4.8 0

پنجره UPVC چه فرقی با پنجره PVC داره؟

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  9 اسفند 1401
پنجره UPVC چه فرقی با پنجره PVC داره؟

تنوع جنس و ساخت مصالح ساختمانی انقدر زیاد شده که خیلی از افراد بدون آگاهی قبلی اقدام به خرید یک جنس رایج در بازار می‌کنن و هیچگونه اطلاعاتی از مزایا و معایب اون ندارن. این عدم آگاهی در خیلی از مواقع می تونه برای شخص دردسر ساز بشه. چون بعضاً متریال بی کیفیت با ظاهری مشابه متریال سطح بالاتر ارائه میشه. بنابراین اگر قصد انجام ساخت و ساز و یا ایجاد تغییرات در دکوراسیون منزل خودتون رو دارید بهتره که قبل از خرید اجناس، به تکمیل اطلاعات مورد نیازتون بپردازید.

یکی از مواردی که ممکنه باهاش برخورد کنید نوع پروفیل استفاده شده در پنجره و به خصوص پنجره های دوجداره است، که در دو نوع pvc و upvc ارائه میشه و تفاوت ظاهری چندانی ندارن؛ ولی تفاوت کیفیت بسیار زیادی دارن.

در این مقاله می‌خوایم ببینیم پروفیل pvc چه تفاوتی با پروفیل upvc داره.

پروفیل‌های پی‌وی‌سی (PVC)

در واقع PVC  (پی وی سی – PolyVinyl Chloride) یک پلیمر مشابه پلاستیک هست که در بیشتر لوازم روزمره از جمله لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان و پنجره خونه‌ها استفاده میشه.

چند سالی است که این پروفیل‌های پی وی سی جایگزین پنجره‌های فلزی شده و با اصطلاح پنجره دوجداره در بین مردم شناخته شده اند.

اما UPVC (یو پی وی سی – Unplasticized PolyVinyl Chloride)نسل جدید پروفیل PVC هست که مواد جدیدی در ساخت اون به کار رفته (در ادامه بیشتر توضیح میدیم).

علاوه بر این‌ها، CPVC هم نوع منعطف و مقاومتری از پی وی سی هست که در سیستم لوله کشی ساختمان کاربرد داره.

انواع پروفیل

ویژگی‌ها، مزایا و معایب PVC چیه؟

Pvc 1

خوبه بدونین درصد بالایی از تولیدات پی‌وی‌سیِ جهان (PVC) در ساختمان سازی استفاده میشه و به دلیل وزن کم و انعطاف پذیری بالایی که داره به خوبی تونسته جایگزین پروفیل فلزی در ساختمان‌ها بشه.

Pvc 2

یکی دیگه از ویژگی‌های مثبت پروفیل‌های pvc اینه که شکل پذیری خوبی دارن و برای ساخت پنجره بسیار کاربردی هستن. علاوه بر این، پنجره های پی وی سی مقاومت نسبیِ خوبی در مقابل آتش سوزی دارن.

از طرفی، هزینه کمتر ساخت پنجره PVC در مقابل پنجره از جنس پروفیل UPVC میتونه از دیگر مزایای اون محسوب بشه.

Pvc 3

علاوه بر این، مقاومت پنجره PVC برای آب و هوای عادی خیلی بالاست؛ اما….

مسئله اینجاست که در آب و هوای خیلی گرم یا خیلی سرد مقاومت کمتری دارن و به راحتی تغییر رنگ میدن.

Pvc 4

تغییر رنگ پروفیل پنجره PVC در برابر نور آفتاب می‌تونه جلوه بدی برای نمای ساختمان ایجاد کنه. به همین دلیل سازه هایی که مقاومت بیشتری در مقابل نور داشته باشن، در صنعت ساختمان سازی قابل قبول‌تر هستن:مثل UPVC

ویژگی‌ها، مزایا و معایب UPVC چیه؟

در ترکیبات ساخت پروفیل UPVC از مشتقات نفت خام استفاده شده و چون عوامل الاستیسیته از این پروفیل حذف شده، دارای عمر مفید بسیار بالایی هستن. تا جایی که امروزه جایگزینیِ UPVC بجای PVC در ساخت پنجره دوجداره یک امر رایج و یک تصمیم عاقلانه محسوب میشه.

Pvc 13

علاوه بر اینها، پنجره‌های ساخته شده از یوپی‌وی‌سی حاوی مواد مضر فتالات و BPA نیست و این خاصیت موجب سازگاری اون ها با محیط زیست و قابلیت بازیافت شون شده.

یوپی‌وی‌سی 6

مواد مقاوم به کار رفته در ساخت پروفیل‌های UPVC موجب شده که استحکام بسیار بالاتری داشته باشه و علاوه بر این، تطبیق پذیریِ خیلی بیشتری با شرایط محیطی دارن. در نتیجه بعد از گذشت زمان دچار تغییر رنگ نمیشن.

یوپی‌وی‌سی 7

کاربردِ اصلیِ پروفیل های UPVC و PVC چیست؟

از مهمترین دلایل استفاده از پروفیل‌هایPVC  و UPVC قابلیت آنها در نصب شیشه‌های دوجداره برای ساختمان هاست که این قابلیت در پروفیل‌های فلزی امکان پذیر نیست.

یوپی‌وی‌سی 8

با استفاده از وارد کردن یک گاز مخصوص به نام آرگون در فضای بین دو شیشه نصب شده بر روی پروفیل‌های pvc  یا upvc یک عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی ایجاد میشه که برای بیشتر مناطق کشور استفاده از این نوع عایق برای خونه جزئی از واجبات محسوب میشه.

یوپی‌وی‌سی 9

پس همونطور که گفتیم، قابلیت مهم پنجره‌های upvc و پی وی سی اینه که میشه در ساخت آنها از شیشه‌های تک جداره، دوجداره و حتی سه جداره استفاده کرد. سه شیشه‌ای که در پنجره سه جداره به کار میره هر کدام توسط یک جداکننده از هم جدا میشن و توسط گاز آرگون فضای بین اونها پر میشه.

یوپی‌وی‌سی 11

بالا بردن قابلیت عایق بندی در پنجره upvc سه جداره با یک شیشه اضافه موجب میشه که هم در برابر هوای سرد و گرم و هم در برابر سر و صدا محیط‌های شلوغ و پر تجمع یک محافظ کاملا ایده آل رو داشته باشید. البته این موضوع باعث گران تر شدن پنجره هم میشه و همین موضوع باعث میشه پنجره‌های سه یا چهار جداره برای فضاهای مسکونی صرفه اقتصادی نداشته باشه.

یوپی‌وی‌سی 12

همونطوری که در تصویر بالا می‌بینید، فرق چندانی در نوع پروفیل به کار رفته در پنجره دوجداره و سه جداره وجود نداره و هر در دو نوع از پروفیل‌های upvc استفاده میشه.

وزن کم پنجره upvc که بخشی از مزایای اون محسوب میشه، با نصب یک شیشه اضافه بر روی پنجره مختل میشه که محدودیت‌هایی رو در نحوه باز شدن و میزان مقاومت لولای اون ها ایجاد میکنه.

یوپی‌وی‌سی 14

بلاخره تفاوت PVC و UPVC در چیست؟

تا به اینجا حتما متوجه شدید که در نسل جدید پنجره‌های دوجداره و سه جداره‌ای، از UPVC که به جای پروفیل PVC استفاده میشه. چرا که استفاده از یو پی وی سی، مزایای متعددی رو برای شما ایجاد میکنه،

مثلاً اینکه یو پی وی سی با گذشت زمان تغییر رنگ نمیده و در نتیجه برای استفاده در پنجره‌های نمای ساختمان هم مناسبه.

در ضمن، علاوه بر اینکه تمام ویژگی‌های PVC مثل سبک بودن و منعطف بودن رو داراست؛ سازگاری خوبی با محیط زیست داره.

پس اگه بخوایم خیلی خلاصه ویژگی های این دو متریال رو مرور کنیم، عبارتند از:

  1. UPVC مقاوم تر و مستحکم تره.
  2. PVC در مقابل آتش مقاومه.
  3. هم PVC و هم uPVC اموستیک هستن یعنی صوت رو از خودشون عبور نمیدن.
  4. UPVC در برابر شرایط آب و هوایی نا مناسب و گرم مقاوم تره.
  5. هر دو طول عمر خوبی دارن.
  6. هزینه هر دو معقوله (PVC ارزان تره).
  7. هر دو منعطف هستن.
  8. هر دو رنگ بندی محدودی دارن.
  9. UPVC طبیعت دوسته ولی پی وی سی نه!

چه نکاتی در انتخاب پنجره UPVC و PVC مهمه؟

راستی، لطفا دقت کنین که نصب پنجره‌هایUPVC  باید توسط نصاب ماهر انجام بشه. این نکته برای پنجره‌های سه جداره خیلی مهمتره، چرا که قاب پنجره upvc سه جداره بزرگتره و نصب دقیق و تطبیق آن با دیوارهای ساختمان تنها توسط یک نصاب با تجربه امکان پذیر هست.

علاوه بر نصاب، موضوع مهم دیگه‌ای که در کیفیت نهایی پنجره دوجداره یا سه جداره اهمیت داره، برندی هست که پروفیل های پنجره رو تولید می‌کنه. البته طبیعیه که برندهای مختلف قیمت های متفاوتی رو هم ارائه میدن و گاهی این اختلاف ها بسیار قابل توجه هست.

اگه دوست دارین با قیمت های روز انواع پنجره دوجداره در برندهای مختلف موجود در بازار آشنا بشین، روی لینک زیر کلیک کنین:

قیمت پنجره دو جداره UPVC و PVC

یوپی‌وی‌سی 15

جمع بندی مطالب

همونطور که گفتیم، به دلیل جنس مواد مورد استفاده در پروفیل pvc دوام و ماندگاری محصولات ساخته شده از pvc نسبت به محصولاتی که از جنس  upvc ساخته می‌شود کمتره و عملکرد و ایمنی اونها قطعا در درجه پایینتری قرار داره. بنابراین اگر قصد بازسازی یا ساخت خونه خودتون رو دارید برای انتخاب متریال مورد استفاده هیچ گاه عجله نکنید و قبل از اقدام به خرید، آگاهی و اطلاعات خودتون رو نسبت به انتخاب‌های پیش رو بالا ببرید. امروزه هزینه‌های متفرقه در زندگی بسیار بالاتر از اون چیزی هست که بتونید برای جبران انتخاب نادرست خودتون باز هم هزینه اضافه‌ای داشته باشید و برای هر خرید باید مبنای صرفه اقتصادی و صرفه جویی در انرژی رو در کنار هم مورد سنجش قرار بدید.

یوپی‌وی‌سی 10

منبع اصلی این مقاله، دو سایت وین تک استرالیا و شرکت درب و پنجره نئوفنستر  است.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments