5.0 0

همه چیز درباره کابینت روکش آکریلیک؛ مزایا و معایب

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  12 آذر 1401
کابینت با روکش اکریلیک مدرن بدون دستگیره سفید

اگه شما طرفدار سبک مدرن هستین، کابینت آکریلیک حتما نظر شما رو به خودش جلب می‌کنه. این نوع کابینت مدرن، ظاهری براق و شفاف داره که جلوه بسیار زیبا و منحصر به فردی رو به فضای آشپزخانه شما می‌بخشه.

در این مطلب می‌خوایم درباره کابینت روکش اکریلیک صحبت کنیم و مزایا و معایب اون رو با هم بررسی کنیم تا شما با توجه به شرایط خودتون تصمیم بگیرین که آیا این نوع کابینت برای شما مناسب هست یا خیر. در انتها هم نکاتی برای نگهداری از این نوع کابینت به شما پیشنهاد می‌کنیم و انواع صفحه کابینت مناسب برای کابینت اکریلیک رو به شما معرفی می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما باشین.

کابینت روکش آکریلیک چه ساختار و ویژگی‌هایی دارد؟

این کابینت دارای روکشی به نام آکریلیک هست. روکش آکریلیک به عنوان یکی از انواع روکش کابینت آشپزخانه، در واقع نوعی پلاستیک مصنوعی هست که به صورت ورقی نازک، اغلب روی ام‌دی‌اف یا نئوپان کشیده می‌شه و سطح فوق‌العاده براقی رو در این کابینت‌ها ایجاد می‌کنه. این روکش، انعطاف‌پذیری و فرم‌پذیری بسیار بالایی داره و در رنگ‌های زیادی در بازار موجود هست.

کابینت روکش اکریلیک سبک مدرن سفید و قهوه‌ای روشن، بدون دستگیره

همانطور که می‌دونین آشپزخانه، قلب هر خانه‌ای است و اگر می‌خواین مرکز توجه قرار بگیره، کابینت‌های اکریلیک گزینه بسیار مناسبی هستن و با درخشش خود، فضای مدرن و خاصی رو به خانه شما می‌دن.

شاید تا اینجا برای شما این سوال پیش اومده باشه که کابینت آکرولیک با کابینت هایگلاس چه تفاوتی داره؟

در پاسخ باید بگیم کابینت اکریلیک سطح براق‌تری نسبت به کابینت های گلاس داره و همچنین در برابر خط و خش هم مقاومت بیشتری داره. در ادامه با مزایای بی‌شمار کابینت اکریلیک آشنا می‌شیم.

کابینت آکریلیک چه مزایایی دارد؟

اگه قصد خرید کابینت آکریلیک رو دارین، بهتر هست با مزایا و معایب اون آشنا بشین. کابینت روکش آکریلیک مزایای زیادی داره که در زیر، اون‌ها رو نام می‌بریم:

  1. ظاهر زیبا و براق
  2. تنوع رنگ بالا
  3. مقاومت و استحکام بالا
  4. بهداشتی بودن
  5. مقاومت در برابر رطوبت
  6. انعطاف‌پذیری بالا
  7. سهولت نگهداری و تمیز کردن
  8. طول عمر بالا
  9. قابلیت ترمیم‌پذیری
  10. مقاوم در برابر اشعه UV
  11. قابلیت استفاده مجدد

برای درک بهتر این مزایا، هر یک رو براتون شرح می‌دیم و بعد به سراغ معایب این کابینت میریم.

1.     ظاهر زیبا و براق

کابینت آکریلیک ظاهری بسیار درخشنده و جذاب داره که حتی کسانی که طرفدار سبک مدرن نیستن رو هم مجذوب خودش می‌کنه. همچنین این کابینت مانند یک منبع نورانی عمل می‌کنه و هر نوری رو چندین برابر منعکس می‌کنه، بنابراین اگر آشپزخانه شما کم نور هست، این نوع کابینت می‌تونه آشپزخانه شما رو از این وضعیت کم نور نجات بده.

کابینت روکش اکریلیک سبک مدرن بدون دستگیره خاکستری

علاوه بر این، کابینت آکریلیک مانند آیینه عمل می‌کنه و می‌تونه آشپزخانه شما رو بزرگ‌تر هم نشان بده.

2.     تنوع رنگ بالا

تنوع رنگ روکش‌های اکریلیک بسیار بالا هست و این موضوع باعث می‌شه شما بتونین دقیقا همان رنگی که مد نظر دارین رو سفارش بدین و آشپزخانه‌ای دقیقا مطابق با سلیقه خودتون داشته باشین. جالبه بدونین این نوع روکش در رنگ‌های مات هم موجود است.

3.     مقاومت و استحکام بالا

کابینت اکریلیک در برابر خط و خش مقاوم هست و در طول زمان درخشندگی خودش رو از دست نمیده و سال‌ها عمر می‌کنه. برخی ادعا می‌کنن که استحکام روکش اکریلیک 17 برابر بیشتر از شیشه است!

4.     بهداشتی بودن

روکش کابینت اکریلیک سطحی صاف و بدون منفذ داره و همچنین صفحه کابینت اکریلیک بدون درز و اتصالات است و این باعث میشه این نوع کابینت خیلی بهداشتی باشه.

5.     مقاومت در برابر رطوبت

کابینت اکریلیک به دلیل بدون منفذ بودن روکش آکریلیک، در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی داره و اگر روکش اون آسیب جدی نبینه، رطوبت به داخل نفوذ نمی‌کنه و کابینت خراب نمیشه.

6.     انعطاف‌پذیری بالا

روکش اکریلیک نوعی روکش ترموپلاستیک هست و انعطاف بسیار بالایی داره، بنابراین می‌تونین با اون، کابینت با طراحی‌ها و مدل‌های متنوعی رو تولید کنین.

7.     سهولت نگهداری و تمیز کردن

نگهداری از کابینت اکریلیک کار بسیار ساده‌ای هست و نیازی به اقدامات پیچیده نداره و با یک دستمال مرطوب هم می‌تونین سطح اون رو برق بندازین. البته بهتر هست از شوینده‌‌های قوی استفاده نکنین تا سطح کابینت آسیبی نبینه. در ادامه بیشتر درباره تمیز کردن این نوع کابینت صحبت می‌کنیم.

8.     طول عمر بالا

این کابینت مدرن مقاوت بالایی داره و بنابراین عمر اون زیاد هست و با گذشت زمان رنگ و ظاهر براق خودش رو از دست نمیده. این موضوع باعث میشه که شما بتونین هنگام تغییر کابینت‌ها، به راحتی این کابینت‌ها رو به صورت دست دوم بفروشین.

9.     قابلیت ترمیم‌پذیری

اگه روی سطح روکش اکریلیک کابینت، خط بیافته، این خط توسط ابزار و خمیرهای لکه‌گیری به راحتی از بین میره و دیگه اثری از اون باقی نمی‌مونه.

10.   مقاوم در برابر اشعه UV

این کابینت با قرار گرفتن در مقابل اشعه مستقیم خورشید آسیبی نمی‌بینه و رنگ خودش رو از دست نمیده. بنابراین از این کابینت می‌تونین در فضاهای باز و یا فضاهایی که زیاد در معرض خورشید هستن استفاده کنین.

11.   قابلیت استفاده مجدد

کابینت‌های اکریلیک به راحتی قابل استفاده مجدد هستن و در آینده می‌تونن به اقلام دیگه‌ای تبدیل بشن. البته این به معنای مضر نبودن برای محیط زیست نیست و در مورد این موضوع در قسمت معایب توضیح میدیم.

کابینت آکریلیک چه معایبی دارد؟

دونستن معایب هر نوع کابینتی، به شما کمک زیادی میکنه تا با مقایسه نقاط منفی انواع کابینت‌ها، بهترین تصمیم رو برای خرید کابینت دلخواه خودتون بگیرین. از جمله معایب کابینت آکریلیک، می‌تونیم موارد زیر رو نام ببریم:

  1. لکه شدن
  2. مشخص بودن گردوغبار
  3. قیمت نسبتا بالا
  4. ناسازگار با محیط زیست

در ادامه توضیحات بیشتری رو در مورد هر کدام از ایرادات بالا به شما میگیم.

1.     لکه شدن

سطح ساده و براق کابینت اکریلیک به سادگی لکه می‌شه و حتی اثر انگشت هم روی اون می‌مونه. بنابراین بهتر هست در صورتی که روغن یا هرچیز دیگه‌ای روی کابینت ریخت، سریعا پاک کنین تا جذب نشه و همیشه دستمالی در دسترس باشه تا لکه‌ها رو پاک کنین. (این لکه‌ها به سادگی با یک دستمال مرطوب از بین میرن.)

2.     مشخص بودن گرد و غبار

اگه پس از مدتی روی کابینت‌های شما خاک بگیره، به دلیل سطح درخشنده و یکدست کابینت‌های آکریلیک، گردوغبار کاملا مشخص میشه.

3.     قیمت نسبتا بالا

این روکش ظاهر زیبا و منحصر به فردی داره، اما قیمت اون نسبت به بقیه روکش‌های مشابه گران‌تر هست. به عنوان مثال روکش هایگلاس ظاهری تقریبا مشابه با روکش آکریلیک داره، اما قیمت اون مناسب‌تر هست.

4.     ناسازگار با محیط زیست

آکریلیک ماده‌ای صنعتی و مصنوعی هست و به سادگی قابل تجزیه نیست، بنابراین مناسب و سازگار با محیط زیست هم نیست.

کابینت روکش اکریلیک سفید؛ سبک مدرن بدون دستگیره

تا اینجا با مزایا و معایب کابینت‌های آکریلیک آشنا شدین و تا حدودی متوجه شدین که آیا این کابینت برای آشپزخانه شما مناسب هست یا نه. در ادامه صفحه کابینت مناسب برای این کابینت‌ها رو به شما معرفی می‌کنیم.

صفحه کابینت مناسب برای کابینت آکریلیک چیست؟

صفحه کابینت، به بخشی می‌گن که بعد از ساخت کابینت، روی بدنه یا یونیت کابینت اکریلیک قرار می‌گیره. این بخش می‌تونه با متریال‌های مختلفی ساخته بشه. رایج ترین کانترتاپ که برای کابینت آکریلیک استفاده می‌شن عبارت‌اند از:

  • انواع صفحه کابینت سنگ مصنوعی مثل کورین و کوارتز
  • انواع صفحه کابینت سنگ طبیعی
  • انواع صفحه کابینت شرکتی با جنس و صخامت‌های مختلف

به غیر از صفحات بالا، شما می‌تونین از صفحه کابینت چوب طبیعی هم برای کابینت اکریلیک استفاده کنین که ظاهر زیبایی داره، اما قیمت اون خیلی بالا هست. همچنین استفاده از صفحات سنگی هم خیلی رایج هست و زیبایی منحصر به فردی رو در کنار ظاهر درخشنده کابینت آکریلیک به وجود میاره، این صفحات هم قیمت بالایی دارن. اما اگه به دنبال صفحه کابینتی با قیمت مناسب هستین، صفحه کابینت شرکتی 3 سانتی میتونه گزینه مناسبی برای شما باشه.

کابینت اکریلیک سفید مدرن بدون دستگیره با صفحه کابینت اکریلیک سنگی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع صفحه کابینت برای کابینت خودتون، می‌تونین مطلب صفحه کابینت رو مطالعه کنین.

چه نکاتی را در نگهداری از کابینت آکریلیک باید رعایت کنیم؟

افزایش طول عمر کابینت‌های شما علاوه بر جنس متریال به نحوه نگهداری شما هم بستگی داره، بنابراین بهتر هست با روش صحیحِ تمیز کردن و نگهداری از کابینت اکریلیک آشنا بشین تا کابینت شما دچار افت کیفیت نشه. نکات زیر به شما کمک می‌کنن تا از کابینت آکریلیک خودتون محافظت کنین و طول عمر اون رو افزایش بدین:

  • برای تمیز کردن لکه‌ها از یک پارچه نرم آغشته به مواد شوینده ملایم استفاده کنین و سپس قبل از خشک شدن رطوبت دستمال، با یک دستمال تمیز دیگه سطح رو خشک کنین.
  • حوله و دستمال‌های مرطوب رو روی کابینتی که روکش اکریلیک داره، آویزان نکنین.
  • از دستمال زبر، اسفنج و برس برای تمیز کردن کابینت اکریلیک استفاده نکنین، چون سطح رو به مرور خراش میدن.
  • در صورت لکه شدن و ریختن غذا یا روغن روی کابینت، سریعاً سطح رو تمیز کنین تا هم راحت‌تر تمیز بشه و هم آسیبی به روکش وارد نشه.
  • سطح روکش آکریلیک در برابر خط و خش مقاوم هست، اما اگه ضربه شدیدی به اون وارد بشه و یا مستقیم با اجسام تیز برخورد کنه آسیب می‌بینه. پس هنگام کار کردن با این موضوع، حواستون به اجسام تیز باشه.
  • روکش آکریلیک اگه در معرض حرارت مستقیم قرار بگیره، ممکن هست آسیب ببینه و یا دچار تغییر رنگ بشه.

در نهایت واضح است که کابینت آکریلیک هم مثل هر کابینت دیگه‌ای نیاز به مراقبت و نگهداری داره تا بتونه مدت زمانی بیشتری برای شما کار کنه، بدون اینکه تغییر رنگ بده و یا دچار آسیب جدی بشه.

چگونه کابینت روکش آکریلیک بخریم؟

در این مطلب گفتیم که کابینت‌های آکریلیک از روکشی براق به نام اکریلیک ساخته می‌شن و ظاهری بسیار زیبا دارن. این کابینت‌ها طول عمر نسبتا بالایی دارن و اگه روکش اون‌ها دچار خراشیدگی نشه، در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارن. حالا اگه تصمیم به خرید کابینت روکش آکریلیک دارین ولی کابینت‌سازی رو نمی‌شناسین که این کار رو براتون انجام بده، و یا اگه نگران بدقولی کابینت‌ساز هستین، سلام ساختمان اینجاست تا تمام مشکلات شما رو حل کنه و خیالتون رو برای خرید کابینت راحت کنه.

سلام ساختمان بزرگ‌ترین مرجع آنلاین برای معرفی کابینت‌ساز به شماست و در بیشتر شهرهای ایران، به شما کابینت‌ساز معرفی می‌کنه و با ضمانت‌ها و مشاوره رایگان، تعویض و خرید کابینت رو برای شما مثل آب خورن آسان می‌کنه. برای ثبت درخواست کافیه داخل لینک زیر فرم رو پر کنید و منتظر تماس مشاورین ما باشین…

درخواست مشاوره رایگان کابینت

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments