4.4 0

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  29 بهمن 1401
ترکیب رنگ زرد در دکوراسیون

اگه از من بخواین یکی از المان‌های تاثیرگذار و مهم در دکوراسیون داخلی خانه رو نام ببرم، اولین جواب من به شما “رنگ” است. از تاثیرگذاری رنگ در دکوراسیون داخلی به دو صورت میشه استفاده کرد. اول در رنگ‌آمیزی فضاهای داخلی مثل دیوارها، سقف و .. و دوم در دکوراسیون لوازم منزل. قسمتی که مدنظر ما است بخش اول، یعنی پوشش دیوارها و سقف است که یه جورایی رنگ پس زمینه خانه حساب میشه.

در این مطلب اختصاصاً میخوایم در مورد رنگ شگفت انگیز زرد صحبت کنیم. در انتهای این مطلب شما میدونین که آیا دلتون میخواد از این رنگ استفاده کنین یا نه؟ کجاها میشه ازش استفاده کرد؟ با چه رنگی ترکیب بشه بهتر است؟ و با تاثیرات این رنگ بر روی خودمون و دکوراسیون خانه‌ آشنا می‌شیم. آماده‌این؟

تاثیر و خواص رنگ زرد

آدم‌ها در طول دوره‌های مختلف زندگی‌شون با توجه به روحیاتی که در اون دوره دارن، نیازهاشون و سلیقه‌شون، از رنگ‌های متفاوتی خوششون میاد. مثلا اگه شما در دوره‌ای باشین که رو مود هیجان‌طلبی، آدرنالین  و کمی هم با مد روز همراه باشین، احتمال زیاد رنگ زرد در دایره رنگ‌های مورد علاقه شما هست.

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون

رنگ زرد جزء سه رنگ “اصلی” است و در کتگوری رنگ‌های “گرم” جای داره. دونستن این نکته‌ها میتونه خیلی در انتخاب رنگ کمک کننده باشه.

رنگ زرد یه رنگ نشاط آور، پرانرژی، خلاق و تاثیرگذار است. این رنگ باعث تحریک اعصاب و افرایش تمرکز میشه. استفاده از این رنگ در مکان‌هایی مثل کتابخونه افزایش خلاقیت و تمرکز بشه. یا استفاده از اون در مهدکودک باعث پویا شدن محیط و بچه‌ها میشه.

ترکیب رنگ زرد با سایر رنگها

اگر میخواین شگفتی و معجزه رو با رنگ‌ها به خانه‌تون بیارین، پیشنهاد می‌کنم کمی رنگ زرد رو با رنگ‌های زیر ترکیب کنین. فوق العاده است. فرقی نمی‌کنه شما طرفدار سبک کلاسیک هستین یا دوست دارین دکوراسیون خانه‌تون مدرن باشه، زرد میتونه هر دوی این سلیقه‌ها رو پوشش بده. در ادامه چهار ترکیب فوق‌العاده و معروف از این رنگ رو براتون میگیم. ‌

1.  ترکیب رنگ زرد با سفید و کرم؛ رایج و دلباز

یکی از ترکیب‌های رایج، ترکیب رنگ زرد با سفید است. رنگ سفید به خاطر خنثی بودن میتونه هیجان رنگ زرد رو کم کنه و اون رو به تعادل برسونه. این ترکیب میتونه خانه شما رو خیلی روشن و بزرگ هم نشون بده. یه ترکیب شیک و خاص که البته باید حسابی حواستون به نظافت و تمیزی اون باشه.

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

2. ترکیب رنگ زرد با خاکستری (طوسی)؛ متعادل

ترکیب رنگ گرم با یه رنگ خنثی میشه معجونی که زرد و خاکستری یا زرد و طوسی به ما میده. یه ترکیب مدرن و امروزی که هم میتونین در لوازم منزلتون از اون استفاده کنین و هم در رنگ‌آمیزی دیوارها و پوشش فضای داخلی. کنار هم قرار گرفتن رنگ زرد کنار خاکستری و طوسی از شدت رنگ زرد کم میکنه و فضا رو به تعادل خوبی میرسونه که دل هر بیننده‌ای رو میبره.

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

3.  ترکیب رنگ زرد با آبی؛ مدرن

اکثر کسانی که این ترکیب رو انتخاب میکنن خانه‌هایی با دکوراسیون مدرن دارن. رنگ آبی دکوراسیون داخلی به خاطر ویژگی آرامبخشی‌ای که داره کنار رنگ زرد به خوبی میشینه و یه فضای مطلوب و متعادلی رو میسازه که خیلی هم خاص و شیک است.

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

4.  ترکیب رنگ زرد با بنفش؛ خاص

یکی دیگه از ترکیب رنگ های خاص و جذاب با رنگ زرد، استفاده از رنگ بنفش است. البته این ترکیب بسیار خطرناک است و اگر توسط طراح حرفه ای طراحی نشود ممکن است باعث ایجاد دلزدگی و خستگی شود.

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

کاربرد رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

قبل از اینکه در مورد رنگ زرد در دکوراسیون داخلی بهتون بگم، دونستن چند نکته به صورت کلی در مورد انتخاب رنگ ضروری است. قبل از انتخاب هر رنگی، در هر قسمتی به چندتا مساله توجه کنین.

  • اندازه اتاق: اینکه اتاق شما بزرگ هست یا کوچک، تاثیر زیادی در انتخاب رنگ اون اتاق داره. مثلا اگه اتاق‌تون کوچک هست، استفاده از رنگ‌های روشن میتونه باعث بزرگ نشون دادن اون بشه.
  • کاربری فضا: رنگ یه اتاق کاری قطعا با رنگ یه اتاق خواب متفاوت است. مثلا در اتاق خواب چون محل استراحت هست استفاده از رنگ‌هایی که باعث هیجان میشن اصلا مناسب نیست.
  • میزان نور اتاق: اگه اتاق کم نوری دارین بهتر است از رنگ‎هایی که باعث بازتاب نور میشن استفاده کنین.
  • میزان زمان سپری شده: اینکه ما چقدر از روز رو در اون اتاق می‌گذرونیم، میتونه در انتخاب رنگ نقش داشته باشه. مثلا اگه ما زمان کمی رو در یه فضا بگذرونیم میتونیم از رنگ‌های جیغ هم در اون استفاده کنیم و باعث دلزدگی ما نشه.

در نظر گرفتن این نکته‌ها میتونه ما رو در انتخاب یه رنگ مناسب بهتر راهنمایی کنه. شاید ما حواسمون نباشه ولی رنگ‌ها میتونن خیلی در خلقیات و روحیه ما تاثیرگذار باشن. برای همین انتخاب اونها رو دست کم نگیرین و به سادگی از اون نگذرین.

1.  کاربرد رنگ زرد در اتاق خواب

همه ما می‌دونیم که اتاق خواب محل استراحت و آرامش است. جایی که ما زمان زیادی رو در اون سپری می‌کنیم. پس مهمه که رنگی که انتخاب می‌کنیم، اختلالی در استراحت‌مون به وجود نیاره و زننده و خسته کننده نباشه. رنگ زرد اگه به صورت کم‌حال استفاده بشه، میتونه انتخاب خوبی باشه. ولی استفاده پررنگ از اون در تمام فضای اتاق، چون باعث تحریک اعصاب و هیجان میشه مناسب نیست. البته اگه خیلی به این رنگ علاقه‌مند هستین، میشه به صورت ترکیبی با یه رنگ آرامبخش مثل آبی یا سفید، از اون استفاده کرد.

اتاق خواب با ترکیب رنگ زرد و سفید

اتاق خواب زرد و سفید

اتاق خواب با ترکیب زرد و طیف‌های مختلف آبی

اتاق خواب زرد و سورمه ای

اتاق خواب زرد و آبی

اتاق خواب زرد و طوسی

اتاق خواب زرد و خاکستری

اتاق خواب بچگانه با ترکیب رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی؛ یه رنگ هیجان‌انگیز

2.  کاربرد رنگ زرد در پذیرایی

پیشنهاد من به شما استفاده از رنگ زرد در بخش غذاخوری پذیرایی است. البته این استفاده ممکن است در دراز مدت باعث چاقی شما شود چون این رنگ در کنار قرمز یکی از رنگ‌هایی است که اگر دقت کرده باشین در فست فودی ها هم استفاده میشود و باعث افزایش اشتها میشه. برای باقی بخش‌های نشیمن پیشنهاد می‌کنم حتما این رنگ رو با یکی از رنگ‌های آبی، طوسی و خاکستری و یا سفید ترکیب کنید. ترکیب زرد با رنگ‌های فوق در دکوراسیون پذیرایی خانه شما معجزه میکند.

ترکیب رنگ زرد و طوسی در پذیرایی و نشیمن

پذیرایی زرد و خاکستری و مشکی

پذیرایی زرد و خاکستری

ترکیب رنگ زرد و طیف آبی در پذیرایی و نشیمن

پذیرایی زرد و سورمه ای

پذیرایی زرد و طوسی

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون

ترکیب رنگ زرد و سفید در پذیرایی و نشیمن

پذیرایی زرد و سفید

3.  کاربرد رنگ زرد در آشپزخانه

یکی از رنگ‌های خاص در دکوراسیون آشپزخانه میتونه رنگ زرد باشه. استفاده از این رنگ مخصوصا برای کابینت‌ها یا بخش‌هایی از قفسه ها و فضای بین کابینتی، میتونه خیره کننده و جذاب باشه. این رنگ در فضای آشپزخانه تحریک کننده است و میتونه تا مدت زیادی شما رو پشت میز غداخوری نگه داره.

ترکیب زرد و خاکستری در طراحی آشپزخانه

آشپزخانه زرد و خاکستری وسفید

آشپزخانه زرد و خاکستری

آشپزخانه زرد و مشکی و سفید

ترکیب زرد و سفید در طراحی آشپزخانه

در ادامه چند تصویر از ترکیب رنگ زرد و سفید در طراحی آشپزخانه ببینید.

آشپزخانه زرد و سفید

آشپزخانه زرد و سفید

آشپزخانه زرد و سفید

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments