5.0 0

تعمیر و نگه داری پنجره دوجداره؛ علایم خرابی پنجره دوجداره چیه؟

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  9 اسفند 1401
تعمیر و نگه داری پنجره دوجداره؛ علایم خرابی پنجره دوجداره چیه؟

پنجره‌ دوجداره یکی از محبوب‌ترین پنجره‌های موجود در بازاره که هر سال هم طرفداران بیشتری پیدا می‌کنه. کمترین میزان هدررفت انرژی، عایق رطوبت و صوت بعضی از مهم‌ترین مزایای استفاده از پنجره دوجداره است. اما این پنجره‌ها هم مثل هر وسیله دیگه‌ای گاهی نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا می‌کنند. برای اینکه در مورد نگهداری یا تعمیر پنجره دوجداره بیشتر بدونید، این مقاله رو تا انتها دنبال کنید.

تعمیر پنجره

علائم خرابی در پنجره دوجداره چیست؟

با اینکه پنجره دو جداره به دوام طولانی‌اش معروفه، اما چیزی حدود 30 درصد از مردم اعلام کردن که در کمتر از 10 سالِ اول، به مشکلاتی با این پنجره‌ها برخوردند.

البته آمار 70 درصد رضایت در 10 سال اول آمار خیلی خوبی محسوب میشه، اما هدف ما امروز اینه که بدونیم در چه زمان‌هایی پنجره ما نیاز به تعمیر یا تعویض داره، برای همین تمرکزمون روی علائم خرابی پنجره است.

بطور کلی، نشانه‌های خرابی این پنجره‌ها عبارتند از:

  • خوردگی در نوارهای دور پنجره
  • نشت آب یا رطوبت به داخل ساختمون از درزها
  • ورود کردن سر و صدای زیاد از بیرون ساختمون
  • زرد شدن پروفیل‌های PVC یا uPVC
  • ترک خوردگی پنجره، شیشه یا هر نوع آسیبی که بصورت فیزیکی قابل مشاهده باشه
  • ایراد در قفل هنگام باز و بسته کردن
  • نشانه‌های رطوبت و بخار در فضای داخلی بین دو شیشه
  • علائم کشش هوای داخل اتاق از سمت پنجره بسته

در بین این خرابی‌ها، مشکل قفل و ایراد در باز و بسته کردن و خوردگی نوار حاشیه پنجره‌ها، بیشترین آمار رو در خرابی‌ها داشتند. اما موضوع بعدی اینه که کدوم یکی از این مشکلات رو خودمون می‌تونیم حل کنیم و کدومشون رو باید به تعمیرکاران حرفه‌ای بسپاریم؟

بخار شیشه

چه مشکلاتی از پنجره دوجداره رو میشه حل کرد؟

بعضی از مسائل به سادگی قابل حل هستند. به عنوان مثال سختی باز و بسته شدن پنجره‌ها گاهی با روغن زدن به لولا‌ها حل میشن.

گاهی هم ممکنه که بخاطر اختلاف دمای بیش از حد محیط داخل و بیرون باشن که باعث بشه بخاطر انبساط یا انقباض، در و پنجره گیر کنند. در اینجور مواقع می‌تونید با کشیدن دستمال آب سرد یا آب گرم به قاب‌ها این تفاوت دمایی رو به حداقل برسونید و سفتی پنجره رو حل کنید. البته اگر مجبور بودید که مرتباً این کار رو بکنید، پیشنهاد می‌دیم حتماً با متخصصین پنجره دوجداره تماس بگیرید تا برای حل مشکل راه حلی ارائه کنند.

مشکل انبساط و انقباض پنجره

مشکل بخار شیشه در پنجره دوجداره

مشکل بخار گرفتن شیشه همیشه هست و ارتباطی به پنجره دوجداره یا ساده نداره. این موضوع که بیشتر هم در زمستون اتفاق میفته، بیشتر از هر چیز بخاطر عدم وجود تهویه در داخل خونه است.

مشکل بخارگرفتن شیشه

راهکارهای نظام مهندسی برای حفظ انرژی در خونه به منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت، همگی سبب میشه که رطوبت داخل خونه حفظ بشه و بخار روی شیشه رو بگیره.

بنابراین، بهترین راه حل برای این موضوع، ایجاد تهویه غیر مستقیمه. یعنی بدون باز کردن پنجره، بتونید راهی برای خروج رطوبت خونه بذارید. در خارج از کشور، آجرهای هواکش (آجر متخلخل) برای این کار وجود داره و بجز اون می‌تونید از دریچه‌های تهویه غیر مستقیم کنار پنجره یا در خونه استفاده کنید.

بخارکردن شیشه 1

همچنین یکی دیگه از راهکارهای این موضوع، نصب دریچه چکه‌ای (شیر ورودی هوا – Trickle vents) روی پنجره دو جداره است که با کمترین میزان خروج گرما از خونه می‌تونه جریان هوا رو در خونه ایجاد کنه. این دریچه‌ها در ابعاد کوچک و بزرگ وجود دارند و هر وقت که بخوایید می‌تونید اون‌ها رو باز یا بسته کنید.

دریچه هوا در پنجره

دریچه هوا

همچنین پنجره‌های دو حالته (دو محوره) وجود دارند که هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی باز میشن (عکس زیر). این پنجره‌ها هم می‌تونن کمی در زاویه عمودی باز بشن تا جریان هوا همیشه برقرار باشه.

پنجره با بازشوی دو حالته

بخار گرفتگی بین فضای دو شیشه پنجره دوجداره

این موضوع تنها می‌تونه نشان‌دهنده یک موضوع باشه. اینکه: زه‌وار عایق شیشه خراب شده و نشتی هوا داره و تونسته رطوبت هوا رو به داخل بکشه. در این حالت طبیعتاً بخش اعظم گاز موجود در شیشه (که وظیفه عایق بودن رو داره) هم خارج شده. به شکل عمومی این اتفاق نباید برای پنجره‌های دوجداره بیفته؛ اما در هر صورت بروز این مشکل یعنی از کار افتادگی عایق شیشه و برای حلش هم حتماً نیاز به تعمیر پنجره دوجداره وجود داره. اگر به زه‌وارها و خوردگی اون‌ها توجه داشته باشیم و بخار روی شیشه رو با دستمال پاک کنیم، احتمال این مشکل رو کم می‌کنیم.

مشکل بخارگرفتن شیشه دوجداره

مشکل قفل یا دستگیره پنجره دوجداره

همونطور که قبلاً گفتیم، گاهی مشکلات قفل و دستگیره هم ممکنه بخاطر گرما و سرما باشه و با روغن‌کاری یا دستمال آب سرد و گرم مثل موضوع قبلی می‌تونه حل بشه. اما گاهی مشکلاتی برای قفل و دستگیره ایجاد میشه که پنجره باز یا بسته نمیشه. در این حالت قفل یا دستگیره باید عوض بشه و این کار هم می‌تونه توسط خودتون انجام بشه و هم توسط قفل‌سازها.

اما توصیه ما اینه که اگر پنجره شما دارای ضمانت‌نامه است، برای عوض کردن قفل هم با نمایندگی تماس بگیرید؛ چون تغییر قفل هم می‌تونه پنجره شما رو از گارانتی خارج می‌کنه. بنابراین اگر هنوز هم شامل گارانتی هستید، بهتره که هر گونه تعمیری رو در این زمینه به نمایندگی رسمی بسپارید.

تعویض قفل پنجره

نتیجه گیری و جمع ‌بندی

تعمیر پنجره دوجداره کاری تخصصیه که اغلب اوقات باید به وسیله اهل فن انجام بشه. با این حال با راهکارهایی که در این مقاله به اونا پرداختیم می‌تونید برخی از مشکلات احتمالی پنجره‌های دوجداره رو خودتون حل کنید. یادتون باشه که اگر پنجره شما دارای گارانتی باشه، بهتره خودتون هیچ بخشی از اون رو تعویض نکنید و برای تعویض پنجره دوجداره خودتون فقط و فقط با نمایندگی که گارانتی رو انجام داده تماس بگیرید.

رفرنس این مقاله و آماری که ارائه شده بر اساس اطلاعات سایت Which می‌باشد.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments