5.0 0

کابینت تک رنگ بهتر است یا دو رنگ؟

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  9 دی 1401
کابینت دو رنگ نئوکلاسیک سفید آبی

انتخاب رنگ کابینت جدید، یکی از مسائل چالشی و پر اهمیت در دکوراسیون آشپزخانه به حساب میاد. سالانه رنگ‌ها و طرح‌های جدید کابینت وارد بازار می‌شن و از طرفی، با مد شدن کابینت‌های دو رنگ، گزینه‌های پیش رو چندین برابر بیشتر از گذشته است. گاهی محدوده‌ای از رنگ‌ها مد نظرمون هست؛ امّا هنوز نمی‌تونیم بین سفارش کابینت تک رنگ یا دو رنگ، تصمیم قاطع بگیریم. به هر حال تصمیم گیری دشوار هست!

در این مطلب جامع، سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که در آشپزخانه‌های امروزی، کابینت تک رنگ بهتر است یا کابینت دو رنگ (Two-Tone vs. Monochrome) تا بتونین با بررسی مزایا و معایب هر کدوم، بهترین رنگ رو برای آشپزخانه خودتون انتخاب کنین.

کابینت تک رنگ چه ویژگی‌ها، مزایا و معایبی دارد؟

این مطلب رو با معرفی کابینت تک رنگ و ارائه توضیحات در مورد اون شروع می‌کنیم. کابینت تک رنگ، با وجود سابقه زیادی که در صنعت ساخت کابینت داره، همیشه مورد قبول اکثریت جامعه بوده و هیچ وقت تکراری نشده. سادگی کابینت تک رنگ و یک دست بودن اون، به هماهنگی هر چه بیشتر اجزای آشپزخانه کمک می‌کنه و چه بسا گزینه مناسبی برای افرادی که ریسک‌پذیر نیستن به حساب میاد! همچنین اگر در استفاده از کابینت تک رنگ از طرح های جدید بین کابینتی نیز مورد استفاده قرار بگیرد باعث جذابیت بیشتر آشپزخانه شما می شود.

کابینت نئوکلاسیک تک رنگ به رنگ قهوه ای

برای شناخت بهتر کابینت‌های تک رنگ، باید بدونین که این کابینت‌های با اصالت، مزایا و معایبی هم دارن. شناخت این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کنه که در مورد انتخاب این کابینت‌ها بتونین بهتر تصمیم بگیرین. در ادامه به شرح مزایا و معایب کابینت تک رنگ می‌پردازیم و این موضوع رو با بررسی مزایای این کابینت شروع می‌کنیم.

مزایای کابینت تک رنگ چیست؟

مزایای کابینت تک رنگ رو می‌شه در سه مورد زیر خلاصه کرد:

  1. هزینه کمتر
  2. ایجاد فضایی هماهنگ و یک دست
  3. سهولت در ایجاد تناسب با سایر اجزا

در ادامه در مورد هر کدام از این آیتم‌ها بیشتر توضیح میدیم.

  1. هزینه کمتر

از اون جایی که در ساخت کابینت تک رنگ، از یک نوع متریال با رنگ مشخصی استفاده می‌شه، در نتیجه هزینه تهیه متریال هم کمتر میشه. بنابراین یکی از دلایلی که این نوع کابینت برای آشپزخانه‌هایی با متراژ پایین توصیه می‌شه، همین موضوع هست که هدر رفت کمتر و در نتیجه قیمت تمام شده کمتری خواهد داشت.

  1. ایجاد فضایی هماهنگ و یک دست

اگه طرفدار دکوراسیون‌های مینیمال و یکپارچه هستین، کابینت تک رنگ گزینه مناسبی برای شما به حساب میاد. چون ضمن یک دست بودن رنگ در تمام بدنه، نمایی یکسان و بدون بی‌نظمی فراهم می‌کنه و به عبارتی، محیط رو خلوت‌تر و در نتیجه بزرگ‌تر از چیزی که هست نشون می‌ده.

  1. سهولت در ایجاد تناسب با سایر اجزا

وقتی کابینت آشپزخانه، طرح و رنگ ساده‌ای داشته باشه، می‌تونین روی سایر اجزای آشپزخانه مثل کف پوش، پرده، نورپردازی، اجزای قفسه‌ها مثل ظروف، مجسمه، گلدان و یا هرچیز دیگری مانوور داشته باشین. حتی هر از چند گاهی می‌تونین جزئیات رو در آشپزخانه‌ای با کابینت تک رنگ تغییر بدین؛ چیزی که با داشتن کابینت دو رنگ، محدودیت پیدا میکنه و نیاز به دقت بیشتری داره.

کابینت تک رنگ سبزآبی با سبک نئوکلاسیک

تا اینجا مزایای کابینت تک رنگ رو شناختین. در ادامه به بررسی موضوع معایب کابینت تک رنگ می‌پردازیم.

معایب کابینت تک رنگ چیست؟

بعد از مزایا، بد نیست سری هم به معایب کابینت تک رنگ بزنیم. کابینت‌های تک رنگ اغلب یک ایراد بزرگ دارن و اون‌هم یکنواختی ظاهر این کابینت‌ها هست. استفاده از رنگی واحد برای تمام کابینت‌ها، می‌تونه با گذر زمان کمی خسته کننده و تکراری به نظر بیاد. خصوصاً اگه در ابتدای سفارش دادن کابینت، به اندازه کافی دقت و توجه نکرده باشین و نتیجه باب میل شما نبوده نباشه.

این مشکل در کابینت‌های تک رنگ با رنگ‌های خاص، بیشتر از رنگ‌های خنثی اتفاق می‌افته، مثل انتخاب کابینت تک رنگ با رنگ‌های سبز یا قرمز! این رنگ‌ها ممکن هست در ابتدا جذاب باشن؛ امّا با گذشت زمان می‌تونن خسته کننده و بی‌روح به نظر برسن.

کابینت تک رنگ نئوکلاسیک به رنگ سبزآبی نسبتا تیره

حالا که با کابینت تک رنگ آشنا شدین، وقت اون رسیده که به معرفی کابینت دو رنگ بپردازیم تا بتونین مقایسه بهتری بین این دو نوع کابینت داشته باشین.

کابینت دو رنگ چه ویژگی‌ها، مزایا و معایبی دارد؟

کابینت دو رنگ، همون طور که از اسمش پیداست، کابینتی با ترکیبی از دو رنگ متفاوت هست که این دو رنگ با توجه به اصول زیبایی شناسی و به دلایلی علمی با هم ترکیب می‌شن. البته خیلی وقت‌ها هم ترکیب دو رنگ کابینت، تنها بر اساس سلیقه خریدار اتفاق میافته. استفاده از این مدل کابینت در سال‌های اخیر، رشد بالایی داشته و مدل‌های بی‌شماری از رنگ‌ها و طرح‌های خلاقانه اون رو شاهد هستیم.

کابینت دو رنگ آبی سفید نئوکلاسیک

بهتر هست تا یادمون نرفته، به مزایا و معایب کابینت دو رنگ هم اشاره کنیم!

مزایای کابینت دو رنگ چیست؟

کابینت دو رنگ ویژگی‌های مثبت زیادی داره که به چهار مورد از اون‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. قابلیت اجرا در سبک‌های مختلف
  2. زیبایی
  3. بالا بردن قیمت ساختمان
  4. ایجاد خطای دید

اگه علاقه مند هستین تا بیشتر در مورد مزایای کابینت تک رنگ که در بالا گفتیم بدونین، در ادامه همراه ما باشین.

  1. قابلیت اجرا در سبک‌های مختلف

کابینت دو رنگ، سازگاری بیشتری با سبک مدرن داره و از طرفی، امروزه با توجه به افزایش گرایش مشتریان به ساخت کابینت مدرن، این نوع کابینت‌ هم بیشتر در سبک‌ مدرن به کار می‌ره. امّا استفاده از اون در سبک‌های کلاسیک و نئوکلاسیک هم، هیچ محدودیتی نداره و با کمی خلاقیت، طرح‌های جذابی به وجود میان. به طور مثال می‌شه رنگ قهوه‌ای و کرم رو برای کابینت کلاسیک ممبران انتخاب کنیم.

  1. زیبایی

با انتخاب ترکیبی هوشمندانه و چشم‌نواز از دو رنگ برای کابینت آشپزخانه، دیگه نیازی به نورپردازی ویژه یا تهیه تجهیزاتی برای زیبایی دکوراسیون ندارین! چون کابینت‌ها در عین سادگی و به تنهایی، تحولی در حس و حال فضا ایجاد می‌کنن و نمای آشپزخانه‌ خسته کننده به نظر نمی‌رسه.

  1. بالا بردن قیمت ساختمان

خرید کابینت دو رنگ، به نوعی سرمایه‌گذاری به حساب میاد و علاوه بر اینکه به خرید هر چه بهتر ساختمان کمک می‌کنه، می‌تونین با دکوراسیونی شیک‌تر، با قیمت بالاتری منزل خودتون رو به فروش بذارین. البته باید حواستون باشه که از ترکیب رنگ‌های خیلی عجیب و غریب که مورد پسند همه نیست، استفاده نکنین.

  1. ایجاد خطای دید

استفاده از دو رنگ اصولی، می‌تونه با ایجاد خطای دید، فضای آشپزخانه رو بهتر از چیزی که هست نشون بده. به طور مثال، اگه آشپزخانه‌ طول و عرض نامتناسب یا متراژ پایینی داره، می‌شه با کمک گرفتن از رنگ‌های متضاد (رنگ روشن برای بخش بالایی و رنگ تیره برای قسمت پایینی)، توجه رو به جای سایر بخش‌های فضا، به کابینت‌ها معطوف کرد. همچنین این کار باعث میشه با بازتاب بیشتر نور خورشید از طرف بخش روشن کابینت‌ها، محیطی گرم و دوست داشتنی به وجود بیاد.

کابینت دو رنگ آبی نفتی و سفید نئوکلاسیک

تا اینجا با 4 مزیت مهم کابینت دو رنگ آشنا شدین. در ادامه با ویژگی‌هایی از این کابینت که برای برخی افراد ایراد محسوب میشن، آشنا میشیم.

معایب کابینت دو رنگ چیست؟

کابینت دو رنگ معایبی هم داره. به طور مثال:

  1. ایجاد ناهماهنگی
  2. قیمت بیشتر
  3. ظاهر ناخوشایند

اگه می‌خواین شناخت دقیق‌تری درمورد هر کدام از این معایب پیدا کنین، ادامه این بخش رو از دست ندین.

  1. ایجاد ناهماهنگی و شلوغی

آشپزخانه اجزای مختلفی داره و حتی در مرتب‌ترین حالت خودش، بی‌نظمی‌هایی داره. استفاده از دو رنگ (خصوصاً رنگ‌های متضاد) می‌تونه باعث هرج و مرج بیشتری بشه و نمای شلوغی در آشپزخانه ایجاد کنه. پس لازم هست در انتخاب رنگ دقت زیادی داشته باشین و با افراد متخصص مشورت کنین. مشاورین سلام ساختمان می‌تونن در این زمینه شما رو راهنمایی کنن. سلام ساختمان بزرگ‌ترین بازار آنلاین کابینت در کشور هست و سیستم مشاوره تلفنی رایگان داره. فقط باید اینجا درخواست خودتون رو ثبت کنین تا مشاورهای ما با شما تماس بگیرن.

  1. قیمت بیشتر

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که کابینت دو رنگ، قیمت تمام شده بیشتری در مقایسه با کابینتی با رنگ واحد داره. طبیعتاً هرچه آشپزخانه بزرگ‌تر باشه، این اختلاف قیمت بیشتر می‌شه.

  1. ظاهر ناخوشایند

تصور کنین هزینه بیشتری برای ساخت کابینت دو رنگ کرده باشین و در نهایت، طرحی شلوغ و ناموزون به وجود بیاد که آشپزخانه شما رو کوچک‌تر از چیزی که هست نشون بده! این یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب کابینت دو رنگ هست. ممکنه طرحی زیبا که در اینترنت می‌بینیم، در آشپزخانه ما با همون کیفیت قابل اجرا نباشه. پس باید به محدودیت‌های موجود توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

ترکیب رنگ های جذاب برای کابینت دو رنگ چیست؟

انتخاب دو رنگ مختلفِ کابینت رو می‌شه به چهار روش کلی زیر انجام داد:

  1. انتخاب دو رنگ متضاد
  2. انتخاب طیف تیره و روشن یک رنگ
  3. انتخاب رنگ‌های مکمل
  4. انتخاب ترکیب رنگ مات و براق

در ادامه جزئیات هر کدام از این ترکیب رنگ‌ها رو به طور دقیق بررسی می‌کنیم و اطلاعات بیشتری در مورد هر کدام میگیم.

  1. انتخاب دو رنگ متضاد

رنگ‌های متضاد، برای جلب توجه و زیبا شدن دکوراسیون آشپزخانه گزینه مناسبی هستن. ترکیب دو رنگ مشکی و سفید، از رایج‌ترین نوع در این گروه هست. به طور مثال این مدل کابینت رو ببینین که در اون به خوبی از ترکیب رنگ مشکی و سفید کمک گرفته شده:

کابینت دو رنگ سفید مشکی مدرن

انتخاب این نوع رنگ‌ها، جسارت قابل تحسینی می‌طلبه و البته استفاده از رنگ متضاد، بیشتر در سبک‌های مدرن به کار میره.

  1. طیف تیره و روشن یک رنگ

استفاده از دو طیف تیره و روشن از رنگی واحد، با ایجاد تضادی کمتر در چشم بیننده، حس آرامش و اعتماد ایجاد می‌کنن. مثل ترکیب رنگ آبیِ تیره و آبیِ روشن که در این تصویر مشاهده می‌کنین.

کابینت دو رنگ مدرن با ترکیب طیف رنگی آبی روشن و آبی تیره

این رنگ‌بندی در کابینت کلاسیک هم پرطرفدار هست. حتی می‌شه مقداری رنگ قهوه‌ای یا رنگ‌های روشن رو هم، به این نوع ترکیب رنگ که در تصویر بالا می‌بینین اضافه کرد.

  1. انتخاب رنگ‌های مکمل

رنگ‌های مکمل، رنگ‌هایی هستن که در چرخه رنگ (همون دایره معروف رنگ‌ها) در مقابل هم قرار گرفتن. انتخاب این دو رنگ هم می‌تونه فضایی جذاب بسازه. مثل ترکیب دو رنگ آبی و زرد که می‌تونن نمایی جذاب و شاد ایجاد کنن:

کابینت دو رنگ مدرن زرد و آبی

البته این مدل ترکیب رنگ‌ها کاملا سلیقه‎ای هستن و باید مواظب باشین رنگ‌هایی رو انتخاب کنین که بعد از مدتی دل شما رو نزنن.

  1. ترکیب رنگ مات و براق

استفاده از دو رنگ متفاوت برای کابینت‌ها، که یکی مات و دیگری براق باشه، ترکیب نسبتا جالبی رو ایجاد می‌کنه. حتی اگه رنگ مشخصی رو برای کابینت ساختمان در نظر دارین، می‌تونین از دو نوع براق و مات اون رنگ کمک بگیرین. ترکیب مات و براق می‌تونه به زیبایی در کنار هم به کار بره. همچنین، با توجه به آسیب‌پذیر بودن رنگ براق و احتمال ایجاد خراش و لک، می‌شه کابینت‌های بالایی رو از رنگ براق و کابینت‌هایی پایینی رو به رنگ مات سفارش داد. این هم ترکیب جالبی هست!

با کلیک روی لینک زیر، میتونین اطلاعات بیشتری در کابینت دو رنگ کسب کنین.

لینک

بالاخره کابینت تک رنگ بهتر است یا دو رنگ؟

تا اینجای کار با مزایا و معایب کابینت تک رنگ و دو رنگ بیشتر آشنا شدین. اما شاید بپرسین بالاخره کدوم کابینت رو انتخاب کنیم؟ تک رنگ یا دو رنگ؟!

قبل از هر چیز باید یادآوری کنیم که انتخاب کابینت تک رنگ یا دو رنگ، چیزی هست که تا حد زیادی به سلیقه شما وابسته است. ممکنه کابینتی از نظر یک طراح زیبا نباشه؛ امّا در نهایت شما ساکن اون واحد هستین و ارائه نظر نهایی با شماست. با این وجود، یکسری اصولی کلی در انتخاب رنگ کابینت وجود داره که بهتر هست اون‌ها رو در نظر داشته باشین. در اینجا به چند توصیه کلی اشاره می‌کنیم:

  • کابینت دو رنگ، با ایجاد خطای دید، برای آشپزخانه‌های بزرگ به کار می‌ره و توصیه می‌شه که در آشپزخانه‌های کوچک از کابینت تک رنگ کمک بگیرین تا فضای محدود منزل، نمود بیشتری پیدا بکنه.
  • کابینت دو رنگ و طرح‌های خلاقانه اون، بیشتر در سبک مدرن و سپس نئوکلاسیک و کلاسیک به کار می‌رن. پس این موضوع دست شما رو برای انتخاب مدل کابینت باز میکنه.
  • تناسب رنگ کابینت با سایر اجزای آشپزخانه هم، اصل مهمی به شمار میاد. پس بهتر هست به سایر بخش‌های آشپزخانه مثل پرده، کف پوش، وسایل برقی و … توجه بشه و تک رنگ یا دو رنگ بودن کابینت، بر اساس تنوع رنگ سایر اجزا تعیین بشه.
  • شاید کابینت دو رنگ، به سلیقه شما نزدیک‌تر باشه، امّا فراموش نکنین که بهتر هست انتخاب خودتون رو با توجه به شرایط خاص آشپزخانه انجام بدین. پس به اصول و راهنمایی‌های مشاورین متخصص در این زمینه اعتماد کنین. تیم مشاوره سلام ساختمان هم می‌تونه در زمینه انتخاب رنگ کابینت یا معرفی مجریان و فروشنده‌هایی در شهر محل سکونت شما، بهتون کمک کنه.

کابینت تک رنگ نئوکلاسیک آبی خیلی روشن و ملایم

در نهایت به این موضوع توجه کنین که موقع انتخاب رنگ کابینت، حتما و حتما سلیقه خودتون رو در نظر بگیرین تا بعدا پشیمون نشین. چون پشیمونی بعد از خرید کابینت، دیگه فایده نداره!

جمع‌بندی و پایان مطلب

به پایان این مطلب رسیدیم. در این مقاله، شما رو با کابینت تک رنگ و کابینت دو رنگ بیشتر آشنا کردیم و بعد از معرفی مزایا و معایب هر گروه، مدل‌هایی جذاب از کابینت‌های دو رنگ رو بررسی کردیم. در این بخش، خلاصه‌ای از صحبت‌ها، پیرامون اینکه کابینت تک رنگ بهتر است یا دو رنگ رو ارائه خواهیم داد:

  • رنگ کابینت، می‌تونه حس و حال آشپزخانه رو به کلی تغییر بده. پس انتخاب کابینت تک رنگ یا دو رنگ، تصمیم مهمی هست.
  • کابینت تک رنگ، با قدمت بیشتر و سادگی خاص خودش، طرفدارهایی داره و می‌تونه با قیمتی پایین‌تر، گزینه مناسبی برای آشپزخانه کوچک شما به حساب بیاد.
  • کابینت دو رنگ، دنیایی از رنگ و مدل رو شامل می‌شه. استفاده از دو رنگ متضاد، مکمل، ترکیب تیره-روشن و یا ترکیب مات-براق، می‌تونه ترکیب چشم نوازی رو به وجود بیاره.
  • در دو راهی انتخاب بین کابینت تک رنگ و دو رنگ، بهتر هست با توجه به شرایط آشپزخانه، با در نظر گرفتن ترکیب و تنوع رنگ سایر اجزای آشپزخانه و مهم‌تر از همه، مشورت با افراد متخصص، تصمیمی عاقلانه بگیریم.

حالا شما برای ما بنویسین! آیا تجربه‌ای از انتخاب بین این دو گروه کابینت تک رنگ و دو رنگ دارین؟ انتخاب شما کدوم دسته از کابینت‌ها هستن؟ تک رنگ یا دو رنگ؟!

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments