4.8 0

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی؛ رنگی خاص!

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  28 بهمن 1401
روانشناسی رنگ بنفش، رنگ خاص

رنگ‌ها  هر روزه به میزان زیادی در زندگی روزمره ما استفاده میشه. رنگ‌ها ابزار مهمی برای بیان اطلاعات و انتقال احساسات هستن. مثلا یه علامت توقف قرمز شما رو مجبور میکنه که بایستین یا دیدن یه زمین بازی رنگی در شما احساس شادی و هیجان رو زنده میکنه.

رنگ‌هایی که برای دکوراسیون داخلی منزل و پوشش فضای خانه استفاده میشه هم همین خاصیت رو داره. بعضی رنگ‌ها باعث افزایش اضطراب و بعضی مثل رنگ آبی در دکوراسیون داخلی باعث آرامش میشن. پس خیلی مهمه که بدونیم از چه رنگی، کجا و چطوری استفاده کنیم تا تاثیر مورد نظرمون حاصل بشه. در این مقاله میخوایم در مورد رنگ بنفش صحبت کنیم.

تاثیر و خواص رنگ بنفش

رنگ‌ها قدرتی دارن که میتونن روی روح و روان ما تاثیر بذارن.‏ این تاثیر با توجه به سن، فرهنگ، تجربه‌های زیسته و مسائلی این‌چنینی متفاوت هستن. ولی چیزی که مشترک است، این هست که همه ما به رنگ‌ها واکنش نشون میدیم و ما اینجا از تاثیراتی که بین بیشتر افراد یکسان است صحبت میکنیم.

رنگ بنفش جزء رنگ‌های ترکیبی و حساس هست. این رنگ از ترکیب قرمز گرم و آبی سرد تشکیل شده و طیف متفاوتی داره. رنگ بنفش از رنگ‌های کمیاب در طبیعت است و ما اون رو بیشتر گلها می‌بینیم. این رنگ القا کننده شکوه، اطمینان، آرامش و زیبایی است.

رنگ بنفش 1

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

هر موقع حرف از رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی میشه من یاد خانه مانیکا در سریال فرندز میفتیم. این سریال رو دیدین؟ یه دکوراسیون دوستانه و صمیمی که استفاده از رنگ بنفش در اون پررنگ بود و به فضای سریال هم کمک کرده بود. بعد از اون سریال رنگ بنفش احتمالا به یکی از رنگ‌های محبوب در دکوراسیون داخلی تبدیل شد و حالا از اون بیشتر در فضای خانه استفاده میشه. در ادامه بیشتر در این مورد این رنگ و تاثیراتش در بخش‌های مختلف خانه میگیم.

رنگ بنفش 3

1.  روانشناسی رنگ بنفش در پذیرایی

رنگ بنفش یه رنگ خاص است که در گذشته به عنوان یه رنگ سلطنتی و گران قیمت شناخته میشد. با وجود اینکه این رنگ الان دیگه مثل قدیما گرون قیمت نیست ولی هنوز باعث میشه فضا مجلل و لوکس به نظر برسه. وقتی از رنگ بنفش در پذیرایی استفاده میکنین در واقع دارین یه کاری میکنین که باقی رنگ‌ها در پس زمینه قرار بگیرن و این رنگ به عنوان رنگ اصلی دیده بشه. خوبه بدونین، اگه میخواین به فضا عمق بدین از رنگ بنفش تیره‌ و اگه میخواین فضا روشن‌تر باشه از رنگ یاسی استفاده کنین.

رنگ بنفش 4

2.  روانشناسی رنگ بنفش در اتاق خواب

اگه بچه‌ای دارین که بیش‌فعالی داره یا میخواین اتاقش بیشتر کاربرد اتاق بازی داشته باشه، بنفش یه انتخاب عالی است. این رنگ باعث افزایش خلاقیت و کم شدن ترس و اضطراب  و افزایش احساس آرامش میشه. طیف یاسی این رنگ برای دخترهای نوجوون خیلی جذاب است و معمولاً برای رنگ اتاق خواب‌شون استقبال خوبی از اون میکنن.

طیف یاسی این رنگ به خاطر افزایش خلاقیت و آرامش برای دفتر کار هم گزینه مناسبی است و میتونه یه فضای آروم و ملایمی رو برای محیط کار به وجود بیاره.

شاید جالب باشه بدونین که از این رنگ به خاطر کاهش ترس و اضطراب برای بخش مرکز اعصاب و روان هم استفاده میکنن.

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی؛ رنگی خاص!

3.   روانشناسی رنگ بنفش در آشپزخانه

استفاده از این رنگ برای کابینت‌ آشپزخانه میتونه یه انتخاب منحصر به فرد و جذاب باشه. بهتون پیشنهاد میکنم اگه میخواین به این جذابیت، زیبایی دوچندان اضافه کنین با رنگ نقره ای اون رو ترکیب کنین. اونموقع شما یه آشپزخانه خاص دارین که قطعا چشمگیر است. این ترکیب رنگ میتونه با سفید هم برای آشپزخانه خیلی گیرا باشه. و باعث متعادل شدن این رنگ میشه و به فضا بعد و عمق میده.

رنگ بنفش 7

4.     روانشناسی رنگ بنفش در سرویس بهداشتی و حمام

استفاده از طیف سرد این رنگ میتونه یه انتخاب مناسب برای رنگ سرویس بهداشتی و حمام باشه. پیشنهاد میکنم رنگ بنفش رو کنار رنگ سفید استفاده کنین تا یه ترکیب عالی داشته باشین. اینطوری هم احساس پاکی و نظافت به حمام و سرویس بهداشتی‌تون میدین، هم باعث روشن‌تر و بزرگ‌تر دیده شدن فضا میشین.

رنگ بنفش 8

ترکیب رنگ بنفش

رنگ بنفش جزء رنگ‌هایی است که تنهایی استفاده کردن اون مخصوصا در طیف گرم و تیره ممکنه خیلی خطرناک بشه. ولی اگه همین رنگ کنار رنگ‌های دیگه قرار بگیره، میتونه یه تاثیر فوق‌العاده روی زیبایی دکوراسیون خونه‌تون داشته باشه. برای نمونه به چند تا از معروف‌ترین و محبوب‌ترین این ترکیب‌ها اشاره میکنم:

رنگ بنفش 9

1.  ترکیب رنگ بنفش با زرد، یه مکمل بی‌نظیر

مکمل رنگ بنفش، رنگ زرد است. یه ترکیب بی‌نظیر که وقتی کنار هم قرار میگیرن کنتراست فوق‌العاده‌ای ایجاد میکنن. این ترکیب کنار هم باعث احساس شور، آرامش و جذابیت فضا میشه. از این دو رنگ کنار هم میتونین در لوازم منزل‌تون هم استفاده کنین. پشیمون نمیشین.

رنگ بنفش 10

2.  ترکیب رنگ بنفش با نقره‌ای، شیک و خاص

من عاشق این ترکیب رنگم. یه ترکیب لوکس و زیبا که هم میشه برای آشپزخانه و هم برای بخش‌های دیگه خانه از اون استفاده کرد. ترکیب بنفش تیره و روشن کنار نقره‌ای یا طوسی یه جلوه خاص به فضای خانه شما میده. اگه به این دو رنگ علاقه دارین به ترکیب‌شون شک کنین.

رنگ بنفش 12

3.  ترکیب رنگ بنفش با سفید، تمیز و زیبا

یه ترکیب روشن و جذاب که میتونه برای اکثر فضاهای خانه استفاده بشه. برای پذیرایی باعث ایجاد کنتراست و روشنایی میشه، در حمام و سرویس بهداشتی باعث احساس پاکی میشه. این ترکیب کنار هم میتونه فضای شما رو متعادل، پاکیزه و لوکس نشون بده.

رنگ بنفش 13

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments