4.6 0

راهکارهای مراقبت و نگهداری از انواع کابینت

  4 آذر 1402     -      تاریخ انتشار:  26 خرداد 1401
چگونه از کابینت خودمان نگهداری کنیم که خراب نشود؟

تا حالا شده کابینتی رو بخرین و اونجوری که کابینت ساز قول داده، برای شما کار نکنه و خیلی زود خراب بشه؟ اگر چه گاهی اوقات کیفیت پایین متریال یا اجرای نامناسب کابینت آشپزخانه باعث این موضوع میشه، اما اغلب اوقات نا آگاهی از نکاتی در مراقبت و نگهداری از کابینت، باعث میشه تا کابینت شما مثلا به جای 15 سال، 15 روز هم برای شما کار نکنه!!! این خیلی بده مگه نه؟!

بنابراین اگه می‌خواین عمر کابینت آشپزخانه شما طولانی تر باشه و سال‌ها بدون صرف هیچ هزینه‌ی اضافه‌ای، از کابینت خودتون به خوبی استفاده کنین، خوندن این مطلب رو به هیچ عنوان از دست ندین. چرا که حدودا با ده دقیقه مطالعه این متن، می‌تونین دَه سال به عمر کابینت خودتون اضافه کنین!!! 😊

راهنمای نگهداری از انواع کابینت با متریال مختلف!

انواع کابینت هایی که شما می‌خرین و باید نکات لازم برای نگهداری از اون ها رو بدونین، بر اساس متریال سازنده به شرح زیر هستن:

  1. نکات نگهداری از کابینت ام دی اف
  2. نکات نگهداری از کابینت هایگلاس
  3. نکات نگهداری از کابینت ممبران
  4. نکات نگهداری از کابینت پی وی سی
  5. نکات نگهداری از کابینت پلی اورتان
  6. نکات نگهداری از کابینت انزو یا پولیشی
  7. نکات نگهداری از کابینت چوب و روکش چوب
  8. نکات نگهداری از کابینت نئوپان ملامینه
  9. نکات نگهداری از کابینت فلزی

در ادامه با نکات لازم برای نگهداری از هر کدام از این کابینت‌ها آشنا می‌شیم. در ضمن در مقاله دیگر، به نکات نگهداری از انواع صفحه کابینت نیز پرداختیم که می‌تونین اون رو هم در لینک مربوطه مطالعه کنین.

1.     نکات نگهداری از کابینت ام دی اف (MDF) چیست؟

نکات و روش نگهداری از کابینت ام دی اف به شرح زیر است:

کابینت-ام-دی-اف-فرهاد-برهان-قدس-تهران

  1. برای تمیزکاری کابینت ام دی اف، سعی کنین به هیچ عنوان از مواد زیر استفاده نکنین؛ زیرا این مواد رنگ کابینت شما رو از بین می‌برن:
    • شوینده های اسیدی
    • اسکاچ زبر
    • سیم ظرفشویی
    • پاک کننده‌های قوی
    • سرکه
    • انواع شوینده هایی که حاوی آمونیوم و الکل هستن
  1. تمیزکاری کابینت ام دی اف رو به کمک شوینده های ملایم مثل آب و مقدار کمی مایع ظرفشویی انجام بدین.
  2. برای تمیز کاری کشوها از دستمال یا اسفنج مرطوب استفاده کنین و گوشه های کشو رو با مسواک تمیز کنین. البته یادتون باشه در تمیزکاری هر قسمتی که از دستمال مرطوب استفاده کردین، حتما بلافاصله با یک دستمال خشک، رطوبت ها رو همان لحظه خشک کنید
  3. برای پاک کردن لکه های چربی در کابینت ام دی اف، می‌تونین از پاک کننده‌های مخصوص سطوح ام دی اف که در بازار هستن استفاده کنین.
  4. یکی از اصلی ترین روش های نگهداری از کابینت ام دی اف، پاکسازی کابینت بلافاصله بعد از ایجاد آلودگی است. همچنین سعی کنید کابینت های MDF رو به صورت روزانه و یا هفتگی تمیز کنید تا در طولانی مدت آلودگی به جسم کابینت شما نشینه.
  5. موقع تمیز کاری کابینت هایی که روی درب خودشون قاب و یا طرح‌های ظریف دارن، باید حواس شما باشه که آب و رطوبت به داخل این طرح ها نفوذ نکنه. چون نفوذ آب به بخش هایی که قابل دسترسی نیستن، در طولانی مدت باعث ایجاد باکتری و در نهایت پوسیدگی بخش‌هایی از درب کابینت میشه.
  6. برای پاک کردن لکه هایی مثل جوهر یا ماژیک، به هیچ عنوان از الکل، استون یا وایتکس مستقیما استفاده نکنید، زیرا این مواد به سطح روکش ام دی اف آسیب می‌زنن. بهتر است مقدار کمی از این مواد رو با آب ترکیب کنین و بعد مورد استفاده قرار بدین.
  7. در تمیز کردن کابینت ام دی اف سعی کنید از مواد شوینده استفاده نکنید. اما در صورتی که هیچ راه دیگه ای ندارین، بهترین ماده شوینده برای شستن سطح کابینت ام دی اف، مایع ظرفشویی هست. به هیچ عنوان نباید از شوینده های شامل آمونیاک، سیلیکون، استون، الکل و یا دارای مواد سفیدکننده استفاده کنین. همچنین پودر لباسشویی هم برای نظافت کابینت ام دی اف اصلا مناسب نیست.
  8. برای تمیزکاری درب کابینت‌ها و کمک به نو ماندن اون ها، می‌تونیم از روغن های معدنی و یا بذر کتان آب پز هم برای این کار کمک بگیریم.
  9. اگه به مرور زمان سطح کابینت ام دی اف شما چربی گرفت و جَلای اولیه خودش رو از دست داد، می‌تونین مقداری جوش شیرین رو با آب و روغن گیاهی ترکیب کنین. سپس ماده خمیری شکل به دست اومده رو به کمک یک مسواک نرم روی سطح چربی های کابینت بکشید. در آخر هم با یک دستمال مرطوب، خمیر رو از سطح مورد نظر پاک کنین و سپس سطح رو کاملا خشک کنین.
  10. حرارت و رطوبت باعث میشه روکش کابینت ام دی اف شما جدا بشه و یا تغییر رنگ بده، بنابراین به هیچ عنوان گاز رو به کابینت ام دی اف نچسبونید و برای این موضوع فاصله‌ای رو در نظر بگیرین. در ضمن استفاده از هود هم می‌تونه باعث کاهش حرارت و بخار موجود در محیط آشپزخانه بشه. هود همچنین باعث میشه که کابینت شما چربی نگیره.
  11. توصیه میشه رطوبت در محل آشپزخانه بین 40 تا 50 درصد باشه. اگرچه رطوبت زیاد به کابینت های ام دی اف آسیب میزنه، اما رطوبت کم هم باعث ترک خوردگی و باز شدن اتصالات این کابینت میشه.
  12. از سنگین کردن بیش از حد قفسه های داخل کابینت ام دی اف جلوگیری کنید تا دچار انحنا و شکم دادگی نشن. بهتر است ظروف سنگین رو کف کابینت زمینی قرار بدین، چون زیر این قسمت پایه وجود داره و می‌تونه وزن بیشتری رو تحمل کنه.
  13. کابینت ام دی اف نسبت به کابینت نئوپان در برابر آب مقاوم تر هست. البته این موضوع به این معنا نیست که شلنگ بگیریم و بخوایم کابینت رو بشوریم. مقاوم بودن در برابر آب به معنای ضد آب بودن نیست، بلکه می‌تونین با دستمال نمدار آلودگی ها رو پاک کنین.

2.     نکات نگهداری از کابینت هایگلاس (Highgloss) چیست؟

نکات و روش نگهداری از کابینت هایگلاس به شرح زیر است:

کابینت-هایگلاس-میثم-رشیدهمدانی-تهران

  1. اگه کابینت هایگلاس براق دارین، باید خیلی مواظب باشین که اجسام تیز با اون برخورد نکنن، چون هایگلاس در مقابل خط و خش به شدت حساس هست.
  2. کابینت های گلاس رو حتما با دستمال نرم تمیز کنید تا روی درب خَش نیفته.
  3. لکه های روی کابینت هایگلاس، به راحتی با یک دستمال نمدار میکروفایبر قابل تمیز شدن هستن.
  4. کابینت هایگلاس رو به صورت ماهانه و مرتب با یک پارچه کتانی یا نخی آعشته به آب گرم پاک کنید. این کار شما رو از نیاز به مواد شوینده‌ی شیمیایی بی نیاز می‌کنه و عمر مفید کابینت شما رو زیاد تر میکنه
  5. اگه کابینت هایگلاس شما سفید هست و می‌خواین لکه های چربی رو از روی اون پاک کنین، می‌تونین یک فنجان سرکه رو با یک قاشق جوش شیرین و دو فنجان آب گرم مخلوط کنین و این ترکیب رو به کمک یک دستمال روی لکه ها بمالید تا پاک بشن.
  6. برای پاک کردن لکه های معمولی کابینت هایگلاس، می‌تونین از آب و مقدار کمی مایع ظرفشویی استفاده کنین.
  7. اگرچه می‌تونین از برخی شوینده‌های شیمیایی (به جز سفیدکننده‌ها) تنها برای کابینت های گلاس سفید استفاده کنین، اما به این نکته حتما توجه داشته باشین که استفاده مداوم از این شوینده‌های شیمیایی باعث میشه براقیت و رنگ کابینت های گلاس شما به مرور زمان از بین بره. بنابراین سعی کنین از شوینده های شیمیایی برای هیچ نوع کابینتی استفاده نکنین. در ضمن به هیچ عنوان از تیرک نیز، برای تمیزکاری هیچ کابینتی استفاده نکنین.
  8. این دیدگاه که نوشابه لکه‌ها رو تمیز می کنه، خیلی دیدگاه درستی نیست. بنابراین سعی کنین این کار رو انجام ندین و یا اگه خیلی اصرار به انجام این کار دارین، نوشابه رو با مقدار کمی آب قاطی کنین و با دستمال روی لکه ها بکشین.
  9. لکه های چربی رو بلافاصله از روی کابینت هایگلاس پاک کنین. پاک نکردن لکه‌ها در طولانی مدت باعث خراب شدن روکش کابینت شما به ویژه در رنگ‌های روشن میشه.
  10. کابینت های گلاس رو به آرامی و با حرکات چرخشی، از بالا به سمت پایین پاک کنین تا سطح آسیبی نبینه.
  11. برای اینکه خط و خش‌های روی کابینت هایگلاسِ شما کمتر دیده بشه، می‌تونین از نورپردازی استفاده کنین
  12. حرارت رو به هیچ عنوان به کابینت هایگلاس نزدیک نکنین، چون به روکش این کابینت آسیب می‌زنه و باعث تغییر رنگ اون می‌شه.
  13. سعی کنید ماهی یکبار وسایل رو از داخل کابینت بیرون بیارین و کابینت رو کاملا تمیز کنین تا طول عمر کابینت شما بیشتر بشه. تمیزکاری لولاها هم در این مرحله فراموش نشه.
  14. خش پذیری هایگلاس از همه متریال بالاتر است و حتی با اثر ناخن خانم‌ها در هنگام باز کردن درب هم، دچار خراش می‌شن. پس مراقب جای ناخن هاتون هم باشین!!!
  15. از اسکاج‌های زبر به هیچ عنوان برای تمیزکاری کابینت هایگلاس استفاده نکنین، چون جای اسکاج کاملا روی کابینت می‌مونه.

3.     نکات نگهداری از کابینت ممبران (وکیوم) چیست؟

نکات و روش نگهداری از کابینت ممبران به شرح زیر است:

کابینت-ممبران-کرم-استخوانی-شیراز

  1. کابینت ممبران رو به هیچ عنوان نباید با آب گرم تمیز کنید، چون آب گرم باعث بلند شدن روکش کابینت ممبران شما میشه. بلکه می‌تونید از یک دستمال خشک برای تمیز کردن کابینت ممبران خودتون استفاده کنین.
  2. به هیچ عنوان نباید حرارت رو به کابینت ممبران خودتون نزدیک کنین، زیرا حرارت باعث بلند شدن روکش پی وی سی در کابینت ممبران میشه.
  3. تمیزکاری کابینت ممبران رو به کمک یک پارچه نخی بدون پُرز انجام بدین. هیچوقت از اسکاچ های زبر و چرب آشپزخانه، برای پاک کردن کابینت ممبران استفاده نکنین.
  4. لکه‌های رطوبت روی کابینت ممبران رو بلافاصله تمیز کنین، وگرنه تبدیل به لکه هایی ماندگار میشن و به مرور زمان، رنگ کابینت شما رو تغییر میدن.
  5. هر چند وقت یکبار، سطح کابینت ممبران خودتون رو واکس های براق بزنین.
  6. از اسفنجها و پاک کننده‌های زبر و ساینده، محلول های دارای آمونیاک، شیشه پاک کن‌ها و پاک کننده های پودری به هیچ عنوان برای تمیزکاری کابینت ممبران خودتون استفاده نکنین.
  7. نباید بذاریم نور آفتاب مستقیما روی کابینت ممبران بیفته، چون هم رنگ کابینت کمرنگ میشه و هم عمر مفید کابینت کم میشه. بنابراین با نصب پرده در آشپزخانه، نذارین کابینت وکیوم به طور مستقیم و طولانی مدت در معرض نور آفتاب قرار بگیره.
  8. رطوبت و حرارت آشپزخانه خودتون رو به کمک هود و یا باز گذاشتن یک پنجره کنترل کنین تا چربی و بخار به کابینت ممبران شما آسیب نزنه
  9. دستگاه‌های قهوه‌ساز و چای ساز رو در محلی قرار ندین که بخار اونها مستقیم به کابینت بالایی برخورد کنه.
  10. برای پاک کردن لکه‌های معمولی از روی کابینت وکیوم می‌تونین از آب گرم و مایع ظرفشویی ملایم کمک بگیرین. البته باید بلافاصله رطوبت محل رو با دستمال خشکی کاملا پاک کنین.
  11. برای پاک کردن لکه‌های عمیق‌تر کابینت وکیوم، می‌تونین از ترکیب آب و کمی سرکه استفاده کنین و اگه باز هم لکه پاک نشد، سرکه رو به طور مستقیم به کمک یک دستمال نرم روی لکه بکشید. سپس با یک دستمال آغشته به آب گرم، محل لکه رو پاک کنین و در نهایت هم با یک دستمال خشک، رطوبت سطح رو کاملاً از بین ببرین.
  12. اما برای لکه‌های خیلی چسبنده در کابینت ممبران، می‌تونین ترکیب خمیری شکل مقداری جوش شیرین و سرکه رو به مدت 5 دقیقه روی محل لکه بذارین و بعد، اون رو با دستمالی که با آب گرم، مرطوب شده پاک کنید و سپس با یک دستمال خشک دیگه، محل لکه رو کاملا خشک کنین.
  13. اجسام تیز نباید با این کابینت تماس پیدا کنن، چون روکش کابینت برش میخوره و از بین میره.

4.     نکات نگهداری از کابینت پی وی سی (PVC) چیست؟

نکات و روش نگهداری از کابینت پی وی سی به شرح زیر است:

  1. برای تمیزکاری کابینت پی وی سی می‌تونین از مواد شوینده تا حد زیادی استفاده کنین. چون این کابینت‌ها مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و مواد اسیدی و بازی دارن. البته باز هم محض احتیاط مواد شوینده رو با کمی آب رقیق کنین.
  2. کابینت PVC سریعا خش می‌افته. اما باید توجه داشت که روکش مات، خط و خش رو سریعا نشان نمی‌ده ولی روکش براق به سرعت خراش ها رو نشان میده.
  3. اگرچه کابینت پی وی سی در مقابل مواد شیمیایی و شوینده خیلی مقاوم هست، ولی در برابر حرارت به سرعت آسیب می‌بینه، چون جنس اون پلاستیک هست و سریعا ذوب می‌شه.

5.     نکات نگهداری از کابینت پلی اورتان (Polyurethane) چیست؟

نکات و روش نگهداری از کابینت پلی اورتان به شرح زیر است:

کابینت-ام-دی-اف-خام-پلی-اورتان-تهران-حامد-حمیدی

  1. به کابینت پلی اورتان نباید حرارت شعله مستقیم وارد بشه. اگه شعله مستقیم به این کابینت نخوره هیچ آسیبی از حرارت بهش وارد نمی‌شه.
  2. کابینت پلی اورتان به دلیل روکش رنگی که داره، نسبت به بقیه کابینت های ساخته شده از ام دی اف، رطوبت دیرتر به داخل اون نفوذ می‌کنه. اما باید مواظب باشین که سطح رنگ روی اون از بین نره.
  3. کابینت پلی اورتان در برابر خراشیدگی مقاومت خوبی داره و فقط آسیبی مثل ضربه شدید، می‌تونه روکش رنگی اون رو از بین ببره.
  4. اگه می‌خواین کیفیت اصلی رنگ این کابینت از بین نره، بهتر است از مواد شیمیایی برای تمیزکاری این کابینت استفاده نکنین. اما اگه مجبورین از مواد شوینده استفاده کنین، بهتر است خیلی این مواد رو رقیق کنین.

6.     نکات نگهداری از کابینت انزو (Enzo) یا پولیشی چیست؟

نکات و روش نگهداری از کابینت انزو یا پولیشی به شرح زیر است:

کابینت-پولشی-تهران-محمد-شفیع-کلاگر

  1. اغلب کابینت‌های پولیشی بدون دستگیره ساخته می‌شن و برای باز کردن اونها باید درب کابینت رو لمس کنین. بنابراین ممکن است دست های شما چرب یا خیس باشن و به مرور زمان جای لکه روی درب کابینت‌ها باقی بمونه.

برای رفع این مشکل می‌تونید:

سطح کابینت پولیشی رو بلافاصله بعد از ایجاد آلودگی، با یک پارچه نرم و یا اسفنج نمدار پاک کنید و سپس رطوبت سطح رو با پارچه دیگه ای سریعا خشک کنید. با این کار، ماندگاری لکه‌ها رو تا حد ممکن از بین می‌برین.

  1. مراقب باشید که اجسام تیز با کابینت پولیشی شما تماس پیدا نکنن، زیرا این کابینت اگرچه استحکام و مقاومت بالایی داره، اما سطح اون بسیار خش پذیر است.
  2. بهتر است از مواد شوینده شیمیایی، پارچه های زبر، سیم‌های ظرفشویی و یا شوینده‌های دارای مواد ساینده برای تمیزکاری کابینت پولیشی استفاده نکنیم. چون خیلی زود حالت اصلی خودش رو از دست میده و مات میشه.
  3. برای اینکه از کابینت پولیشی برای مدت طولانی‌تری استفاده کنین، پیشنهاد میشه کابینت رو مرتب تمیزکاری کنین
  4. اگه می‌خواین سطح کابینت پولیشی خودتون رو براق کنین، می‌تونین از روش زیر استفاده کنین:

نصف فنجان آب لیمو و یک فنجان روغن زیتون رو با هم مخلوط کنین. سپس ابتدا لکه‌ها و گرد و غبار رو از روی سطح کابینت تمیز کنین و بعد از اون، محلول رو روی سطح کابنیت اسپری کنین. حالا با یک پارچه نرم مالش بدین تا براقیت کابینت افزایش پیدا کنه. در نهایت هم اضافات محلول رو با یک دستمال نرم، از روی سطح کابینت پاک کنید

  1. تمیز کردن لکه‌های چربی از روی سطح کابینت پولیشی رو می‌تونین به کمک آب و کمی مایع ظرفشویی انجام بدین. اما اگه لکه‌ها با این روش از بین نرفتن، می‌تونین یک فنجان سرکه رو با حدود دو فنجان آب گرم ترکیب کنین و اون رو روی لکه های کابینت اسپری کنین. سپس صبر کنین چند دقیقه بگذره و بعد با یک پارچه نرم، سطح رو از محلول پاک کنین. اینجوری دیگه از لکه ها اثری باقی نمی‌مونه.
  2. کابینت پولیشی نباید در مقابل ضربه‌های سنگین قرار بگیره، و گرنه در برابر خراشیدگی مقاومت خوبی داره.
  3. شعله مستقیم نباید با این کابینت تماس پیدا کنه، و گرنه در برابر حرارت مقاومت خوبی داره.

7.     نکات نگهداری از کابینت چوبی و روکش چوب چیست؟

 

نکات و روش نگهداری از کابینت چوب و روکش چوب طبیعی به شرح زیر است:

  1. در کابینت‌های چوبی و روکش چوب باید خیلی مواظب باشین که سطح کابینت خیس نشه و اگه خیس شد، سریعا اون رو خشک کنین.
  2. کابینت چوبی و روکش چوب رو به کمک یک پارچه نمدار که با آب گرم مرطوب شده، می‌تونین تمیز کنینکابینت-چوبی-تهران-مهدی-کریمی. بسته به میزان آلودگی کابینت ها حداقل هر دو هفته یکبار می‌تونین این کار رو انجام بدین.
  3. اگه میزان آلودگی کابینت چوبی و روکش چوب زیاد هست، می‌تونین مقدار کمی مایع ظرفشویی به آب اضافه کنین. اگه باز هم لکه ها پاک نشدن، می‌تونین از محلول جوش شیرین و آب هم برای این کار کمک بگیرین.
  4. محلول سرکه و آب هم برای پاک کردن جرم روی سطح کابینت های چوبی و روکش چوب خیلی کاربرد داره، به این صورت که نصف لیوان سرکه سفید رو با نصف لیوان آب گرم مخلوط کنین. سپس دستمال میکروفایبر رو به این محلول آغشته کنین و به محل لکه ها بکشید. درنهایت با یک دستمال خشک دیگه سریعا محل رطوبت رو پاک کنین.
  5. در تمامی روش های تمیزکاری کابینت چوبی و کابینت روکش چوب، باید بلافاصله بعد از آغشته کردن سطح کابینت به محلول‌های تمیز کننده، اون رو با یک دستمال دیگه کاملا خشک کنین.
  6. سعی کنید در کابینت چوبی و روکش چوب هر نوع آلودگی رو در همان لحظه پاک کنین. چون وقتی لکه ماندگار بشه، پاک کردن اون سخت میشه و به سطح کابینت آسیب وارد می‌کنه. پس بلافاصله لکه‌ها رو با اسفنج پاک کنین و سطح رو سریعا با دستمال دیگری خشک کنین.
  7. گرما و رطوبت به سطح داخلی کابینت چوبی آسیب می‌زنن، بنابراین نباید درب کابینت چوبی رو خیلی باز بذارین.
  8. از پاک کننده‌هایی که دارای سیلیکون هستن برای پاک کردن کابینت چوبی و روکش چوب استفاده نکنین. چون باعث جذب گرد و غبار می‌شن و کابینت رو دچار آسیب می کنن.
  9. برای اینکه کابینت چوبی و و روکش چوب مورد آسیب حشرات قرار نگیرن، مرتب باید رطوبت کابینت‌ها رو چک کنین و مواظب باشین که باقی مانده مواد غذایی داخل کابینت‌ها نمونه.
  10. مواظب باشین ظروف رو به صورت نمدار و خیس داخل کابینت چوبی نذارین، چون این کار باعث ایجاد گرما و رطوبت و در نتیجه باد کردن و ترک برداشتن کابینت چوبی میشه.
  11. کابینت های چوبی و روکش چوب رو به هیچ عنوان با مواد زیر پاک نکنین:
    • حلال‌ها
    • محصولات نفتی
    • سفیدکننده‌ها
    • مواد شوینده و صابون‌ها
    • رقیق کننده‌ها
    • سیم و اسکاچ ظرفشویی
    • مواد حاوی آمونیاک
  1. کابینت‌های چوبی و روکش چوبِ نزدیک سینک و یا ماشین ظرفشویی، خیلی بیشتر در معرض خطر رطوبت هستن. بنابراین باید بلافاصله بعد از شستن ظروف، قسمت هایی از کابینت که روی اونها آب ریخته رو خشک کنین.
  2. استفاده از واکس یا اسپری‌های مخصوص کابینت چوبی و روکش چوب رو حداقل هر ماهی یکبار فراموش نکنین. برای افزایش دوام و زیبایی کابینت‌های چوبی و روکش چوب، این کار رو حتما انجام بدین.
  3. کابینت چوبی و روکش چوب هم دارای روکشی از جنس رنگ هستن و رطوبت و گرما اگه مستقیم نباشه، به این کابینت‌ها آسیبی نمی‌زنه.
  4. به هیچ عنوان به کابینت‌های چوبی و روکش چوب ضربه وارد نکنین، چون لایه‌ی رنگ به کار رفته روی اون خراب میشه و در نتیجه به بدنه کابینت شما آسیب وارد میشه. اگه بدنه کابینت چوبی آسیب ببینه، ترمیم اون باعث چند رنگ شدن کابینت میشه.

8.     نکات نگهداری از کابینت نئوپان ملامینه چیست؟

نکات و روش نگهداری از کابینت نئوپان ملامینه به شرح زیر است:

  1. کابینت نئوپان ملامینه در برابر رطوبت و حرارت اصلا مقاومت خوبی نداره و نباید در نزدیکی اجاق گاز و یا شیر آب قرار بگیره.
  2. برای تمیزکاری کابینت ملامینه از شوینده های شیمیایی استفاده نکنین. ولی اگه مجبور به این کار شدین حتما این مواد رو با آب رقیق کنین و بعد از تمیزکاری با یک دستمال مرطوب آغشته به محلول، بلافاصله سطح رو با یک دستمال دیگه کاملا خشک کنین.
  3. کابینت ملامینه خیلی راحت خراشیده میشه و روکش اون بلند میشه، بنابراین باید مراقب برخورد اجسام تیز با این کابینت باشین.

9.     نکات نگهداری از کابینت فلزی چیست؟

نکات و روش نگهداری از کابینت فلزی با انواع جنس ها به شرح زیر است:

  1. کابینت های فلزی قدیمی رو سعی کنین بیشتر با اسپری های مخصوص این کار تمیز کنین تا کابینت شما زنگ نزنه و آسیب نبینه.
  2. کابینت هایی که رنگ تیره دارن رو به طور مرتب گردگیری و تمیز کنین تا لکه ها ماندگار نشن. در صورتی که بعد از تمیزکاری، هنوز لکه های آب روی کابینت های تیره خیلی مشخص بودن، می‌تونین به کمک یک دستمال نخی و یا میکروفایبر، این لکه ها رو کاملا از بین ببرین.
  3. اگه از کابینت فلزی سفید استفاده می کنین، توصیه میشه از کابینت ساز بخواین رنگ مناسب برای کابینت شما رو بهتون معرفی کنه تا اگه خدایی نکرده جایی از کابینت شما خراشیده شد و یا رنگ اون آسیب دید، سریعا اون قسمت رو با رنگی که به شما معرفی شده ترمیم کنین.
  4. کابینت های استیل قابلیت شتسشو با اغلب مواد شوینده رو دارن و می‌تونین تمیزکاری رو با خیال راحت انجام بدین.
  5. برای تمیزکاری کابینت فلزی دارای روکش رنگی، می‌تونین سرکه سفید رو با چند قطره مایع ظرفشویی مخلوط کنین و این محلول رو روی محل لکه بمالید و یا اسپری کنین. در صورت پاک نشدن لکه می‌تونین از مقداری کمی الکل هم در این محلول استفاده کنین.

سایر نکاتی که در نگهداری از انواع کابینت‌ها باید رعایت کنین!

به غیر از نکاتی که در قسمت قبل برای نگهداری از کابینت‌ها گفتیم، نکات مهم زیر رو هم باید برای طولانی تر شدن عمر انواع کابینت های خودتون رعایت کنین:

  1. هیچوقت درب کابینت رو طولانی مدت باز نذارین، چون هم ممکن است به لولاهای درب آسیب وارد بشه و هم اینکه داخل کابینت رو چربی و گرد و غبار می‌گیره. علاوه بر این‌ها طولانی باز گذاشتن درب کابینت باعث افتادگی، لَق شدن و به صدا در اومدن درب‌ها میشه.
  2. بعد از تمیز کردن یراق آلات با دستمال مرطوب، بلافاصله اون ها رو خشک کنید تا دچار زنگ زدگی نشن.
  3. برای قرار دادن مواد خوراکی داخل کابینت، از ظرف‌های درب دار و کفپوش‌های داخل کابینت استفاده کنید تا قفسه های داخلی کثیف نشن.
  4. کابینت های اطراف سینک ظرفشویی رو بلافاصله بعد از شستن ظروف، با یک دستمال نرم خشک کنید تا دچار پوسیدگی نشن.
  5. به هیچ عنوان برای خشک کردن دستمال های خیس آشپزخانه، اون ها رو از دستگیره و یا لبه کابینت‌ها آویزان نکنین. تماس طولانی مدت رطوبت باعث آسیب دیدن کابینت و یراق آلات اون میشه.
  6. سعی کنید درب کابینت ها رو بیشتر از زوایای معمول باز نکنین، چون باعث به هم خوردن رگلاژ درب‌ها و ایجاد ساییدگی بین درب و بدنه میشه.
  7. کشوهای کابینت رو نباید بیش از حد سنگین کنید، چون به ریل کشو آسیب می‌رسه.
  8. سعی کنید هیچوقت به طور همزمان شعله های گاز رو بدون اینکه ظرفی روی شعله ها باشه، روشن نکنین

به عنوان مثال:

برای گرم کردن منزل نو، هیچوقت شعله های گاز رو بدون قابلمه و یا کتری، همزمان روشن نکنین. این کار به کابینت شما آسیب جدی وارد می کنه و باعث برگشت نوار لبه‌ی کابینت، به ویژه در کابینت های پله‌ای با نوار لبه‌ی پی وی سی میشه. پیشنهاد ما این هست که در چنین شرایطی از شعله های جلویی گاز برای مدت زمان کوتاهی استفاده کنین.

  1. هنگام سفارش کابینت، حتما به این موضوع توجه کنین که یراق آلات ارزان قیمت احتمال خرابی و زنگ زدن اون ها وجود داره. بنابراین اگه از نظر مالی برای شما مقدور هست، حتما به کابینت ساز تاکید کنین که از یراق آلاتِ (دستگیره، جک، ریل و …) جنس خوب برای کابینت شما استفاده کنه تا بعدا پشیمان نشین. اینکه دائما بگین کابینت ارزان میخوام، باعث میشه کابینت ساز بدون نظر پرسیدن از شما، از یراق آلات دارای کیفیت پایینی برای کابینت ها استفاده کنه.
  2. هیچوقت اجسام سنگین رو از درب کابینت آویزان نکنین و اگه کودک در خانه دارین، مواظب باشین از درب کابینت آویزان نشه. چون این کار باعث میشه لولاهای درب کابینت خراب بشن و درب دچار اُفتادگی بشه.
  3. هنگام خرید هود تو کار برای کابینت، حتما به این موضوع توجه کنین که احتمال آسیب رساندنِ حرارت، به نوار جلویی کابینت شما در بالای گاز وجود داره.
  4. سعی کنین هنگام ساخت کابینت، سایزهای استاندارد بخش هایی مثل کمدِ یخچال، محفظه لباسشویی و محفظه ظرفشویی رو تغییر ندین و بذارین کابینت ساز، طبق تجربه‌ای که داره این کار رو انجام بده. گاهی اوقات نظرات غیر تخصصی مشتری، باعث دوباره کاری و ایجاد هزینه‌های چند برابری میشه.
  5. اگه می‌خواین عمر لولاهای درب کابینت شما طولانی بشه، دائما اون رو روغن کاری کنین.
  6. موقع تمیزکاری کابینت‌هایی مثل ممبران، چوبی، فرامید و … که دارای برجستگی‌ها و رگه‌های چوب هستن، حتما دستمال رو در جهت راپود چوب از بالا به پایین بکشین تا لکه‌ها راحت تر پاک بشن.
  7. پاک‌کننده‌ها و مواد زیر می‌تونن به کابینت‌ها آسیب بزنن:
    • پاک‌کننده‌های مشتقات نفت
    • حلال‌ها
    • سفیدکننده‌ها
    • مواد شوینده و صابون‌های قوی
    • لاک پاک‌کن‌ها
    • رقیق‌کننده‌های رنگ
    • سیم و اسکاچ ظرفشویی
    • آمونیاک
    • ترمیم‌کننده‌های شکاف و خراش
  8. کابینت‌هایی که از روکش‌های رنگی روی سطح اون ها استفاده میشه رو نمیشه با هر نوع مواد شوینده ای تمیز کرد، زیرا به رنگ کابینت آسیب جدی وارد میشه. برای تمیزکاری این کابینت ها باید از شوینده های ملایم استفاده کنین، نه شوینده های قوی و دارای درصد بالایی از مواد شیمیایی.
  9. برای پاک کردن چربی‌های روی دستگیره کابینت و یا منبت‌کاری‌هایی که بسیار ظریف هستن، می‌تونین از یک برس و یا مسواک کوچک کمک بگیرین و سطح مورد نظر رو به راحتی تمیز کنین.
  10. اجسام سنگین مثل گوشکوب اگه از بالا روی کابینت بیُفتن، آسیب جدی وارد می‌کنن.
  11. در مورد کابینت‌های ریلی دو نکته زیر وجود داره:
    • اگه ریل های کابینت شما ساچمه ای هست، نباید داخل کشوها رو خیلی سنگین کنین و رعایت وزن متناسب با نوع کشو خیلی الزامی است. همچنین موقع باز و بسته کردن کشو و به ویژه زمانی که می‌خواین کشو رو در بیارین بیرون و اون رو نظافت کنین، ریل ساچمه ای رو حتما باید ضامن هاش رو بگیرین و بعد در بیارین. اگه ضربه بزنین و بکشین، ریل کابینت شما کاملا از بین میره.
    • دقت کنین ریل در آشپزخانه تنها یراقی هست که نیاز داریم خیلی با کیفیت باشه. برای مثال ریل‌های ساچمه‌ای خیلی زود آسیب می‌بینن و بهتر است اگه خراب شدن، از ریل آرام بند یا تاندوم استفاده کنین، چون هم وزن بیشتری رو تحمل می‌کنن و هم اینکه دوام خیلی بالایی دارن.
  12. سعی کنین از مایع های شوینده برای تمیزکاری دستگیره‌ها و یراق آلات کابینت استفاده نکنین. چون مواد شوینده، فلز کروم موجود در یراق آلات رو از بین می‌بره.
  13. در تمیزکاری هر نوع کابینتی بهتر است از اسکاج های ابری و نرم استفاده کنین تا خط و خشی روی کابینت نیفته و بعدا هم بتونین خیلی راحت، سطح رو با دستمال های نانو تمیز کنین و گرد و غبارها رو پاک کنین.
  14. به طور کلی شستشوی هر نوع کابینت، صفحه کابینت و یا یراق آلات، با مواد شوینده کار درستی نیست. زیرا با این کار شما باعث از بین رفتن آهار اصلی و ظاهر اولیه متریال می‌شین.
  15. کابینت ام دی اف و هایگلاس نباید در معرض رطوبت قرار بگیرن، چون آب به داخل اون ها نفوذ می‌کنه. پس باید مواظب باشیم از قسمت زیر سینک ما آب چکه نکنه، وگرنه کابینت باد می‌کنه.
  16. کابینت هایگلاس در مقابل هر ضربه ای به سرعت خراشیده میشه ولی ام دی اف کمی دیرتر از هایگلاس خراشیده میشه و به دلیل سطح ماتی که داره، این خراشیدگی ها رو کمتر نشان میده. این کابینت ها در برابر مواد شیمیایی و شوینده خیلی سریع آسیب می‌بینن.
  17. حتما از کابینت ساز بخواین که بر اساس نوع یراق آلاتی که برای شما استفاده کرده، طریقه نظافت و نوع باز و بسته کردن اون ها رو هم به شما آموزش بده.
  18. مواظب باشین موقع شستن کف آشپزخانه به کابینت ها آب نخوره، در صورتی که پاخور کابینت قابل جدا شدن نیست و ممکن است خیس بشه، به جای ریختن آب، از طی نخی نمدار استفاده کنین.
  19. اگه خیلی اهل شست و شوی کابینت هستین، به کابینت ساز بگین نماهای کابینت رو تا روی زمین ادامه نده و پاخورها رو هم به صورت کلیپسی بسازه تا موقع شست و شو قابل باز شدن باشن.
  20. سعی کنین هر لکه ای رو از روی کابینت سریعا پاک کنین و حداقل به صورت هفتگی، کابینت ها رو تمیز کنین.
  21. حوله هایی که مرطوب هستن رو روی درب کابینت های رنگ شده قرار ندین.
  22. پارچه میکروفایبر بهترین جنس برای تمیز کردن کابینت‌های رنگ شده هست. البته باید بلافاصله سطح رو با حوله نرم دیگه ای خشک کنین
  23. کابینت های رنگ شده رو بیش ازحد خیس نکنین.
  24. اگه قصد استفاده از مواد شوینده بازار رو دارین، حتما ابتدا در یک بخش کوچک و غیر قابل دید از کابینت خودتون این مواد رو امتحان کنین و بعدا اگه آسیبی وارد نکرد، از اون استفاده کنین.
  25. کابینت های پولیشی، چوب و روکش چوب، به صورت بازه های زمانی دوره ای، نیاز به پولیش کاری دارن تا برّاق بمونن.
  26. برای تمیزکاری کابینت های رنگ شده، هیچوقت از موارد زیر استفاده نکنین:
    • اسفنج‌ها و پاک کننده‌هایی که به اسم جادویی در بازار شناخته شده هستن
    • اسفنج‌های که باعث سابیده شدن سطح میشن
    • پاک کننده‌هایی که در ساختار اونها از ذرات ساینده، مواد شوینده خشن و حاوی آمونیاک استفاده شده
    • صابون روغنی، اسپری جلادهنده حاوی سیلیکون و فرآورده‌های نفتی
    • تمیزکننده هایی که با رایحه مرکبات هستن
  27. سعی کنین سطح کابینت ها رو با تکرار حرکات دایره‌ای شکل تمیز کنین و فقط یک نقطه رو نسابید

اگه هنوز هم در مورد نگهداری و مراقبت از کابینت خودتون سوالی دارین، قسمت انتهایی این مطلب رو از دست ندین.

درمورد روش نگهداری از کابینت‌ها، سوال دیگه‌ای هم دارین؟!

اگه با وجود ذکر این نکات در مورد روش نگهداری و مراقبت از انواع کابینت، هنوز هم سوالی در این زمینه دارین، ما برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم. شما می‌تونین تمام سوالات خودتون رو در این زمینه، از «سلام ساختمان» بپرسین.

سلام ساختمان بزرگترین بازار آنلاین کابینت در کشور هست که به شما کابینت ساز حرفه ای شهر خودتون رو معرفی می‌کنه و روی کار این افراد نظارت کامل داره. همچنین پشتیبان های سلام ساختمان به شما مشاوره رایگان کابینت می‌دن و به تمام سوالات شما در این زمینه پاسخ می‌دن. پس اگه هنوز هم در مورد مراقبت از انواع کابینت سوالی دارین، می‌تونین با ثبت نام در لینک زیر، اون رو از پشتیبان های سلام ساختمان بپرسین.

ثبت درخواست مشاوره رایگان کابینت

 

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments