5.0 0

کابینت پلی لاک، رقیب سرسخت کابینت‌های براق! + مزایا و معایب

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  13 بهمن 1401
کابینت پلی لاک قهوه ای روشن و سفید

کابینت پلی لاک (Poly Lacquer Cabinet)، کابینتی مدرن با تکنولوژی نسبتاً جدید به شمار می‌رود که شهرت کمتری در مقایسه با سایر متریال‌های رایج در صنعت کابینت سازی، مثل هایگلاس و پلی گلاس دارد. در این مطلب، قصد داریم به معرفی کابینت زیبا و مقاوم پلی لاک بپردازیم و به مزایا و معایب آن اشاره کنیم. پس اگر قصد خرید کابینتی براق مانند کابینت های گلاس را دارید، بهتر است دست نگه دارید و قبل از آن با کابینت بی‌نظیر پلی لاک، بیشتر آشنا شوید. شاید تصمیم دیگری گرفتید!

کابینت آشپزخانه پلی لاک را چقدر می‌شناسید؟

با توجه به جدید بودن ورق پلی لاک و سایر ویژگی‌های که در ادامه توضیخ می‌دهیم، می‌توان آن را در دسته کابینت مدرن قرار داد. کابینت پلی لاک، از چند لایه ورق ام دی اف ساخته می‌شود که با روکشی پلاستکی شفاف پوشانده شده‌اند. پس کابینت‌های ساخته شده از پلی لاک، عمدتاً درخشان و براق به نظر می‌رسند. البته گاهی کابینت پلی لاک را با روکش پلاستیکی مات هم می‌سازند. شفافیت کابینت پلی لاک شفاف، تا حدی است که کابینت ساخته شده از این متریال، ظاهری مشابه شیشه دارد؛ امّا بسیار مقاوم‌تر و البته سبک‌تر از شیشه است.

کابینت پلی لاک براق کرمی و طوسی

پس با متریالی باکیفیت و چشم نواز مواجه هستید! در ادامه بیشتر با کابینت پلی لاک و روش ساخت ورق این کابینت، آشنا می‌شوید.

روش ساخت ورق های پلی لاک چگونه است؟

ساخت کابینت پلی لاک، روشی خاص و منحصر به فرد دارد. همانطور که گفتیم، ورق پلی لاک را از چندین لایه MDF دارای روکشی پلاستیکی می‌سازند. به این ترتیب که صفحه چند لایه ام دی اف را از دو سمت، ابتدا با کاغذ تزئینی مخصوصی می‌پوشانند و سپس به کمک لایه‌ای بسیار شفاف و درخشنده از PET (نوعی پلاستیک مقاوم)، روی سطح کاغذی را مجدد پوشش می‌دهند.

ورق های پلی لاک براق در رنگ‌های متفاوت

در روش دیگر ساخت ورق پلی لاک که توسط شرکت واریو انجام می‌شود (ورق پلی لاک wario)، ورقه‌های ام دی اف را از یک سمت با ترکیب سفید رنگ کاغذ و ملامین پوشش می‌دهند و در سمت دیگر، روکشی شبیه به سلفون را روی ورق می‌کشند. در نهایت هر دو سمت ورق پلی لاک واریو را، با یک لایه محافظ نهایی می‌پوشانند.

کابینت پلی لاک کرمی رنگ با خطوط عمودی

در واقع هدف از به کارگیری روکش پلی لاک، افزایش مقاومت هر چه بیشتر سطح ورق کابینت در برابر خط و خش است. در آخر هم، ورقه‌های پلی لاک را بعد از آماده سازی، با ضخامت 16 میلی متر و در ابعاد رایج 2800 در 1220 میلی متر، وارد بازار می‌کنند.

قیمت کابینت پلی لاک تحت تاثیر چه عواملی تغییر می‌کند؟

اگر قصد خرید کابینت پلی لاک را دارید، احتمالا نیاز پیدا می‌کنید که قیمت انواع کابینت پلی لاک را با هم مقایسه کنید. اما از آنجایی که عوامل زیادی بر تعیین قیمت نهایی این کابینت‌ها تاثیر دارند، بنابراین باید این عوامل را بشناسید تا بتوانید قبل از خرید، نسبت به قیمت‌ها آگاهی بیشتر داشته باشید. از جمله مهم‌ترین آیتم‌های موثر بر تعیین قیمت نهایی کابینت پلی لاک عبارت‌اند از:

  • کیفیت و برند ورق سازنده
  • ایرانی یا خارجی بودن ورق کابینت
  • ابعاد و متراژ کابینت
  • سفارشی یا پیش ساخته بودن کابینت
  • کیفیت و برند تجهیزات (یراق آلات، دستگیره و …) مورد استفاده در ساخت کابینت
  • دستمزد ساخت و نصب کابینت
  • و …

با این وجود، برای داشتن ذهنیتی نسبی از قیمت‌های روز این کابینت، جهت مقایسه با سایر متریال‌ها، می‌توانید از سلام ساختمان هم کمک بگیرید. سلام ساختمان بزرگ‌ترین بازار آنلاین ساخت کابینت در ایران است. پشتیبان‌های ما در سلام ساختمان به شما مشاوره رایگان کابینت می‌دهند و کابینت سازهای حرفه‌ی شهر محل زندگیتان را به شما معرفی می‌کنند.

کابینت پلی لاک مناسب چه سبک کابینتی است؟

سبک‌های رایج در ساخت کابینت با هر متریال، اهمیت ویژه‌ای دارند. چرا که ممکن است ویژگی‌های یک متریال مورد پسند ما باشد، امّا ساخت آن متریال منطبق با سبک مد نظر منزل ما امکان پذیر یا رایج نباشد. پس توصیه می‌کنیم سبک‌های رایج هر متریال، حتما یکی از نکاتی باشند که در حین انتخاب متریال، به آن توجه می‌کنید.

کابینت پلی لاک مدرن خاکستری

این مسئله در کابینت پلی لاک نیز چالش برانگیز است. چون این متریال، به علت شباهت ظاهری زیاد به کابینت های گلاس، به طور معمول در ساخت کابینت‌هایی با سبک مدرن به کار گرفته می‌شود. در نتیجه گزینه‌ای چندان معقول برای آشپزخانه‌های کلاسیک به نظر نمی‌رسد. البته توجه داشته باشید که بسته به طراحی دکوراسیون و خلاقیت طراح، ممکن است این متریال در انواع نئوکلاسیک و کلاسیک نیز، به زیبایی هر چه تمام تر به کار رود.

مزایای کابینت پلی لاک چیست؟

خوشبختانه، کابینت پلی لاک مزایای متعددی دارد که از این بین، به هفت مورد برجسته آن اشاره می‌کنیم:

  1. براقیت و درخشندگی
  2. مقاوم در برابر نور خورشید
  3. مقاومت در برابر خش و ضربه
  4. سطح صاف و صیقلی
  5. مقاومت در برابر حرارت و رطوبت
  6. تمیزکاری آسان
  7. لب پر نشدن

و حالا توضیحاتی مختصر درباره هر مزیت را خدمت شما ارائه می‌کنیم.

1.   براقیت و درخشندگی

ورق پلی لاک، ظاهری براق و بسیار جذاب دارد. این متریال به دلیل درخشندگی زیاد، در آشپزخانه‌هایی با متراژ پایین بسیار کاربردی محسوب می‌شود و با بازتاب هر چه بهتر نور، موجب دلبازتر شدن محیط آشپزخانه می‌شود.

2.   مقاوم در برابر نور خورشید

پلی لاک، پوششی محافظ در برابر نور خورشید دارد. پس خیلی نگران هر گونه آسیب (پوسیدگی یا ترک برداشتن) یا تغییر رنگ کابینت بر اثر اشعه فرابنفش نور خورشید نباشید. البته بهتر است در آشپزخانه‌هایی که تابش مسقتیم نور خورشید وجود دارد، از یک لایه محافظ مثل پرده آشپزخانه استفاده کنید.

3.   مقاومت در برابر خش و ضربه

معمولاً در ذهن ما، براق بودن سطح، مقاومت پایین در برابر خراش و ضربه را به همراه دارد. امّا در این متریال منحصر به فرد، با وجود براق بودن سطح، مقاومت بالا در برابر خط و خش نیز وجود دارد. کابینت پلی لاک در برابر خط و خش، مقاومت بالاتری نسبت به کابینت‌های براق مشابهی مانند هایگلاس دارد.

4.   سطح صاف و صیقلی

کابینت پلی لاک سطحی کاملاً صاف و بدون برجستگی دارد. به طوری که هیچ موجی روی سطح آن مشاهده نمی‌شود و تصویری کاملاً آینه‌ای روی آن تشکیل می‌شود. مشکلی که گاهی در کابینت‌های هایگلاس کیفیت پایین، به علت براق بودن به چشم می آید و ظاهری ناخوشایند به کابینت می‌دهد.

کابینت پلی لاک نسکافه ای براق

5.   مقاومت در برابر حرارت و رطوبت

در صفحات پلی لاک، تغییر فرم ناشی از حرارت، خیلی اتفاق نمی‌افتد. این مسئله در آشپزخانه، که تغییرات دمایی بسیار زیادی در آن رخ می‌دهد، ویژگی مهمی به شمار می‌رود. پوشش سطح پلی لاک از نفوذ رطوبت به مغزی کابینت نیز جلوگیری می‌کند.

6.   تمیزکاری آسان

روکش موجود بر سطح کابینت پلی لاک، شستشو و به طور کلی تمیز کردن کابینت را آسان می‌کند. به طور مثال، این روکش در برابر اغلب شوینده‌ها مقاوم است و اگر قصد تمیزکاری سطح کابینت را داشته باشید، آسیبی به سطح وارد نمی‌شود. البته بهتر است از هر نوع شوینده‌ای هم برای تمیزکاری استفاده نکنید. همچنین، بر خلاف کابینت هایگلاس، اثر لکه و انگشت نیز روی سطح این کابینت بر جا نمی‌ماند و نیازی به مراقبت و گردگیری روزانه ندارد. در ضمن سطح صاف این کابینت، تمیزکاری و دستمال کردن آن را خیلی راحت کرده است.

7.   لب پر نشدن

لایه مقاوم قرار گرفته بر سطح ورق‌های پلی لاک، لایه‌ای محافظتی و ضخیم است که از لب پر شدن صفحات حین برش کاری جلوگیری می‌کند. همچنین، در زمان نصب و با گذر چند سال، کابینت دچار گود افتادگی یا لب پر شدن نمی‌شود. اتفاقی که به وفور در کابینت‌های رنگ آمیزی شده و ساخته شده با سایر متریال‌های چوب مصنوعی، مشاهده می‌شود.

کابینت پلی لاک قهوه ای و سفید

تا اینجا، مزایای کابینت‌های پلی لاک را شناختید، اما برای خرید این کابینت، بهتر است معایب آن را هم بدانید.

معایب کابینت پلی لاک چیست؟

اگرچه کابینت پلی لاک خیلی از ایرادهای کابینت هایگلاس را ندارد، اما با این وجود باز هم معایبی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. تنوع کمتر در رنگ و طرح
  2. قیمت نسبتاً بالا

و البته توضیحاتی کوتاه درباره این معایب نیز در اختیارتان قرار خواهیم داد:

1.   تنوع کمتر در رنگ و طرح

کابینت پلی لاک، با وجود مزایای متعددی که دارد، تنوع طرح و رنگ پایینی در مقایسه با کابینت هایگلاس و کابینت پلی گلاس دارد. البته این موضوع به علت نو بودن تکنولوژی ساخت آن است و به مرور، رنگ و طرح‌هایی با تنوع بیشتر به بازار می‌آیند. ضمن اینکه در حال حاضر، رنگ‌های مات این متریال ساخته شده است و در بازار وجود دارد. پس این مسئله چندان نگران کننده نیست.

2.   قیمت نسبتاً بالا

کابینت پلی لاک، قیمت تمام شده بیشتری در مقایسه با متریال‌های مشابه خود (مانند کابینتِ های گلاس و پلی گلاس) دارد. به هر حال، این همه مزیت و این کیفیت رضایت بخش، طبیعی است که قیمت تمام شده بیشتری هم داشته باشد.

کابینت پلی لاک طرح دار براق قهوه ای روشن و مشکی

تا اینجای مطلب، بارها از مقایسه کابینت پلی لاک با کابینت‌هایی مانند هایگلاس صحبت کردیم. در قسمت بعد به طور دقیق‌تر به مجموعه‌ای از این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

تفاوت کابینت پلی لاک با کابینت‌های های گلاس و پلی گلاس در چیست؟ (جدول مقایسه‌ای)

می‌دانیم پلی لاک، متریال نسبتاً جدیدتری در مقایسه با های گلاس و پلی گلاس است. در واقع های گلاس، مشکلاتی داشت که بهبود این موارد، موجب تولید پلی لاک شد. برخی از مشکلاتی که در کابینت هایگلاس وجود داشتند اما در کابینت پلی لاک برطرف شدند، عبارت‌اند از:

  • قابل مشاهده بودن رد انگشت و لکه‌های جزئی
  • مقاومت پایین در برابر رطوبت و شستشو
  • آسیب پذیری در برابر خراش و تیزی
  • و …

با این مقدمه، به مقایسه دقیق کابینت پلی لاک با کابینت هایگلاس و پلی گلاس می‌پردازیم. برای فهم بهتر، این تفاوت‌ها را در یک جدول و به طور خلاصه، برای شما ارائه می‌کنیم:

مشخصه

پلی لاکهای گلاسپلی گلاستوضیحات

تنوع رنگ

پایینبالابالاهایگلاس و پلی گلاس قابل اجرا در انواع رنگ‌های براق، مات و اکلیلی هستند.
مشاهده موج در سطحخیربلهبله

پلی لاک سطح آینه‌ای‌تری دارد. گاهی در کابینت‌های هایگلاس و پلی گلاس، شاهد موج در سطح کابینت هستیم.

مقاومت در برابر مواد شوینده

بالامعمولینسبتا بالا
حساسیت نسبت به خراشپایینبالانسبتا بالا

نیاز به مراقبت روزانه

نداردداردندارد
میزان انعکاس نورخیلی بالابالابالا

تراکم در مغزی MDF

بالامعمولیمعمولی
طرح پشت و روهمرنگغیرهمرنگهمرنگ

در هایگلاس، یک رو همرنگ است و رنگ دیگر را می‌توان انتخاب کرد.

با مشاهده موارد بالا، احتمالا به خوبی تفاوت‌های بین متریال پلی لاک با سایر متریال‌های مشابه را متوجه شده‌اید. بنابراین اگر انتخاب شما ورق پلی لاک است، در ادامه به بررسی کاربردهای این نوع ورق در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

کاربردهای ورق‌های پلی لاک در دکواسیون داخلی چیست؟

ورق پلی لاک، متریالی مناسب و پرکاربرد در دکوراسیون داخلی خانه به شمار می‌رود. استحکام و زیبایی این متریال، موجب شده است که در کاربردهای گسترده‌ای مورد استفاده قرار بگیرد. برخی از رایج‌ترین کاربردهای ورق پلی لاک عبارت‌اند از:

  1. کابینت پلی لاک
  2. صفحه کانتر پلی لاک
  3. تخت خواب پلی لاک
  4. میز و کمد پلی لاک

طبیعتاً هر کاربرد، به لطف یک یا چند ویژگی خاص از پلی لاک ممکن می‌شود. در ادامه به شما می‌گوییم که هر کدام از کاربردهای ورق پلی لاک که در بالا گفته‌ایم، مربوط به کدام یک از ویژگی‌های این ورق هستند.

1.   کابینت

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پلی لاک، کابینت‌ها هستد. سبک بودن، مقاومت بالا در برابر رطوبت و حرارت و …، این متریال را تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای ساخت درب کابینت کرده‌اند.

2.   صفحه کانتر

کاربرد بعدی مرتبط با آشپزخانه، صفحه کانتر است که با استحکام بالای پلی لاک و لب پر نشدن آن همخوانی دارد.

3.   تخت خواب

برای ساخت تخت خواب، متریالی مقاوم و با دوام نیاز است. پلی لاک در این کاربرد نیز حرفی برای گفتن دارد.

4.   میز و کمد

صفحات زیبا و مستحکم پلی لاک، در ساخت میز و کمد در مکان‌هایی مثل ادارات نیز به کار می‌روند.

انواع رنگ بندی کابینت پلی لاک چیست؟

از جمله رنگ‌های رایج در ساخت کابینت پلی لاک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ‌های روشن: شامل سفید، استخوانی، صدفی، شیری و …
  • رنگ‌های خنثی: مانند کرمی، طوسی و …
  • رنگ‌های تیره: مانند مشکی، خاکستری تیره و …
  • طیفی از رنگ‌های قهوه‌ای: شامل قهوه‌ای تیره، قهوه‌ای روشن، نسکافه‌ای، شکلاتی و …

رنگ بندی انواع ورق کابینت پلی لاک

همان طور که در بخش هم معایب اشاره کردیم، در حال حاضر تنوع رنگ فوق العاده بالایی از کابینت پلی لاک را شاهد نیستیم. امّا به زودی و با ادامه پیشرفت در صنعت ساخت این ورقه‌ها، این مشکل بر طرف خواهد شد.

کابینت پلی لاک بنفش و سفید

در تصویر بالا هم، یک نمونه کابینت با ورق پلی لاک که با رنگی متفاوت ساخته شده است را می‌بینید. پیدا کردن ورق پلی لاک با چنین رنگی در بازار، احتمالا کار سخت تری باشد.

جمع‌بندی

در نهایت، خلاصه‌ای از آنچه درباره کابینت پلی لاک مطرح کردیم را با هم مرور می‌کنیم:

  • کابینت پلی لاک، کابینتی به ظاهر شبیه به کابینت هایگلاس است که از کنار هم قرار دادن چندین لایه از ورقه‌های ام دی اف و یک لایه روکش پلاستیکی مقاوم، ساخته می‌شود.
  • مزایای کابینت پلی لاک عبارت‌اند از: براق بودن و درخشندگی، مقاوم در برابر نور خورشید، مقاومت بالا در برابر خش و ضربه، سطح صاف و صیقلی، مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت، تمیزکاری آسان، لب پر نشدن.
  • معایب کابینت پلی لاک را می‌توان در دو مورد اساسی خلاصه کرد: تنوع کم در رنگ و طرح و قیمت نسبتاً بالا.
  • ورق پلی لاک در کاربردهای متعددی از جمله کابینت، صفحه کانتر، تخت خواب، میز و کمد به کار می‌رود.

سپاس از توجه شما عزیزان.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments