5.0 1

ام دی اف ضد آب؛ چطور میشه ام دی اف رو ضد آب کرد؟

  16 فروردین 1403     -      تاریخ انتشار:  16 فروردین 1403
ام دی اف ضد آب؛ چطور میشه ام دی اف رو ضد آب کرد؟

بخش زیادی از کاربرد ام دی اف‌ها برای کابینت آشپزخانه است. اگه شما هم مثل من با آشپزخانه زیاد سروکار داشته باشین، احتمالا یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هاتون باد کردن کابینت، مرطوب شدن و در نتیجه خراب شدن اون است. به نظرتون چیکار میشه کرد؟ نمیشه که مدام نگران باشیم یا که بیخال بشیم. خبر خوب این که تولید کنندگان این صنعت هم به این نگرانی فکر کردن و برای حل این مشکل راه حل‌هایی هم پیدا کردن. در این مقاله میخوایم این راه‌های ضد آب کردن ام دی اف رو ببینیم. به نظر من که از دستش ندین.

جذب کابینت ساز و نجار

آیا ام دی اف ضد آب است؟

همونطور که گفتم، یکی از متریال‌های پرمصرف برای ساخت کابینت، ام دی اف است. ام دی اف‌ها یه جور چوب مصنوعی هستن که از ترکیب خرده چوب و رزین، تحت فشار و حرارت ساخته میشن. یکی از معایب ام دی اف این است که ضد آب نیست. و از اونجایی که وجود آب و رطوبت در آشپزخانه‌ها گریزناپذیر است، ضد آب کردن ام دی اف خیلی اهمیت پیدا میکنه. ام دی اف رو به روش‌های مختلفی ضد آب میکنن. اما این روش‌ها خیلی متنوع نیستن.

در ادامه همه روش‌های ضد آب کردن کابینت رو با هم می‌بینیم.

چگونه ام دی اف را ضد آب کنیم؟

در مجموع پنج روش کلی برای ضد اب کردن ام دی اف وجود داره که سه تای اون کاربرد بیشتری داره.

ام دی اف ضد آب (3)

1. استفاده از روکش ضد آب

از اونجا که ورق ام دی اف به تنهایی نه ظاهر خوبی داره و نه ضد آب است، روکشش میکنن. یکی از روکش‌های ضد آب ام دی اف، روکش pvc است و دیگری ملامینه.  Pvc یه پلاستیک فشرده‌ست که سطح یکدست و صافی داره و بدون اینکه شکاف بخوره میشه برش بخوره (کابینت های ممبران دارای روکش پی وی سی هستن). در سه نوع خام، روکش دار و سه لایه وجود داره. ام دی اف بعد از روکش شدن، تقریبا در برابر رطوبت مقاوم میشه ولی خب با وجود این باید باز هم احتیاط کرد چون در صورت خرابی روکش، رطوبت به ام دی اف میرسه و باد میکنه. قبلاً در یک مقاله مجزا در مورد امکان تعمیر کابینت‌ های باد کرده صحبت کردیم.

2. استفاده از ورق ضد آب نانو

در روش روکش کردن، بعد از مدتی ممکن است روکش خراب شود و رطوبت به ام دی اف نفوذ کند. به همین دلیل روش کاملا مطمئنی نیست. یکی از بهترین روش‌ها برای ضد آب کردن ام دی اف، استفاده از ورق ضد آب نانو است.

برای این منظور از نانو پلی اتیلن برای ضد آب کردن و سنتزهای اکسید تیتانیوم برای محافظت در برابر قارچ و باکتری استفاده میشه. نانو پلی اتیلن در واقع یه ماده پلیمری و به صورت مایع است. این ماده رو طوری ورقه‌ای ام دی اف میریزن که به صورت یه لایه پلاستیکی نازک روی سطح اون قرار میگیره. با کشیده شدن این لایه روی ام دی اف، کاملا ضد آب و در برابر رطوبت مقاوم میشه. از مزایای دیگه این پوشش این است که علاوه بر ضد آب کردن ام دی اف، اون‌ها رو در برابر خش، حرارت و سایش هم مقاوم میکنه. همونطور که قابل پیش بینی است، ضد آب کردن علاوه برا افزایش کیفیت این ام دی اف‎ها، قیمت اون‌ها رو هم افزایش میده. به نظر من این افزایش قیمت صرفه اقتصادی داره چون عمر کابینت‌ها رو افزایش میده.

نظرات مشتریان کابینت
آقای ریاحی
با تجربه و تحویل به موقع
بسیار مجری با تجربه و تمیز کار. و مهمترین ویژگی که معمولا کابینت سازها درنظر نمیرن به موقع تحویل دادن کار هست که جناب جعفرپور بسیار وقت شناس بودن. ممنون بابت اجرای به موقع و مرتب آقای جعفرپور
آقای طباطبایی
دلسوز و بافکر و ایده
آقای بهرامی در اولین مرحله بسیار منصف بودند. دلسوز و با فکر و ایده خوب از حداقل جا حداکثر استفاده رو کردن و خیلی به ما کمک کردن ازشون ممنونیم
خانم ثابت
بسیار قابل اعتماد
جناب اقای نوایی بسیار بسیار انسان قابل اعتماد از تمام لحاظ هستن کیفیت کارهاشون و طراحی عالی بود و اخلاقشون که عالیتر با حوصله هر چی گفتم با لبخند فقط گفتن چشم خدا به مالشون برکت بده
آقای پرهیزگار
خوش اخلاق و قابل اعتماد
بسیار عالی، مسلط، خوش اخلاق، منصف و قابل اعتماد
خانم آراسته
توانا و کاربلد
مهندس یدالهی، فردی بسیار توانا، کار بلد هستند و همراه بسیار مطمئنی برای انجام پروژه های کار، از ایشان و تیم اجرایشان کمال رضایت را دارم.
آقای جمشیدی
راضی هستم
در کل از آقای میرزایی رضایت داریم و همچنین از کادر حرفه آیی نصابی که برامون فرستاده بودن.
تا کنون بیش از 4000 نفر پروژه خود را در «سلام ساختمان» اجرا کرده اند.

3. روش اسپری ضد آب

حالا اگه ام دی افی خریدیم که موقع خرید از ورق ضد آب نانو استفاده نکرده بود چیکار کنیم؟ دیگه تمومه؟ باید بگم نگران نباشید. شما میتونین با تهیه کردن اسپری‌های ضد آب نانو، کابینت‌هاتون یا باقی ام دی اف‌هایی که در معرض رطوبت هستن رو ضد آب کنین. چطوری؟ خیلی آسونه. اول محل مورد نظر رو تمیز کنید تا گرد و خاک نداشته باشه، بعد اسپری ضد آب نانو رو روی اون بزنین. حالا صبر کنین که خشک بشه. تمام. دیگه خیالتون از این بابت میتونه راحت باشه.

4. روش آب بندی با ژل و کرم

این روش هم بیشتر در کارگاه و موقع ساخت استفاده میشه. کیفیت این نوع ضد آب کردن خیلی زیاد نیست ولی بعد از آب بندی با این روش، دیگه نیازی به استفاده از چسب آکواریوم و .. نیست. به این صورت که تمام برش‌های ام دی اف را به ژل یا کرم آغشته میکنن و بعد از اینکه خشک شد، ام دی اف‌ها رو در محل مورد نظر قرار میدن. یکی از محل‌های خیلی پرکاربرد، محل اتصال ام دی اف‌ها به سینک است. قبل از گذاشتن سینک روی کابینت، سطح برش خورده رو ژل میزنن. اینطوری دیگه تمام درزها ضد آب شدن و از این بابت خیالمون تا حدودی میتونه راحت باشه.

مشاوره رایگان سلام ساختمان

5. روش رنگ کردن

رنگ‌هایی در بازار وجود داره که ضد آب هستن و با ایجاد یه لایه روی تخته باعث مقاومت اون در برابر رطوبت میشه. این کار رو باید در دو مرحله انجام بدین. اولین مرحله این است که با غلتک ام دی اف رو به پرایمر آغشته کنین. بعد بذارین چند ساعت تا خشک بشه. در مرحله دوم، رنگ ضد آب رو به همه قسمت‌های ام دی اف بزنید. برای کامل خشک شدن رنگ روی ام دی اف، حداقل سه روز زمان لازم است. بعد سه روز، ام دی اف ما در برابر رطوبت مقاوم شده.

کابینت های پولیشی و ام دی اف خام رنگ شده با پلی اورتان، با این روش آب بندی میشن.

ام دی اف ضد آب (1)

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
پولاد پولادین
پولاد پولادین
11 اسفند 1401 05:24

سلام و درود
ممنون جالب و کاربردی بود