3.6 2

همه‌چیز درباره‌ی رنگ ساختمانی بدون بو

  23 دی 1402     -      تاریخ انتشار:  30 بهمن 1401
همه‌چیز درباره‌ی رنگ ساختمانی بدون بو

رنگ‌ روغن تا همین چند سال پیش هم در عرصه‌ی نقاشی ساختمان‌ها یکه‌تازی می‌کرد و هیچ رنگی به گرد پایش نمی‌رسید. بوی آزاردهنده رنگ روغنی، مثل عضوی جدانشدنی همه جا همراه نقاش‌های ساختمانی بود و کسی تصور نمی‌کرد روزی انتخاب دیگری هم برایش وجود داشته باشد. ولی بالاخره رنگ‌های پایه‌ی آب پا به میدان گذاشتند و تمام معادله‌ها را برهم زدند. رنگ‌هایی که از محصولات پتروشیمی مثل تینر و… به‌عنوان حلال استفاده نمی‌کنند.

رنگ ساختمانی بدون بو سازگار با محیط‌زیست است، هنگام اجرا بوی آزاردهنده‌ای ندارد و می‌تواند انتخاب خیلی‌ها برای نقاشی ساختمان باشد. در این نوشته در مورد انواع رنگ بدون بو توضیحاتی داده‌ایم، از قیمت گرفته تا ویژگی‌های دیگر این رنگ‌ها. اگر قصد رنگ‌آمیزی منزل یا محل کارتان را دارید و هنوز در انتخاب نوع رنگ تردید دارید تا انتهای این نوشته با ما همراه شوید.

رنگ ساختمانی بدون بو 1

چه رنگ‌هایی بدون بو هستند

تمام رنگ‌های ساختمانی برای این که در دمای معمولی خشک نشوند به یک حلال نیاز دارند. حلال‌ها با رنگ ترکیب می‌شوند و برای نشستن روی سطوح مختلف آماده‌اش می‌کنند. رنگ‌های روغنی با محصولات پتروشیمی مثل تینر رقیق می‌شوند و همین بوی نامطبوعی هنگام نقاشی به‌وجود می‌آورد. البته همه‌ی رنگ‌ها قرار نیست با تینر و یا سایر محصولات پتروشیمی رقیق شوند. رنگ‌های بی‌ادعا و کم‌توقعی هم هستند که به حل شدن در آب رضایت می‌دهند. رنگ‌های حلال در آب‌ بوی کمی هنگام نقاشی ساختمان دارند و کاملا سازگار با محیط‌زیست هستند. البته رنگ‌هایی مثل رنگ مولتی‌ کالر ساختمان هم وجود دارند که احتیاج به حلال خاصی ندارند به صورت آماده در بازار وجود داشته و بوی خیلی کمی دارند. به‌طورکلی اگر به‌دنبال رنگ ساختمان بدون بو هستید می‌توانید به یکی از گزینه‌های زیر فکر کنید: _ رنگ پلاستیک _ رنگ اکرلیک _ رنگ مولتی‌کالر _ پوشش دیواری بلکا در ادامه در مورد هر کدام از این رنگ‌ها به طور مفصل توضیح داده‌ایم!

رنگ پلاستیک؛ کم خرج و بدون بو

انتخاب یک رنگ به خیلی چیزها بستگی دارد. هزینه، جنس سطح، زمان و… همه و همه هنگام انتخاب رنگ اهمیت دارند. خیلی‌ها جدای از همه‌ی این‌ها، بوی رنگی که انتخاب می‌کنند برایشان مهم است. اگر به هر دلیلی می‌خواهید یک رنگ بدون بو و بی‌دردسر داشته باشید، رنگ پلاستیک می‌تواند گزینه‌ی خوبی برایتان باشد. از آن‌جایی که این رنگ پایه‌ی آب است، هم خیلی زود پس از اجرا خشک می‌شود و هم بوی خیلی کمی دارد. البته بهتر است این را هم درنظر بگیرید که رنگ پلاستیک قابل شستشو نیست. اگر دیوار های منزلتان گردوخاک و کثیفی داشته باشد، نمی‌توانید حتی فکر دستمال خیس یا شلنگ آب را به ذهن‌تان راه بدهید. رنگ پلاستیک بیشتر برای رنگ‌آمیزی سقف‌ها، داخل کمد، راه‌پله‌ها، پارکینگ و… کاربرد دارد. البته اگر از آن دسته افرادی هستید که سالی یک بار یا دو سال یکبار بساط رنگ‌آمیزی ساختمان‌شان به‌راه است، در انتخاب این رنگ بدون بو تردید نکنید.

رنگ اکرلیک، آن‌چه خوبان همه دارند تو یکجا داری

رنگ اکریلیک با آن که جزء رنگ های پایه‌ی آب است ولی بر خلاف رنگ پلاستیک، قابل شستشو است. این رنگ همانند سایر رنگ های پایه آب، هنگام اجرا بوی خیلی کمی دارد که همان هم مربوط به بوی تینر یا محصولات پتروشیمی دیگر نیست. اکرلیک را می‌توان به‌عنوان یک رنگ ساختمانی بدون بو با عمر زیاد و ماندگاری طولانی به‌حساب آورد. رنگی که روی تمام سطوح ازجمله چوب و آهن می‌نشیند و اجرای راحت و بی‌دردسری دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که دغدغه‌های محیط‌زیستی دارند و برایشان مهم است رنگی که انتخاب می‌کنند برای طبیعت مضر نباشد، بهتر است بدانید رنگ اکرلیک کاملاً سازگار با محیط‌زیست است. از طرفی اجرای این رنگ بدون بو با غلطک و خیلی سریع انجام می‌شود و بعد از رنگ‌آمیزی زمان زیادی برای خشک شدن نیاز ندارد. رنگ اکرلیک با تنوع زیادی که دارد، برای کسانی که یک رنگ همه چیز تمام و کامل می‌خواهند، انتخاب بسیار مناسبی‌ست!

همه‌چیز درباره‌ی رنگ ساختمانی بدون بو

 

رنگ مولتی‌کالر، رنگ بدون بو و البته دشمن گرد و خاک

همانطور که گفتیم، علاوه بر رنگ‌های روغنی و پلاستیک، رنگ مولتی‌کالر هم میتواند جزء انتخاب‌های شما باشد. رنگ مولتی کالر یک رنگ ساختمانی جدید و بدون بو با ویژگی‌های خاص و جذاب است. این رنگ برای کسانی مناسب است که می‌خواهند دیوارهای چند رنگ یا طرح‌دار داشته باشند. مولتی‌کالر احتیاج به رقیق کننده ندارد و همین باعث می‌شود هنگام اجرا بوی زننده‌ای نداشته باشد. رنگ های مولتی کالر با دستگاه‌های مخصوصی اجرا می شوند. این رنگ ها دارای طرح های بسیار متنوع و جذابی هستند که حتماً نمونه های آن را در اطراف خودتان دیده اید. اگر به بوی رنگ و همچنین گرد و خاک محیط حساس هستید، رنگ مولتی‌کالر حتما گزینه‌ی مناسبی برایتان خواهد بود چون هنگام اجرا بوی خیلی کمی دارد و کثیفی و گرد و خاک را نیز به خودش جذب نمی‌کند.

رنگ ساختمانی بدون بو 3

بلکا، پوشش دیواری بدون بو

اگر به هر دلیلی از رنگ‌آمیزی دیوارها فراری هستید و نمی‌خواهید درگیر دردسرهای نقاشی ساختمان شوید، پوشش دیواری بلکا می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این پوشش دیواری خیلی سریع و آسان اجرا می‌شود و هیچ بوی نامطبوع و زننده‌ای هم ندارد. حتی اگر به بوی چسب‌هایی که برای چسباندن کاغذ دیواری استفاده می‌شود حساسیت دارید، نگران نباشید؛ چون برای اجرای بلکا از چسب هم استفاده نمی‌شود. بلکا نوعی پوشش دیواری سلولوزی است که با آب مخلوط شده و برروی دیوار اجرا می شود. البته بلکا در کنار بدون بو بودن و مزایای دیگرش، معایبی هم دارد و برای کسانی که زود از یک طرح و رنگ دلزده می‌شوند مناسب نیست؛ این پوشش به‌سختی از روی سطوح کنده می‌شود و اگر بعد از مدتی دل‌تان را بزند برای برداشنتش باید زحمت زیادی را به‌جان بخرید.

قیمت رنگ ساختمانی بدون بو

رنگ‌های ساختمانی بسته به جنس و کیفیت، قیمت‌های متفاوتی دارند. ازطرفی زیرکاری رنگ هم در تعیین قیمت نهایی تأثیرگذار است. قطعاً قیمت رنگ‌آمیزی یک دیوار صاف و سفید با یک دیوار ناهموار و موج‌دار برابر نیست. در مورد نکات مربوط قیمت رنگ های ساختمانی در مطلبی جداگانه صحبت کردیم و جدول قیمتی رنگ های ساختمانی را در همان مطلب آورده ایم تا راهنمای خوبی برای شما باشد. در ادامه حداقل و حداکثر قیمت رنگ ساختمانی بدون بو را با توضیحات تکمیلی هر کدام به‌طور خلاصه بیان می‌کنیم: نکته ی تکمیلی در مورد قیمت رنگ های ساختمانی که برای آن مقادیر حداقل و حداکثر مشخص کرده ایم این است که قیمت این رنگ‌ها بر اساس معیارهای مختلف، متفاوت است. به همین دلیل نمیتوان یک قیمت ثابت و قطعی برای آن ها اعلام کرد.

_ قیمت رنگ پلاستیک: این رنگ بدون بو جزء ارزان‌ترین و به‌صرفه‌ترین رنگ‌های بازار است. نوعِ با کیفیت این رنگ، به ازای هر مترمربع، هفت تا ده‌هزار تومان قیمت دارد.

_ قیمت رنگ اکرلیک: زیرسازی این رنگ و پرایمری که برای زیرکار استفاده می‌شود در قیمت نهایی تأثیر زیادی دارد. رنگ اکرلیک به‌ازای هر مترمربع حداقل 12,500 و حداکثر 21,000 تومان هزینه دارد.

_ قیمت رنگ مولتی‌کالر: این رنگ جدید و بدون بو، با کیفیت‌های مختلف در بازار وجود دارد و اگر بخواهید برای رنگ‌آمیزی خانه‌تان از مولتی‌کالر استفاده کنید باید برای هر مترمربع حداقل 10,000 و حداکثر 17,000 تومان در نظر بگیرید.

_ قیمت پوشش دیواری بلکا: بلکا کیفیت‌های متفاوتی دارد. هزینه‌ی پوشش بلکا برای هر متر مربع حداقل 8,500 و حداکثر 20,000 تومان است.

همه‌ی این رنگ‌ها بدون بو هستند و با کیفیت‌ها و قیمت‌های متنوع در بازار وجود دارند. بنابراین اگر می‌خواهید یک رنگ ماندگار و باکیفیت داشته باشید، با یک نقاشی ساختمانی ماهر مشورت کنید تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه را به شما پیشنهاد کند.

رنگ ساختمانی بدون بو 4

کلام آخر این روزها همه به هر نحوی می‌خواهند حامی محیط‌زیست باشند و طوری زندگی کنند که طبیعت آسیب کمتری ببیند. بنابراین سعی می‌کنند برای هر چیز مضری یک جایگزین خوب پیدا کنند. امروزه رنگ‌هایی مثل پلاستیک، اکرلیک و… کاملا سازگار با محیط زیستند. این رنگ‌ها پایه‌ی آب هستند و با مواد پتروشیمی مثل تینر و … میانه‌ی خوبی ندارند. همین جدایی از مواد پتروشیمی باعث می‌شود این رنگ‌ها بوی تند و تیزی نداشته باشند و هنگام اجرا از حساسیت، سردرد و… خبری نباشد. اگر به دنبال یک رنگ ساختمانی بدون بو هستید بدانید با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ هم خودتان و خانواده‌تان را از خطرات مواد پتروشیمی و بوی آزار دهنده‌شان حفظ کرده‌اید و هم یک قدم مثبت و سازنده برای حفظ و نگهداری محیط‌زیست و طبیعت زیبا برداشته‌اید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
داریوش
داریوش
17 خرداد 1401 00:10

خیلی ممنون از راهنمایی کامل و ی نقصتون
این تصویر انتهایی آبی مشکی هست
می خواستم ببینم این عنوان رنگش چی هست؟
آبی ؟
سرمه ای؟
نیلی؟
ممنون میشم کمکم کنید
شدیدا عاشق این رنگ شدم
احسنت به سلیقه تون در انتخاب تصویر

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
18 خرداد 1401 14:25
پاسخ به  داریوش

با سلام
ممنون از لطفتون
رنگ عکس آخر فیروزه ای هستش..