3.0 7

معایب پوشش دیواری بلکا

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  28 بهمن 1401
معایب پوشش دیواری بلکا

هر پوشش دیواری از جمله بلکا مانند سایر پوشش های دیواری از کاغذ دیواری تا پوشش کنیتکس و حتی رنگ که خودش به نوعی یک پوشش دیواری حساب میشه، تعدادی مزیت و عیب داره که هرکس با توجه به کاربرد و میزان بودجه ای که مد نظرشه، یکی از این پوشش های دیواری رو انتخاب میکنه. طبیعتاً هیچ پوشش دیواری نیست که هیچ حُسن و خوبی نداشته باشه و برعکسش هم کاملا صادقه و هیچ پوشش دیواری نیست که هیچ عیبی نداشته باشه. فقط این کاربرد مورد نظر ماست که باعث میشه برخی از عیب ها برامون کم اهمیت تر باشه و برخی مزایا برامون  مهم تر باشه.

در این مطلب میخواهیم در مورد معایب این نوع از پوشش های دیواری سلولوزی صحبت کنیم. البته مزایای بلکا روهم یک بررسی مختصر داریم و در انتها نتیجه گیری می کنیم که استفاده از این نوع پوشش دیواری به نغع شماست یا به ضررتون.

بلکار رنگارنگ

بلکا چیست؟

بلکا نوعی پوشش دیواری سلولوزیه که برخی از افراد به اشتباه به اون رنگ بلکا هم میگن. اما باید بدونین که بلکا در واقع نوعی پوشش دیواری خاصه که دارای الیاف سلولوزی بوده و با رنگ تفاوت های زیادی داره.بلکا یک پوشش دیواری سلولزی و از جنس الیاف پنبه است

مزایای بلکا

درمورد مزایای بلکا، صحبت زیادی میشه. ضد حرارت و ضد صوت و نصب آسان و خیلی چیزای دیگه میگن! میخوایم تلاش کنیم به صورت بی طرفانه مزایا و معایب این پوشش دیواری رو بررسی کنیم. ببینیم چقدر از این ادعاهایی که در مورد مزیت های بلکا وجود داره صحیحه.

یکی از مزیت هایی که درمورد بلکا گفته میشه، عایق بودن این پوشش در برابر صوت و حرارت است. این ادعا تا حدی هم درست است و هم غلط.

برای عایق بودن بلکا باید ضخامت نسبتا زیادی از اون برروی سطح مورد نظر کار بشه درحالیکه عملاً این ضخامت برروی سطح کار نمیشه و بلکا با قطر خیلی کم برروی دیوار یا هرجای دیگر قرار میگیره.

معایب بلکا

البته این رو بگیم اینجوری هم نیست که بلکا اصلاً عایق نباشه. بلکه به دلیل وجود الیاف سلولوزی ماهیت عایق بودن در برابر حرارت و صوت رو داره اما همون طور که گفتیم به دلیل اینکه برروی سطح با ضخامت خیلی کم کار میشه، کاملاً عایق نیست و هم حرارت و هم صوت رو از خودش عبور میده.

مزیت دیگری که گفته میشه بلکا داره، صد آب بودن و قابل شستشو بودن این پوشش دیواری است. در این مورد باید بگیم که ضد آب نیست ولی میشه گفت قابل شستشو هست! البته قابل شستشو به سختی و با کمک شامپو فرش و مواد مشابه اون! البته برخی افراد میگن اگر بلکا کثیف بشه کلا دیگه کاری نمیشه براش انجام داد و قابلیت تمیز شدن نداره!

این همه اختلاف نظر در مورد ویژگی ها و مزیت های یک پوشش دیواری!!! خیلی جالبه! نه؟! بلکا زرشکی

معایب بلکا روی دیوار چیست؟

همون طوری که گفتیم بهتون، بلکا یک نوع پوشش دیواری است که نسبت به رنگ هایی چون رنگ روغن و رنگ پلاستیک، قدمت زیادی نداشته و به تازگی وارد دنیای پوشش های دیواری چون رنگ و کاغذ دیواری شده است. برخی از منابعی که اقدام به معرفی بلکا میکنند، اون رو پوشش دیواری کاملاً بدون عیب معرفی کرده و در مورد مزایای این پوشش دیواری هم اغراق های زیادی صورت میگیره و درصورتی که کسی از جزییات این پوشش دیواری اطلاعی نداشته باشه، ممکنه اسیر این تبلیغات بشه و انتخاب اشتباهی انجام بده که هزینه ی زیادی براش دربر داشته باشه.

بلکا سیاه و سفید

بریم ببینیم که پوشش دیواری بلکا چه عیب هایی داره.

1. قابلیت شستشوی پایین و حتی غیر قابل شستشو

بعضی از افراد معتقدند که بلکاها قابل شستشو هستند و ما معتقدیم این مورد کاملاً اشتباهه! ممکنه بشه به سختی و با کمک شامپو فرش بشه بلکا رو تمیز کرد که البته اون هم دردسر های زیادی داره ولی قابلیت شستشو با آب نداره و برای جاهایی که در تماس با آب قراردارند و یا باید مدام شسته بشن، مناسب نیست. پس خیلی حواستون باشه که اسیر تبلیغات در این مورد نشید.

2. کیفیت متریال پایین

بعد از خشک شدن بلکا برروی دیوار، این مسأله کاملاً به چشم میاد و میبینید که کیفیت این متریال نسبت به تعریف هایی که ازش میشه، خیلی پایین تره و ممکنه توی ذوقتون بخوره.

3. قابلیت ترمیم پایین

البته نمیتونیم بگیم که بلکا رو نمیشه ترمیم کرد. بلکا قابلیت ترمیم داره. ولی بحث ما اینجا بیشتر روی کیفیت این ترمیمه. بلکا دارای کیفیت ترمیم پایینیه. بلکا قرمز 4. عایق صوت و حرارت نیست

شاید بگین خب رنگ روغن و پلاستیک و اکریلیک هم عایق نیستند که باید بگیم بله کاملاً درست میگین! پس چرا این مورد رو در معایب پوشش دیواری بلکا آوردیم؟! پاسخش اینه که چون در مورد این پوشش دیواری، این ادعاها مطرح میشه و در مورد اکریلیک و رنگ روغن این ادعاها اصلاً مطرح نیست. ماهم برای اینکه این پوشش دیواری با ادعاهایی که در موردش مطرح میشه تفاوت داره و اون ادعاها صادق نیست، این مورد رو در قسمت معایب آوردیم.

البته قبلاً هم گفتیم که به طور کلی این پوشش به دلیل الیاف سلولوزی موجود در داخلش، میتونه عایق باشه اما شرط این مساله این است که با قطر زیاد برروی دیوار یا سطح مورد نظر کار بشه که عملا این اتفاق نمی افته و قطر این پوشش دیواری برروی دیوار کم بوده و بنابراین قابلیت عایق بودن در برابر صوت و حرارت رو نداره. بلکار طرحدار و رنگارنگ

5. درصورتی که بخواهید بعد از بلکا از رنگ یا پوشش دیواری دیگری استفاده کنید، دردسر زیادی برای جمع کردن بلکا از روی سطح خواهید داشت.

این مورد نیاز به توضیح زیادی نداره و کاملاً مشخصه. شما فکر کنین که روی دیوار بلکا کار کردید. الان بعد از 2 یا 3 سال به دلایل مختلف مثل ایجاد تنوع یا خراب شدن بلکا، میخواهید که برروی دیوار کاغذ دیواری یا رنگ یا پوشش های دیگری کار کنید. برای تراشیدن بلکا از روی دیوار، دردسر زیادی رو باید تحمل کنین و هزینه ی نسبتاً زیادی رو باید پرداخت کنین. درحالیکه این قضیه در مورد سایر پوشش ها و رنگ های دیواری خیلی کمتره.

بلکا

انواع بلکا چیست؟

بصورت کلی میشه انواع بلکا رو به دو دسته تقسیم کرد:

  1. بلکای معمولی یا بلکا سلولزی
  2. بلکا ابریشمی

بلکای سلولزی همان پوشش بلکایی است که قبلا توضیح دادیم، اما بلکای ابریشمی یک نوع خاصه که بوسیله تارهای ابریشمی تزیین شده. این موضوع باعث شده که پوشش بلکا روی دیوار جلوه ی خاصی داشته باشه. لازمه بگیم که قیمت و هزینه نصب بلکا ابریشمی بیشتر از بلکای معمولی است، چون به دلیل وجود همین الیاف ابریشمی اجرای اون سخت تر میشه. بلکا ابریشمی

پرطرفدارترین نوع بلکا چیه؟ بلکا سفید؟ بلکا ابریشمی؟

همونطور که میدونین، میشه طرح ها و رنگهای مختلفی از بلکا روی دیوار اجرا کرد. اما معمولاً نوع بلکا سفید بدلیل ساده بودن و هماهنگی با دکوراسیون های مختلف طرفداران زیادی داره. علاوه بر این، بلکای ابریشمی هم بدلیل بافت ویژه ای که بخاطر الیاف ابریشمی داره، طرفداران خودش رو داره، هرچند هزینه بیشتر داشته و اجرای اون هم دشوارتره.

روی انواع بلکا برای دیوار میشه رنگ زد؟

این سوال رو خیلی ها میپرسن که روی دیواری که با پوشش بلکا کار شده میشه رنگ روغن یا اکریلیک بزنیم یا نه! پاسخ اینه که معمولا نمیشه و اگر هم بشه ممکنه رنگ طبله کنه یا خرابی های دیگه ای ایجاد بشه. روش اصولی همینه که پوشش بلکا رو از روی سطح بتراشید و بعد اقدام به رنگ آمیزی کنید.

روش کندن بلکا به چه صورت است؟

برای کندن بلکا میشه از اسپری آب استفاده کرد تا آسیب کمتری به دیوار وارد بشه. در این روش ابتدا سطح مورد نظر رو با اسپری آب مرطوب میشه و زمان میدیم تا رطوبت جذب بشه. سپس با استفاده از کاردک بلکا رو از روی سطح جدا می کنیم. در صورتی که دیوار گچی باشه ممکنه مقداری از گچ هم کنده بشه که پس از جدا کردن بلکا باید سطح مورد نظر گچ کاری بشه.

پوشش دیواری بلکا سازگار با محیط زیست است و قابل بازیافت است

روی انواع بلکا میشه کاغذ دیواری زد؟

پاسخ این سوال هم منفیه. چون اگر دقت کرده باشید پوشش بلکا بافت درشتی داره و همین موضوع باعث میشه کاغذ دیواری به خوبی به سطح دیوار نچسبه. پس حتما در مورد بلکا بررسی بیشتری انجام بدین چون اگر بعدا پشیمون بشید دردسر و هزینه زیادی براتون داره!

تفاوت رومالین و بلکا چیست؟

تفاوت این دو ماده، در موارد جزئی هستش. وگرنه هر دو پوششی بر پایه الیاف گیاهی هستن و نحوه‌ی اجرای اون‌ها هم تا حد قابل توجهی مشابه هم هستش. فقط در روش تهیه و مواد تشکیل‌دهنده تفاوت دارن:

  • بلکا و رومالین از نظر رنگ‌بندی و نوع ترکیب، با هم فرق می‌کنن.
  • رومالین در دماهای بالاتری در مقایسه با بلکا تولید می‌شه.
  • هر دو تا حدودی قابل تمیزکردن هستن (حتماً در زمان خرید از این موضوع مطمئن بشین) امّا بلکا قابلیت شستشوی کمتری داره.
  • طبیعتاً مقاومت به رطوبت هم در رومالین بیشتر از بلکا هستش.
  • تنوع رنگ‌های موجود در بازار رومالین، بیشتر از بلکا هستش.
  • با اینکه هر دو چسبندگی مناسبی دارن، قدرت چسبندگی رومالین، مقدار بیشتری گزارش شده و برای دیوارهایی که در تردد بیشتری هستن یا خصوصاً برای سقف‌ها، گزینه‌ی بهتری خواهند بود.

هم بلکا و هم رومالین، اجرای بی‌دردسری دارن و خیلی راحت روی دیوار می‌شینن. امّا حواستون باشه که اگه سطح دچار نم‌زدگی یا رطوبت اساسی هست، حتماً قبل از اجرای هر کدوم از این مواد، اون ناحیه رو تعمیر کرده باشین. چرا که کلیه عواقب پیش آمده، متوجه شما خواننده‌ی عزیز خواهد بود!

جدیدترین مدل‌های پوشش دیواری بلکا

در ادامه، جدیدترین طرح بلکای دیوار را با هم میبینیم:

طرح بلکا دیوار به رنگ آبی آسمانی در اتاق خواب کودک

پوشش دیواری بلکا به رنگ آبی تیره همراه با نورپردازی سقف

پوشش دیواری بلکا در اتاق خواب

طرح بلکا دیوار و سقف به رنگ آبی و سفید

بلکا زرشکی

نتیجه گیری؛ بالاخره بلکا خوبه یا نه؟!

میتونیم بگیم هم آره و هم نه! بستگی به کاربرد و بودجه ی شما داره! اگر بودجه ی پایینی برای رنگ آمیزی و انجام پوشش دیواری درنظر گرفتید و خیلی براتون مهمه که حتما کارتون در 1 یا 2 روز تموم بشه و زیاد براتون زیبایی کار مهم نیست، بلکا براتون خوبه. باتوجه به اینکه بلکا برخلاف کاغذ دیواری و رنگ روغن که هرکدوم هنگام اجرا بوی بد و مضری دارند، بوی بدی نداره. اگر به بو آلرژی یا حساسیت دارین، میتونین روی بلکا حساب کنید.

اما اگر میخواین پوشش دیواری داشته باشین که به راحتی اون رو شستشو بدید و یا بتونین طرح های مدرن و خیلی زیبایی داشته باشین یا قیمت براتون زیاد مهم نیست، میتونین از سایر پوشش های دیواری بر اساس کاربرد و طرح مورد نظرتون استفاده کنید.

در کل این قسمت رو بر عهده ی خودتون میذاریم که بر اساس مطالبی که گفتیم و مزایا و معایبی که در مورد بلکا ذکر شد، تصمیم بگیرین. ما هم امیدواریم به تصمیم گیری صحیح شما کمک کرده باشیم.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ابی
ابی
08 اسفند 1402 10:03

پرز زیادی کف خونه جم میشه بعد از یکی دو سال

غلامرضا خالقی
غلامرضا خالقی
01 بهمن 1402 12:49

من خودم نصاب بلکا هستم و چندین سال است که نصب میکنم حتی خانه خودم را نصب کرده ام با توجه به اینکه نسبت به دیگران قطر کار من خیلی بیشتر از دیگران هست و رزین قابل توجهی هم باهاش مخلوط میکنم اصلا قابل شستشو نیست ولی یک لایه نازک همرنگ را روی محلهای کثیف و یا کل کار میشه کشید که هم تنوع داشته باشد و هم تمیز شود

محمد رضا
محمد رضا
12 اسفند 1401 22:31

سلام.من چندین ساله که اشتباه بزرگی کردم و از بلکا استفاده کردم.به خصوص که ثقفی را هم بلکا نمودم.الان که با توجه به بارندگی ها ثقفی نم داده است و بلکاها ریخته است.دیگر مشابه آن پیدا نمی شود.برای تر میم مجبوریم کل بلکا ها را بتراشیم و دوباره گچ کشی رنگ بزنیم
مسئله ی مهم تر که خیلی وقت ها نگران می شویم این است که با توجه به سلولزی بودن آن بلکا ها آشیانه ی خوبی برای موریانه ها هستند

محرم
محرم
08 دی 1402 16:45
پاسخ به  محمد رضا

سلام اگر سقف خانه شما رنگ بود بازم دنبال رنگ مشابه بودین که لکه گیری کنید!؟
اکثر خانه های قدیمی مشکل موریانه دارن ربطی به بلکا نداره

ناشناس
ناشناس
13 آذر 1401 22:23

سلام میخوام دیوار پوش فومی رو بلکا نصب کنه میچسبه؟؟؟؟اگه نه با چسب آهن میشه چسبوند

رضا
رضا
20 اسفند 1401 10:21
پاسخ به  ناشناس

سلام بدلیل وجود پرز در سطح کار، بعد از مدت کوتاهی طی چند روز دیوارپوش جدا میشه

بلکا فناوران
بلکا فناوران
27 مهر 1401 12:07

خیلی خوب و کامل توضیح دادین