4.9 1

17 ایده منحصر به فرد برای طراحی سقف

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  19 اسفند 1401
17 ایده منحصر به فرد برای طراحی سقف

در گذشته سقف تنها بخشی از فضای داخلی خونه بود که وظیفه اون به عنوان مانعی ساده و کاربردی در قسمت ضلع بالایی خونه‌ها، حفظ امنیت و محیا کردن فضای کافی برای نصب لوازم روشنایی بود و به همین دلیل هم در طراحی داخلی نادیده گرفته می شد.

امروزه اما سقف، بخش مهمی از طراحی دکوراسیون داخلی منزل به شمار میاد و ایده‌های بسیار جذابی برای طراحی اون ایجاد شده، در حدیکه خیلی از طراحان، از سقف به عنوان دیوار پنجم ساختمان یاد می‌کنن.

برای تغییر وضعیت سقف، از یک سطح صاف سفید خسته کننده، به سطحی الهام بخش با روحی تازه، در طراحی داخلی سقف منازل، در ادامه این مطلب، به سراغ 17 ایده خاص و کاربردی استفان فانوکا (Stephen Fanuka) که به “پیمانکار ستاره ها” معروف شده، میریم…

ایده‌‌هایی برای دیوار پنجم ساختمون

در حالی که در طول سال‌ها فقط سقف کلیساها، قلعه ها و خانه های افراد ثروتمند و مشهور با احترام کامل و طراحی خاص خود ساخته می‌شد، حالا اما طراحان داخلی می توانند بدون توجه به مکان سقف، زندگی تازه ای به این سطوح ساده ببخشند.

Fanuka هنگام کار بر روی طراحی های داخلی، پیشنهاد می کنه که: “به سقف خود نگاه کنید… رنگی مختصر اضافه کنید یا کاغذ دیواری نصب کنید؛ این تزئینات می‌تواند از گیاهان گرفته تا الگوها یا پارچه و الیاف باشد”

دیوار پنجم

دیوار پنجم، منحصر به فرد و متفاوت

1. سقف هایگلاس: آینه‌ی وارونه!!

یکی از روش‌های طراحی مدرن سقف، پوشش بسیار براق و بازتابنده ای هست که با درخشش خودش، سطحی فریبنده ایجاد می‌کنه. به نحویکه انگار آینه ای روی سقف نصب شده.

این رنگ‌های براق می تونن برای ترکیب با موادی مانند چوب، انواع تخته و گُل هم مورد استفاده قرار بگیرند. سقف‌های براق هایگلاس باعث می شن فضای اتاق بزرگ‌تر دیده بشه.

سقف هایگلاس براق و صیقلی

2. طراحی سقف گیاهی: سرشار از حس زندگی!

حتی اضافه کردن فقط چند تا شاخه گیاه زنده و طبیعی، برای تزئین یک اتاق می‌تونه باعث القای احساس روشنایی و شادابی در فضا بشه. چه برسه به ده‌ها یا صدها شاخه! به عبارت دیگه، ساختن و آویزون کردن قاب‌هایی از برگ های سبز، القا کننده فضای سبز به معنای واقعی است. همان اندازه با طراوت و چشم نواز. این موضوع به انرژی محیط و پاکی هوای داخلی هم بسیار می‌تونه کمک کنه.

سقف گیاهی

3. سقف چوبی: خاص و لاکچری!

چوب یکی از مصالح ساختمانی سنتیه که صرف نظر از طرح یا رنگش، به تنهایی می‌تونه در یک فضا حس خوب و گرمی ایجاد کنه. استفاده از قطعات چوبی با رنگ های منحصر به فرد، در کنار حس گرم طبیعت، یکنواختی سقف را هم از بین خواهند برد. این ایده برای سقف این روزها برای کافه‌ها و مراکز تجاری بسیار هم فراگیر شده و می‌تونید چنین تزئیناتی رو در بسیاری از فضاهای زیبای بیرونی ببینید.

طراحی سقف با چوب بازیافتی

چوب حتی به صورت بازیافتی تزئین مناسبی برای سقف است.

4. شابلون کاریِ سقف: فانتزی و متنوع اما آسون!

شابلون یا stencil، یک ورق نازک از جنس مقوا، پلاستیک، فلز و… است، که با طرح خاصی برش خورده و برای ایجاد طرح برش در سطح زیرین خودش، استفاده می‌شه.

طراحی‌های بی رمق شابلون قدیمی، امروزه با خلاقیت‌های پیشرفته‌ای جایگزین شده که باعث وضوح و زیبایی بیشتر طرح‌های شابلونی شده اند. در این طرح ها می‌شه یک الگوی کامل رو روی کل سقف اجرا کرد؛ یا حتی روی مناطق کوچیک و اطراف وسایل روشنایی تمرکز کرد و با خلق طرح های پیچیده تر، ظاهری جدید آفرید.

شابلون روی سقف

به کمک استنسیل مدرن، میشه رنگ‌ها و طرح‌های جسورانه رو در سقف به کار برد.

5. ترکیب عکس و هنر روی سقف: خیلی خاص و منحصر به فرد

در طراحی مدرن داخلی، پوشاندن سقف‌های کسل کننده و خسته کننده سفید رنگ با نقاشی‌های هنری و رنگ‌های متنوع، مورد استقبال زیادی قرار گرفته. همچنین می‌شه از سقف‌های کشسان با تصاویر پس زمینه منحصر به فرد و بزرگ هم برای خلق فضایی خاص و متفاوت استفاده کرد. اگر این گزینه‌ها رو در نظر بگیریم، هزاران هزار ایده منحصر به فرد برای طراحی داخلی سقف خواهیم داشت.

عکس روی سقف

6. کاغذ دیواری روی سقف: شیک و کاربردی

کاغذ دیواری‌های سقف می‌تونن هر طرحی داشته باشن. الگوهای پیشرفته سنتی، نقش‌های سرگرم کننده و یا حتی رنگ‌های نئون. پس برای انتخاب پوشش دیوار پنجم منزلتون، خودتون رو محدود نکنید و گزینه‌های مختلف کاغذ دیواری رو هم بررسی کنید.

کاغذ دیواری روی سقف

7. طراحی‌های سه بعدی قابل نصب: خاص و هنری

طرح‌های سه بعدی می‌تونن، مثل الماس احاطه شده با پوششی سیاه، روی سقف ساده فضای منزل شما بدرخشند. استفاده از آویزها و تجهیزات روشنایی پیچیده و جدید، بافت و سطوح متفاوتی رو ایجاد می‌کنه که می تونه بُعد تازه‌ای ایجاد کنه و عاملی نو برای ایجاد کنتراست باشه.

طراحی سه بعدی روی سقف

برای دیدن ایده طرح‌های سه بعدی سقف می‌تونین عکس‌های بیشتری رو هم جستجو کنید.

طرح سه بعدی روی سقف

همونطور که انتظار میره، در انتخاب الگوهای سه بعدی جذاب، خلاقیت بیشتر از هر عاملی تأثیر گذار خواهد بود.

8. سقف‌های لایه لایه: زیبایی در تنوع یا تنوع در زیبایی؟؟

با استفاده از طرح‌های خاص لایه لایه، به دکوراسیونی فراتر از مدل‌های سه بعدی می‌رسید. مثلاً می‌تونید پس از نصب یک سری پانل‌های چوبی طرح دار، تیرک‌های چوبی رو اضافه کنید و بعد یک لایه سوم با وسایل روشنایی خلاقانه رنگ شده با تناژهای پررنگ اضافه کنید.

سقف های لایه لایه

9. معماری/ گچ بری: کلاسیک اما دوست داشتنی!

طرح‌های گچ بری، در شرایطی که سقف بیش از حد ساده و خالی است، انتخاب مناسبی هستن. این طرح‌ها ممکن است شبیه اقیانوس، موج دار باشند و یا از طرح های بزرگ مجسمه ای غیر قابل جا به جایی، تشکیل شده باشند.

گچ بری روی سقف

گچ بری های روی سقف بدون تاریخ انقضا هستن، حتماً از سقف‌های گچ بری شده در دوران کودکی تون خاطره دارین! اما این روش همچنان هم مرسوم هست.

10. رنگ‌های مدرن: جسورانه اما جذاب!

رنگ سفید ممکنه که رنگی خنثی و مناسب برای انواع سطوح باشه، اما این به اون معنا نیست که شما مجبورید در طراحی داخلی سقف هر اتاق ازش استفاده کنید. انتخاب‌های جسورانه و روشن می تونن به راحتی به کانون توجهی در فضایی با ابعاد کوچک تبدیل بشن. به همین خاطر رنگ‌های مدرن رو برای فضاهای خاص فراموش نکنید.

رنگ های خاص سقف

11. سقف با طرح تأسیسات صنعتی: زمخته اما بعضیا باهاش حال می‌کنن!

گاهی هم میشه عمداً با استفاده از تاسیسات ایده‌های عالی برای سقف ساخت. تاسیساتی با رنگ متفاوت با رنگ مشکی ساده روی لوله ها، تیرها و کانال ها، برای ایجاد یک کنتراست خوب، میتونید متفاوت عمل کنید.

سقف صنعتی

درسته که این نوع سقف‌ها ممکنه طرفداران کمی داشته باشن، اما برای علاقه مندان به سبک‌ها خاص، متفاوت و خلاقانه می‌تونه ایده خوبی باشه.

12. آجر و سنگ: زیباییِ ویژه در عناصر خاکی!

عناصر خاکی و طبیعی در عین حال که فضای کمی رو  اشغال می کنند، گزینه‌های مناسبی برای فضاهای قوس دار و منحنی (که نور طبیعی زیادی دارند) هستند. به خاطر داشته باشید که جنبه‌هایی مثل اندازه سنگ یا آجر، مقدار ملات قابل مشاهده و چیدمان، نقش مهمی در ایجاد بافتی منظم و دوست داشتنی، ایفا می‌کنند.

سقف آجری

13. پارچه و الیاف در سقف: ساده و خودمونی!

با اندکی تلاش و دقت در استفاده از فرش، طناب و انواع پارچه، می تونید شور و نشاط رو به فضای خونه، کافی شاپ یا رستوران خودتون اضافه کنید. مثلاً ساتن، خطوط سخت دیواره ها رو نرم می کنه.

علاوه براین، بافت، گلوله‌های نمدی و تکه‌های ربان برای تزئین فضاهایی مثل تالارهای عروسی بیشتر به کار میرن و ترکیب لایه‌های متفاوت پارچه در کنار گیاهان می‌تونه محیطی منحصر به فرد طراحی کنه.

سقف پارچه ای
<h2class=”ss_mobile_heading”>14. سقف فلزی: سرد و خشن!

تغییر سقف به وسیله قطعات فلزی روش جدیدی نیستن؛ اما مصالحی که به طور معمول برای ساخت و سازه‌های خارجی و بخش‌های بیرونی ساختمان استفاده می شود، وقتی از داخل و بالای سر دیده می‌شن تکان دهنده هستند!

شما می‌تونید با برش صفحات فلزی به شکل‌های جالب از اون‌ها برای ایجاد لایه بندی، طرح‌های غیر مسطح یا ایجاد الگو استفاده کنید. اگرچه سقف فلزی ممکنه احساس خونه‌های روستایی یا قدیمی رو به همراه داشته باشه، اما انتخاب کاشی‌های قلع طرح دار یا فلزات براقِ صیقلی، عامل القای جذابیت برای فضاهای مجلل‌تر خواهد بود.

سقف فلزی

جمله از بزرگان? : طراحی مدرن یعنی استفاده خلاقانه از امکانات کلاسیک!

15. طرح‌های بازیافتی: بابا دیگه خیلی خاص و عجیب شد!!

نظر شما درباره طرح‌های یونیک اما دوستدار محیط زیست چیه؟ به سادگی میشه با آویزون کردن جعبه‌های چوبی یا پالت از سقف باعث ایجاد بافت، حجم و گرما شد. یا حتی روزنامه های قدیمی، کیسه های کاغذی و کتاب ها رو می‌شه جمع آوری کرد و مجموعه‌ای بی نظیر و منحصر به فرد از وسایل روشنایی رو برای دیوار پنجم ساختمون ایجاد کرد. همه این‌ها علاوه بر زیبایی، صرفه جویی در هزینه و کمک به حفظ سیاره زمین است.

سقف بازیافتی

همونطور که می‌بینید، وجود انواع لوازم بازیافتی در این رستوران اصلاً ناخوشایند نیست.

16. شیشه و نور در طراحی سقف: دو دوست همیشگی!

سقف می‌تونه فراتر از یک سطح صاف باشه که ساکنین رو از عوامل خارجی محافظت می کنه. مثلاً نصب پنجره‌های کوچک منعکس کننده نور خورشید به فضای داخلی خونه، می‌تونه به کاهش هزینه‌های انرژی کمک کند و فضا را آرام و روشن کنه.

قطعات شیشه‌ای همچنین می‌تونن با هنر دست نقاشی شده و در طراحی سقف جا بگیرن. به این ترتیب علاوه بر خلق سقفی هنری و خاص، طراحی رو بدون استفاده از رنگ‌های جدید یا نصب آیتم‌های متعدد پیش بردین.

سقف نورانی

مثلاً در تصویر بالا یک سقف شیشه‌ای نورانی و دلنواز رو مشاهده می‌کنید.

راستی برای این نوع سقف‌ها میتونین از سقف کاذب آسمان مجازی، سقف کشسان که در ایران خیلی طرفدار پیدا کرده، هم استفاده کنین.

17. طرح‌های راه راه (Striped): اینم یه مدلشه دیگه!

یکی از روش های نهایی ایجاد طرح‌های بی همتا و جالب سقف، اضافه کردن نقش راه راهه. به عنوان مثال،  راه راه هایی که به موازات کف قرار دارند، انتخابی کاربردی برای فضاهای کوچکتر هستند. راه راه هایی که از زاویه های مختلف به هم متصل می شوند، عمود بر کف یا وسایل اتاق کشیده می شوند، و در سقف‌های زاویه دار به هم می پیوندند، بسته به اندازه و شکل اتاق، انتخاب‌های بسیار خوبی هستن. فقط فراموش نکنید که نصب طرح‌های راه راه با عرض و فاصله یکسان، طراحی سقف را یکپارچه نشون می‌ده و نسبت به طرح‌های بی نظم انتخاب صحیح تری محسوب می‌شه.

سقف راه راه

نکته: منبع این مقاله، سایت Unika Vaev می باشد.

 

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments