5.0 0

ایده آشپزخانه و نشیمن با مفهوم نقشه باز، روشی جدید برای طراحی!

  23 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  3 خرداد 1402
ایده آشپزخانه و نشیمن با مفهوم نقشه باز، روشی جدید برای طراحی!

دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف خانه می‌تونه با روح و روان ما بازی کنه، به خصوص اگر دکوراسیون قلب خانه به روز بشه، میتونه شگفتی‌های بیشتری رو برای خانه به وجود بیاره. حالا می‌خوایم در این مقاله با ایده‌ هایی برای آشپزخانه و فضای نشیمن آشنا بشیم که فضا رو برای سرگرمی خانواده مناسب می‌کنن.

شروع طراحی آشپزخانه و اتاق نشیمنِ مدرن و باز

اگر آپارتمانی دارید که از بودن در اون خسته شدید، می‌تونین با یک تجدیدنظر اون رو بازطراحی کنید. کار رو با انتخاب ایده برای دکوراسیون آشپزخانه و نشیمن به سبکِ “باز” یعنی Open Concept شروع می‌کنیم. حالا برای داشتن چنین فضایی یک طراح باید نکات زیر رو مدنظر داشته باشه:

  • انتخاب پالت رنگی که نه تنها فضا رو روشن نشان بده، بلکه با بقیه فضاهای خانه هم هماهنگ باشه
  • انتخاب کفپوش‌های رنگ روشن و خنثی که متناسب با فضای داخلی و کاملا شیک باشند
  • طراحی متناسب با بودجه و ویژگی‌های خانواده
  • طراحی فضاهایی برای بازی و سرگرمی بچه‌ها

طراحی دکوراسیون نقشه باز (1)

اگه هنوز نمی‌دونین برای داشتن یک آشپزخانه و نشیمنِ باز، از کجا باید کار رو شروع کنین، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشین.

منابع الهام طراحی باز و مدرن چیست؟

آیا تغییر دکوراسیون کل خانه یکی از کارهایی هست که قصد انجامش رو دارید؟ برای انجام این کار نمونه‌های الهام‌بخشی مدنظرتون هست اما هنوز به دید روشنی در این باره نرسیدین؟ نگران نباشین، ما کمکتون می کنیم.

در اولین مرحله برای تغییر دکوراسیون به روش طراحی باز، بهتره خلاصه‌ای از چیزهایی که مدنظرتون هست رو داشته باشین؛ یعنی هرچیزی که درباره فضای فعلیتون دوست ندارین و هرچیزی هم که امیدوارین داشته باشین رو بدون توجه به مد سال و یا هر مورد حاشیه ای دیگری بیان کنین.

برای مثال کسی دوست داره آشپزخانه و نشیمن باز پرنوری داشته باشه که ظاهری معاصر داره. بااینکه ترند این روزا بیشتر فضاهای داخلی سفید و خاکستری با رگه‌هایی از آبی و صورتی ملایم هستن، بازهم ترجیح مشتری گرمای کفپوش‌های چوبی و مبلمان برنجی و طلایی هست. به عبارتی در روشِ باز، اولین منبع الهام گیری در طراحی، سلیقه ی شخصی فرد هست.

شروع کار طراحان برای طراحی آشپزخانه و نشیمن باز

حالا با خلاصه‌ای که از خواسته‌های مشتری وجود داره، طراحان باید کار خودشون رو شروع کنند. برای نمونه در مثال بالا، پیشنهاد اولیه مشتری استفاده از مبلمان برنجی و طلایی بوده که از لحاظ ویژگی‌های طراحی کاملا با هم متفاوت هستن؛ یکی با خصوصیات زنانه و یکی مردانه! اینجا طراح به کمک مشتری میاد و خواسته های اون رو اولویت بندی می کنه. همچنین با استفاده از هنر طراح، میشه نظر مشتری رو به رنگ‌های آبی و صورتی که مد سال هستن هم جلب کرد، به گونه ای که آسیبی به سلیقه اصلی مشتری وارد نشه. به این صورت که میشه در هنگام طراحی، با توجه کردن به فضاهای بازی بچه‌ها در گوشه و کنار خانه، این موضوع رو برجسته‌تر کرد.

طراحی دکوراسیون نقشه باز (2)

مود برد اولیه، راهی برای بهبود نهایی طرح مشتری!

مود برد یا بوم ترکیب‌بندی مطابق خواسته‌های مشتری تنظیم میشه. مثلا در تصویر زیر مود بردی با ویژگی‌های زنانه داریم که بعضی از رنگ‌های پیشنهادی مشتری -آبی و صورتی- با یک کفپوش وینیلی خاکستری هم در اون لحاظ شده. اما وقتی مشتری نمای کلی این طراحی رو میبینه، تصمیم می‌گیره تناژهای سرد، به خصوص خاکستری رو کمتر کنه. طرح نهایی شامل این تغییرات و سایر مواردی هست که طراح و مشتری در مورد اون‌ها بحث و توافق می‌کنند.

طراحی دکوراسیون نقشه باز (3)

در مثال بخش قبل، در مود برد از صندلی‌های مدرن، میزهای قهوه و کوسن‌های نرم استفاده شده. برای فضای غذاخوری هم، صندلی‌هایی با روکش مخمل و میز پارسون نوسازی شده ی مشتری با پایه‌های برنجی درنظر گرفته شده‌ است. آثار هنری با الهام از طبیعت، تم رنگیِ آرام و ملایم محیط رو تکمیل کردن و همه این‌ها درحالی هست که مبلمان شیک بچه‌ها فضای رسمی رو نرم تر کرده.

نتیجه طراحی آشپزخانه و نشیمن به روش مدرن و باز

بعد از اعمال کمی تغییرات توسط طراح روی پیشنهاد اولیه ی مشتری در رنگ‌بندی و مبلمان، آشپزخانه و نشیمن باز به نتیجه مطلوبی رسیده و درعین حالی که کمی غریبه هست اما کاملا مطابق مد روز پیش رفته. به لطف کفپوش‌های چوبی روشن، فضای نشیمن پر از نور طبیعی شده و از دیوارهای سفید و کف خانه، رنگ و نور تراوش میشه. مبلمان سفید و خنثی با چیدمان باز روشنایی محیط رو بیشتر کردن.

طراحی دکوراسیون نقشه باز (4)

آشنایی با مبلمان نشیمن باز

اولین و مهم‌ترین مساله در انتخاب مبلمان، صندلی‌های دالبری هستن که در مرکز فضا در مقابل پنجره‌های وسیع مشرف به یک منظره زیبا قرار می‌گیرن. رنگ نعنایی ملایم اون‌ها از سبز طبیعی فضای بیرون کم نمی‌کنه اما در انتقال دید از بیرون به درون خانه، فضا رو تلطیف می‌کنه. کوسن‌های مخمل که بازتابی از همان رنگ سبز نعنایی هستن به همراه انواع صورتی و طرح‌های مخمل نمایی زنانه به فضا میدن.

طراحی دکوراسیون نقشه باز (5)

صندلی‌های تک نفره خیلی لوکس هستن و طراحی گرد اون‌ها، ظاهر جالبی رو براشون ایجاد کرده. این طراحی باعث شده کمی از حالت رسمی (چیدمان متقارن، کوسن‌های مرتب چیده شده و پایه‌های فلزی) دربیان. همچنین فضای بازی بچه‌ها و خیمه سرخپوستی اون‌ها، باعث تعادل فضای نشیمن شده.

طراحی نشیمن نقشه باز (1)

استفاده از یک کنسول برنجی برای جادادن اسباب‌بازی‌ها بسیار مناسب هست. در این طراحی، هم‌نشینی فضای بازی و ساختار منظمی که بقیه مبلمان و فضا دارن، نشان‌دهنده تصویر زیبایی از یک فضای خانوادگی هست.

ایده آشپزخانه و نشیمن با مفهوم نقشه باز، روشی جدید برای طراحی!

مبلمان گرد نه تنها پیچ و تاب جالبی به فضا اضافه می‌کنن، بلکه برای یک خانواده جوان هم بسیار مناسب هستن و دیگه از لبه‌های تیز مبلمان رسمی خبری نیست. این طرح نشیمنِ باز، تنها با دو قطعه تکمیل میشه: میز قهوه‌خوری مرمری و استند نوشیدنی برنجی؛ و اینقدر این دو قطعه تنوع طراحی دارن که برای هر سبکی میشه از اون‌ها استفاده کرد.

طراحی غذاخوری به روش مدرن و باز

این روش طراحی فقط محدود به آشپزخانه و نشیمن نمیشه و می‌تونیم اون رو به یک میز غذاخوری رمانتیک هم تعمیم بدیم که آشپزخانه و نشیمن رو به هم متصل کنه. مبلمان برنجی نشیمن هم در این فضا با گلدان، پایه صندلی و نیمکت و آینه‌ای به سبک معاصر ادامه پیدا کرده.

طراحی نشیمن نقشه باز (3)

آینه در این فضا، هم باعث زیبایی محیط میشه و هم منعکس‌کننده نور آشپزخانه هست. استفاده از آینه فضا رو روشن‌تر و بزرگ‌تر نشون میده. با مبلمان مخمل و میز خانوادگی هم میشه چیدمان کاربردی‌تری داشت و از شلوغی فضا جلوگیری کرد.

ایده آشپزخانه و نشیمن با مفهوم نقشه باز، روشی جدید برای طراحی!

بدون شک نقطه برجسته در این نوع طراحی، آشپزخانه است؛ استفاده از رنگ‌های تیره برای طراحیِ اصلی‌ترین بخش، معمولا ظاهر سنگینی به فضا میده. به همین دلیل در این طراحی، آشپزخانه دارای کابینت‌ها و سنگ اپن روشن و دیوارپوش بین کابینتی خاکستری هست. تم رنگی سفید حتی برای آشپزخانه‌هایی که دور از پنجره هستن هم، باعث انعکاس نور میشه.

نورپردازی آشپزخانه مدرن و باز

نورپردازی در هر فضایی از اهمیت زیادی برخوردار هست. چون می‌تونه باعث دعوت‌کنندگی یا خشن و غیرجذاب بودن یک فضا بشه. آشپزخانه هم از این قاعده مستثنی نیست. درواقع نورپردازی لایه‌ای، امروزه خیلی استفاده میشه چون علاوه بر زیبایی به شدت هم کاربردی هست.

طراحی نشیمن نقشه باز (5)

براساس قانون نورپردازی سه لایه، این آشپزخانه با هالوژن‌های سقفی و چراغ‌های آویز، نور کلی رو تامین می‌کنه و نورهای زیرکابینی هم روشنایی مازاد رو فراهم می‌کنند که این نورهای زیرکابینتی، هم به طراحی عمق میدن و هم باعث برجسته شدن فضای بین کابینت‌ها میشن.

طراحی جایگزین کابینت‌ها

طراح هم‌چنین یک تصویر سه بعدی از فضای طراحی شده به همراه کابینت‌های مشتری رو بهش نشون میده تا بتونه به راحتی و با اعتماد بیشتر آشپزخانه و نشیمن رو به روز کنه و کابینت‌ها رو هم اولویت آخر قرار بده یا هر موقع که بودجه‌اش اجازه میداد، اون‌ها رو تعویض کنه.

طراحی آشپزخانه به روش نقشه باز (1)

تصاویر قبل و بعد از طراحی به روش باز!

در تصویر زیر و با طراحی قبلی، اگرچه آشپزخانه و نشیمن باز دیوارها و مبلمان سفیدی داشت اما بازهم فضا تاریک و کسل‌کننده به نظر می‌رسید. صندلی‌های اپن هم فضای زیادی رو اشغال کردن و به وزن بصری محیط افزودن. پس این بخش‌ها نیاز به تغییر دارن.

طراحی آشپزخانه به روش نقشه باز (2)

حتی اگه مشتری تصمیم بگیره کابینت‌های تیره خودش رو نگه داره، طراحی مجدد آشپزخانه و نشیمن به روش باز، مثل نفس کشیدن در هوای تازه است. استفاده از پالت رنگی خنثی به همراه سبز نعنایی و مبلمان مخمل، طرح منسجمی رو به وجود آورده و در نتیجه تمام این تغییرات، فضا از اون حالت تیره و کدری که قبلا داشت فاصله گرفته. درواقع نتیجه نهایی، طرحی کاملا باز و سرزنده داره مانند تصویر زیر که کار نهایی بعد از طراحی به روش باز هست.

طراحی آشپزخانه به روش نقشه باز (3)

خودت آشپزخانه و نشیمن باز طراحی کن!

بعد از خوندن این مقاله و با استفاده از ایده‌های دکور باز و رازهای طراحی اون، می‌تونین خانه خودتون رو تغییر بدین. از ایده‌های ما در این طراحی به عنوان راهنما استفاده کنین و فضایی رو مناسب عکس‌های اینستاگرامی‌تون به وجود بیارین!

ایده هایی که در این مقاله به شما معرفی شدن موارد زیر بودن:

  • آینه و کنسول
  • چراغ آویز قابل تنظیم
  • صندلی دالبری
  • صندلی غذاخوری
  • کنسول مرمری
  • استند

طراحی آشپزخانه به روش نقشه باز (4)

در مثال این مقاله هم بعد از چند گام سریع و البته صحیح در طراحی، مشتری به این نتیجه رسید که به دنبال فضایی دعوت‌کننده و پر از نور برای خانواده جوانش هست و از همه مهم‌تر، آشپزخانه و نشیمن باز جایی خواهد بود که او و خانواده‌اش بتونن باهم وقت بگذرونن.

برای مراجعه به منبع اصلی اینجا کلیک کنید

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments