5.0 0

صفحه کابینت سنگ مرمر؛ مزایا، معایب و نکات مهم قیمتی!

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  30 بهمن 1401
صفحه کابینت سنگ مرمر سفید با رگه‌های طوسی

صفحه کابینت سنگ مرمر (Marble Countertop) به عنوان یکی از مصالح ساختمانی لوکس شناخته میشه که در قسمت‌های مختلف خانه و به ویژه آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیره. این نوع سنگ طبیعی صفحه کابینت، جلوه زیبایی به آشپزخانه می‌بخشه و طول عمر بالایی داره. اما از معایب این صفحه کابینت‌ها هم نمیشه چشم پوشی کرد. برای مثال یکی از این معایب، قیمت بالای این سنگ کابینت هست. پس اگه می‌خواین بدونین صفحه کابینت سنگ مرمر چه ویژگی‌ها، مزایا و معایبی داره و چه عواملی بر قیمت این سنگ کابینت تاثیر دارن، ادامه این مطلب رو از دست ندین.

معرفی سنگ مرمر و استفاده از آن به عنوان صفحه کابینت

صفحه کابینت سنگ مرمر یکی از انواع سنگ طبیعی روی کابینتی است که این سنگ، از دگرگونی (تغییر شکل) سنگ آهک در طبیعت، تحت تاثیر فشار و حرارت زیاد ساخته میشه. بنابراین از مقاومت بالایی هم برخوردار است. بعضی افراد به سنگ مرمر، ماربل (Marble) هم می‌گن. صفحه کابینت سنگ مرمر دارای طرح و رنگ‌های متنوعی هست و دست شما هنگام انتخاب این سنگ کابینت کاملا باز است. برخی از رنگ‌های پرکاربرد سنگ کابینت مرمر عبارت‌اند از:

  • مرمر سفید (این نوع، خالص‌ترین نوع سنگ مرمر هست)
  • مرمر آبی
  • مرمر سبز
  • مرمر قهوه‌ای
  • مرمر صورتی
  • مرمر پرتقالی
  • مرمر دودی
  • مرمر رنگین کمانی

هر کدام از رنگ‌های سنگ مرمر به دلیل بافت طبیعی و زیبایی که دارن، می‌تونن انتخاب مناسبی برای روی کابینت آشپزخانه شما باشن.

صفحه کابینت سنگ مرمر سفید طلایی

از سنگ مرمر علاوه بر صفحه کابینت، در کاربردهای مختلفی از جمله کفپوش و دیوارپوش آشپزخانه، دیوار حمام، سینک روشویی، سینک آشپزخانه و … هم استفاده می‌کنن. بنابراین اگرچه به سختی میشه از کاربردهای مختلف سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی منزل عبور کنیم، اما روی صحبت ما در این مطلب، سنگ مرمر به عنوان صفحه کابینت است و می‌خواهیم در ادامه به معرفی کامل سنگ کابینت مرمر بپردازیم.

صفحه کابینت سنگ مرمر با چه سبک دکوراسیون آشپزخانه هماهنگی دارد؟

سنگ کابینت مرمر یکی از پرطرفدارترین صفحات کابینت است که در تمامی سبک‌های دکوراسیونی کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن، قابلیت استفاده داره. اغلب از صفحه کابینت سنگ مرمر به دلیل طراحی‌های شیک و مجللی که داره، در آشپزخانه‌هایی با سبک کلاسیک و نئوکلاسیک استفاده می‌کنن. اما این موضوع نباید باعث بشه که از کاربرد این صفحه کابینت در سبک دکوراسیونی مدرن غافل بشین.

صفحه کابینت سنگ مرمر سفید با رگه‌های منحنی طوسی

اگر دکوراسیون آشپزخانه شما مدرن است، می‌تونین با استفاده از سنگ کابینت مرمر در رنگ‌های سرد مانند خاکستری، مشکی و سفید، آشپزخانه‌ای کاملا زیبا، مینیمال و مدرن بسازین. همچنین اگر می‌خواین سنگ کابینت شما با سبک‌های کلاسیک و نئوکلاسیک آشپزخانه همخوانی داشته باشه، می‌تونین از سنگ کابینت مرمر در رنگ‌های گرم مانند قهوه‌ای و طلایی و یا در رنگ‌های کهنه‌تر مانند سبز کمرنگ و یا آبی استفاده کنین.

در نهایت انتخاب سنگ کابینت مرمر به سلیقه شما بستگی داره و می‌تونین از انواع سنگ مرمر با توجه به سلیقه خودتون، در هر فضایی استفاده کنین.

مزایای سنگ مرمر برای صفحه کابینت چیست؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرین از صفحه کابینت سنگ مرمر در آشپزخانه استفاده کنین، باید مزایا و معایب اون رو بدونین. مهم‌ترین مزایای سنگ کابینت مرمر عبارت‌اند از:

  1. دوام و استحکام بالا
  2. مقاومت مناسب در برابر گرما
  3. مقاومت مناسب در برابر تغییرات آب و هوایی
  4. زیبایی منحصر به فرد و تنوع طرح و رنگ
  5. قابلیت صیقل‌پذیری بالا
  6. برش‌دهی آسان
  7. افزایش ارزش ساختمان
  8. طول عمر بالا
  9. قابلیت تمیزکاری راحت
  10. قابلیت ضد آلرژی
  11. فاقد مواد شیمیایی مضر
  12. قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست

در ادامه به توضیح بیشتر در مورد هر کدام از مزایای بالا در مورد سنگ کابینت مرمر می‌پردازیم.

1.  دوام و استحکام بالا

از اونجایی که سنگ طبیعی مرمر در شرایط فشار و حرارت بالا تولید میشه، دوام و استحکام بالایی داره و می‌تونه تا حدودی وزن بالا رو تحمل کنه.

2.  مقاومت مناسب در برابر گرما

سنگ مرمر مقاومت مناسبی در برابر حرارت از خودش نشان میده. به همین دلیل گزینه مناسبی برای استفاده در آشپزخانه به حساب میاد. با این حال باز هم سعی کنید ظروف داغ رو به محض برداشتن از روی گاز، روی سنگ کابینت مرمر نذارین تا آسیبی به سنگ کابینت وارد نشه و نشکنه.

3.  مقاومت مناسب در برابر تغییرات آب و هوایی و رطوبت

سنگ کابینت مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی نسبتا مقاوم است. همچنین در برابر رطوبت نیز مقاومت خوبی داره. اما سعی کنین به محض ریختن رطوبت روی صفحه کابینت، سریعا رطوبت رو خشک کنین تا لکه‌ها ماندگار نشن.

4.  زیبایی منحصر به فرد و تنوع رنگ و طرح

ظرافت رگه‌های منحصربه فرد سنگ مرمر در صفحه کابینت، آشپزخانه رو به یک بخش خاص و خیره‌کننده در خانه تبدیل می‌کنه. علاوه بر این، سنگ مرمر سطح درخشانی داره که نور به داخل لایه‌های اون نفوذ می‌کنه، منعکس میشه و درخشندگی زیبایی رو در آشپزخانه ایجاد می‌کنه. همچنین سنگ مرمر به دلیل طبیعی بودن طرح و رنگ رگه‌ها، از تنوع ظاهری بالایی برخوردار است و به ندرت دو صفحه کابینت، طرح یکسانی پیدا می‌کنن.

5.  قابلیت صیقل‌پذیری بالا

سنگ مرمر به خاظر استحکام بالایی که داره، قابلیت صیقل‌پذیری بالایی داره و به راحتی میشه اون رو جلا داد.

6. برش‌دهی آسان

سنگ مرمر به راحتی برش می‌خوره، بنابراین نگرانی بابت آسیب رسیدن به سایر قسمت‌های سنگ وجود نداره.

7.  افزایش ارزش ساختمان

اگر از سنگ‌های طبیعی ساختمانی مثل مرمر در خانه استفاده کنین، ارزش کلی ساختمان شما بالاتر میره.

8.  طول عمر بالا

سنگ‌های مرمر طول عمر بالایی دارن و می‌تونین تا مدت‌ها از پرداخت هزینه بابت صفحه کابینت جدید، بی نیاز باشین.

9.  قابلیت تمیزکاری راحت

سنگ‌های طبیعی مرمر به راحتی تمیز میشن و از این بابت جای نگرانی وجود نداره. البته برای تمیزکاری اون‌ها باید یک سری نکات رو بدونین که در بخش روش تمیزکاری سنگ مرمر در ادامه، به طور دقیق‌تر به این موضوع می‌پردازیم.

10. قابلیت ضد آلرژی

سنگ مرمر ضدآلرژی است و گرد و غبار رو در خودش نگه نمی‌داره.

11. فاقد مواد شیمیایی مضر

از اونجایی که سنگ طبیعی مرمر از دل طبیعت به دست میاد، بنابراین در ساختار اون مواد شیمیایی و مضر وجود نداره و با خیال راحت می‌تونین از این سنگ کابینت در آشپرخانه استفاده کنین.

12. قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست

سنگ‌های کابینت مرمر، دوستدار محیط زیست هستن و به راحتی بازیافت میشن و آسیبی به طبیعت وارد نمی‌کنن.

معایب سنگ کابینت مرمر چیست؟

در کنار مزایایی که برای سنگ کابینت مرمر گفتیم، صفحه کابینت سنگ مرمر چند ایراد هم داره که عبارت‌اند از:

  1. مقاومت کم در برابر خراش و ساییدگی
  2. خوردگی در برابر مواد اسیدی
  3. وزن زیاد
  4. احتمال لکه شدن
  5. قیمت بالا

اگه علاقه دارین در مورد هر کدام از ایرادات سنگ کابینت مرمر بیشتر بدونین، ادامه این قسمت رو از دست ندین.

1. مقاومت کم در برابر خراش و ساییدگی

صفحه کابینت سنگ مرمر سطح نرمی داره، درنتیجه نسبت به سایر سنگ‌ها، حساسیت بیشتری در برابر خراش و ساییدگی از خودش نشان میده.

2. خوردگی در برابر مواد اسیدی

صفحه کابینت سنگ مرمر به راحتی در برابر مواد اسیدی واکنش نشان میده. بنابراین موقع تمیزکاری این کابینت باید مراقب استفاده از شوینده‌های شیمیایی باشین.

3. وزن زیاد

اسلب‌های سنگ طبیعی مرمر سنگین هستن و اگه توسط شخص حرفه‌ای نصب نشن، ممکن است به شما یا خود سنگ آسیب برسه. همچنین وزن بالای این صفحات، حمل سنگ‌های کابینت مرمر رو کمی سخت می‌کنه.

4. احتمال لکه شدن

اگرچه در قسمت مزایا به تمیزشوندگی راحت سنگ کابینت مرمر و مقاومت مناسب اون در برابر رطوبت اشاره کردیم، اما اگر لکه‌ها و رطوبت، روی صفحه کابینت باقی بمونن و سریع تمیز نشن، ممکن است در طولانی مدت، مشکلاتی رو برای صفحه کابینت ایجاد کنن. برای مثال پاک نکردن فوری موادی مثل نوشابه و …، باعث لکه شدن صفحه کابینت و پایداری لکه‌ها در طولانی مدت میشه.

5.  قیمت بالا

سنگ کابینت مرمر رو از دل طبیعت به دست میارن و این صفحه کابینت دارای فرآیند تولید پیچیده‌ای است. همچنین طرح‌های این سنگ کابینت خیلی خاص هستن و این موضوعات باعث میشن قیمت صفحه کابینت سنگ مرمر، کمی گران باشه.

چه عواملی بر تعیین قیمت صفحه کابینت سنگ مرمر تاثیر دارند؟

صفحه کابینت سنگ مرمر همچون سنگ گرانیت روی کابینتی در دسته سنگ‌های طبیعی قرار می‌گیره و عوامل زیادی وجود دارن که می‌تونن قیمت این نوع سنگ طبیعی رو تغییر بدن. برخی از مهم‌ترین عواملی که بر تعیین قیمت صفحه کابینت سنگ مرمر تاثیر دارن عبارت‌اند از:

  1. اصالت و طرح سنگ مرمر
  2. ضخامت و متراژ مورد نیاز سنگ
  3. استفاده از دستگاه برش صفحه کابینت
  4. آهن‌کشی زیر صفحه کابینت
  5. هزینه بسته‌بندی، حمل و نصب

در ادامه در مورد هر کدام از آیتم‌های اثرگذار بر قیمت صفحه کابینت سنگ مرمر که در بالا معرفی کردیم، بیشتر توضیح میدیم.

1.  اصالت و طرح سنگ مرمر

اصالت یعنی اینکه سنگ مرمر از کدام کشور وارد شده، مربوط به کدام معدن بوده و چه شرکتی سنگ رو تولید کرده. همچنین برخی طرح‌های سنگ کابینت مرمر که خاص‌تر هستن، قیمت بالاتری هم دارن.

2.  ضخامت و متراژ مورد نیاز سنگ

هر چقدر متراژ مرمر بیشتری برای صفحه روی کابینت استفاده بشه، قیمت صفحه کابینت سنگ مرمر هم بیشتر میشه. همچنین ضخامت صفحه کابینت هم، با قیمت اون رابطه مستقیمی داره.

3.  استفاده از دستگاه برش صفحه کابینت

انجام برشکاری‌های سنگ کابینت مرمر با دستگاهی به نام واترجت، باعث میشه کار تمیزتر و سالم‌تر انجام بشه. بنابراین برش هر قطعه به کمک واترجت، مبلغی رو به قیمت تمام شده صفحه کابینت سنگ مرمر اضافه می‌کنه.

4. آهن‌کشی زیر صفحه کابینت

آهن‌کشی یا شاسی‌کشی، یعنی اینکه زیر صفحه کابینت سنگ مرمر، توسط آهن، چوب یا ام دی اف مهار بشه تا صفحه کابینت بتونه در مقابل فشار و ضربه مقاومت کنه. اگر این کار انجام نشه یا شاسی‌کشی ضعیف باشه، امکان شکستن سنگ صفحه کابینت وجود داره. هزینه آهن‌کشی باعث افزایش جزئی قیمت تمام شده سنگ صفحه کابینت میشه و قیمت نهایی رو افزایش میده.

5.  هزینه بسته‌بندی، حمل و نصب

معمولا برای حمل سنگ کابینت از بسته‌بندی‌های مناسب چوبی استفاده می‌کنن تا دچار آسیب نشه. هزینه بسته‌بندی هم بسته به نوعی که انجام میشه، می‌تونه قیمت کابینت شما رو افزایش بده.

سنگ کابینت مرمر سفید با ترکیب رنگ طوسی

در نهایت حواستون باشه موقع خرید سنگ کابینت مرمر، حتما به عواملی که در بالا گفتیم توجه کنین تا بتونین قیمت انواع صفحه کابینت سنگ مرمر رو بهتر با هم مقایسه کنین.

روش تمیز کردن و نگهداری صفحه کابینت سنگ مرمر چیست؟

صفحه کابینت سنگ مرمر در آشپزخانه قرار داره، بنابراین امکان داره در معرض انواع لکه‌ها و خراشیدگی قرار بگیره و در نتیجه تیره و کدر بشه و یا آسیب ببینه. بنابراین باید اصول نظافت و نگهداری صحیح از سنگ مرمر رو بدونین تا صفحه کابینت شما طول عمر بیشتری داشته باشه. در مورد مهم‌ترین اصول نگهداری از صفحه کابینت سنگ مرمر، به این نکات توجه کنین:

  1. از صفحه کابینت سنگ مرمر در برابر خراشیدگی محافظت کنین و مراقب باشین وسایل و اشیاء نوک تیز روی سطوح مرمر قرار نگیرن.
  2. از قرار دادن ظروف به شدت سرد و یا به شدت گرم روی صفحه کابینت سنگ مرمر خودداری کنید.
  3. صفحه کابینت سنگ مرمر رو به طور مداوم با استفاده از حوله نرم، تمیز کنین. پیشنهاد میشه برای این کار حوله رو نم دار کنین و تمیزکاری رو به صورت حرکت دایره‌ای انجام بدین. سپس بلافاصله محل نم رو با دستمال دیگه‌ای خشک کنین تا لکه‌ای باقی نمونه.
  4. مایع ظرفشویی هم گزینه مناسبی برای تمیز کردن سنگ مرمر حساب میشه، اما سعی کنین هیچ وقت از سرکه استفاده نکنین.
  5. اگر بر اثر بی احتیاطی روی صفحه روی کابینت سنگ مرمر شما خراشیدگی افتاده، می‌تونین با محلول صابون، آب گرم و پارچه نرم، محل خراشیدگی رو تمیز کنین. سپس با دستمال، روی سطح رو خشک کنین. بعد روی محل خراشیده شده سمباده نرم بکشین و مراقب باشین که به سطح آسیبی وارد نشه.
  6. اگر سطح سنگ کابینت مرمر شما دچار خراشیدگی عمیق شده است، بهتر است روش‌های ترمیم خانگی رو کنار بذارین و از یک متخصص برای تعمیر اون کمک بگیرین.
  7. برای پاک کردن لکه‌های قوی‌تر از روی سنگ کابینت مرمر، می‌تونین از ترکیب آب و جوش شیرین کمک بگیرین و خمیر نسبتا سفتی تهیه کنید. بعد از گذاشتن خمیر روی لکه، اون رو با یک پلاستیک فریزر بپوشانین. بعد از یک شبانه روز پلاستیک رو بردارین و با دستمال مرطوب خمیر رو پاک کنین. اگر باز هم لکه وجود داشت باید مجدد روی لکه خمیر بمالید و فرآیند رو تکرار کنین.
  8. آب اکسیژنه هم، گزینه مناسبی برای پاک کردن لکه‌ها از روی صفحه کابینت مرمر به نظر میرسه. آب اکسیژنه رو روی لکه بپاشین و بعد روی اون رو به مدت 24 ساعت کیسه فریزر قرار بدین.
  9. برای از بین بردن لکه‌های روغنی از روی سنگ کابینت مرمر، می‌تونین از نشاسته ذرت استفاده کنین. بعد از 20 دقیقه، نشاسته روغن رو جذب می‌کنه و در نهایت می‌تونین جای لکه رو با دستمال مرطوب تمیز کنین.

این‌ها تنها برخی از نکات مربوط به نگهداری و تمیزکردن صفحه کابینت سنگ مرمر بودن. یادتون باشه موقع خرید سنگ کابینت مرمر، حتما از فروشنده در مورد نکات نگهداری از سنگ خریداری شده سوال کنین تا با رعایت این نکات، صفحه کابینت شما عمر طولانی‌تری پیدا کنه.

جمع بندی

در این مطلب متوجه شدین که صفحه کابینت سنگ مرمر نوعی سنگ طبیعی است که از تغییرشکل سنگ‌های آهکی، تحت فشار و دمای بالا به دست میاد. برخی از مزایای مهم صفحه کابینت سنگ مرمر، خاص بودن شکل ظاهری، تنوع رنگ و طرح فراوان، استحکام و طول عمر بالا و همچنین قابلیت تمیزکاری راحت این صفحه کابینت است. همچنین مهم‌ترین معایب این کابینت، وزن بالا، قیمت نسبتا زیاد و مقاومت کم در برابرخراشیدگی و مواد اسیدی است.

درضمن اگه قصد دارین از صفحه کابینت سنگ مرمر استفاده کنین، می‌تونین از بازار ساختمانی آنلاین «سلام ساختمان» هم کمک بگیرین. این مجموعه چندین متخصص کابینت کاربلد در شهر خودتون رو برای بازدید به منزل شما میفرسته تا بتونین با مقایسه بین این افراد، تصمیم مناسب برای اجرای پروژه توسط یکی از کابینت‌سازهای معرفی شده رو بگیرین. برای شروع همکاری، ابتدا باید ثبت درخواست کنین و بعد منتظر بمونین پشتیبان‌های سلام ساختمان با شما تماس بگیرن.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments