4.0 29

معایب سقف کاذب کناف و مشکلات اجرایی اون

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  15 اسفند 1401
معایب سقف کاذب کناف

الآن دوره ای شده که هر کی بخواد سقف کاذب بزنه، اولین گزینه مورد نظرش سقف کاذب کناف است. شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشه که سقف‌های کناف، ممکنه عیبی هم داشته باشن؟ جواب اینه بله که دارن! البته اگه درست اجرا نشن! که خیلی وقتها هم همین‌جوریه متأسفانه. در این مطلب می‌خواهیم درباره این نوع مشکلات و معایب سقف کناف با هم حرف بزنیم.

معایب سقف کاذب کناف 1

معایب سقف کاذب کناف

همون طور که گفتیم سقف کاذب کناف، معایبی داره که این معایب در صورتی به وجود میاد که درست اجرا نشده باشه؛ در واقع این مشکلات عمدتاً عیب ذاتی خود کناف نیستن وناشی از اجرای ضعیف و نامناسب سقف کناف است. در ادامه به 5 تا از این معایب می‌پردازیم:

  • عدم مقاومت نسبت به رطوبت

سقف کناف در برابر آب مقاوم نیست، البته صفحه کناف ضد آب هم داریم که در محیط های مرطوب استفاده میشه. در صورت استفاده از این مدل کناف، مقاومت سقف در برابر بخار آب بسیار زیاد میشه.

  • عدم مقاومت نسبت به ضربه

سقف کناف در برابر ضربه مقاوم نیست، اما اگه اون رو گچ اندود کنین، خیلی مقاومتر میشه. درسته که کناف دربرابر ضربه ضعیف است، اما اگر بعد از نصب بشکنه یا سوراخ بشه، قابلیت ترمیم داره.

ترمیم هم اینطوری انجام میشه که با نوار درزگیر محل ترک، درز و یا شکستگی رو می‌پوشونین، بعداز اون هم محل رو بتونه کاری می‌کنین.

  • پخش گرد و خاک

همیشه اجرای سقف کناف مقدار زیادی گرد و خاک تولید میکنه که به راحتی در منزلتون پخش میشه. این غبارها به نقاطی دورتر از محل اجرای کار هم میرسن. در نتیجه بعد از اتمام کناف کاری، کل محیط رو باید تمیزکنین. این مسأله می‎‎تونه روی هزینه های شما تأثیرگذار باشه.

  • اجرای کناف نیاز به تیم‌های حرفه ای تر داره

باید اکیپ کارتان حرفه ای باشه و از تجهیزات پیشرفته استفاده کنه؛ چراکه تیم آماتور کیفیت نهایی کار رو بسیار پایین میاره. اینجا مشکل حادتر از مابقی سقف های کاذب است. به بیان بهتر، در کار کناف نسبت به خیلی از خدمات ساختمانی حساسیت اجرا بالاتره و ارزش اکیپ حرفه ای، ملموس تر میشه.

  • اهمیت کیفیت متریال کناف

کیفیت متریال کناف و بطور ویژه سازه های اون، که از جنس پروفیل‌های سبکه و صفحات اون، در استحکام سقف کناف اهمیت زیادی دارن. به بیان بهتر، اگه کیفیت متریال کناف شما مرغوب نباشه، سقف شما به مرور زمان شکم میده و یا ترک می‌‌خوره. این مسأله مطلوب هیچ کس نیست. مشکل اصلی هم اینه که در بازار، اختلاف کیفیت زیادی در متریال کناف دیده شده.

حالا ما چکار میتونیم بکنیم؟

راهکار ساده است. تنها کاری که باید انجام بدین اینه که جزئیات اجرایی کناف رو در قرارداد بیارین. بعد از اون هم متریال خودتون رو با جزئیات اجرایی که از قبل با کناف کار توافق کردید، “کنترل” کنین. همین.

اولین کاری که انجام میدین اینه که برای کارتان، حتماً قرارداد بنویسین. همون طور که گفتیم، از پیمانکار بخواهید تا جزئیات اجرایی کناف هم پیوست این قرارداد کنه و بر طبق همون عمل کنه. تا زمانی که جرئیات اجرا و متریال مشخص نیست، قرارداد نبندید.

کنترل متریال کناف با دتایل اجرایی کار دو بخش مهم داره که هر دو تا باید انجام بشه. کنترل برند و کنترل مشخصات فنی مصالح کار. به بیان بهتر، کنترل فقط روی برندها نیست. کنترل روی مشخصات فنی متریال هم باید صورت بگیره.

درسته که متریال شما باید استاندارد ایران و سایر گواهینامه های بین المللی رو داشته باشه، اما این موارد کافی نیست. بسیاری از افراد نمی‌دونن که مشخصات فنی متریال کناف حتی از برند اون هم مهم‌تر است. به عنوان مثال اگه پیمانکار از پروفیل مارکدار، اما کمی نازکتر استفاده بکنه، آیا حواستون هست؟

با رعایت همین یک مورد و با یکی دوتا کنترل کوچک، کارتون بیمه میشه.

سقف کنافی

جمع بندی معایب سقف کناف

دیدیم که اجرای سقف کاذب کناف از بقیه سقف های کاذب حساس‎تره. اما واقعیت اینه که در صورت انتخاب سقف کناف، با هزینه خیلی کمتری می‎تونین کاری در تراز کیفی سایر سقفهای کاذب داشته باشین و از مزایایی در سطح اون ها بهره مند بشین.

در بحث معایب کناف هم نگرانی خاصی وجود نداره. چراکه معایب کناف عمدتاً در اجرای کناف و حواشی کار است و نه در ذات سقف کناف. به بیان بهتر، معایب کناف بیشتر مشکلات اجرایی سقف است تا عیب خود اون.

شما همیشه اول روی حرفه ای بودن تیم کناف‌کار تمرکز کنین و سپس مابقی معایب سقف رو در نظر بگیرین؛ چراکه اولی مهم‌تره. ضربه ای که سقف کناف از اکیپ‌های آماتور می‌خوره واقعا قابل محاسبه نیست.

سف کاذب کناف سقف کاذب کناف سبز

فوت کوزه گری برای سقف کناف

در اینجا می‎خواهیم به سه فوت کوزه گری که برای اجرای سقف کناف لازمه، اشاره کنیم. در صورت رعایت این سه نکته، میشه گفت کارتون کاملا مطلوب اجرا میشه و میتونین اجرای کار رو بیمه کنین. به بیان بهتر، شما با در نظر گرفتن نکات ذیل، به راحتی‎ می‌تونین از بروز هر گونه ناهماهنگی و یا مشکل در اجرای سقف کنافتان جلوگیری ‎کنین و از مزایای این سقف، بویژه قیمت مناسب اون بهره مند بشین. اگه این سه نکته را به دقت انجام بدین، حتی از مشکلات بعد از کار هم تا حد زیادی، ایمن خواهید شد! این مشکلات شامل خرابی سقف در طول زمان و مشکلات مالی با پیمانکار می‌باشد.

الف) دقت روی انتخاب اکیپ کناف‌کار: گفتیم که در کار کناف با هر پیمانکاری کار نکنین؛ چراکه در بازار دیده شده که کیفیت و دقت یک کناف‌کار گستره خیلی زیادی داره. به بیان بهتر در کار کناف فقط دنبال اکیپ‌های حرفه ای بگردین.

ب) گرفتن بروشور مشخصات فنی: پیمانکاری رو انتخاب کنین که بتونه بروشور مشخصات فنی کناف رو همون ابتدا، در اختیار شما قرار بده. گرفتن این بروشور دو حسن ویژه داره:

1- میزان مهارت پیمانکار و از اون مهمتر کلاس کاری‌اش رو می‎سنجین. ضمناً اطلاعات فنی خودتون هم زیاد میشه.

2- ایشان متریال مصرفی خودش رو همون ابتدا و قبل از امضای قرارداد، ثابت و مشخص  می‎کنه. این کار برای شما فوق العاده اعتمادزاست.

ج) مشکلی به نام ناخنی داشتن کار: گفتیم که در بازار، کار کردن با اکیپهای غیر حرفه ای کناف‌، دردسر ساز شده. میخوایم براتون یک مثال عملی بزنیم تا مطلب رو واضح‌تر کنه. مثال ما “کنترل ناخنی داشتن کار” است. کناف‌کارای حرفه ای میگن، اگه همین یکی اوکی باشه، کل کار کناف بیمه میشه.

در بازار دیده شده که اکیپ‌های غیر حرفه ای عمدتا پنل‌ها رو ناخنی نصب می‎کنن. ناخنی داشتن یعنی صفحات کار با هم اختلاف تراز دارن. وقتی دو تا پنل کناف رو کنار هم نصب می‌کنین، گاهی مواقع، یک پله کوچولو بوجود میاد که به اون میگن ناخنی.

راهکار ما اینه که حضور شما در محل پروژه پررنگ تر باشه. لااقل تا زمانی که روی بحث ناخنی کارتان به یک اطمینان خاطری برسین این حضور رو ادامه بدین. اگه هم احیاناً به مشکلی خوردین، فورا دستور توقف کار و تصحیح روند رو بدین. ضمناً اگه کار شما ناخنی‌دار شد هول نشین. فقط باید صفحه کناف رو باز کنین و یا از اندود گچ استفاده کنین. همین.

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی

آخرش کناف خوبه یا بده؟

سقف کناف تکنولوژی نوینی است که عیب ذاتی نداره. فقط وقتی سقفتان کناف است باید یک کمی حواستون رو جمع تر کنین. اگه شما روی انتخاب پیمانکار، متریال و سایر نکاتی که آوردیم دقت نظر داشته باشین، در کار کناف شما مشکلی پیش نمیاد و از مزایای متعدد اون بهره مند می‌شین.

اما گاها دیده شده که سقف کناف، باب طبع مشتری از آب در نمیاد. درسته که سقف کناف نامناسب، خیلی بیشتر از عمده خدمات ساختمانی نامناسب، ایجاد مشکل می‌کنه؛ اما از اونطرف انتخاب کردن سیستم کناف به عنوان سقف، عمدتًا یک انتخاب وسوسه انگیز است، چراکه کناف سریع اجرا میشه، سبک است و از همه مهمتر اینه که ارزانه.

پس حرف آخر ما، تکرار همین جمله باشه که باید روی انتخاب مجری کناف حساسیت ویژه ای به خرج بدین. در مرحله دوم هم روی اینکه متریال شما چی باشه، تحقیق کنین و با مجریکار به توافق برسین. توصیه ما اینه که در انتخاب اکیپ کناف‌کار، دنبال کاهش هزینه ها نباشین. اگر زیرسازی شما کم و یا نازک باشه، پنل‌های کناف در طول شش ماه و یا یک سال ترک میخورن و شکم میدن.

کناف تکنولوژی مطلوبی است که باید اجرای مناسبی داشته باشه.

میتونین نظرات و سؤالات خودتون رو باما به اشتراک بذارین. کارشناسان ما پاسخگوی شما خواهند بود.

سقف کاذب کناف همراه نورپردازی

 

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
29 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسن
حسن
01 بهمن 1402 03:45

سلام آیا کناف برای سقف سبک شیروانی میشه کار کرد؟

فرزاد مرتضوی
فرزاد مرتضوی
03 دی 1401 00:52

سلام سقف کناف خونه ما موش داخلش هست صدامیده راهکارش چی هست ممنون مبشم جوابم بدین

Manijeh
Manijeh
07 دی 1400 01:38

سلام،ما سقف خونمون کناف هست قسمت وسط کناف چیلر کارشده مدتی پیش شلنگ یکی از چیلرها پاره شد وتمام کناف خیس شد و زرد رنگ میخواستم ببینم میشه خودمون رو کناف رو رنگ بزنیم یا نه؟

مهدی اکبری
مهدی اکبری
18 آذر 1401 23:27
پاسخ به  Manijeh

خواهر من اگر کناف رطوبت دیده یا خیس شه و فرو نریخته به این معنا نیست که ایمنی دارد چون کناف در برابر اب مقاومتی نداره هر لحضه امکان فرو ریختن آن هست لطفا لطفا هر چه سریعتر یه کناف کار قابل اطمینان پیداکنید و اون محل رو نشونش بدید و حتما حتما اون قسمت آب دیده رو ترمیم و ۱۰۰٪تعویض کنید چون هر لحضه امکان فروریختن دارد

مجيد طاهري
مجيد طاهري
16 فروردین 1400 10:27

با سلام
گوشه های کناف دکوری روی دیوار و خطوط راس عمودی و افقی به چه صورت تراز میشوند و تا چه میزان انحراف قابل قبوله . در ضمن صفحات باید عمود بر هم باشند یا مهم نیست .
با تشکر

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
21 فروردین 1400 11:00
پاسخ به  مجيد طاهري

با سلام
اینکه به چه صورت تراز میزن در بضاعت کامنت نیست ولی اگه قرار گوشه امتداد یکسان یا کنج یا گوشه قائم داشته باشین، باید کاملا رعایت بشه هم امتداد هم زوایا و نهایتا زیر ۵ درجه رو بَه در شرایط خاص قبول کرد.

مرتضی
مرتضی
30 دی 1399 09:18

سلام
خسته نباشید
یه سقفی هست که کلا دورش نورمخفی از جنس رابتس هستش و وسطش رو گچ و خاک و سفید کاری مستقیم زیر تیرچه و یونولیت صورت گرفته که باعث شده در بعضی جاها ترک مویی تو سقف باشه
حالا چطور میشه با چسباندن مستقیم کناف به سقف آنها رو پوشش داد آیا زیر سازی لازمه یا مستقیم پانلها میچسبن به سقف

سیاوش شیرمردی
سیاوش شیرمردی
16 خرداد 1401 20:26
پاسخ به  مرتضی

با سلام
زیر سازی کنید بهتر هست

مهدی اکبری
مهدی اکبری
18 آذر 1401 22:50
پاسخ به  مرتضی

آخ بازم یکی ناشی کار گیرش اومده انجام داده یونولیت رو بایست با رابین جا بزنن بعد زیرش رو گچ خاک سفید بشه

sama
sama
19 دی 1399 00:34

سلام.
ما خونمون یه کم قدیمیه و گچکاری سقف با خود سقف اصلی ساختمان که سیمانی هست فاصله داره فک کنم بخاطر اینکه سقفو کوتاهتر کنن اینکارو کردن حالا میشه روی این گچ کناف کار کرد؟ امنیت داره.؟

مهدی اکبری
مهدی اکبری
18 آذر 1401 22:52
پاسخ به  sama

اگر بتونه کناف کار اون قسمتی که میخاد سازه کار کنه به اون سقف زیری برسونه و به اون سقف نسب کنه بهتره اما گچکاریهای سنتی قدیم از استحکام خوبی برخوردارن

حسین
حسین
20 آذر 1399 21:54

سلام
من میخوام سقف کناف ایجاد کنم کلی میترسم از اینکه از سقف کنده بشه و بیفته پایین و این منو خیلی نگران کرده لطفا راهنمایی بفرمایید

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
22 آذر 1399 08:53
پاسخ به  حسین

سلام
با سلام
لطفاً شمارتون را درلینک زیر ثبت کنید تا همکاران برای مشاوره و راهنمایی باهاتون تماس بگیرند.
https://b2n.ir/257945

مهدی اکبری
مهدی اکبری
18 آذر 1401 22:55
پاسخ به  حسین

داداش من ترس شما بی‌مورد چون شما میتونی یه کناف کار خوب پیداکنید و با ایشون طی کنی که متریال مصالح خودت تهیه کنی و جنس خوب بخری با مشورت یه کناف کار نصب کنید کنافهای توبازار هستن که محکم هستن و حتی میتونی گچبری طرح کناف هم بزنی

Majid
Majid
21 تیر 1399 00:16

با سلام
آیا سقف کناف در مقابل تغییرات دمایی، رطوبت و زلزله مقاومت لازم دارد؟
با تشکر

salamsakhteman
salamsakhteman
28 تیر 1399 18:43
پاسخ به  Majid

با سلام
بله کاملاً از این نظر تست و آزمایش شده است. کناف ورق‌هایی داره که پوشش ضد آب داره مثلاً برای سقف حمام.

مهدی اکبری
مهدی اکبری
18 آذر 1401 23:01
پاسخ به  Majid

بله کناف های هستند که مقاوم‌تر هستند اما قیمتشون یکم گرونترهمثلا پنل FrیاپنلFm

آسیه
آسیه
25 خرداد 1399 06:03

سلام،سقف ما کناف هست،ینی از وقتی خریدیم اینجوری بود،همه چیش خوبه اما یه بدی بزرگ داره اونم اینه داخلش موش و حشرات موذی زیاد میرن قشنگ صدای پاشون وقتی خونه ساکته میاد،دارن راه میرن،مدام باید استرس داشته باشی بالاخره از یه راهی نیان تو،فاصله کنافها تاسقف اصلی زیاده همین باعث شده محل خوبی برای حشرات وموشهاباشه.

salamsakhteman
salamsakhteman
01 تیر 1399 08:40
پاسخ به  آسیه

سلام
سوسک و حشرات موذی همیشه هستند. و روشهای زیادی برای دور کردنشون وجود دارد که استفاده از دستگاه های فراصوت بهترین و بهداشتی ترین روشه که میشه پیشنهاد داد.

مهدی اکبری
مهدی اکبری
18 آذر 1401 23:07
پاسخ به  آسیه

خواهر من حشرات و موش و سوسک همه جا میتونن باشن پس تقصیر گردن کناف نندازید بهتره یکی از لامپ هالوژن رو در بیارید وداخل اون فرارو حشره کش اسپری کنید و مجددا هالوژن جابزنید تمام

احمد جلیل زاده
احمد جلیل زاده
15 خرداد 1399 15:26

با سلام و خسته نباشید یک سوال دارم از خدمتتون.
آیا کناف نیاز به زیر سازی و گچ کاری داره یا از روی سقف تیرچه بلوک قابل اجراست جون بیشتر بحث حشرات زیر کناف رو مطرحه.
با تشکر

salamsakhteman
salamsakhteman
25 خرداد 1399 08:34

سلام
نیاز به گچ ندارد ولی برای بهداشت و جلوگیری از عبور حشرات میشه قبلش گچ کرد.

مهدی اکبری
مهدی اکبری
18 آذر 1401 23:10

اگر یه لایه کمی گچ کار کنید بهتره ولی در کل روی تیرچه هم میشه کار نید

soheil
soheil
28 فروردین 1399 23:17

سلام
من خیلی وقت پیش این سوال رو در سایتتون مطرح کردم و چندبار هم سر زدم که بدونم راهنمایی کردید یا خیر!
من در آستانه ی انجام کار کناف برای منزلمون هستم

salamsakhteman
salamsakhteman
30 فروردین 1399 07:50
پاسخ به  soheil

سلام دوست عزیز
به تمام کامنت‌ها پاسخ داده میشه.
در حال حاضر به هر دو کامنت شما در دو مقاله پاسخ داده شده.

مهدی اکبری
مهدی اکبری
18 آذر 1401 23:13
پاسخ به  soheil

بهتره که گچخاک کنید که سقف برای اجرای کناف سارتر و یکدست تر باشه حالا سفید نکردید اشکالی نداره

soheil
soheil
25 بهمن 1398 00:24

سلام وقت بخیر آیا اگر بخوایم یک کناف با قابلیت نورپردازی فقط دورتادور سقف یا فقط دو طرف سقف اجرا کنیم جزو باکس دور ساده محسوب میشه یا جزو کناف دکوراتیو ؟ میشه در مورد محاسبه ی قیمت این طرح هم راهنمایی بفرمایید ؟
ممنون از سایت علمی و بسیار کاربردی شما

salamsakhteman
salamsakhteman
30 فروردین 1399 07:49
پاسخ به  soheil

با سلام
باکس های محیطی که دور فضاهای مختلف اجرا میشه دو نوع نورپردازی دارند:

۱_ اجرای نور مخفی در باکس که با smd یا لامپهای شلنگی نورپردازی میشه
۲_اجرای نور نقطه ای زیر باکس که در این‌مورد باکس ساده اجرا میشه
قیمت باکس نور مخفی دکوراتیو محسابه میشه
باکس بصورت ساده محاسبه.

مهدی اکبری
مهدی اکبری
18 آذر 1401 23:18
پاسخ به  soheil

هر کاری هر کجای ساختمان که باشه متر مربع حساب میشه هرچقدر که پنل کناف استفاده بشه فرقی نداره کجا کار بشه بلاخره اون کناف کار باید تمام ابزار و وقتشو بزاره و کار کنه به اندازه پنل کناف متر مربع حساب میشود