3.7 1

انواع غلطک برای نقاشی ساختمان چیست؟

  23 دی 1402     -      تاریخ انتشار:  27 بهمن 1401
انواع غلطک برای نقاشی ساختمان چیست؟

اگه به دنبال یه راه کم هزینه برای نو نوار کردن خانه خود­تون هستین. نقاشی ساختمان یکی از این راه‌­های هیجان انگیز هست که هزینه‌­ی مناسب­‌تری نسبت به باقی ایده‌­ها داره. برای اینکه بتونیم یه رنگ آمیزی با کیفیت داشته باشیم بهتره علاوه بر شناخت رنگ، نسیت به شناخت ابزار رنگ آمیزی هم اقداماتی انجام بدیم. غلطک یکی از این ابزارهاست که میخوایم در این مقاله باهاش بیشتر آشنا بشیم تا کیفیت کارمون رو بالا ببریم. در این مقاله ابتدا انواع غلطک رو بر اساس سه معیارِ زیر بررسی کرده:

  1. بافت
  2. قطر
  3. طراحی

سپس سراغ مزایا و معایب رنگ آمیزی با غلطک و معرفی غلطک مناسب برای رنگ اکریلیک و سایر رنگ‌ها میریم.

1.    انواع غلطک بر اساس بافت

غلطک‌­ها میتونن بافت­های طبیعی و مصنوعی داشته باشن. بافت­‌های طبیعی دوام و کیفیت بهتری داره ولی همون طور که واضح هست گرون‌تر هم هستن. دسته بندی دیگه­‌ای هم از این بافت­ها میشه ارائه داد، که عبارت است از:

  • غلطک پرز کوتاه: این نوع برای رنگ­های روغنی مناسب­تر هستن.
  • غلطک پرز متوسط: برای سطوحی که بافت سبکی دارن استفاده میشه.
  • غلطک پرز بلند: برای سطوحی که بافت سنگین دارن استفاده میشه.

انواع غلطک نقاشی ساختمان 1

2.    انواع غلطک با توجه به قطر

قطر رول غلطک‌­ها از 5 سانتی متر شروع میشه و تا 30 سانتی متر ادامه پیدا میکنه. انتخاب این رول‌­ها بستگی به کاربرد شما داره. مثلاً برای نقاشی سطوح بزرگ هر چه قطر بزرگتر باشه سطح بیشتری رو پوشش میده و سرعت کار بالا میره. اما برای جاهایی مثل کنار میله­ ها و پشت شوفاژ­ها و گوشه­ ها باید قطر غلطک کوچک‌تر باشه.

انواع غلطک نقاشی ساختمان 2

3.    انواع غلطک نقاشی ساختمان بر اساس طراحی

غلطک طرح دار برای نقاشی ساختمان یکی از ایده­‌های خلاقانه و جدیدِ صنعت رنگ هست. ایده­‌ی ساده و ارزانی که به راحتی میتونه جایگزین کاغذ دیواری بشه. با استفاده از این غلطک میشه طرح‌­های متنوعی زد. از غلطک طرح دار برای پتینه کاری هم استفاده میکنن. این غلطک­ها از یه غلطک ساده و یه غلطک طرح دار کنار همدیگه تشکیل شدن. جنس اکثرشون از پلاستیک هست و برای رنگ‌هایی با پایه­‌ی آب مناسب­تر هستن.

انواع غلطک نقاشی ساختمان 3

یکی از راهکارهای اقتصادی هنگام خرید غلطک طرح دار این هست که نوع اون رو با توجه به کاربرد و تعداد دفعاتی که میخواین استفاده کنین تهیه کنین. اینطوری با دید بهتری میتونین غلطک مورد نظرتون رو انتخاب کنین.

مزایا و معایب غلطک طرح دار

ماندگاری رنگ و طرح با غلطک طرح دار از کاغذ دیواری بیشتر و قیمت اون هم مناسب­تر هست.

خوبی دیگه­‌ای که این غلطک داره این هست که اگه ازش خسته شدین به راحتی میتونین عوضش کنین.

تنها عیب غلطک‌های طرح دار اجرای سخت اون هست که اگه توسط نقاش اجرا بشه کیفیت بهتری خواهیم داشت.

انواع غلطک نقاشی ساختمان 4

مزایای رنگ آمیزی با غلطک چیست؟

برخی مزایای غلطک عبارت اند از:

  • سرعت بالا (رنگ آمیزی با غلطک باعث میشه، سرعت مون خیلی بیشتر بشه)
  • ماندگاری بیشتر (چون کیفیت رنگ آمیزی با غلطک بالاتره، چرا که برای کار با غلطک باید رنگ با غلظت بیشتری نسبت به حالت معمولی استفاده کرد.)
  • یکی دیگه از مزایای رنگ آمیزی با غلطک اینه که قسمت های رطوبت زده رو نمایان میکنه. یعنی اگه بعد از رنگ آمیزی با غلطک جایی پوسته پوسته شد، متوجه میشیم که اونجا دچار رطوبت زدگی است و باید تعمیر بشه.

معایب رنگ آمیزی با غلطک چیست؟

اما استفاده از غلطک در کنار مزایایی که داره، یه سری معایب هم داره:

  • به نظر میرسه که رنگ آمیزی با غلطک کار آسونی هست، اما این کار نیاز به مهارت زیادی داره. مثلاً نکته مهمی که در رنگ کردن با غلطک وجود داره اینه که باید رنگ رو به صورت یکنواخت روی سطح بزنین. در غیر این صورت، سطح ناهموار و زشتی خواهیم داشت.
  • رنگ آمیزی با قلم مو، شفافیت و کیفیت خیلی بیشتری نسبت به غلطک داره، اما به دلیل هزینه های اجرای بالا، معمولا کمتر کسی این کار رو میکنه.

غلطک مخصوص رنگ اکریلیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهتر نیست اول بدونیم رنگ اکریلیک چی هست؟

رنگ اکریلیک یه رنگ با پایه­‌ی آب هست. یعنی برای رقیق کردن این رنگ از آب استفاده میکنن که این علاوه بر کمک به محیط زیست باعث میشه رنگ‌‌مون دیگه بوی بد هم نداشته باشه. این رنگ غلظت بالایی داره و بر خلاف اینکه پایه‌­ش آب هست، قابلیت شستشو هم داره (البته نه در همه موارد!). خب حالا بیاین در مورد غلطک مناسب رنگ اکریلیک حرف بزنیم.

انواع غلطک نقاشی ساختمان

تا حالا فکر کردین چرا موقع استفاده‌ی رنگ اکریلیک انتخاب غلطک خیلی مهم میشه؟

چون این رنگ غلظت بالایی داره به همین دلیل برای رنگ آمیزی اون فقط باید از غلطک مناسب رنگ اکریلیک استفاده بشه. استفاده از قلمو برای رنگ اکریلیک روی سطح رنگ شده رد باقی میذاره و از کیفیت کار کم میکنه.

انواع غلطک نقاشی ساختمان 6

همانطور که متوجه شدین غلطک مناسب رنگ اکرلیک باید پرز بلند داشته باشه تا کیفیت بهتری از نقاشی ساختمان‌مون داشته باشیم. قطر و اندازه‌­ی اون هم به مساحت سطحی که رنگ می‌کنیم و بودجه‌مون بستگی داره.

تفاوت غلطک رنگ روغنی و پلاستیک چیست؟

اول بیاین ویژگی هر کدوم از این رنگها رو بشناسیم و بعد طبق اون غلطک مناسب‌شون رو انتخاب کنیم.

رنگ پلاستیک – غلطک مناسب رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک مثل رنگ اکریلیک پایه‌­ی حلالش آب هست. رنگ­هایی که پایه­‌ی حلال اون آب هست، زود خشک میشن، دیگه بوی بد نمیدن ولی قابلیت شست و شو ندارن. بهتره برای رنگ پلاستیک، از غلطک متوسط 25 سانتیمتری استفاده بشه. چون چون پرزهای کوتاه در این نوع غلطک باعث میشه رد رنگ در سقف یا دیوار نمایان نشه.

انواع غلطک نقاشی ساختمان 7

رنگ روغن – غلطک مناسب رنگ روغن

رنگ روغن پایه‌­ی حلالش نفت هست و به همین دلیل بوی بدی میده. این رنگ نسبت به رنگ پلاستیک دیرتر خشک میشه. از خوبی‌­های خیلی مهم رنگ روغن قابل شست و شو بودن اون هست. اما به خاطر حل شدن این رنگ با مواد نفتی برای محیط زیست مضر هستن. رنگ روغن در انواع مات، براق و کدر وجود دارن. غلطک‌­های مورد استفاده برای رنگ روغنی معمولاً قطر کمتری دارن.

ولی باید توجه داشته باشیم که درسته برای راحتی کار، برای رنگ روغن از غلطک استفاده میکنیم، اما واقعیت اینه که رنگ آمیزی رنگ روغن با غلطک، اون شفافیت و صیقلی بودنی که قلم مو ایجاد میکنه رو نداره و هر چقدر هم که نقاش تلاش کنه، باز هم در بسیاری از موارد، رنگ دون دون میشه. پس توصیه میشه برای رنگ روغن از قلم مو استفاده کنیم، نه غلطک!

انواع غلطک نقاشی ساختمان 8

غلطک نقاشی ساختمان رو چطور تمیز کنیم؟

برای اینکه عمر غلطک­تون افزایش پیدا کنه، حتما بعد از هر بار استفاده باید اون رو تمیز کنین.

  • برای تمیز کردن غلطک رنگ اکریلیک و پلاستیکی میتونین از یه سطل آب و صابون استفاده کنید. به این صورت که غلطک رو به مدت پنج دقیقه داخل سطل آب و صابون قرار بدین تا رنگ درون پرزها هم از اون جدا بشن.
  • اما برای شستن غلطک رنگ روغنی باید ان رو درون حلال­های تینر و الکل قرار داد.

همیشه یادتون باشه که تمیز کردن غلطک عمر و دوام اون رو افزایش میده.

انواع غلطک نقاشی ساختمان 9

نکاتی مهم درباره­‌ی غلطک نقاشی

  1. خیلی­ها میخوان بدونن که غلطک بهتره یا قلمو؟ باید بگم که این سوال جواب مشخصی نداره و بسته به کاربرد و جای استفاده­‌ی اون متفاوت هست. مثلا برای رنگ اکریلیک اصلا نمیشه از قلمو استفاده کرد یا گوشه­‌ها رو نمیشه با غلطک رنگ کرد.
  2. هر چقدر غلطک مرغوب تر باشه و پرز کمتری داشته باشه، رد غلطک کمتر روی سطح باقی می‌مونه.
  3. هنگام رنگ آمیزی با غلطک حتما از سینی رنگ استفاده کنین تا رنگ از اون شره نکنه.
  4. در رنگ آمیزی با غلطک، غلظت رنگ بسیار بسیار مهمه. یعنی اگه غلظت رنگ زیاد باشه، رد غلطک روی سطح دیده میشه، اگه زیادی شل باشه، ممکنه رنگ شره کنه و علاوه بر هدر رفتن زیاد رنگ، محیط رو کثیف میکنه،

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فرشاد
فرشاد
11 تیر 1401 01:29

باسلام وخسته نباشیدبابت سایت خوبتون.خواستم بینم شیراز هم ساپورت میکنیدخودم متخصم. هستم دررمینه کارهای ساختمانی.نقاشی ساختمان اعم ازکلبه رنگها. نصب شیرالات .تعمیرایفون صوتی تصویری سیمکشی نورمخفی کناف وغیره خوشحال میشم درخدمتتون باشم برادر