4.2 0

0 تا 100 دکوراسیون معاصر (Contemporary)

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  30 تیر 1400
0 تا 100 دکوراسیون معاصر (Contemporary)

در بین انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی خیلی وقت‌ها تشخیص سبک دقیق یک دکور سخت میشه و این حالت بیشتر بین سبک مدرن، سبک معاصر، سبک مینیمال و … پیش میاد. اون هم به این خاطر که پایه و اصول طراحی همه این‌ها سبک مدرن هست و مابقی زیرشاخه‌های این سبک محسوب میشن که در اصول خاصی باهم تفاوت دارند. می‌تونید اطلاعات کاملی رو درباره سبک مدرن و مینیمال در سایت پیدا کنید و در این مقاله هم قراره به سبک معاصر بپردازیم.

دکوراسیون معاصر (1)

فلسفه سبک معاصر (Contemporary) چیست؟

کلمه معاصر به معنای «لحظه» اس و طراحی معاصر نوعی از طراحی است که مدام درحال تکامل هست، به همین دلیل با آغوش باز پذیرای ایده‌های جدید هست و می‌تونه اشکال مختلفی رو شامل شه.

در طی دهه 1970 همزمان با پست مدرنیسم، طرح معاصر با تاثیر از آرت‌دکو، آینده‌گرایی و ساختار شکنی گامی بلند به سمت ناشناخته‌ها برداشت. از این رو هنوز هم این تکامل ادامه داره و هر روز دریچه جدیدی در دکوراسیون داخلی خانه باز می‌کنه. مثل هر سبک دیگری، طراحی معاصر هم نتیجه پیشرفت تکنولوژی هست؛ تاثیراتی از جمله انقلاب دیجیتال، عصر اطلاعات و محیط‌گرایی.

سبک معاصر یعنی چی؟

اساسا سبک معاصر با سادگی در تزئینات، ظرافت، استفاده عمدی از بافت و خطوط صاف تعریف میشه و در اون فضا بیشتر از هر چیزی اهمیت داره.

تفاوت سبک معاصر با سبک مدرن چیست؟

تفاوت سبک معاصر با سبک مدرن در این هست که:

  • به خاطر نرمی و لطافتی که در طراحی و بافت مبلمانش دیده میشه، طرفداران بیشتری داره.
  • رنگ‌های شاخص در اون بیشتر به کار میرن، پس تنوع بیشتری داره و خسته‌کننده نیست.
  • جزئیات تزئینی و هنر معاصر هم تکمیل‌کننده فضای سبک معاصر هستن که می‌تونن به عناصر شاخص فضا هم تبدیل بشن.

برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با تفاوت سبک معاصر با سبک مدرن روی لینک زیر کلیک کنین:

تفاوت سبک مدرن و سبک معاصر

دکوراسیون معاصر (1)

چطور میشه یک فضا رو به سبک معاصر دکور کرد؟

جواب این سوال مسلما مفصله، ابتدا شما رو با شمه‌ای از این سبک آشنا می‌کنیم، بعد مفصل به هر اصل و ضابطه سبک معاصر می‌پردازیم.

  • اتاق نشیمن به سبک معاصر خودتون رو با کفپوش چوبی کلاسیک بپوشونید و فرش‌ها و قالیچه‌هایی که طرح‌های ساده و یا هندسی دارن رو برای قسمت مرکزی فضا ترجیحا استفاده کنید.
  • نور و ابزار روشنایی یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سبک معاصر به شمار میاد، پس از لوسترهای خاص غافل نشید.
  • فلز، سنگ، شیشه شفاف یا مات و ترکیب این عناصر باهم رو به یاد داشته باشید.
  • از عناصر سازه‌ای مثل قاب دیوار، آجر و لوله‌های نمایان در این سبک زیاد استفاده میشه که شخصیت فضا رو شکل میده.

سبک معاصر چه ویژگی‌هایی داره؟

در ادامه 9 تا ویژگی اصلی سبک دکوراسیون معاصر رو مرور میکنیم:

1. خط و فضا در سبک معاصر

یک از بارزترین و متمایزترین عناصر طراحی به سبک معاصر «خط» هست؛ خطوط افقی یا عمودی مستقیم و منحنی. نقش خط در جزئیات معماری، بلوک‌های رنگی، سقف‌های بلند، پنجره‌ها و اشکال هندسی در آثار هنری به خوبی دیده میشه. «فضا» عنصر بعدی مهم در این سبک به شمار میاد؛ فضا مهم‌تر از شی هست. پس به فضای خالی روی دیوارها، فضای بین مبلمان و فضاهای بدون مبلمان و وسیله خیلی باید توجه کرد. در واقع نقاط منفی هم‌ارزش و شاید باارزش‌تر از نقاط مثبت هستن. توجه به خط و فضا در طراحی دفتر کار به سبک معاصر بسیار مهم و البته تأثیرگذار هست

دکوراسیون معاصر (2)

2. رنگ‌های سبک معاصر

رنگ‌های خنثی، سیاه و سفید رنگ‌های اصلی و به نوعی امضای سبک معاصر محسوب میشن. رنگ سیاه رو اغلب در کفپوش فضاهای معاصر می‌بینیم. دیوارها هم معمولا به رنگ‌های خنثی دیده میشن تا زمینه مناسبی برای هم‌نشینی با مبلمانی به رنگ شاخص یا عناصری رنگی باشند. این رو هم در نظر داشته باشید تعادل بصری در سبک معاصر اهمیت خیلی زیادی داره و بهتره اگر حتی دیواری رنگی دارید، سایر عناصر به رنگ خنثی باشند تا آرامش مدنظر محیطی خدشه‌دار نشه.

دکوراسیون معاصر (3)

یکی از نکاتی که در به کارگیری رنگ در سبک معاصر باید بهش توجه کرد و شاید بشه گفت از تفاوت‌های اون با سبک مدرنه، نوع رنگ‌های خنثی هست که در این سبک استفاده میشه؛ رنگ‌های خنثی معاصر نشات گرفته از طبیعت هستن؛ خاکستری سنگ، قهوه‌ای شن، سیاهی ذغال، سفیدی ابر و …. در کنار این‌ها بازهم با الهام از طبیعت میشه از رنگ‌های سبز، آبی و … استفاده کرد.

3. مبلمان سبک معاصر

چیدمان مبلمان در سبک معاصر جزء عناصر جسور فضا به شمار میان اما در عین حال بن‌مایه سبک مدرن و سبک مینیمال رو با خودش به همراه داره؛ طرح و الگویی ساده با خطوط صاف و تمیز، از جنس مصالح طبیعی با سطوحی بدون تزئین. بافت مبلمان اکثرا پشم، پنبه، لینن، ابریشم و کنف هست. در کنار این بافت‌های ساده که اغلب به رنگ‌های سفید یا خنثی استفاده میشن، میشه کوسن‌ها و بالش‌های طرح‌دار و رنگی به کار برد.

دکوراسیون معاصر (4)

طراحی مبلمان معاصر معمولا به نحوی هست که پایه‌ها در معرض دید قرار دارن اما حاشیه، قاب، خط‌کشی، تزئین یا منگوله ، جزئیات تراش خورده، چاپ گل و … در این نوع طراحی دیده نمیشه. اگر بخوایم برای مبمان معاصر شعاری رو انتخاب کنیم، بهتره اون رو به این شکل توصیف کنیم: ابتدایی، برهنه، جسورانه و ساختاری.

4. متریال و بافت‌های سبک معاصر

از اون‌جایی که سبک معاصر با سادگی و خطوط صاف و نبود تزئینات شاخص همراهه، استفاده از بافت‌های مختلف می‌تونه به فضا گرما ببخشه و به جذابیت بصری فضا کمک کنه؛ طرح‌های راه‌راه، الگوهای هندسی با رنگ‌هایی متفاوت از زمینه مورد استفاده بهترین انتخاب‌ها در این سبک هستن.

0 تا 100 دکوراسیون معاصر (Contemporary)

جدا از بافتی که پارچه‌ها در قسمت‌های مختلف خانه به ما ارائه میدن، حضور مصالح دیگه مثل فلزاتی همچون فولاد یا نیکل و کروم، شیشه مات یا شفاف، چوب، کاشی و وینیل نیز بافت‌های مخصوص به خودشون رو دارن و هر کدوم حس لمس متفاوتی رو دارن. در کنار این عناصری که بیشتر سرد و گاها خشن هستن، نرمی خز و درخشش مخمل و لطافت ابریشم تضاد جالبی رو ایجاد می‌کنه. خوبی سبک معاصر به «به روز شدن» اون هست، به همین دلیل در ادامه متریال مورد استفاده در سبک مدرن، مصالح نوآورانه و سازگار با محیط زیست هم در این به کار میرن، مثل بامبو، چوب پنبه، پلاستیک‌ و شیشه‌های بازیافتی، آلومینیوم و خاک (گِل).

5. لوازم تزئینی و آثار هنری سبک معاصر

درسته که در سبک معاصر هم ما به دنبال استفاده حداقلی از مبلمان هستیم اما گاهی یک فضا تنها با یک وسیله تزئینی یا اثر هنری تکمیل میشه. اگر امکانش باشه که این وسیله کاربرد هم داشته باشه، مثلا به عنوان لوستر یا میز و کنسول و … خودش یک امتیاز محسوب میشه. پس کمیت رو کنار بذارید و به کیفیت توجه کنید.

سبک دکوراسیون معاصر (2)

مثلا مجسمه‌هایی به سبک معاصر رو میشه روی یک ستون یا پایه قرار داد یا اگر قراره از تابلو هنری استفاده کنید بهتره چند قطعه رو کنار هم بذارید تا حس یک قطعه بزرگتر ایجاد شه و فضا رو آشفته نکنه. برای قاب این تابلوها هم رنگ‌های براق یا مشکی مات، چوب طبیعی یا فلزات بسیار مناسب هستن.

سبک دکوراسیون معاصر (3)

شاید اگر بگیم گل و گیاه هم نوعی تزئین هستن، بعضی‌ها ناراحت بشن اما طراح‌ها اون‌ها رو به عنوان مبلمان می‌بینند. در فضاهایی به سبک معاصر گیاهان و گل‌ها باید در گلدان‌هایی ساده و بزرگ و چشمگیر قرار بگیرن. شکوفه‌های بزرگ با برگ‌های خاص بهتر از چندتا گل کوچک عمل می‌کنند. اگر این امکان هم فراهم باشه که روی این گل‌ها، نورهای متمرکز قرار بگیرن، فضا شاعرانه‌تر هم میشه. بهتره تمیزی کار رو فراموش نکنیم و برای پوشوندن آشفتگی که ممکنه در سطح خاک ایجاد بشه، اون رو با سنگ‌های مناسب یا تراشه‌های پوست مرتب نگه داریم.

سبک دکوراسیون معاصر (4)

6. پرده و پنجره سبک معاصر

در طراحی به سبک معاصر معمولاً پنجره‌های بزرگ زیاد دیده میشن، برای پوشوندن این سطوح وسیع بهتره از پرده‌های مینیمال و ساده که به راحتی جمع میشن استفاده کنید؛ کرکره‌های چوبی به رنگ تیره می‌تونه جلوه خاصی به فضای شما ببخشه و تضاد مناسبی با زمینه روشن داره. این بین خیلی‌ها هم پرده‌های ساده و سفید و بلند رو انتخاب می‌کنند که اون هم گزینه فوق‌العاد‌ه‌ای هست.

سبک دکوراسیون معاصر (5)

7. نورپردازی سبک معاصر

نورپردازی در سبک معاصر به اندازه سبک مدرن اهمیت داره و این نور اگر طبیعی باشه، چه بهتر. اما بازهم به نورهای مصنوعی احتیاج میشه، پس بهتون پیشنهاد می‌دیم از نورهای قابل‌ تنظیم و یا سقفی برای طرح دادن به دیوار در این سبک غافل نشید. نورهای منفرد و منحصربه‌فرد به سبک معاصر در طراحی داخلی خیلی اهمیت دارن. مثلا میشه با نور متمرکز بر روی عناصر فلزی یا رنگی، توجه‌ها رو به سمت اون‌ها جلب کرد. یکی از مکان‌هایی که نورپردازی در زیبایی اون یسیار تأثیرگذاره، سرویس بهداشتی به سبک معاصر هست که معمولاً به آن بی‌توجهی می‌شود.

سبک کانتمپوراری (1)

8. تاکید بر سازه در سبک معاصر

متریال نمایان به خصوص در سازه یکی از ویژگی‌های کلیدی سبک معاصر هستن. سازه‌های لخت سبک مدرن طراحان امروزی رو تحت تاثیر قرار داد تا یک قدم جلوتر بذارن و به اون‌ها تاکید کنند. اگر در فضایی ستون‌های فولادی، تیرهای چوبی، آجر یا بتن یک ساختمان رو دیدید، بدونید که سبک معاصر در اون به کار رفته.

سبک کانتمپوراری (2)

بعد از اینکه تمام ویژگی‌های دکوراسیون سبک معاصر رو باهم مرور کردیم و نمونه‌های تصویری زیادی از اون در فضاهای مختلف دیدیم، می‌خوایم به عنوان نتیجه‌گیری ببینیم چرا عده زیادی طرفدار سبک معاصر هستن.

مزایای سبک معاصر چیست؟

  • سبک معاصر برای مینیمالیست‌هایی که به دنبال کمی طرح و رنگ هستن و از ترکیب نکات مثبت هر عصر لذت می‌برن، بسیار مناسبه.
  • این سبک برای افرادی مناسبه که به دنبال هماهنگی بین اجزای مختلف می‌گردن و از اهمیت عناصر معماری در یک فضا غافل نیستن.
  • چون سبک معاصر همیشه در حال تکامله، هیچ وقت از مد نمیفته و به راحتی به روز میشه.
  • آرامش فضاهای معاصر تقریبا با هیچ سبک دیگه‌ای قابل مقایسه نیست؛ نقشه باز و اهمیت فضا نسبت به اشیا باعث بزرگی فضا میشه، نور زیاد وارده از پنجره‌های بزرگ روح فضاست و استفاده از خطوط صاف و منحنی در مبلمان و طراحی فضای داخلی حس نرمی و صمیمیت رو منتقل می‌کنند و رنگ‌های خنثی حد نهایی آرامش رو به شما می‌بخشن.

سبک کانتمپوراری (3)

بعد از آشنایی کامل با سبک معاصر، بهتره برای تکمیل اطلاعاتتون در این زمینه به سایر مقالات این سبک هم سر بزنید تا نقش اون رو در طراحی فضاها و اشیا مختلف ببینید تا به جمع‌بندی تصویری برسید. یکی از مقالاتی که دید شما رو نسبت به این سبک از دکوراسیون بازتر می‌کنه، طراحی آشپزخانه به سبک معاصر هست که پیشنهاد می‌کنیم حتماً بخونین.

 

 

 

 

 

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments