3.0 3

یراق کابینت چیست؟ + بهترین برندها و انواع یراق

  20 فروردین 1403     -      تاریخ انتشار:  20 فروردین 1403
یراق کابینت چیست؟ + بهترین برندها و انواع یراق

اگه یه استفاده کننده عادی از کابینت باشین، احتمالا اسم یراق کابینت به گوشتون نخورده. اما اگه درگیر ساخت کابینت هستین یا قراره در آینده کابینت سفارش بدین، این مقاله رو از دست ندین!

چون در ادامه براتون توضیح میدم یراق آلات کابینت دقیقا چیه و شامل چه ابزارهایی میشه. میخوایم با ابزاری آشنا بشیم که یکی از مهمترین بخش‌های کابینت هستن. اونها نه تنها در زیبایی کابینت و فضاسازی آشپزخانه تاثیر دارن، بلکه روی کیفیت، مرغوبیت و قیمت کابینت‌ها هم تاثیرگذار هستن. اگه میخواین بیشتر در مورد این قطعه‌های مهم بدونین، با من همراه باشین.

جذب کابینت ساز و نجار

یراق کابینت چیست؟

اکثر یراق آلات، قطعات فلزی آبکاری شده‌ای هستن که برای اتصال، ساخت و تکمیل کابینت، کمد، در و.. استفاده میشن.

یراق کابینت قطعاتی مثل دستگیره، لولا، ریل، جک و … هستن که برای ساخت و اتصال کابینت مورد استفاده قرار میگیرن. اگه بدونین کابینت‌ها رو به دو بخش بدنه و یراق تقسیم میکنن، متوجه اهمیت این ابزارها میشین. اهمیت این ابزارها زمانی بیشتر میشه که جنبه زیبایی هم وارد کار میشه. یراق آلات در ظاهر کابینت‌ها تاثیر زیادی دارن و اگه بخوایم یه کار باکیفیت داشته باشیم حتما باید از یراق باکیفیت در ساخت اون استفاده کنیم.

انواع یراق کابینت

انواع یراق آلات کابینت چیست؟

در ادامه چند تا از مهمترین یراق آلات کابینت رو بررسی میکنیم:

1. دستگیره

از اونجا که دستگیره یه ابزار روکار و بیرونی است، یکی از یراق‌های مهم کابینت محسوب میشه. زیبایی و کیفیت دستگیره در کیفیت کلی کار خیلی تاثیر میذاره.

انواع دستگیره به دو دسته کلاسیک و مدرن دسته بندی میشن که در جنس‌های چوبی، سرامیکی، فلزی و .. هستن. انتخاب دستگیره کابینت کاملا به سلیقه، بودجه و همخوانی اون با کابینت و دکوراسیون آشپزخانه شما بستگی داره. در آشپزخانه‌های مینیمال، کابینت‌ها رو به صورت بدون دستگیره هم میسازن. که در این صورت از یراق کابینت بدون دستگیره باید برای اون استفاده کرد.

یراق کابینت (3)

2. لولای کابینت

لولاها در واقع مفصل‌های کابینت هستند. لولا یه قطعه مکانیکی است که در و بدنه اصلی کابینت رو به هم وصل میکنه و باعث چرخش و حرکت در کابینت‌ها میشه. برای اتصال لولا به کابینت هم از پیچ استفاده میشه. لولاها به دو دسته ساده و گازور( که خودش انواع مختلف ساده، پمپی و .. داره) تقسیم میشن. به خاطر استفاده مداوم از لولاها، جنس و کیفیت اونها خیلی اهمیت داره.

یراق کابینت (1)

3. ریل

برای اینکه کشوها بتونن به راحتی روی همدیگه حرکت کنن، از ریل‌ها استفاده میشه. شاید جالب باشه بدونین که در گذشته به جای ریل‌های مدرن امروزی از یه زوار و یه شیار روی بدنه استفاده میشد. یکی از فاکتورهای تعیین کننده کیفیت کابینت‌ها روانی حرکت اون است که به مرغوبیت ریل بستگی داره.

ریلها به چند دسته ساده (ساچمه‌ای، برقی و غلتکی)، مخفی( مگنتی و آرام بند دار)،  بدنه دار و تقسیم میشن.

یراق کابینت بلوم (1)

4. پایه کابینت

یکی دیگه از یراق‌های بیرونی پایه‌های کابینت است. از پایه‌های کابینت برای بالا بردن ارتفاع کابینت و شستشوی راحت آشپزخانه استفاده میشه. از اونجا که وزن همه کابینت روی پایه اون قرار داره، مقاومت و استحکام پایه‌ها اهمیت زیادی داره. جنس اکثر پایه‌های کابینت از فلز یا پلاستیک است. در بعضی جنس پایه رو از جنس خود کابینت هم میسازن.

پایه کابینت

5. جک در کابینت

جک برای در کابینت عمودی بالای سینک و برای باز نگه داشتنش استفاده میشه. جک‌ها در جنس‌های فولادی، برنجی و پلاستیکی در بازار وجود داره که جنس فولادی ضد زنگ اون از همه بهتر است.

انواع جک‌ها به سه دسته جک پمپی، اتوبوسی و بازویی تقسیم میشن.

  • جک پمپی: به این جک‌ها گازی هم میگن. برای خرید جک‌های پمپی اول از همه باید به عرض و وزن در کابینت توجه کرد. به این صورت که، برای درهای با عرض و وزن کمتر، میشه از جک‌های با قدرت کمتر استفاده کرد.
  • جک اتوبوسی: به این نوع جک، آسانسوری هم میگن. همونطور که از اسمش پیداست دیگه درش لولایی باز نمیشه و مثل اتوبوس بالا و پایین میشه.

یراق کابینت بلوم (3)

6. مگنت

مگنت‌ها برای باز و بسته کردن درهای کابینت مگنتی یا همون فشاری استفاده میشن. این یراق به خاطر ساده سازی، زیبایی، آسانی و یکدست کردن کابینت خیلی پرطرفدار هستن. ولی خب اگه روی لکه‌ها حساس هستین، از اونجا که مگنت‌ها برای کابینت‌های بدون دستگیره استفاده میشن، یادتون باشه ممکنه جای دست و انگشت روی اونها بمونه.

یراق کابینت (4)

معروفترین برندهای یراق آلات کابینت در ایران

درصد خیلی زیادی از یراق آلات کابینت واردارتی هستن و ما در ایران تکنولوژی لازم برای ساخت اون‌ها رو نداریم. در ادامه معروفترین این برندها رو باهم میبینیم.

1. یراق کابینت بلوم

شرکت بلوم مربوط به کشور اتریش است که در سال 1952 تاسیس شده است. این شرکت تماما در زمینه یراق آلات فعالیت میکنه. شرکت بلوم در 101 کشور دنیا نمایندگی دارن که ایران یکی از اون کشورها است. محصولات شرکت بلوم به مرغوبیت و کیفیت شهرت دارن و خب هر کالای باکیفیتی حتما گرون است.

2. یراق کابینت فانتونی

یکی دیگه از شرکت‌های معروف در زمینه تولید یراق آلات کابینت، شرکت فانتونی ایتالیا است. فانتونی هم مثل شرکت بلوم از تنوع خوب و کیفیت بالایی در محصولاتش برخوردار است. برند فانتونی قیمت ارزان‌تری نسبت به بلوم داره.

3. یراق کابینت A.M.A

A.M.A  یک شرکت معروف تولید کننده و واردکننده یراق آلات ایرانی است. محصولات این شرکت هم کیفیت خوبی داره و هم از نظر زیبایی راضی کننده هستند. با توجه به اینکه این شرکت، ایرانی است، قیمت بهتری نسبت به دو برند بالایی داره.

جذب کابینت ساز و نجار

در ادامه بریم با چند نوع یراق کاربردی بیشتر آشنا بشیم…

یراق کابینت بدون دستگیره چیست؟

طراحی مدرن و سبک مینیمال وارد دنیای آشپزخانه و کابینت‌ها هم شده. یکی از نتیجه این طراحی‌های مینیمال، بدون دستگیره شدن کابینت‌ها و حذف یراق آلات روکار است. کابینت‌های بدون دستگیره به دو نوع مگنتی و مخفی تقسیم میشن. در یراق کابینت مگنتی از جک یا فنرهای مکانیکی استفاده میشه که باعث میشه کشوها با فشار دادن باز و بسته بشن. از اونجا که کابیت‌ها در طول روز مدام باز و بسته میشن، کیفیت این فنرها و یراق آلات یکی از مهم‌ترین بخش‌های کابینت است که باید بهش توجه کرد.

یراق کابینت گوشه چیست؟

کابینت گوشه یکی از اون مکان‌های بدون استفاده در اکثر آشپزخانه‌هاست که صدای خانوم‌های خانه رو دراورده. برای رفع این مشکل میشه قبل از ساخت و هنگام طراحی  و هم بعد از ساخت با راهکارهایی این مشکل رو برطرف کرد.. مثلا موقع طراحی میشه فضا رو منحنی یا گرد طراحی کرد تا گوشه به وجود نیاد یا گوشه کابینت رو به سینک اختصاص داد. برای بعد از طراحی و ساخت هم میشه از یراق الات (مثلا لولای گازور زاویه دار) و اکسسوری‌هایی استفاده کرد که بشه بیشترین استفاده رو از کابینت گوشه کرد. استفاده از اکسسوری‌ها رایج‌تر و راحت‌تر است.

یراق کابینت (2)

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
آموزش متره و برآورد
آموزش متره و برآورد
14 اردیبهشت 1402 10:43

سلام وقت بخیر
خیلی خوب بود مفید و مختصر ممنون

یراق کابینت
یراق کابینت
14 اسفند 1400 15:55

سلام
مطالب خیلی مفیدی تهیه کردید ممنونم

یراق کابینت
یراق کابینت
02 دی 1400 14:02

ممنونم خیلی عالی بود