5.0 0

کابینت روکش لمینت چه ویژگی‌ها، مزایا و معایبی دارد؟

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  6 آذر 1401
کابینت لمینت سفید و کرمِ طرح چوب بدون دستگیره

کابینت لمینت (Laminate Cabinet) یک انتخاب مناسب برای کسانی هست که می‌خوان آشپزخانه‌ای شیک و مدرن و البته با کابینتی اقتصادی داشته باشن. این نوع کابینت، هم به صورت آماده در بازار وجود داره و هم می‌تونین به صورت سفارشی، اون رو تهیه کنین. برای آشنایی بیشتر با کابینت روکش لمینت در این مطلب، به انواع کابینت روکش لمینت بر اساس نوع روکش و همچنین مزایا و معایب این کابینت اشاره می‌کنیم. همچنین صفحات کابینت مناسب برای کابینت لمینت رو هم به شما معرفی می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما باشین.

روکش لمینت کابینت و ساختار تشکیل دهنده آن چیست؟

واژه لمینت (Laminate) به معنای ورقه ورقه شدن و ساختن یک متریال در لایه‌های مختلف هست. روکش لمینت به عنوان یک متریال پرطرفدار برای ساخت کابینت آشپزخانه شناخته میشه. روکش لمینت کابینت، از رزین‌های پلاستیکی و لایه‌های نازک کاغذ تشکیل میشه که به کمک دستگاه‌های مخصوص، تحت فشار بالا و پرس قرار می‌گیرن، در نهایت یک لایه رنگ خاص یا طرح تزئینی هم روی لمینت در حال ساخت کشیده میشه و روکش لمینت قابل استفاده به وجود میاد. انواع روکش‌های لمینت روی تخته‌های چوب از جنس نئوپان، ام دی اف یا اچ دی اف کشیده می‌شن و انواع کابینت لمینت ساخته میشه.

 

کابینت لمینت سفید و قهوه‌ ای سوخته با سنگ کابینت سفید

یک موضوع مهم که باعث تفاوت کیفیت انواع کابینت‌های روکش لمینت میشه، میزان فشاری هست که موقع ساخت به این ورق‌ها وارد میشه. لمینت‌های که با فشار بسیار بالا تولید میشن معمولا قیمت و مقاومت بالاتری دارن. اما لمینت‌های با فشار پایین مثل ملامینه، معمولا کیفیت و قیمت کمتری دارن. در ادامه انواع کابینت لمینت با روکش‌های مختلف لمینت رو به شما معرفی می‌کنیم.

انواع کابینت لمینت بر اساس روکش آن چیست؟

کابینت لمینت بر اساس جنس و نوع روکش لمینت سازنده، به 7 دسته زیر تقسیم میشه:

  1. کابینت لمینت ترموفویل
  2. کابینت لمینت آنتی‌باکتریال
  3. کابینت لمینت ضد حریق
  4. کابینت لمینت اکریلیک
  5. کابینت لمینت بافت
  6. کابینت لمینت مات
  7. کابینت لمینت براق

در مورد ساختار و ویژگی‌های انواع کابینت لمینت با روکش‌های مختلف، در این بخش توضیح میدیم.

1.     کابینت لمینت ترموفویل

این کابنیت از مغزی نئوپان و روکش لمینت ترموفیل ساخته میشه. روکش لمینت ترموفویل یک لمینت مصنوعی به حساب میاد که از ورقه‌های پلاستیکی متشکل از کاغذ و آلومینیوم ساخته میشه. این کاغذهای چند لایه پلاستیکی با حرارت روی سطوح مختلف مثل چوب، شیشه و فلز قرار می‌گیرن. روکش لمینت ترموفویل روش ساخت ساده‌ای داره و به دلیل هزینه پایین، این نوع کابینت بیشتر توجه مشتریان رو به خودش جلب می‌کنه.

2.     کابینت لمینت آنتی‌باکتریال

روکش لمینت در کابینت لمینت آنتی‌باکتریال با افزودنی‌های ضد میکروبی خاصی ساخته میشه و در برابر باکتری، کپک و موریانه مقاومت می‌کنه. بنابراین خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این لمینت‌ها باعث میشه خیال‌تون بابت بهداشت آشپزخانه راحت بشه.

3.     کابینت لمینت ضد حریق

روکش لمینت در کابینت لمینت ضد حریق، در برابر آتش مقاومت و ایمنی خوبی داره. می‌دونین چرا؟ چون لمینت ضد حریق با مواد شیمیایی خاصی تصفیه میشه و در صورت آتش‌سوزی، دود سمی آزاد نمی‌کنه. بنابراین انتشار دود به حداقل می‌رسه و افزایش دمای لمینت به تاخیر میفته.

4.     کابینت لمینت اکریلیک

کابینت لمینت اکریلیک، نوعی روکش لمینت براق بازتاب کننده داره که ظاهر مدرنی به آشپزخانه میده. به خاطر همین روکش براق، خراش و اثر انگشت روی کابینت لمینت اکریلیک باقی می‌مونه. بنابراین ناچار هستین مرتب کابینت رو تمیز کنین. این لمینت‌ها قیمت بالایی دارن و در برابر رطوبت و اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستن. برای آشنایی بیشتر، می‌توانید مقاله کابینت روکش آکریلیک رو مطالعه کنین.

5.     کابینت لمینت بافت

کابینت لمینت بافت، حس مواد طبیعی مثل چوب، سنگ و ابریشم خام رو برای شما ایجاد می‌کنه و به ظاهر کلی آشپزخانه عمق میده. تمیز کردن و نگهداری کابینت لمینت بافت، به سختی انجام میشه.

6.     کابینت لمینت مات

کابینت لمینت مات نور متوسطی رو منعکس می‌کنه و در برابر خط و خش مقاوم هست. همچنین نگهداری از کابینت روکش لمینت مات نسبتا راحت هست.

7.     کابینت لمینت براق

کابینت لمینت‌ براق، روشنایی زیادی به آشپزخانه میده و باعث میشه فضا بزرگ‌تر از چیزی که هست به نظر برسه. این کابینت‌های لمینت باید به صورت مرتب تمیز بشن تا لکه، اثر نگشت و خراش روی اون‌ها باقی نمونه.

حالا که تا حدودی با کابینت لمینت و انواع اون آشنا شدین، در ادامه مزایا و معایب این نوع کابینت رو به شما می‌گیم تا به شناخت عمیق‌تری از این کابینت برسین.

مزایای کابینت روکش لمینت چیست؟

کابینت روکش لمینت مزایای مختلفی داره که در زیر مشاهده می‌کنین:

  1. دوام بالا
  2. مقاومت در برابر پوسته شدن، رطوبت و بخار
  3. قیمت مناسب
  4. وزن کم
  5. تنوع در طرح و رنگ
  6. مناسب برای دکوراسیون مدرن و سنتی
  7. ضد میکروب بودن
  8. نظافت و نگهداری آسان

در این قسمت در مورد هر کدام از مزایای کابینت لمینت توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

1.     دوام بالا

کابینت لمینت به ویژه لمینت با فشار بالا، از یک روکش قوی تشکیل میشه که با فشرده‌سازی ایجاد شده. بنابراین یک روکش محکم و بادوام دارین که از هسته چوبی داخلی خودش در برابر آسیب محافظت می‌کنه.

2.     مقاومت در برابر پوسته شدن، رطوبت و بخار

کابینت روکش لمینت پوسته پوسته نمیشه اما امکان داره با گذشت زمان پوسته کنده بشه که در این صورت قابل تعمیر هست. این نوع کابینت مقاومت خوبی در برابر رطوبت، بخار و همچنین آتش از خودش نشان میده. به همین علت به راحتی می‌تونین در آشپزخانه با کابینت روکش لمینت، هر نوع غذایی که دوست دارین درست کنین بدون اینکه کابینت لمینت خراب بشه. البته حرارت مستقیم میتونه به هر کابینتی آسیب بزنه.

3.     قیمت مناسب

معمولا لمینت در مقایسه با سایر انواع روکش کابینت آشپزخانه، قیمت مناسب‌تری داره. علت این موضوع هم این هست که هسته (بخش زیر روکش) در کابینت روکش لمینت، از چوب‌های ارزان‌تری ساخته میشه و همچنین قیمت نصب این کابینت ارزان‌تر درمیاد.

کابینت روکش لمینت سفید با دستگیره‌های فلزی و صفحه کابینت قهوه‌ای

البته عوامل مختلفی روی قیمت تمام شده کابینت روکش لمینت تاثیر دارن که مهم‌ترین اون‌ها عبارت‌اند از:

  • کیفیت کلی ساخت
  • کیفیت مصالح استفاده شده
  • مشخصات طراحی و رنگ

درضمن قیمت کابینت لمینت با فشار بالا، نسبت به کابینت لمینت با فشار پایین گران‌تر هست، چون فرایند ساخت دشوارتری داره. اما به طور کلی کابینت لمینت از لحاظ قیمت، مقرون به صرفه حساب میشه.

4.     وزن کم

لمینت وزن کمی داره و به راحتی نصب و اجرا میشه. به همین علت قیمت نصب این کابینت ارزان‌ در میاد.

5.     تنوع در طرح و رنگ

شما می‌تونین تنوع گسترده‌ای از طرح‌ها، الگوها و رنگ‌های لمینت رو انتخاب کنین. رنگ‌هایی مثل سفید، مشکی، خاکستری و برنزی. از لحاظ الگو هم الگوهایی مثل سنگ و چوب برای Laminate موجود هستن.

6.     مناسب برای دکوراسیون مدرن و سنتی

کابینت لمینت با تمام سبک‌های دکوراسیون قدیمی و جدید هماهنگ میشه. شما باید رنگ و الگویی رو انتخاب کنین که کابینت شما رو با سبک آشپزخانه هماهنگ کنه. اغلب از این کابینت در دکوراسیون‌های مدرن استفاده میشه.

7.     ضد میکروب بودن

این امکان وجود داره که کابینت روکش لمینت در زمان ساخت ضد میکروب ساخته بشه.

8.     نظافت و نگهداری آسان

تمیز کردن و نگهداری از کابینت لمینت به راحتی انجام میشه. به عنوان مثال می‌تونین لکه‌های چربی و خاک رو به سرعت از روی کابینت لمینت پاک کنین. البته باید توجه داشته باشین که نظافت کابینت روکش لمینت اصولی داره که در بخش‌های بعدی به این موضوع می‌پردازیم.

تا اینجا با مزایای کابینت روکش لمینت آشنا شدین، در ادامه معایب این کابینت رو هم بررسی می‌کنیم.

معایب کابینت روکش لمینت چیست؟

بعد از مرور مزایای کابینت روکش لمینت حالا نوبت به معایب این کابینت میرسه. مواردی مثل:

  1. آسیب‌پذیری بالا
  2. احتمال جداسازی چسب نگهدارنده لایه‌ها
  3. تعمیرپذیری دشوار
  4. پایین بودن ارزش فروش مجدد

در مورد معایبی که در بالا به اون‌ها اشاره کردیم، به نکات زیر توجه کنین.

1.     آسیب‌پذیری بالا

آسیب‌پذیری کابینت لمینت بالا هست، زیرا روکش لمینت به صورت ورقه ورقه فشرده میشه، بنابراین امکان داره شروع به بلند شدن کنه. از طرف دیگه کابینت لمینت ترموفویل به گرما و رطوبت بیش از حد حساس هست. همچنین بعضی از انواع لمینت در برابر خراش و ساییدگی صدمه می‌بینن. این مسائل باعث آسیب‌پذیر بودن کابینت روکش لمینت میشه.

2.     احتمال جداسازی چسب نگهدارنده لایه‌ها

این امکان وجود داره که در کابینت لمینت چسب نگهدارنده لایه‌ها به مرور زمان سست بشه و بافت و ورقه‌ها از هم جدا بشه.

3.     تعمیرپذیری دشوار

کابینت لمینت قابلیت تعمیر پذیری داره، اما باید دقت کنین اگه سطح کابینت لمینت دچار خراش، بریدگی یا ترک شدید باشه، قابل تعمیر نیست و نیاز به تعویض داره.

4.     پایین بودن ارزش فروش مجدد

کابینت روکش لمینت در زمان تعویض شدن، ارزش فروش بالایی نداره. همچنین زمان فروش خانه، داشتن کابینت لمینت به ارزش فروش خانه اضافه نمی‌کنه.

این هم از معایب کابینت لمینت که در این بخش گفتیم. اما یادتون هست که یکی از مزایای کابینت لمینت، تمیزکاری آسان این کابینت بود؟ حالا در بخش بعدی می‌خوایم نکات مربوط به تمیزکردن این کابینت رو به شما بگیم.

چطور کابینت لمینت را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن کابینت لمینت پیشنهاد می‌کنیم حداقل هفته‌ای یک بار سطح کابینت رو با یک پارچه نرم گردگیری کنین. باید حواستون باشه که از پاک‌کننده‌های قوی مثل وایتکس و یا مواد ساینده مانند برس‌های آهنی استفاده نکنین تا روی کابینت لمینت اثر مخرب نداشته باشه.

کابینت لمینت قهوه‌ای با صفحه کابینت سفید

بعضی از پاک‌کننده‌هایی که برای نظافت کابینت روکش لمینت مناسب هستن عبارت‌اند از:

  • آب و صابون
  • سرکه
  • جوش شیرین
  • آبلیمو
  • مواد شوینده و پاک‌کننده‌های چند منظوره

البته چون انواع مدلهای لمینت کابینت با هم متفاوت هستن، بهتر است موقع استفاده از این پاک کننده‌ها، آن‌ها را ابتدا روی بخش کوچکی از کابینت امتحان کنین و اگه به کابینت آسیب نزدن، بعد با خیال راحت به کمک اون‌ها لکه‌ها رو پاک کنین.

چه نوع صفحه کابینتی، برای کابینت آشپزخانه لمینت مناسب است؟

انواع صفحه کابینت‌های رایج برای کابینت لمینت عبارت‌اند از:

  • انواع صفحات کابینت شرکتی مثل صفحه کابینت رایج ام دی اف
  • انواع صفحه کابینت سنگ مصنوعی مثل کورین
  • انواع صفحه کابینت سنگ طبیعی

معمولا از صفحات کابینت چوب طبیعی، کمتر برای این کابینت استفاده میشه، چون صفحات کابینت چوب طبیعی گران هستن و خیلی اقتصادی نیست که برای کابینت لمینت استفاده بشن.

 

کابینت روکش لمینت کرمی روشن با صفحه کابینت قهوه‌ای خیلی تیره

انواع صفحات کابینت مناسب برای کابینت لمینت رو می‌تونین به صورت آماده ( برش خورده) خریداری کنین و یا اینکه اون‌ها رو در طرح و ابعاد دلخواه خودتون سفارش بدین تا برای شما بسازن. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های هر کدام از صفحات کابینت هم، می‌تونین مطلب «صفحه کابینت آشپزخانه» رو مطالعه کنین.

نکات مهم در مورد خرید کابینت روکش لمینت که باید بدانید!

زمانی که تصمیم می‌گیرین برای خرید یا سفارش کابینت آشپزخانه لمینت اقدام کنین، باید چند نکته مهم رو در نظر داشته باشین:

  • برای پیدا کردن مدل مناسب، به موضوع هماهنگی طرح و رنگ کابینت با سایر بخش‌های آشپزخانه توجه کنین. این هماهنگی باعث زیبایی و آرامش روانی بیشتر میشه.
  • اگر دنبال سبک مدرن هستین، از کابینت لمینت با رنگ‌های ساده و سطوح صاف استفاده کنین. اگر هم سبک سنتی رو می‌پسندین، کابینت لمینت با سطح چوب گزینه مناسبی برای شما هست.
  • اطلاعات لازم در مورد گارانتی، حمل و نصب کابینت لمینت رو به دست بیارین. معمولا هزینه حمل و نصب کابینت جدا محاسبه میشه.

اگه برای خرید کابینت آشپزخانه لمینت نیاز به اطلاعات بیشتری هم دارین، می‌تونین از مشاورین مخصوص این کار، مثل مشاورینِ بزرگ‌ترین بازار آنلاین کابینت و دکوراسیون داخلیِ «سلام ساختمان» کمک بگیرین. برای این کار کافی است روی لینک زیر کلیک کنین:

مشاوره رایگان کابینت رو از اینجا بگیر

جمع‌بندی مطالب مهم کابینت لمینت

شما در این مقاله با انواع روکش لمینت کابینت، مزایا، معایب و ساختار تشکیل دهنده این نوع کابینت آشنا شدین. روکش لمینت کابینت از لایه‌های نازک کاغذ و رزین‌های پلاستیکی تشکیل شده که با کمک دستگاه‌های خودکار، فشرده و پرس میشن. دوام بالا، قیمت مناسب، وزن کم، تنوع در طرح و رنگ و همچین نظافت و نگهداری آسان، از مهم‌ترین مزایای کابینت روکش لمینت هستن. از معایب مهم کابینت لمینت هم میشه به آسیب‌پذیری بالا و تعمیرپذیری دشوار اون اشاره کرد.

اگه برای خرید یا سفارش کابینت روکش لمینت به جمع‌بندی رسیدین، به شما پیشنهاد می‌کنیم از طریق سلام ساختمان برای سفارش این کابینت اقدام کنین. این مجموعه با معرفی کابینت‌سازهای با تجربه در شهر خودتون، بهترین مشاوران رو در اختیار شما قرار میده. سلام ساختمان، کیفیت کابینت رو برای تمام مشتریان تضمین می‌کنه و به اون‌ها اطمینان میده هیچ نگرانی بابت قرارداد خودشون نداشته باشن.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments