1.5 0

مقایسه کابینت مدرن با کابینت کلاسیک

  28 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  3 اسفند 1401
مقایسه کابینت مدرن با کابینت کلاسیک

یک لحظه آشپزخانه‌تان را بدون کابینت تصور کنید. یک آشپرخانه پر از ظرف و ظروف که محض رضای خدا یک کمد یا قفسه ندارد! خب دیگر لازم نیست به این تصور دردناک ادامه بدهید. چون در این مطلب قرار است برایتان از کابینت‌ آشپزخانه کلاسیک و مدرن بگوییم تا هرگز در واقعیت به چنین کابوسی دچار نشوید.

حتماً می‌دانید کابینت‌های کلاسیک از جنس چوب‌اند و درهایی حکاکی شده دارند. درمقابل کابینت‌های مدرن ساده‌ترند و از نظر ظاهری با فضا و دکوراسیون‌های مدرن سازگارترند. البته توصیف و تعریف درباره کابینت‌های کلاسیک و مدرن را نمی‌شود در همین چند جمله خلاصه کرد. بنابراین اگر علاقه دارید درباره این نوع کابینت‌ها و مزایا و معایبشان بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تفاوت‌های کابینت کلاسیک و مدرن در یک نگاه (جدول مقایسه کابینت مدرن با کابینت کلاسیک)

همه ما کابینت‌ آشپزخانه‌مان را مثل هر وسیله‌‌ی دیگری، براساس دکوراسیون کلی خانه انتخاب می‌کنیم. بر همین اساس کابینت‌ها هم به دو نوع کابینت مدرن و کابینت کلاسیک دسته‌بندی می‌شوند که بدون شک هر کدامشان تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند. ما در جدول زیر این تفاوت‌ها را برایتان لیست کرده‌ایم تا بتوانید با یک نگاه این تفاوت‌ها را از نظر بگذرانید.

نوع کابینتکابینت مدرنکابینت کلاسیک
محدوده‌ی قیمتیمناسب و نسبتاً ارزانمعمولاً بالاتر از کابینت مدرن است.
جنس متریالمعمولاً ام دی اف و هایگلاسمعمولاً ممبران، روکش چوب و چوب
قاب و پاخور های پرکارندارددارد
ستون و سرستون های پرکارندارددارد
درخشندگیمی‌تواند داشته باشد (در کابینت هایگلاس)ندارد
امکان اجرا در ایراندارددارد
ابزار خوریمتوسطبالاتر از کابینت‌های مدرن
دوامزیادبسیار زیاد
لک پذیریدر مدل‌های هایگلاس زیاد استکم
کیفیت کابینتزیادبسیار زیاد
قابلیت تعمیرداردعمدتاً ندارند. به سختی تعمیر می‌شوند

همان‌طور که می‌بینید هر کدام از این کابینت‌ها، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. درصورتی‌که به طرح‌های ساده علاقه دارید، کابینت‌های مدرن انتخاب بهتری است. اگر هم از جلوه‌های سلطنتی و ستون‌های حکاکی‌ شده لذت می‌برید پس حتماً از کابینت‌های کلاسیک خوشتان خواهد آمد.

شکی نیست که برای انتخاب کابینت علاوه بر سلیقه‌ی شخصی عوامل مختلف دیگری هم در انتخاب نهایی تأثیرگذارند. به همین خاطر در ادامه، مزایا و معایب کابینت‌های کلاسیک و مدرن را بررسی می‌کنیم. به‌این‌ترتیب می‌توانید با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید.

چرا کابینت مدرن؟

چند سالی است که کابینت‌های با طراحی ساده و اسپرت طرفداران زیادی پیدا کرده است. کابینت‌هایی که برای ساختشان بیش از آنکه به جلوه‌های ظاهری توجه شود، روی کاربرد و بهینه‌سازی فضا تمرکز می‌شود. تاجایی‌که طراحان سعی می‌کنند با یک طراحی منعطف از تمام گوشه و کنارهای یک آشپرخانه به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

به‌طورکلی به کابینت‌های گلاس و MDF براق که کاملاً امروزی و شیک طراحی و اجرا شده باشند، کابینت مدرن گفته می‌شود. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم این کابینت‌ها از متریال مختلفی مثل چوب، پلی‌گلاس، هایگلاس، پی وی سی و … ساخته می‌شوند.

در تصویر زیر نمونه‌ای از انواع کابینت‌های مدرن را می‌توانید ببینید. کابینتی از جنس چوب که با طراحی ساده از تمام فضای آشپزخانه به‌صورت بهینه استفاده کرده است.

کابینت مدرن

کابینت‌های مدرن سطح براق و یکدستی دارند. لبه این کابینت‌ها صاف است و در طراحی‌شان هیچ حجم تزیینی‌ و زائدی وجود ندارد. در تصاویر زیر نمونه‌های زیبایی از این نوع کابینت‌ها را می‌توانید ببینید.

کابینت مدرن براق
کابینت براق

همان‌طور که پیداست اولین و مهم‌ترین ویژگی‌ای که با دیدن این تصاویر به چشم می‌آید سادگی و رعایت تقارن در طراحی است.

در این نوع کابینت‌ها خبری از حکاکی، تراش‌های خاص، پاخور و ستون‌های کارشده نیست. دستگیره‌ها بسیار ساده هستند و در برخی مدل‌ها (مثل دو تصویر بالا) دستگیره‌ای وجود ندارد. بین کابینت‌ها هیچ فاصله‌ای نیست و فقط یک خط باریک، مرز بین‌شان را مشخص می‌کند. لوازم آشپزخانه مثل یخچال، ماشین لباس‌شویی و ظرفشویی در بین کابینت‌ها به‌خوبی جا داده می‌شوند و کاملاً  هم‌سطح و هم‌تراز با کابینت‌ها و قفسه‌ها قرار می‌گیرند. رنگ‌ها ساده و مدرن‌اند و کابینت‌ها طبق یک الگوی خاص در کنار هم قرار گرفته‌اند.

به‌طورکلی کابینت‌های مدرن طراحی مینیمال و ساده‌ای دارند اما در عین حال زیبا و چشم‌نواز هستند. اگر کابینت‌های مدرن را برای آشپزخانه‌تان انتخاب کردید باید بدانید که بهترین راه ست کردن آشپزخانه، ترکیب رنگ‌های متناسب با فضای معماری و دکوراسیون داخلی مدرن است. این رنگ‌ها می‌توانند هم‌طیف باشند و یا مانند تصویر زیر در طیف‌های متضاد (سفید و مشکی) استفاده شوند.

کابینت مدرن سفید و مشکی

مزایا و معایب کابینت مدرن

اگر بخواهیم به مزایای کابینت‌های مدرن اشاره کنیم، موارد بسیاری وجود دارد، از جمله:

  1. در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و جذابی تولید می‌شوند.
  2. با هدف بهینه‌سازی فضا و به‌صورت کاملاً کاربردی در آشپزخانه جای‌گذاری و نصب می‌شوند.
  3. سطح کابینت‌های مدرن با روکش‌های محافظتی مختلفی مثل پی وی سی، HPL و رنگ اکریلیک پوشیده می‌شود. به همین خاطر در برابر شوینده‌ها و انواع مواد شیمیایی مقاوم‌اند و به راحتی ساییده نمی‌شوند.
  4. تمیز کردن سطح کابینت‌های مدرن بسیار آسان است.
  5. ماندگاری کابینت‌های مدرن زیاد است و نسبت به کابینت‌های کلاسیک طول عمر بیشتری دارند.
  6. کابینت‌های مدرن برخلاف انواع کلاسیک به مراقبت چندانی احتیاج ندارد.
  7. این کابینت‌ها در برابر نم و رطوبت مقاومت زیادی دارند و دچار پوسیدگی نمی‌شوند (برخلاف کابینت‌های کلاسیک).
  8. طراحی منظمی دارند و فضای آشپزخانه را بسیار خلوت نشان می‌دهند.
  9. در طراحی کابینت‌های مدرن فقط از قطعات فِلت (مسطح) استفاده می‌شود و هیچ قطعه‌ی اضافه و حجیمی وجود ندارد.
  10. برای هر نوع سقفی (بلند یا کوتاه) مناسب و قابل اجرا هستند.
  11. طراحی کابینت‌های مدرن با تجهیزات و لوازم جانبی پیشرفته آشپزخانه (مثل جک‌های فشاری، کلیدهای لمسی و … ) کاملاً مطابقت دارد.
  12. قیمت مناسبی دارند و نسبت به کابینت‌های کلاسیک ارزان‌ترند.

با وجود این مزایای فراوان، کابینت‌های مدرن معایبی هم دارند، مثلاً:

  • طراحی کابینت‌های مدرن بسیار ساده است و مطمئناً برای کسانی که به طراحی‌های مجلل و سلطنتی علاقه دارند، طرح‌های چندان خوشایندی محسوب نمی‌شوند.
  • همان‌طور که گفتیم «تقارن» یکی از ویژگی‌های اصلی کابینت‌های مدرن است اما گاهی این ویژگی ممکن است باعث هدر رفتن بعضی از قسمت‌های َآشپزخانه شود.
  • مدل‌های کابینت هایگلاس بسیار لک‌پذیرند. در صورتی که در این مورد وسواس دارید، بهتر است این جنس کابینت را انتخاب نکنید.

چرا کابینت کلاسیک؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به خاطره‌بازی و نوستالژی علاقه دارید و یا از دیدن طرح‌های تاریخی لذت می‌برید، پس حتماً از کابینت‌ کلاسیک خوشتان می‌آید. اگر کنجکاو شده‌اید که بدانید به چه کابینت‎ هایی کلاسیک می‌گویند؟ باید بگوییم به‌ طورکلی به مدل‌های ممبران (وکیوم)، چوب و روکش چوبی که دارای نقش و نگار هستند کابینت‌ سنتی یا کلاسیک گفته می‌شود.

کابینت‌هایی که با انواع حکاکی‌ها، منبت‌کاری‌ها و یا با استفاده از تکنولوژی CNC جلوه‌ای سنتی و یا سلطنتی پیدا کرده‌اند. در تصویر زیر نمونه شکیلی از این نوع کابینت‌ها را می‌توانید ببینید.

کابینت های کلاسیک

همان‌طورکه می‌بینید بافت و رنگ طبیعی چوب، نقش‌ونگارها و برجستگی‌های کارشده حس اصالت و زیبایی سنتی را به تمام فضای خانه منتقل می‌کند. علاوه‌براین‌ کابینت‌های کلاسیک چوبی استحکام بالایی دارند و نسبت به سایر مدل‌ها گران‌تر هستند.

برخلاف کابینت‌های مدرن که بارزترین ویژگی‌شان «سادگی» است، کابینت‌های کلاسیک هم درهایشان زاویه‌دار است و هم دستگیره‌های تزیینی دارند. با این وجود اگر از کابینت‌های کلاسیک خوشتان آمده اما به طرح‌های شلوغ علاقه ندارید، می‌توانید کابینت‌ ممبران و چوب را انتخاب کنید. چراکه این نوع کابینت‌ها این قابلیت را دارند که انواع طرح‌های ساده و پیچیده رویشان کار شود. بنابراین شما می‌توانید نمونه‌های ساده‌ترشان را انتخاب کنید، نمونه‌هایی مانند تصاویر زیر.

کابینت کلاسیک چوبی
کابینت هایگلاس و چوب

یکی دیگر از انواع کابینت‌های کلاسیک که طرفداران زیادی پیداکرده، کابینت ممبران سفید است که نمونه‌ای از آن را می‌توانید در عکس زیر ببینید.

همان‌طور که در عکس هم پیداست رنگ سفید فضای آشپزخانه را بزرگ و محیط را تمیز نشان می‌دهد. به‌علاوه استفاده از کف طرحِ چوب برای آشپزخانه در کنار کابینت‌های سفید با کمتر کردن سردی رنگ سفید به گرم‌تر شدن فضای آشپرخانه بسیار کمک کرده است. از طرفی تلفیق رنگ‌های سفید و قهوه‌ای بسیار جذاب و پرکاربرد است.

کابینت چوبی رنگ سفید

اگر به تصویر دقت کنید متوجه می‌شوید هود به خوبی در تاج بالای گاز تعبیه و از دید پنهان شده است. به‌علاوه دسته‌ی در کابینت‌ها تزیینی هستند و کمدهایی که در شیشه‌ای دارند برای قرار دادن ظروف تزیینی بسیار مناسب‌اند. جزییاتی که یک فضای کاملاً کلاسیک را شکل داده است.

عکس زیر هم نمونه‌ی دیگری از کابینت‌های کلاسیک را نشان می‌دهد. ستون‌ها، تاج و حاشیه‌های کنده‌کاری شده با طرح‎های نه چندان شلوغ، دسته‌های طرح‌دار تزیینی و استفاده بهینه از فضا، مهم‌ترین ویژگی این آشپزخانه کلاسیک است.

مدل کابینت کلاسیک

البته باید بدانید که این کابینت‌های تیره‌رنگ برای آشپزخانه‌های نورگیر مناسب‌ترند. آشپزخانه‌هایی که یا پنجره بزرگ دارند و یا دارای نورپردازی ویژه‌ای هستند. چراکه تنها در این صورت است که زیبایی‌ کابینت‌ها به چشم می‌آید. علاوه‌براین نور مناسب کمک می‌کند تا کابینت‌های تیره، فضای آشپزخانه را تنگ و کوچک نشان ندهند.

مزایا و معایب کابینت کلاسیک

کابینت‌های کلاسیک مزایا و ویژگی‌های خاص بسیاری دارند. مزیت‌هایی که شامل موارد زیر می‌شود:

  • کابینت‌های کلاسیک عمق زیادی دارند و به همین خاطر بسیار جادار هستند.
  • امروزه کابینت‌های کلاسیک در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند.
  • استفاده از چوب یا روکش چوب در طراحی و ساخت کابینت‌های کلاسیک، فضای گرمی را برای آشپزخانه و کل خانه به وجود می‌آورد.
  • رعایت قرینگی در طراحی کابینت‌های کلاسیک، فضای آشپزخانه را منظم‌تر نشان می‌دهد.
  • نسبت به کابینت‌های مدرن استحکام بیشتری دارند.
  • به دلیل اینکه صفحه‌ روی کابینت‌ کلاسیک از نوع کورین یا کوارتز است، تمیزکاری و شستشویشان ساده‌ است و در برابر ساییدگی و مواد شیمیایی هم مقاوم‌اند.

با این وجود کابینت‌های کلاسیک معایبی هم دارند که باید حتماً  بهشان توجه داشته باشید:

  • کابینت‌های کلاسیک فقط در رنگ‌های مات تولید می‌شوند.
  • این نوع کابینت‌ها فقط برای سقف‌های بلند قابل اجرا هستند.
  • به خاطرِ داشتن طرح‌ها و کنده‌کاری‌ها، تمیزکردنشان آسان نیست.
  • کابینت‌های کلاسیک تمام چوب با جذب نم و رطوبت به مرور زمان پوسته پوسته می‌شوند.
  • نسبت به کابینت‌های مدرن در برابر مواد شیمیایی مقاومت کمتری دارند.
  • قابل تعمیر و ترمیم نیستد و یا به سختی تعمیر می‌شوند.
  • کابینت‌های کلاسیک نسبت به کابینت‌های مدرن به مراقبت بیشتری احتیاج دارند.
  • مراحل ساختشان طولانی‌تر است و هزینه بیشتری دارد به همین خاطر نسبت به کابینت‌های مدرن گران‌تر هستند.

کابینت مدرن بهتر است یا کابینت کلاسیک؟

حتماً متوجه شده‌اید که هر کدام از این کابینت‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و هیچ فرمول و قاعده‌ی خاصی وجود ندارد که ثابت کند کدام کابینت نسبت به دیگری برتری دارد. درواقع همه چیز به سلیقه و دکوراسیون منزل بستگی دارد.

اگر فضای خانه‌تان مدرن است و یا از طرح‌های ساده و مینیمال خوشتان می‌آید، کابینت‌های مدرن بهترین انتخاب است. درصورتی‌که فضاهای سنتی و سلطنتی برایتان جذاب است و بافت و طرح چوب حس خوبی بهتان می‌دهد، مهم‌تر اینکه از نظر مالی مسئله‌ای ندارید، بهتر است به فکر نصب کابینت‌های کلاسیک باشید.

در کنار همه این‌ها حتماً به مزایا و معایب هر کدام هم توجه داشته باشید شاید یک یا چند ویژگی نظرتان را کاملاً تغییر دهد. بنابراین بهتر است به تمام جنبه‌ها توجه کنید.همچنین لازم است این نکته را اضافه کنیم که اگر علاقمند به کابینت های مدرن خاص هستید پیشنهاد می کنم کابینت آشپزخانه های که ترکیب چوب و سنگ هستند را از دست ندید! 

ساخت و نصب کابینت مدرن و کلاسیک

خب اگر تصمیمتان را گرفته‌اید که چه کابینتی برای آشپزخانه‌تان مناسب است، وارد مرحله شیرین و درعین‌حال چالش‌برانگیز ساخت و نصب کابینت می‌شوید. دلیل شیرینی‌اش که کاملاً مشخص است اما به این دلیل می‌گوییم چالش‌برانگیز، چون که برای ساخت و نصب کابینت به یک تیم کابینت‌سازی ماهر نیاز است و پیدا کردن چنین تیم ماهر و متعهدی می‌تواند چالش بزرگی باشد.

البته اصلاً جای نگرانی نیست چون یک خبر خوب برایتان داریم. ما در سلام ساختمان کابینت‌سازهای ماهر و مطمئنی را سراغ داریم. افرادی حرفه‌ای که با خیال راحت می‌توانید کارتان را به آنها بسپارید. فقط کافی است از طریق فرم ثبت نام درخواست بدهید تا ما بهترین و منصف‌ترین کابینت‌سازهای شهرتان را به شما معرفی کنیم.

کلام آخر

ما در این مطلب سعی داشتیم شما را با انواع کابینت‌های مدرن و کلاسیک آشنا کنیم تا بتوانید با بررسی مزایای و معایب هر یک به مقایسه‌ای کامل دست پیدا کنید. همه‌ی ما می‌دانیم که کابینت‌ یار همیشگی هر آشپزخانه‌ای است و در این بین هر کدام از انواع کابینت‌های کلاسیک و مدرن دنیایی از زیبایی‌ها و جذابیت‌ها هستند. جذابیت‌هایی منحصربه‌فرد و کاملاً  متفاوت که انتخاب را سخت می‌کند.

بنابراین اگر هنوز هم در میان این دنیاهای متفاوت سردرگم هستید، می‌توانید با کمک سلام ساختمان کابینت‌سازهای شهرتان را پیدا کنید و از آنها به‌عنوان افراد حرفه‌ای، در این زمینه مشاوره بگیرید. پس همین الان و بدون نگرانی برای پیدا کردن یار همیشگی آشپزخانه‌تان دست به کار شوید.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments