0

5 تفاوت اساسی بین کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک

  26 مهر 1402     -      تاریخ انتشار:  26 مهر 1402
فرق کابینت نئوکلاسیک و کلاسیک

شناخت تفاوت  کابینت کلاسیک با نئوکلاسیک برای افرادی که قصد اجرای کابینت دارند امری بسیار مهم است. هم کابینت‌های کلاسیک و هم کابینت‌های نئوکلاسیک از کابینت‌های پرطرفدار این روزها هستند، به همین جهت باید با بررسی هر یک به صورت جداگانه، نقاط تمایز این دو طراحی را بیش از پیش تشخیص دهیم. با ما در ادامه متن همراه باشید تا توضیحاتی را در مورد این کابینت‌ها و همچنین تفاوت‌های آن‌ها به شما عزیزان ارائه کنیم.

منظور از کلاسیک و نئوکلاسیک بودنِ کابینت دقیقاً چیست؟

شاید کلماتی مثل مدرن، مینیمال، روستیک و … در کنار کلاسیک و نئوکلاسیک به گوش‌تان خورده باشد. همه‌ی این کلمات نشان دهنده‌ی سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی و درنتیجه کابینت هستند. پس وقتی از کابینت نئوکلاسیک یا کابینت کلاسیک صحبت می‌کنیم، منظورمان سبک کابینت است، نه متریال و جنسی که کابینت از آن ساخته شده است.

هم کابینت‌های کلاسیک و هم کابینت‌های نئوکلاسیک گزینه مناسبی برای آشپزخانه شما هستند و هر یک از آن‌ها زیبایی منحصر به فرد خود را برای شما به ارمغان می‌آرود. اما اگر سبک آشپزخانه با سبک وسایل خانه (مثل مبلمان، پرده و …) هماهنگ باشد، بهترین حالت رخ می‌دهد.

اولین فرق کابینت کلاسیک با نئوکلاسیک: شکل ظاهری

اگر به دنبال یک کابینت‌ بسیار لوکس و بی‌نظیر هستید،‌ بهتر است به سراغ کابینت‌های کلاسیک بروید. این کابینت‌ها دارای پیچیدگی‌های متعددی در بخش‌های چوبی خود هستند. به عنوان مثال برخی از این کابینت‌ها در بخش چوبی خود طرحی از گل دارند و یا تاج‌های متفاوتی بر روی آن‌ها نقش بسته است. فرق کابینت کلاسیک با نئوکلاسیک را در همین بخش می‌توان فهمید.

کابینت‌های کلاسیک از نظر طرح واقعاً هیچ‌گاه از مد نمی‌افتند و می‌توان به طرح آن‌ها عنوان timless را اعطا کرد. این کابینت‌ها در مناطقی همچون خانه‌های مجلل و ویلاها تمام شکوه خود را به نمایش می‌گذارند و می‌توانند یک گزینه عالی در چنین مواردی باشند. ساخت و همچنین نصب کابینت‌های کلاسیک امری بسیار حساس است که تنها باید توسط متخصصان امر صورت بگیرد. به عنوان مثال، کابینت ممبران کلاسیک زیر که توسط یکی از متخصصان سلام ساختمان اجرا شده است را ببینید، نقوش کنده کاری شده روی دربها و سرستون‌ها کاملاً به چشم می‌آید.

کابینت کلاسیک ممبران با نقوش برجسته و پرکار

اما کابینت‌های نئوکلاسیک دقیقاً در میانه‌ی کابینت‌های مدرن و کابینت‌های کلاسیک قرار می‌گیرند. در واقع اگر بتوانیم بخشی از المان‌های طراحی را از کابینت‌های مدرن و بخشی دیگر را از کابینت‌های کلاسیک با هم تلفیق کنیم، کابینت‌های نئوکلاسیک به وجود می‌آیند.

کابینت‌های نئوکلاسیک قاعدتاً از نظر تاریخی نسبت به کابینت‌های کلاسیک‌ جوان‌تر هستند. طرح‌های موجود بر روی این کابینت‌ها به پیچیدگی کابینت‌های کلاسیک نیست، اما آن سادگی خاص موجود در کابینت‌های مدرن و مینیمالیستیک را ندارد. مثلاً به تصویر زیر که اجرا شده توسط تیم سلام ساختمان است توجه کنید.

کابینت نئوکلاسیک با تزئیات شیشه ای روی دربها

کابینت نئوکلاسیک با تزئیات شیشه ای روی دربها، نمونه کار سلام ساختمان

کابینت‌های نئوکلاسیک برای افرادی که قصد دارند از زیبایی کابینت‌های مدرن و کلاسیک به صورت همزمان بهره‌مند شوند، بهترین گزینه ممکن خواهد بود. این کابینت‌ها اگرچه نسبت به کابینت‌های کلاسیک پیچیدگی طراحی کمتری دارند،‌ اما این امر از زیبایی آن‌ها نمی‌کاهد. توصیه می‌کنیم که حتماً این کابینت‌ها را در کنار کابینت‌های کلاسیک و مدرن مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بهترین گزینه ممکن را در این رابطه بیابید.

دومین تفاوت کابینت نئوکلاسیک با کلاسیک: متریال یا جنس کابینت

از نظر فنی، متریال مورد استفاده در هر دو نوع کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک مشترک است. اما معمولا مشتریان برای ساخت کابینت کلاسیک از متریال گرانتری مثل چوب و روکش چوب استفاده کرده و برای نئوکلاسیک از متریال‌هایی مثل پولیشی و روکش رنگ پلی اورتان (که البته این دو متریال هم جزو متریال‌های گران به حساب می‌آیند)

اما اگر بخواهیم این متریال‌‌ها را مرور کنیم، اولین و مهم‌ترین موردی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، ممبران است. کابینت‌های ساخته شده از ممبران قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر متریال دارند. کابینت زیر از متریال ممبران، به سبک کلاسیک و توسط کابینت ساز سلام ساختمان اجرا شده است.

کابینت ممبران کلاسیک با نقوش پرکار، جزیره دار و رنگ سفید طلایی

لوکس‌ترین متریال برای ساخت کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک تمام چوب و روکش چوب است. چوب یک متریال فوق‌العاده رایج و در عین حال بی‌نظیر محسوب می‌شود که می‌تواند نتیجه‌ای شگفت‌انگیز را در اختیار ما قرار دهد. فرق کابینت کلاسیک با نئوکلاسیک از این نظر نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال کابینت زیر از متریال روکش چوب و در سبک کلاسیک توسط تیم سلام ساختمان اجرا شده است، به ظرافت کنده‌کاری‌ها، تمیزیِ اجرا و هماهنگی دستگیره با طرح کابینت توجه کنید:

جزئیات کابینت کلاسیک روکش چوب با دستگیره طلایی

نوع دیگری از کابینت‌های کلاسیک و نئوکلاسیک وجود دارند که برای ساخت‌ آن‌ها از رنگ پولیشی کمک گرفته می‌شود. برای ساخت این کابینت‌ها از MDF خامی کمک گرفته می‌شود بارها رنگ می‌خورد و سمباده می‌شود تا طرح نهایی به دست آید. در تصویر زیر یک نمونه کابینت پولیشی را مشاهده میکنید که طراحی درب‌ها و سرستونها به سبک نئوکلاسیک است، اما سبک ستون‌های قسمت جزیره از نوع کلاسیک است. این تصویر هم نمونه کار سلام ساختمان است.

ترکیب سبک کلاسیک و نئوکلاسیک در کابینت پولیشی سفید

یکی دیگر از متریال رایج کابینت روکش رنگ پلی اورتان است. که از نظر قیمتی میانه به حساب می‌آید (یعنی از ممبران گرانتر ولی از پولیشی و چوب ارزان‌تر است) ولی از نظر کیفیتی بهتر از ممبران است. تصویر زیر یک نمونه کابینت نئوکلاسیکی که از متریال ام دی اف خام روکش رنگ پلی اورتان ساخته شده است را مشاهده می‌کنید. این کابینت توسط تیم حرفه‌ای سلام ساختمان اجرا شده است.

کابینت نئوکلاسیک از جنس ام دی اف خام رنگ شده با پلی اورتان

سومین فرق کابینت نئوکلاسیک با کلاسیک: قیمت

یک تفاوت مهم که باید از آن یاد کنیم، بحث هزینه است. اگرچه متریال به کار رفته برای ساخت کابینت نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌‌کند، اما در حالت کلی کابینت‌های دارای طراحی کلاسیک نسبت به کابینت‌های نئوکلاسیک،پیچیدگی و زحمت اجرایی بیشتری دارند و درنتیجه باید گرانتر باشند. اما در اغلب موارد به دلیل بالاتر بودنِ تقاضا در کابینت‌های نئوکلاسیک، قیمت این نوع کابینت گران‌تر از کابینت کلاسیک است. هرچند این اختلاف قیمت زیاد نیست.

چهارمین تفاوت کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک: رنگ

کابینت‌های ساخته شده با طراحی کلاسیک به طور کلی با رنگ روشن ساخته می‌شوند. این در حالی است که کابینت‌های نئوکلاسیک معمولاً رنگ‌های کاملاً خاص خواهند داشت، طوریکه رنگ محبوب برای کابینت‌های کلاسیک رنگ چوب است. بنابراین می‌توان گفت که حتی رنگ نیز یک نقطه تمایز بین کابینت‌های کلاسیک و نئوکلاسیک محسوب می‌شود که باید پیش از سفارش این محصولات به آن توجه داشته باشید.

کابینت کلاسیک با طرح چوب و جزیره دار

پنجمین فرق کابینت نئوکلاسیک و کلاسیک: نحوه تمیز کردن

کابینت‌های کلاسیک و نئوکلاسیک حتی در نحوه تمیز کردن هم با یکدیگر متفاوت هستند. پیچیدگی در طراحی موجود در کابینت‌ها کلاسیک تمیز کردن آن‌ها را به امری نسبتاً دشوار تبدیل می‌کند. این امر در حالی صورت می‌گیرد که کابینت‌های نئوکلاسیک طرح ساده‌تری دارند و به همین جهت تمیز کردن آن‌ها زمان کمتری را از شما خواهد گرفت.

آیا این محصولات از نظر دوام هم متفاوت هستند؟

این پرسش یکی از مواردی است که همواره با آن مواجه می‌شویم. در واقع کاربران حرفه‌ای دوست دارند بدانند که کدام یک از کابینت‌های کلاسیک و یا نئوکلاسیک عمر مفید بالاتری دارد. به طور کلی باید بیان کنیم که این دو نوع کابینت از این نظر هیچ فرق خاصی با هم نخواهند داشت.

میزان عمر مفید کابینت خاصی که انتخاب کرده‌اید رابطه مستقیمی با نوع متریال به کار رفته در آن دارد،‌ نه طراحی کلی کابینت. خوشبختانه امروزه کلیه متریال‌هایی که برای ساخت کابینت‌های کلاسیک و نئوکلاسیک به کار گرفته می‌شوند دارای کیفیت بالایی هستند و به همین دلیل می‌توانید خیال کاملاً راحتی از بابت دوام بالای هر یک از آن‌ها داشته باشید.

البته همان‌طور که می‌دانید نگهداری صحیح از کابینت‌ها نیز در این زمینه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و نباید آن را دست کم گرفت.

 سخن پایانی

کابینت‌های کلاسیک و نئوکلاسیک دو مورد از کاربردی‌ترین و در عین حال پرطرفدارترین انواع کابینت در کشور ما محسوب می‌شوند. هر یک از این محصولات به نوبه خود دارای محبوبیت بالایی است و از طراحی خاصی بهره‌ می‌برد. هم کابینت‌های کلاسیک و هم کابینت‌های نئوکلاسیک می‌توانند نیازهای شما عزیزان را به طور کامل برطرف کنند. در هر صورت می‌توان بیان کرد که کابینت‌های کلاسیک از نظر پیچیدگی طرح نسبت به کابینت‌های نئوکلاسیک در رتبه بالاتری قرار می‌گیرند. فرق کابینت کلاسیک با نئوکلاسیک باید از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار بگیرد.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments