3.6 3

رنگ روغنی دیوار؛از رنگ روغن ساختمان چه می‌دانید؟

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  30 بهمن 1401
رنگ روغن ساختمان؛ مزایا، معایب و نکات

رنگ روغن ساختمان یکی از انواع رنگ های ساختمانی پرکاربرد و قدیمی در نقاشی و رنگ آمیزی خانه است. رنگ روغنی دیوار با اینکه در حال حاضر طرفداران زیادی دارد، اما به دلیل معایبش، استفاده از آن در حال کاهش است. مهمترین دلیلی که رنگ روغنی با وجود قدیمی بودن و معایبی که دارد، هنوز در حال استفاده است، ضد آب بودن و قابلیت شستشوی آن در رنگ کاری منزل است.

علت این مسأله به ساختار شیمیایی رنگ روغنی بر میگرده. رنگ روغنی برای دیوار و سقف دارای پایه حلال نفتی بوده و بنابراین در آب حل نمیشه. پس خیلی راحت میشه اون رو با آب شست. در مقابل رنگ های پلاستیکی که دارای پایه آبی هستند، عمدتاً مقاومت کمی در برابر آب دارند. البته با وجود رو به کاهش بودن استفاده از رنگ روغن در نقاشی ساختمان و افزایش سهم رنگ های جدیدتر مثل رنگ اکریلیک، مولتی کالر و … در بازار، هنوز هم برای رنگ آمیزی فلزات مثل چارچوب درب و پنجره و همچنین سطوح چوبی و نمای ساختمان، از رنگ روغنی استفاده می‌شود. رنگ روغن ساختمان می‌تواند به عنوان ضد خوردگی و زنگ زدگی نیز برروی فلزات استفاده شود.

انواع رنگ روغن ساختمان؛ برای نقاشی ساختمان، چند نوع رنگ روغنی داریم؟

برای نقاشی و رنگ آمیزی دیوار و سقف خانه، 3 نوع رنگ روغنی داریم که عبارت‌اند از:

  • رنگ روغنی براق
  • رنگ روغنی نیمه براق
  • رنگ روغنی مات

در ادامه به بررسی هر کدوم از این سه نوع رنگ روغنی می‌پردازیم.

آیا از رنگ روغنی براق، برای رنگ آمیزی دیوار و سقف ساختمان استفاده کنیم؟

یکی از ویژگی های خوب رنگ روغنی براق، پوشش‌دهی بالای اونه. بنابراین با حجم کمی، میتونین سطح بزرگی رو رنگ آمیزی کنین. این رنگ برای ساختن بتونه هم کاربرد داره.

از رنگ های روغنی براق برای رنگ آمیزی پنجره‌ها و چارچوب درب‌ها و سایر وسایل فلزی استفاده میشه. اما به دلیل اینکه نور رو زیاد منعکس میکنه، برای رنگ آمیزی سقف استفاده نمیشه. البته بگیم که برای دیوار هم از این نوع رنگ استفاده نمیشه. دلیل اینکه برای دیوار از رنگ روغنی براق استفاده نمیشه، اینه که نور رو زیاد منعکس کرده و موج ها و ناهمواری‌هایی که برروی دیوار وجود داره، خیلی زیاد نشون میده.

رنگ روغن براق برای دیوار منزل

رنگ روغنی براق نسبت به رنگ‌های مات خیلی راحت‌تر تمیز میشه و ماندگاری بیشتری داره. به طور کلی رنگ های براق، از نظر بهداشتی نسبت به رنگ های مات، بهترند.

آیا از رنگ روغنی نیمه‌ براق، برای رنگ کاری دیوار و سقف ساختمان استفاده کنیم؟

رنگ های روغنی نیمه براق از ترکیب رنگ روغنی براق و مات با نسبت های مشخص ساخته میشن. میتونیم براساس مقدار درخشش یا مات بودنی که انتظار داریم، این نسبت رو تغییر بدیم و رنگی با مقدار درخشندگی دلخواه ایجاد کنیم.

رنگ روغنی مات برای رنگ کاری دیوارها و سقف ساختمان

از این نوع رنگ روغن میتوان برای رنگ آمیزی دیوارها استفاده کرد. چون هم دارای مقدار درخشندگی مناسب تری نسبت به انواع براق و مات بوده و هم ایرادات دیوار رو کمتر از رنگ روغن براق نشون میده.

رنگ روغن نیمه براق آبی آسمانی برای رنگ کاری دیوارهای منزل

این رنگ مشابه رنگ روغن براق، قابلیت شستشوی کامل داره، ولی تمیز کردنش از رنگ روغنی براق سخت تره! یک نکته خیلی مهم در مورد استفاده از رنگ روغنی نیمه براق وجود داره و اون هم اینه که قبل از هر بار استفاده، باید به صورت کامل سطل رنگ رو مخلوط کنیم که رنگ مات به دلیل چگالی بیشتر، رسوب نکنه.

آیا از رنگ روغنی مات، برای نقاشی دیوار و سقف ساختمان استفاده کنیم؟

قیمت رنگ روغنی مات از رنگ روغنی براق ساختمان کمتر است. بعلاوه نسبت به رنگ های روغنی براق، ناهمواری ها و ایرادهایی که دیوار داره رو کمتر نشون میده. البته در مورد این مسأله ای وجود داره و اونم اینه که اگه بخواد بدون ترکیب با رنگ براق کار بشه، اجراش سخته و زمان زیادی میخواد.

رنگ روغنی مات سفید برای رنگ کاری دیوارها و سقف منزل

رنگ های روغنی مات قابلیت شستشوی کمتری نسبت به رنگ های براق و نیمه براق دارن و بنابراین برای جاهایی که باید مداوم با آب شسته بشن، مناسب نیستند.

در مقاله رنگ روغنی مات بهتر است یا براق، بیشتر در مورد جزئیات این نوع رنگ‌ها صحبت کردیم.

رنگ روغنی دیوار، چه مزایایی دارد؟

  1. مهمترین مزیت رنگ روغنی که با وجود قدیمی بودن و معایب مهم این نوع رنگ، هنوز هم کاربرد داره، قابلیت شستشوی بالای اونه. با استفاده از رنگ روغن برای رنگ آمیزی دیوارها و سقف، به دلیل اینکه دارای پایه حلال نفتی هست، میتونین راحت دیوارهای خونه خودتون رو با آب شستشو بدید.
  2. به دلیل ضد آب بودن، برای رنگ آمیزی نرده و چارچوب ها و درب های فلزی و چوبی بسیار مناسبه.
  3. رنگ روغن ساختمان، پوشش دهی بالایی داره. یعنی با مقدار و حجم کمتری رنگ، میتونین سطح بزرگتری رو نسبت به رنگ پلاستیک رنگ کنین.

رنگ آمیزی دیوارهای اتاق به رنگ سبز و زرد با رنگ روغنی براق

رنگ روغن ساختمان، چه معایبی دارد؟

رنگ روغن با اینکه به راحتی تمیز شده و اصلاً با آب پاک نمیشه، معایبی هم داره که کم هم نیستند. در ادامه به این معایب اشاره می‌کنیم.

  1. اجرای رنگ روغن نسبت به رنگ های پایه آب مثل رنگ آکریلیک دیوار و پلاستیک، خیلی سخت و زمان‌بره. رنگ روغن دارای چندین مرحله ی اجراست که بین مراحل اجرایی باید حداقل 24 ساعت فاصله بیفته. به همین علت اگر شما خیلی عجله داشته باشین نمیتونین از رنگ روغن برای رنگ آمیزی خانه ی خودتون استفاده کنید.
  2. اگر خانه شما از قبل دارای رنگ روغن باشه، مراحل اجرای رنگ روغنی شامل بتونه یا زیرسازی، رنگ آستر، 1 یا دو دست رنگ برروی رنگ آستر و رنگ نهاییه و همونطور که گفتیم بین هر مرحله حداقل 24 ساعت زمان میخواد. پس در بهترین حالت، رنگ آمیزی خانه شما در کمتر از 4 یا 5 روز تموم نمیشه. اگه دیوارهای خانه شما از قبل رنگ روغن نداشته باشن و گچی باشن، یک یا دو مرحله به پروسه رنگ آمیزی اضافه میشه و یعنی زمان رنگ آمیزی خانه شما طولانی تر میشه.
  3. رنگ روغنی ساختمان به دلیل اینکه دارای پایه حلال نفتی هست، بوی خیلی تند و بدی داره. این بو به شدت برای شما که در معرضش قرار میگیرید، مضر است. غیر از بوی بدی که در هنگام اجرای پروژه وجود داره، بعد از اون هم تا مدتی این بو ماندگار بوده و از بین نمیره. یعنی اگه میخواین از رنگ روغن نقاشی ساختمان استفاده کنین، خودتونو برای تحمل بوی زننده نفت و رنگ برای مدت نسبتا زیادی آماده کنین.
  4. رنگ روغن باز هم به دلیل اینکه دارای پایه حلال نفتی هست، سازگاری مناسبی با محیط نداره و برای محیط زیست خیلی مضره! ضرر برای خودمون و محیط اطرافمون! این مسأله واقعاً قابل چشم پوشی نیست!

البته بگم که با وجود این معایب رنگ روغن، هنوز بهترین رنگ برای رنگ آمیزی قسمت های فلزی موجود در ساختمان، نظیر چهارچوب درب ها، پنجره ها، میله های نرده و … رنگ روغنه و جایگزین بهتری براش وجود نداره.


رنگ روغن و ترکیبشون  

در چه شرایطی می‌توانیم از رنگ روغنی دیوار، نگهداری کنیم؟

رنگ روغن مناسب، دارای 2 ویژگی هست:

  1. نشان استاندارد دارد
  2. از تاریخ انقضای آن نگذشته است.

بعد از اینکه رنگ روغنی رو برای نقاشی ساختمان خریداری کردید، باید در چه محیطی اون رو نگهداری کنین؟! برای نگهداری رنگ باید دما نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشه. دمای بین 5 تا 35 درجه برای نگهداری رنگ روغن مناسبه و باید حتماً از منجمد شدن رنگ در اثر سرما جلوگیری کنین.

نقاشی ساختمان با رنگ روغن

رنگ های روغنی به علت اینکه دارای پایه حلال نفتی هستند، در برابر حرارت حساس بوده و احتمال آتش سوزی براشون وجود داره. پس حتما باید از حرارت مستقیم یا حتی حرارت غیر مستقیم و زیاد دور نگه داشته بشن تا آتش نگیرن. تینر که حلال رنگ های روغنی هست، بسیار قابل اشتعاله و اصلاً نباید در معرض گرما و حرارت و حتی نور مستقیم خورشید قرار بگیره. اگر چیزی به تینر آغشته بشه هم شامل این مواردی که در مورد تینر گفتم میشه.  

آموزش نقاشی ساختمان با رنگ روغنی؛ مراحل اجرای رنگ روغنی روی دیوار

گام اول:

اولین مرحله رنگ آمیزی ساختمان با رنگ روغنی، بتونه کاری محل اجرای رنگه. به بتونه کاری، زیر سازی هم میگن. در این مرحله کلیه محل هایی که بر روی دیوار یا سایر محل های رنگ آمیزی، دارای فرورفتگی یا نقص هستند، نقصشون به کمک بتونه برطرف میشه و روی اون سمباده کشیده میشه.

در این وضعیت سطح مورد نظر، به مقدار مناسبی از همواری میرسه. مهمترین بخش نقاشی ساختمان همین قسمت بتونه و زیر سازیه.

گام دوم:

بعد از اینکه محل مورد نظر بتونه زده شد، بر روی اون آستری زده میشه. آستری میتونه از جنس رنگ اصلی باشه یا اینکه از رنگ مخصوص آستری استفاده بشه که توصیه میشه از نقاش ساختمان بخواین که از رنگ مخصوص آستری براتون استفاده کنه.

حواستون باشه که آستری بسیار مهمه و باید خیلی با دقت و حرفه ای زده بشه. آستر زیربنای رنگ رو تشکیل میده و باعث میشه در انتها رنگ یکنواختی داشته باشید. بتونه کاری یا زیرسازی قبل از نقاشی ساختمان با رنگ روغنی

گام سوم:

بعد از اینکه آستری زده شد، با بتونه مخصوصی لکه گیری و موج گیری انجام میشه و درنهایت سمباده بر روی سطح کشیده شده و گرد و غبار ناشی از بتونه زدن و سمباده زدن گرفته میشه تا سطح آماده آستر دوم یا دست دوم رنگ بشه.

گام چهارم:

پس از انجام مراحلی که ذکر شد، دست پایانی رنگ بر روی دیوار زده شده و نقاشی به پایان میرسه. توجه داشته باشید که هر کدوم از مراحلی که گفتیم، باید بینشون حدود 24 ساعت فاصله باشه تا رنگ ها و آسترها کاملاً خشک شده و آماده  دست بعدی رنگ شوند.

یک نکته رو از قلم نندازیم که این مراحلی که ذکر شد برای دیواری بود که قبلاً روی اون رنگ روغن زده شده و الان میخواد تجدید رنگ بشه. در صورتی که دیواری گچی باشه، ابتدا یک دست روغن الیف یا پرایمر نقاشی به دیوار زده میشه تا سطح گچ اشباع یا اصطلاحاً سیر بشه و سپس روی روغن الیف آستر زده میشه. رنگ آمیزی خانه با رنگ روغنی به کمک غلطک کاربرد روغن الیف و پرایمر این است که سطح رو پایدار کرده و ذرات سست گچ رو که برروی سطح قرار دارند رو به هم میچسبونه! این چسبندگی باعث میشه رنگ و آستر به خوبی روی دیوار قرار گرفته و پایداری نسبی داشته باشه. کاربرد دیگرش هم اشباع سطح گچ است. اشباع گچ از هدر رفت رنگ جلوگیری کرده و مانع مصرف زیاد رنگ میشه.

روغن الیف مایعی غلیظ هست که زیر بتونه کاری یا نقاشی اجرا شده و به دلیل بوی بد و ماندگاری بوی آن، حلال پایه ی نفت (تینر) که دارد، زمان‌بر بودن خشک شدن و سخت بودن تمیز کردن آن از روی لباس و دست و … امروزه کاربرد کمتری داشته و اکنون از پرایمرهای نقاشی ساختمان استفاده میشه.

نقاشی ساختمان با رنگ روغن به کمک قلم مو

پرایمرهای نقاشی مثل روغن الیف، قبل از بتونه کاری و نقاشی استفاده میشه و سطح مورد نظر رو اشتباع میکنه و باعث میشه رنگ به راحتی روی سطح بنشینه! این پرایمرها معایب روغن الیف رو ندارن. یعنی فاقد بو و رنگ بوده و به راحتی از روی لباس تمیز شده و سریع خشک میشن. همچنین نیازی به رقیق کردن هم ندارن.استفاده از پرایمر مخصوص در نمای ساختمان از داخل ساختمان مهمتره و حتماً باید از اون استفاده کرد.

چند نکته مهم در باب رنگ آمیزی خانه با رنگ روغنی

  • هرگز برای رقیق کردن رنگ از تینر فوری استفاده نکنید و از تینر روغنی استفاده کنین. تینر فوری رنگ شما رو میخوره و مجبور میشین که دوباره دیوار رو رنگ بزنین
  • بعد از رنگ آمیزی هم تا زمانی که رنگ خشک نشده، حواستون باشه که گرد و غبار برروی محل رنگ آمیزی شده قرار نگیره و خش و یا ضربه نخوره
  • برای خانه هایی که در حال ساخت یا تعمیرات هستند، بهترین زمان برای نقاشی به نظرتون کیه؟ زمانی که کمترین ضرر رو به رنگ بزنه. یعنی بعد از اتمام تمامی عملیات ساختمانی. البته با یک استثناء (!) اون هم کابینت آشپزخانه ست که اگر نصب نشده باشه، بهتره که ابتدا رنگ آمیزی بشه و سپس کابینت های آشپزخانه نصب بشه.

رنگ های سرد و گرم در نقاشی ساختمان با رنگ روغنی نکاتی در مورد رنگ آمیزی ساختمان وجود داره که بسیار مهمه و نباید از قلم بیفته. در حالیکه ممکنه کمتر بهش توجه بشه. نکاتی مثل چگونگی جمع آوری لوازم منزل و … در ادامه به این نکات میپردازیم.

حلال رنگ روغنی چیست؟ برای رنگ روغنی از چه تینری استفاده کنیم؟

برای رنگ روغنی از تینر به عنوان حلال استفاده میشه. اصطلاحی که برخی برای این نوع تینرها استفاده میکنن، تینر روغنی هست که مخصوص رنگ روغنه. البته این نوع تینر بسیار کم یابه و ممکنه محصولات تقلبی رو به عنوان تینر روغنی بهتون بفروشن. پس حتما برای انتخاب تینر از شرکت های معتبر تولید رنگ و تینر خرید کنید.

جمع‌بندی

در پایان، سعی کنین با نقاش به گونه ای قرارداد ببندید که سر موعد مقرر، کار رو برای شما آماده کنه. البته رنگ روغنی دیوار نیاز به زمان زیادتری نسبت به سایر رنگ ها داره تا برروی سطح به صورت کامل پیاده سازی بشه، اما به هرحال این مسأله نباید باعث بدقولی نقاش به شما بشه. میشه گفت زمان اجرای مناسب و به موقع هم آخرین فاکتور کیفی مربوط به نقاشی شماست.

امیدوارم این مطلب براتون مفید باشه. میتونین نظراتتون رو برای ما بفرستید. پذیرای نظرات ارزشمند شما در مورد این مطلب هستیم.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد
محمد
01 اسفند 1402 22:58

بسیار آموزنده بود سپاس بی کران

محمد جعفری
محمد جعفری
20 آذر 1401 23:02

خدا خیرتون بده ، واقعاً به عالی ترین نحو ممکن توضیح دادین ، ممنون از تمام کسانی که در نوشتن این مقاله زحمت کشیدن.

آرش
آرش
08 آبان 1401 16:58

باسلام…مقاله تون بسیار عالی .کامل و مفید بود…بینهایت سپاس