واخلاقی ومنصف بودن. از 15تا کابینت سازی که من قیمت و طرح گرفتم عالی تر بودن. خدا حفظشون کنه.
آقای کریمیان
راهنمایی رضایت بخش
بنده نسبت به کار آقای جعفری اعم از راهنمایی، اجرای تمیز وتحویل به موقع ومشتری مداری و...رضایت کامل دارم.
خانم آرمان فر
دقیق و قول خوش
دقت و آن تایم بودن و مدارا با مشتری و ارائه قیمت منصفانه از سوی ایشون باعث شد که من با خیال راحت و اطمینان خاطر ایشان را به دوستان و آشنایان معرفی کنم و خدارو شکر همه کسانی که با ایشان کار کردند از کارشون رضایت کامل رو داشتن و بابت معرفی ایشان از من سپاسگزار بودن.
خانم سمیرا رضایی
قیمت مناسب تر
کار جناب عابدی خیلی خوب بود و قیمت کار نسبت به چند جا که قیمت گرفتم مناسب تر بود و ایشان با توجه به اینکه قراربود کار سر وقت به ما تحویل بدهند تا ساعت ۳ صبح موندن تا کار تمام شود و به روز بعد موکول نشود. من از این همه حسن انجام کار ایشان تشکر می کنم و همچنین از سایت خوب سلام ساختمان متشکرم.
تا کنون بیش از 4000 نفر پروژه خود را در «سلام ساختمان» اجرا کرده اند.

سبز

حس اطمینان، درمان، آرامش، طبیعت، جوانی و رشد. رنگ سبز آرامش بخش و اطمینان بخشه و باعث میشه حس های مرتبط با بی اعتمادی و ضرر در انسان کاهش پیدا کنه. برای همین رنگ طبیعت گراها، خوراکی های سالم و اتاق های عمل قرار گرفته.
کاربرد در دکوراسیون: در هر جایی میتونین از رنگ سبز استفاده کنید البته میزان و حجمش اهمیت داره مثل اکثر رنگ ها و همینطور طیف سبزی که میخواهید انتخاب کنین. استفاده گسترده از سبز برای محیطهایی که نیاز به تحرک و شتاب دارند رو زیاد توصیه نمی‌کنیم.

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی رنگ سبزقهوه‌ای

رنگ چوب، گرما، از جنس زمین بودن، صمیمیت، متعادل کننده. قهوه ای بخصوص وقتی با رگه های شکل چوب بکار میره حس گرما و زندگی رو ایجاد می‌کنه، البته بدون هیجان و بیشتر با پس‌زمینه ی صمیمیت.
کاربرد در دکوراسیون: اتاق ها، کمدها، رنگ کابینت آشپزخانه، پذیرایی، محیط کار.

رنگ قهوه ای در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون رنگ قهوه ای

معرفی کابینت ساز

سفید

پاکیزگی، زیبایی، روشنی بخش، اطمینان، صلح. رنگ سفید که از ترکیب همه رنگ‌ ها بوجود میاد نمادی از پاکیزگی و روشناییه که در به همه رنگ ها زیبا است. امروزه کاربرد وسیعی در دکوراسیون خانه و آشپزخانه بخصوص کابینت ها داره. البته سفید به رنگی برای فرار از ریسک هم تبدیل شده. هر وقت نمیدونیم چه رنگی میگیم سفید یا یک طیفی از رنگ سفید!
کاربرد در دکوراسیون: اتاق ها، کمدها، سقف، رنگ کابینت آشپزخانه، سرویس بهداشتی و خیلی جاهای دیگه. رنگ سفید به صورت گسترده ای برای سقف استفاده میشه که یک دلیل مهمش انعکاس و پخش متعادل نور در محیط هست. هیچ رنگی مثل سفید قدرت انعماس نور رو نداره.

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

 

 

 

دکوراسیون داخلی سفید

سیاه

پرستیژ، اشرافیت، جاه و شکوه، دلگیری، غم. مشکی رنگ خاصی است که برای بسیاری از افراد به عنوان رنگ شکوه و جبروت معنا میده. البته در دکوراسیون داخلی باید مراقب این موضوع بود که مشکی حس اندوه رو هم با خودش حمل میکنه.
کاربرد در دکوراسیون: برای سطوح وسیع مثل کابینت ها و دیوارها باید محتاطانه از این رنگ استفاده کرد.

رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی رنگ سیاه

خاکستری (طوسی)

خنثی بودن، سادگی، آرامش، بی‌نیازی، کسالت. رنگ خاکستری از اون رنگ هایی هست که باعث میشه سایر رنگ ها در محیط خودشون رو جلوه بدهند. حواستون به این نکته باشه که طیف های کمرنگ و پررنگ خاکستری احساسات مختلفی رو ایجاد میکنه.
کاربرد در دکوراسیون: اتاق خواب، رنگ کابینت، عموماً در ترکیب با رنگ های دیگه. البته بستگی زیادی به طیف اون رنگ خاکستری داره. مثلاً رنگ نقره ای یک نوع خاکستری (یا طوسی) محسوب میشه که براقیت زیادی داره و گاهی به تنهایی استفاده گسترده ای هم ازش میشه، یعنی بر روی سطوح گسترده و بزرگ به کار میره. استفاده از کابینت طوسی همراه با وسایل آشپزخانه به رنگ های جیغ مثل قرمز، زیبایی خاصی به آشپزخانه شما میده.

رنگ طوسی در دکورسیون داخلی

دکوراسیون داخلی طوسی

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ali alabbas
ali alabbas
15 آبان 1399 10:54

ممنونم از مقاله مفید شما
تنوع متریال ها در بازار خیلی بیشتر شده است.

سامان
سامان
03 اسفند 1398 14:26

آیا رنگ طوسی برای کاشیهای آَشپزخانه جالب میتواند باشد

salamsakhteman
salamsakhteman
06 اسفند 1398 08:26
پاسخ به  سامان

سلام
اگر منظورتون کاشی بین کابینت هست که خیر خووب نیست، چون بشدت رنگی خنثی است.
ولی برای بقیه دیوار قالباً خوب است.

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
04 دی 1397 15:39

ممنون ولی مدلاتون بیشتر به آشپزخونه های خارجی میاد و ما اینجا خیلی کم از تنوع رنگی استفاده میکنیم.
من خودم میخواستم اتاقمو نارنجی کنم ولی نقاش گفت رنگ خوبی نیس و اهالی خونه هم موافقت نکردن…

سودابه
سودابه
22 مهر 1397 11:50

ببخشید قوانین نورپردازی در آشپزخونه چطوریه ایا قانون خاصی داره؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
24 مهر 1397 10:15
پاسخ به  سودابه

برای نورپردازی در آشپزخانه قانون خاصی نداریم اما یه سری مسائلی است که برای نورپردازی رعایت کنید فضا زیباتر میشه مثلا اینکه از نورهای تیز و تیره مثل قرمز یا آبی استفاده نکنید و سعی کنید از رنگهای گرم و روشن کار کنید. مثلا یخی یا آفتابی فوق العاده زیباست.
رنگهای تیره مثل آبی و قرمز حس خوبی به شما نمیده و حتی ممکنه رنگ غذا رو هم یک رنگ دیگه نشون بده و اشتهای غذا خوردن و از شما بگیره. اما باز هم بستگی به سلیقه شما داره اصلا این مسائل قانون نیست فقط هارمونی رنگها رو حفظ کنید.

سپیده
سپیده
21 مهر 1397 13:13

جالبه زمان های قبل تر همه دنبال کابینت سفید بودن اما الان اینقد تنوع رنگ داریم ما حتی تو آشپزخونمون. همه چی که واسه ما مردست حداقل تو خونه دلمون نمیگیره

مهناز
مهناز
21 مهر 1397 13:12

سلام. ممنون بابت مطالب خوبتون. لطفا بفرمایید کدام رنگ در آشپزخانه ایرانی ها که معمولا کوچک است بیشتر استفاده میشه؟ و این که چیدمانمون باید چطور باشه؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
24 مهر 1397 09:24
پاسخ به  مهناز

رنگهای روشن بهترین انتخاب هستند برای آشپزخانه های کوچک ایرانی اگه تو یه فضای کوچیک شما از رنگ تیره استفاده کنید محیط کوچکتر نشون داده میشه. رنگ روشن هر رنگی بستگی به دکوراسیون منزل و چیدمان آشپزخانه و آشنایی با قوانین رنگها داره. اما از رنگهای متضاد هم میتونید در فضا استفاده کنید حالا اگر آشپزخانه مشا طولش زیاد بود به صورت افقی در غیر این صورت به صورت عمودی یک رنگ متضاد متناسب با فضا و دکوراسیون استفاده بشه . بهترین گزینه برای انتخاب رنگ مشورت کردن با یک دکوراتور و طراح حرفه ای است. برای آشنایی شما با رنگها مقاله ای نوشتیم که مطاله کردن این مقاله خالی از حسن نیست.
رنگ در دکوراسیون و کابینت