4.5 0

چطور از رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  27 بهمن 1401
چطور از رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

با اینکه خیلی از ما به رنگ اتاقی که در اون هستیم اهمیتی نمی‌دیم یا ممکنه به رنگ دیوارهاش دقت نکرده باشیم، امّا این موضوع همه‌روزه روی حالات، افکار و هیجانات ما و بسته به سن، جنسیت و حتی شرایط آب و هوایی‌، روی ما تاثیرگذاره. پس نباید از جادوی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی منزل غافل بشیم. رنگ‌ها قادر هستن خشم، شادی، غم، عشق و تنفر ما رو برانگیخته کنن. پس بهتره به جا و عاقلانه از هر رنگی استفاده کنیم و اصول اوّلیه روان‌شناسی هر رنگ رو بشناسیم.

رنگ‌های گرم در دکوراسیون داخلی

به طور کلی، رنگ‌های گرم (که رنگ قرمز، اصلی‌ترین رنگ این دسته محسوب می‌شه) سطح انرژی فضای اتاق رو بالا می‌برن و می‌تونن عشق، شور و هیجان، خشم و یا قدرت رو در ما برانگیخته کنن. رنگ‌های گرم، فشار خون، ضربان قلب و سرعت تنفس ما رو سریع‌تر می‌کنن. از این رو بهترین کاربردها برای رنگ‌های گرم، استفاده در اتاق نشیمن، اتاق ناهار خوری و ورودی منازل هستش.

قرمز: جسور و پر هیجان

“هیجان، انرژی، عشق و اعلان هشدار”. این‌ها اوّلین صفت‌هایی هستن که با شنیدن رنگ قرمز در ذهنمون مرور می‌شن. درسته؟! رنگ قرمز یکی از سه رنگ اصلی محسوب می‌شه و حضورش، حتی به طور غیرمستقیم در رنگ‌های دیگه هم تاثیرگذاره. قرمز در راس رنگ‌های گرم قرار داره و اگه طرفدار رنگ‌های گرم در دکوراسیون خونه هستین، قطعاً در کاربردهای مختلفی از رنگ قرمز استفاده کردین. رنگ قرمز ذاتاً انرژی آدم رو به بالاترین حد ممکن می‌رسونه و بدن انسان با دیدنش آدرنالین ترشح می‌کنه. بلندپروازی و قدرت تصمیم گیری با این رنگ تهییج می‌شن و از این جهت، رنگ قرمز رنگی مناسب برای هوم‌آفیس‌ها و فضاهایی که به خلاقیت بالایی احتیاج دارن محسوب می‌شه. پس حالا که می‌دونیم رنگ قرمز ضربان قلب رو بالا می‌بره، بهتره مراقب باشیم و در جایی که مناسبه ازش استفاده بشه!

روانشناسی رنگ قرمز (3)

وضعیت قرمز؛ لطفاً احتیاط کنید!

طبق تحقیقات انجام گرفته، اگه مدت زیادی در معرض رنگ قرمز قرار بگیریم، حس خشم و عصبانیت در ما تشدید می‌شه. برای همین بهتره در کنار قرمز، از رنگ‌های مکملی استفاده بشه که این هیجانات رو تعدیل کنه. رنگ‌هایی مثل رنگ سفید، رنگ سیاه، رنگ خاکستری و … که در ادامه بیشتر به اون‌ها خواهیم پرداخت.

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی (3)

رنگ قرمز در منزل

همه قبول داریم که انتخاب قرمز، جسارت خاصی می‌خواد و اگه کسی این قدرت ریسک رو داشته باشه، گاهی چنان فضای معرکه‌ای ساخته می‌شه که دل هر بیننده‌ای رو می‌بره! (کاش می‌شد این احتیاط و محافظه‌کاری در تمام جنبه‌های زندگیمون رو از پنجره پرت می‌کردیم بیرون!)

دکوراسیون قرمز (2)

قرمز در دکوراسیون اتاق نشیمن

به کمک اکسسوری یا جزئیات ناچیز قرمز رنگ، می‌شه معمولی‌ترین دکوراسیون رو هم به چیزی خاص و چشم‌نواز مبدل کرد.

دکوراسیون قرمز (1)

می‌شه با رنگ کردن یک یا تمام دیوارها، فضای کاملاً متفاوتی ساخت. می‌شه رنگ مبل‌ها رو به قرمز تغییر داد یا رنگ پرده‌ها رو وارد این بازی کرد. به هر حال وجود یک یا چند عنصر قرمز رنگ در اتاق نشیمن، حرکتی چشم‌نواز، جسورانه و از نظر تیم سلام ساختمان مورد تایید هستش!

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی (2)

قرمز در اتاق خواب

رنگ قرمز رو می‌شه با حالت‌های فوق‌العاده متنوعی در اتاق خواب به کار گرفت. مثلاً می‌شه تنها یک دیوار رو قرمز کرد. یا یکی از اثاث اتاق رو با رنگ روتختی قرمز، هماهنگ کرد. پنج رنگ سفید، خاکستری، مشکی، طلایی و آبی عمدتاً در کنار رنگ قرمز در دکوراسیون اتاق خواب‌ها استفاده می‌شن. خاکستری هم مثل سفید، از مکمل‌های مناسب برای رنگ قرمز محسوب می‌شه.

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی (4)

آبی، با ایجاد تضادی در فضا، انرژی رنگ قرمز رو چندین برابر می‌کنه. بهتره برای اتاق خواب بزرگسالان، از رنگ‌های آبی تیره و سرمه‌ای استفاده کرد تا جلوه بهتری داشته باشن. رنگ طلایی هم در کنار رنگ قرمز، فضایی گرم، صمیمی و دنج فراهم می‌کنه.

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی (1)

امّا مراقب باشین که از رنگ قرمز با مقدار و شدت زیادی در اتاق خواب استفاده نکنین. چون ممکنه باعث افزایش هیجان بشه و قبل خواب فضای مناسبی رو برای خواب فراهم نکنه.

رنگ قرمز در دکوراسیون آشپزخانه

وای از وقتی که پای قرمز به دکوراسیون آشپزخانه باز بشه. می‌تونه فضا رو به زیبایی سوپی خوش رنگ بدل کنه! شما رقص رنگ‌ها رو ببین. آدم لذت می‌بره!

روانشناسی رنگ قرمز (2)

البته باید حواسمون باشه که استفاده‌ی بیش از حد از این رنگ، با خودش خشم و اضطراب نیاره و به حد کفایت از این رنگ در طراحی به کار ببریم. در آشپزخانه می‌شه در قسمت کابینت‌ها، دیوار یا سقف، کف‌پوش، جزیره و یا اکسسوری‌های موجود از رنگ قرمز مدد گرفت. از رنگ‌های مکملی که در آشپزخانه در کنار رنگ قرمز به خوبی می‌نشینه، رنگ سبز هستش. سبز با یادآوری رویش و آرامشی که در ذات خودش داره، در کنار رنگ قرمز ترکیب معقولی برای آشپزخانه خواهد بود.

روانشناسی رنگ قرمز (2)

در ضمن اگه آشپزخونه شما نور کمی داره، بهتره از رنگ‌های قرمز روشن‌تر استفاده کنین تا فضای دل‌بازتری داشته باشین

و در نهایت…

بله! این جادوی رنگ‌هاست که شما رو مست و مسحور می‌کنه. گاهی این تاثیر چنان در ناخودآگاهمون اتفاق می‌افته که آدم اصلاً متوجه نمی‌شه. این جاست که به اهمیت انتخاب رنگ اثاث، دیوارها و کلیه عناصر خونه پی می‌یبریم. چرا که خونه، فضای امنی هستش که ساعت زیادی از روز رو در اون می‌گذرونیم. آشپزخونه، اتاق خواب، اتاق نشیمن. چطور می‌شه از اهمیت دکوراسیون، نورپردازی و رنگ‌های این فضاها سطحی رد شد؟ مگه می‌شه مهم نباشن و روی روان و خلقیات ما تاثیر نذارن؟!

در صورتی که خودمون رو به اطلاعات اساسی رنگ‌ها و آثارشون مجهز کرده باشیم، انتخاب رنگ مناسب برامون مثل آب خوردن راحت می‌شه. نکته‌ی دیگه اینکه هر سال، یه رنگ‌هایی مد می‌شن و میان و می‌رن. لازم نیست حتماً خودت رو با اون‌ها همراه کنی تا ترکیب و دکوراسیون داخلی مطلوبی داشته باشی.

 

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments