4.7 1

پنجره دو جداره رو مثل یه حرفه‌ای بشناس! + مدل ها و ویژگی ها

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  9 اسفند 1401
پنجره دو جداره رو مثل یه حرفه‌ای بشناس! + مدل ها و ویژگی ها

پنجره دو جداره چیه؟ قیمت پنجره دو جداره چقدره؟ بهترین مارک پنجره دوجداره upvc کدومه؟ انواع مدل پنجره دوجداره بزرگ چیه؟ پنجره سه‌جداره و چهارجداره چیه و کاربردشون کجاست؟

وقتی پای کلمه «درب و پنجره دوجداره» وسط میاد، ناخودآگاه سوالاتی به ذهن خطور میکنه. اگر برای تو هم چنین سوالاتی پیش اومده یا سوالی مثل سوالات بالا داری، با خوندن این مقاله به جوابت میرسی.

پنجره دو جداره چیه؟

این سوالیه که احتمالا خودت هم میدونی اما برای روشن شدن باید بگم پنجره دو جداره، پنجره ای هست که از دو شیشه تخت به همراه یک لایه عایق تشکیل شده که روی قابهایی از جنس‌های مختلف سوار میشه.

پنجره دو جداره

لایه عایق این نوع پنجره ابتدا از هوا تخلیه میشه و به اون مقدار کمی گاز آرگون، کریپتون و یا زنون تزریق میشه. رسانش گرمایی این گازها خیلی کمه و انتقال حرارت بین دو طرف پنجره از طریق شیشه رو به حداقل میرسونه. در ادامه هم گاز بین دو لایه شیشه به‌طور کامل درزگیری میشه.

نکته: انتقال حرارت از شیشه بین دو طرف خیلی کمه و بیشتر انتقال حرارت از طریق قاب منتقل میشه؛ به همین خاطر باید در انتخاب قاب پنجره دقت زیادی کرد.

اجزا درب و پنجره دوجداره چیه؟

درب و پنجره دوجداره اجزای مختلفی دارن؛ که عبارت است از:

  1. شیشه دو جداره
  2. پروفیل های قاب (فریم) اصلی
  3. پروفیل‌های قاب (فریم) فرعی
  4. یراق آلات
  5. پلاستیک‌های درزگیر

در ادامه بریم به‌صورت جزئی تر با هر یک از این اجزا آشنا بشیم:

1)    شیشه دوجداره:

نصب پنجره دوجداره

بخش اصلی درب و پنجره دوجداره شامل دو لایه شیشه است، که با ضخامت های مختلف و با فاصله‌های 6، 8، 10 و 12 میلیمتر موجودن.

ضخامت شیشه های رایج در بازار 4، 5 و 6 میلیمتر هست. این نوع از شیشه‌ها جنسی مشابه با شیشه تختِ ساده (فلوت ساده) دارن و در بعضی موارد، یکی از شیشه ها میتونه شیشه رفلکس با رنگ های طلایی، نقره ای و برنزی باشه.

روش عایق کردن شیشه‌ها:

برای دوجداره کردن یا عایق کردن شیشه‌ها، ابتدا فضای بین دو شیشه از هوا تخلیه شده و سپس با مقدار کمی گاز آرگون، کریپتون و یا زنون پر میشه تا تخلیه کامل هوا، آسیبی به جداره ها وارد نکنه. در آخر هم لبه های شیشه ها با استفاده از ماستیک سیلیکونی اکریلیک، درزگیری میشه.

2)  پروفیل های قاب اصلی:

انواع پنجره دوجداره

قاب اصلی، بخشی از پنجره است که شیشه رو نگه میداره و نوع بازشوهای پنجره رو مشخص میکنه.

پروفایل قاب اصلی درب و پنجره دوجداره از جنس های مختلفی مثل آلومینیوم، آهن، چوب، کامپوزیت، فایبرگلاس و یا UPVC ساخته میشه؛ اما در اکثر موارد به دلیل رسانشِ گرماییِ کمِ UPVC، از این متریال استفاده میشه.

3)  پروفیل های قاب فرعی:

ساب فریم

قاب فرعی که به اون ساب فریم و قاب انتظار هم گفته میشه، قابیه که قبل از نصب پنجره دوجداره، نصب میشه. در شکل بالا، ساب فریم توسط خط چین مشخص شده.

وظیفه اصلی این قاب، تحمل بارهای وارد شده از طرف دیوار به پنجره است. بیشترین باری که همیشه به پنجره وارد میشه بار حاصل از وزن دیوار بالای پنجره هست که در مرور زمان باعث میشه پنجره به راحتی باز و بسته نشه.

جنس پروفیل این بخش، باید سخت باشه. دسترسی آسون و مقاومت بالای قوطی های آهنی باعث میشه گزینه مناسبی برای این کار باشن. همچنین قبل از اجرای اون، به‌طور کامل با ضدزنگ پوشانده میشن تا در برابر رطوبت هم مقاومت خوبی داشته باشن.

4)  یراق‌آلات:

یراق آلات

اجزایی مثل لولاها، دستگیره‌ها، بست‌ها، بلبرینگ‌ها و غیره که جزئیات پنجره محسوب میشن، در دسته یراق‌آلات قرار میگیرن.

نوع و تعداد بازشوها تاثیر زیادی در یراق‌آلات مورد استفاده در پنجره داره و با تغییر در بازشوهای پنجره، بخشی از یراق‌آلات تغییر میکنه.

5)  پلاستیک های درزگیر:

خرید پنجره دوجداره

برای کاهش انتقال هوا و رطوبت بین دوطرف درب و پنجره دوجداره، درزها رو با تکه‌های پلاستیکی درزگیری میکنن.

این درزگیرها بین شیشه و قاب یا بین قسمت های مختلف قاب قرار میگیره و در صورت بسته شدن بازشوها، اجازه انتقال هوا و رطوبت نمیده.

خب حالا که با اجزای مختلف یک درب یا پنجره دو جداره آشنا شدیم، بنظرتون چند نوع پنجره دو جداره داریم و بهترین پنجره دوجداره چیه؟

انواع پنجره دوجداره چیه؟

میشه پنجره‌های دو جداره رو بر اساس نوع بازشو به چهار دسته زیر تقسیم کرد:

دسته اول: پنجره لولادار

بهترین مارک پنجره دوجداره upvc

چفت و بست ها در این حالت، امکان انتقال هوا رو به کمترین حالت ممکن می‌رسونه و بهینه ترین حالت از نظر جلوگیری از اتلاف انرژی هست.

در این حالت از لولاهایی برای بازشوهای افقی، عمودی و مرکب استفاده میشه و بیشتر پنجره های دوجداره بازار با این مدل ساخته میشن.

دسته دوم: پنجره دو جداره کشویی

انواع مدل پنجره دوجداره بزرگ

استفاده از پنجره دو جداره کشویی در پنجره های تک جداره مرسوم هست ولی در پنجره های دو جداره به دلیل اتلاف انرژی بیشتر در این مدل در مقایسه با پنجره لولادار، خیلی مرسوم نیست. هرچند با این حال سهم کمی از بازار رو به خودش اختصاص داده.

دسته سوم: پنجره ارسی

انواع مدل پنجره دوجداره

پنجره ارسی یکی از کم کاربردترین انواع پنجره هست، فرقی نداره که یک جداره باشه یا دوجداره. هرچند در بعضی کشورها رواج بیشتری داره ولی در کشور ما، انتخاب این نوع پنجره اولویت خیلی کمی داره.

دسته چهارم: پنجره کلنگی

پنجره کلنگی

در این نوع پنجره، محور بازشو در وسط پنجره قرار داره و فقط به یک جهت باز میشه. معمولا از این نوع پنجره در راه پله و سرویس بهداشتی استفاده میشه.

دسته پنجم: فلوکس واگنی

پنجره فلوکس واگنی

درب ماشین فلوکس واگن، شبیه کشویی هست ولی کمی فرق داره. همین تفاوت، باعث میشه یراق آلات مورد نیاز برای این درب کمی تغییر کنه. زمان باز شدن این نوع پنجره، درب ها کمی از هم فاصله میگیرن و این موضوع باعث میشه اصطکاک دو لنگه پنجره به حداقل برسه.

دسته ششم: فرانسوی

پنجره فرانسوی

این نوع پنجره از انواع لولایی هست که در نمونه دولنگه اون، هردو لنگه باز میشه. حذف پروفیل میانی در این نوع پنجره باعث میشه با باز شدن پنجره، یه دید بدون مانع از بیرون داشته باشیم. یه قاب بزرگ که قبلا به وسیله پنجره پوشانده شده بود و الان کاملا باز شده.

دسته هفتم: آکاردئونی

پنجره آکاردئونی

این بازشو تقریبا یه نوع از بازشوی فرانسوی محسوب میشه و فقط تنها فرقی که داره این هست که بازشوها به‌صورت یکپارچه عمل میکنن و معمولا بیشتر از 2 عدد هستن. بازشوهای این پنجره به صورت آکاردئون و با لولاهای خاصی که داره باز میشه و یه فضای بدون محدودین رو میسازه.

 

خب حالا که شناخت نسبی نسبت به انواع پنجر دوجداره پیدا کردیم، بریم کمی تخصصی‌تر با مزایا و معایب این نوع در  و پنحره آشنا بشیم….

مزایای پنجره دو جداره چیست؟

پنجره دو جداره کشویی

استفاده از درب و پنجره دوجداره مزایایی داره که در ادامه به چند مورد اونها پرداخته میشه:

کاهش اتلاف انرژی: مهمترین مزیت این پنجره همین گزینه هست. درب و پنجره دوجداره با کاهش انتقال گرما بین دوطرف، نقش به‌سزایی در کاهش اتلاف انرژی و هزینه های مربوط به اون داره.

کاهش ورود گرد و غبار: درزگیری خوبی که در درب و پنجره دوجداره انجام میشه علاوه بر گرما، از انتقال ذرات ریز گردوغبار هم جلوگیری میکنه.

کاهش آلودگی صوتی: انتقال صدا فقط از طریق ماده امکان پذیره و چون در لایه‌ی بین دو جداره از مقدار کمی گاز استفاده شده، انتقال آلودگی های صوتی رو به میزان زیادی کاهش میده.

کاهش آثار مخرب نور خورشید: نور خورشید با توجه به فایده های اون، دارای ضررهایی هم هست که میتونیم به از بین رفتن بافت فرش، موکت، مبلمان و پرده ها اشاده کرد. استفاده از دو لایه شیشه، عبور نور خورشید از پنجره رو کمی دشوارتر میکنه و اثرات مخرب اون رو کاهش میده.

افزایش ایمنی: در بحث ایمنی، یکی همیشه بهتر از دوتاست. استفاده از یه لایه دیگه شیشه، یعنی افزایش ایمنی در برابر ضربه.

کاهش عرق کردن پنجره: در پنجره تک جداره اختلاف دمای داخل خانه و سطح شیشه باعث میشه رطوبت هوای اتاق، طی فرآیند میعان به شکل قطرات آب روی شیشه ظاهر بشه. در پنجره های دوجداره این اختلاف دما خیلی کمه و به همین دلیل، میعان یا عرق کردن شیشه به حداقل می‌رسه.

معایب پنجره دو جداره چیست؟

مدل پنجره دوجداره

در کنار مزایای پنجره دو جداره، این پنجره معایبی هم داره که در زیر اومده:

تعمیر نمیشه: یکی از بزرگترین ایرادات درب و پنجره دوجداره، عدم تعمیر اون هست. اگر پنجره دو جداره بشکنه، باید با یه نمونه جدید تعویض بشه و تعمیر اون به دلیل سیار نبودن سیستم ساخت این نوع پنجره، امکان‌پذیر نیست.

گرمای نابجا: هیچکس دلش نمیخواد تابستان رو در خانه ای بگذرونه که به شدت گرمه. پنجره دو جداره یکی از مضراتی که داره همینه؛ یعنی در تابستان که هوا گرم میشه، با حبس گرما، به دمای درون خانه اضافه میکنه. در این حالت، به افزایش مصرف انرژی توسط خنک‌کننده ها منجر میشه.

به خانه های قدیمی نمیاد: خانه های قدیمی، سبک کلاسیکی دارن و پنجره های دوجداره بیشتر برای سبک مدرن مناسبتر هستن؛ به همین دلیل، استفاده از پنجره دو جداره در خانه های قدیمی، نمای خوبی نداره.

قیمت پنجره دو جداره چقدره؟

همیشه قیمت دهی و قیمت گیری پنجره دو جدا با سختی‌هایی همراه بوده، چون محاسبه قیمت اون پیچیدگی های محاسباتی زیادی داره و نمیشه مثل سایر کارهای ساختمانی (مثلاً نقاشی، ساخت کابینت و …) براش قیمت متری ارائه داد.

اگه بخوام ساده‌تر بگم، قیمت در و پنجره دو جداره به عوامل مختلفی وابسته است و بر اساس متراژ پروفیل‌های مصرفی، متراژ شیشه، نوع و تعداد بازشوها، جنس پروفیل‌ها، تعداد جداره‌ها و … متغیره و همونطور که گفتیم نمیشه براش قیمت مشخصی ارائه داد.

اما اگه مایل هستی حدودی از قیمت ها دستت بیاد، ما در مقاله زیر قیمت پنجره دوجداره رو در 6 برند مختلف و به‌صورت مثال ارائه کردیم.

قیمت انواع پنجره دو جداره

کدام پنجره دوجداره بهتر است؟

اینکه بگیم بهترین پنجره دو جداره کدومه؟ و یا بهترین مارک پنجره دوجداره upvc چه مارکیه؟ سوالاتی هستن که جواب دادن به اونها نیاز به دقت داره و در طی زمان تغییر خواهد کرد.

به‌طور کلی، ممکنه یه برندی قیمت بالایی داشته باشه و کیفیت خوبی رو هم عرضه کنه، در حالی که برند دیگه ای با قیمت پایین‌تر، کیفیتی به مراتب پایین‌تر رو عرضه کنه. در هنگام خرید پنجره دوجداره باید به این نکته توجه زیادی داشت تا کیفیت رو فدای قیمت نکنیم!

همچنین خدمات پس از فروش که شامل نصب هم در بعضی برندها میشه، ممکنه از هزینه های نصب کم کنه.

فرق پنجره دو جداره با پنجره سه‌جداره و چهارجداره چیه؟

انواع مدل پنجره چند جداره

فرق اساسی پنجره دو جداره با پنجره چند جداره در تعداد جدارهاست ولی همین افزایش تعداد جدارها، باعث افزایش قیمت میشه؛ به نحوی که از لحاظ اقتصادی استفاده از پنجره های چندجداره رو برای مصارف مسکونی بصرفه نمیکنه.

معمولاً استفاده از پنجره های چندجداره محدود به مصارف صنعتی و طراحی های لوکس میشه.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسین یاری
حسین یاری
06 اردیبهشت 1402 10:39

خیلی دقیق و مفید بود ممنونم