4.7 0

علت بسته نشدن (باز ماندن) درب کابینت چیست؟

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  11 دی 1401
تعمیرکار در حال تعمیر درب کابینت سفید رنگ

کابینت‌ها به عنوان محفظه‌ای برای نگهداری وسایل خانه هستن که به آشپزخانه نظم و جلوه خاصی میدن. گاهی اوقات پیش میاد که درب کابینت کامل بسته نمیشه که در اصطلاح به این اتفاق افتادگی درب کابینت هم میگن. همین مساله خیلی روی ظاهر آشپزخانه تاثیر میذاره و تصویر نامناسبی از کابینت آشپزخانه ارائه میده. برای همین هر طور شده باید مراقب باشین با چفت نشدن درب کابینت روبرو نشین. اگر هم چنین اتفاقی برای شما افتاد، باید علت بسته نشدن درب کابینت رو پیدا کنین و بعد از اون دنبال راه حلی برای تعمیر افتادگی درب کابینت باشین. در این مقاله به چند علت باز ماندن درب کابینت اشاره می‌کنیم و روش‌هایی برای تعمیر افتادگی درب کابینت پیشنهاد میدیم. پس همراه ما باشین.

6 علت اصلی بسته نشدن درب کابینت چیست؟ (ارائه راه حل رفع هر مورد)

افتادگی درب کابینت یا همون کامل بسته نشدن درب کابینت، علت‌های مختلفی داره که مهم‌ترین اون‌ها عبارت‌اند از:

  1. خرابی جک‌های درب کابینت
  2. شل بودن و خرابی پیچ‌ها
  3. خرابی قفل‌های درب کابینت
  4. عوامل محیطی مانند رطوبت هوا
  5. رگلاژ نبودن درب‌های کابینت
  6. خراب بودن لولاهای کابینت

در ادامه توضیح میدیم که چرا هر یک از موارد بالا، باعث چفت نشدن درب کابینت میشن. پس اگه به شنیدن جزئیات علاقه مند هستین، همراه ما باشین.

1.  بسته نشدن درب کابینت به دلیل خرابی جک‌های درب کابینت

در تصویر زیر، یک نمونه جک کابینت رو مشاهده می‌کنین. جک کابینت، یکی از پرکاربردترین قطعات کابینت محسوب میشه که وظیفه باز و بسته کردن درب‌های کابینت رو بر عهده داره.

نمایش جک در کابینتِ خاکستری رنگ با درب باز

بنابراین یک علت مهم چفت نشدن درب کابینت، می‌تونه خرابی جک‌ها باشه. اما چرا جک خراب میشه و چگونه باعث بسته نشدن درب کابینت میشه؟ دلایل مختلفی برای خرابی جک وجود دارن از جمله:

  • خشک شدن قطعات جک کابینت
  • شکستن قطعات داخلی جک کابینت
  • نصب جک در جهت اشتباه
  • استفاده از جک با جنس نامرغوب
  • نگهداری نامناسب از جک کابینت
  • فرسوده شدن جک بر اثر استفاده زیاد از درب کابینت
  • نبود تناسب بین وزن درب کابینت و تحمل‌پذیری جک

در ادامه متوجه می‌شین عوامل ذکر شده چطور به وجود میان و چگونه مانع از بسته شدن درب کابینت میشن. همچنین راه اون‌ها رو هم به شما می‌گیم.

خشک شدن قطعات جک کابینت

گاهی اوقات قطعات جک کابینت به علت نبود رسیدگی لازم خشک میشن و جک رو خراب می‌کنن. برای همین اول باید قطعات خشک شده رو شناسایی کرده و بعد اون‌ها رو روغن کاری کنین. با انجام این کار، جک مثل روز اول شروع به کار می‌کنه.

شکستن قطعات داخلی جک کابینت

اگر به قطعات داخلی جک کابینت ضربه‌ای وارد بشه یا نادرست از اون‌ها استفاده کنین، احتمال شکستن قطعات وجود داره. حالا وقتی قطعه‌ای دچار شکستگی میشه، در صورتی که قابل تعمیر نباشه باید تعویض بشه. پس برای اینکه خیال‌تون از اول راحت باشه، پیشنهاد می‌کنیم از یراق‌آلات استاندارد و باکیفیت برای جک کابینت استفاده کنین، تا هم عمر درب کابینت بیشتر بشه و هم در هزینه‌هاتون صرفه‌جویی کرده باشین.

نصب جک کابینت در جهت اشتباه

زمان نصب جک درب کابینت، باید دقت کنین که جک در جهت اشتباه نصب نشه، چون باعث خرابی جک میشه. می‌دونین چرا؟ چون برای مثال اگه جک درب کابینت شما از نوع پمپی باشه، در صورتی که جک رو اشتباه نصب کنین، رطوبت در بالای پمپ جک جمع شده و امکان داره وارد پمپ بشه.

استفاده از جک با جنس نامرغوب

کیفیت بازوی استیل و پمپ جک خیلی اهمیت داره. اگر جک نامرغوب باشه، گاز از جک‌های پمپی خارج میشه و از کار میافته. پس جک رو از برندهای معتبر خریداری کنین و حواس‌تون به کیفیت اون باشه.

نگهداری نامناسب از جک کابینت

استفاده از مواد شوینده در زمان تمیز کردن کابینت، سرعت حرکت جک‌ها رو کم می‌کنه و یا باعث خرابی جک میشه. برای همین باید حواستون باشه مواد پاک‌کننده مستقیم روی جک کابینت نریزه. همچنین اگر بیش از اندازه درب کابینت رو باز و بسته کنین به مرور زمان جک از کار میفته. پس نگهداری مناسب از جک کابینت رو همیشه به یاد داشته باشین.

فرسوده شدن جک بر اثر استفاده زیاد از درب کابینت

اگر برای مدت طولانی از جک کابینت استفاده کنین، دچار فرسودگی و استهلاک میشه. در این صورت جک قابل تعمیر نیست و باید اون رو تعویض کنین. البته کیفیت مناسب جک کابینت می‌تونه از این مشکل جلوگیری کنه.

نبود تناسب بین وزن درب کابینت و تحمل‌پذیری جک

جک باید طوری انتخاب بشه که تحمل وزن درب کابینت رو داشته باشه. اگر جک کابینت شما مناسب این کار نیست چاره‌ای جز انتخاب جک مناسب ندارین. البته می‌تونین هم‌زمان از دو جک استفاده کنین تا فشار وارد شده به کابینت کاهش پیدا کنه.

در ادامه به سراغ دومین مورد از عوامل بسته نشدن درب کابینت، یعنی خرابی قفل‌ها میریم و راه حل رفع این مشکل رو هم با هم بررسی می‌کنیم.

2.  بسته نشدن درب کابینت به‌دلیل شل بودن و خرابی پیچ‌ها

یکی از دلایل باز ماندن و افتادگی درب کابینت این هست که پیچ‌ها شل بسته میشن یا فرسوده هستن. وقتی این مشکل وجود داشته باشه درب کابینت هم کامل بسته نمیشه. پس پیچ‌های خراب رو تعویض کنین و پیچ‌های شل رو هم، بعد از بررسی در جهت عقربه‌های ساعت با پیچ‌گوشتی محکم کنین تا آسیب‌های بیشتری به درب کابینت وارد نشه.

محکم کردن پیچ‌های درب کابینت در جهت عقربه‌های ساعت

علاوه بر این باید روی کیفیت یراق‌آلات حساس باشین و به بررسی‌های دوره‌ای قطعات مختلف از جمله پیچ‌ها اهمیت بدین. پس یادتون باشه حتی یک پیچ ساده هم می‌تونه روی عملکرد درب کابینت و قطعات تاثیر بذاره.

3.  بسته نشدن درب کابینت به‌دلیل خرابی قفل‌ها

وقتی به لولاها، پیچ‌ها و جک‌ها مطمئن هستین اما باز هم مشکل رگلاژ نبودن درب‌های کابینت وجود داره، باید قفل‌ها رو چک کنین. اگر قفل‌ها خراب باشن یا گیر کنن، درب کابینت خوب بسته نمیشه. می‌دونین چه موقع قفل گیر می‌کنه؟ وقتی که زبانه قفل تا انتها داخل قفل نمیره. البته زمان بستن درب باید زبانه قفل رو بررسی کنین و اگه مشکلی داشت اون رو تعمیر یا تعویض کنین.

قرار گرفتن سیم‌های برق بین بدنه و درب کابینت هم، به عنوان یکی از دلایل خراب شدن قفل شناخته میشه. راه حل مناسب برای این مشکل اینه که از پریز توکار استفاده کنین تا درب‌های کابینت سالم بمونن و نظم بیشتری در آشپزخانه ایجاد بشه.

4.  بسته نشدن درب کابینت به‌دلیل عوامل محیطی مثل رطوبت

عوامل محیطی به عنوان یک علت کامل بسته نشدن درب کابینت محسوب میشن. از عوامل محیطی برای کابینت آشپزخانه، می‌تونیم به آب خوردگی و رطوبت اشاره کنیم. رطوبت باعث زودتر فرسوده شدن لولاها، جک‌ها و همچنین بالا آمدن پوشش محفظه کابینت میشه. با این اتفاق درب کابینت هم باز می‌مونه. اگر درب‌های کابینت رو سمباده بزنین، به صورت مسطح در میان و راحت‌تر بسته میشن.

توجه داشته باشین که قبل از سمباده زدن باید درب‌ها رو از لولاها خارج کنین. اگر شهری که در اون اقامت دارین، رطوبت بالایی داره استفاده از درب‌های کشویی، مشکل بسته نشدن درب کابینت رو حل می‌کنه. علتش هم اینه که ریل و قرقره درب کشویی، به راحتی باز و بسته میشن و در نتیجه احتمال فرسایش و خرابی در این نوع کابینت‌ها پایین میاد.

5.  بسته نشدن درب کابینت به‌دلیل رگلاژ نبودن درب‌ها

وقتی درب‌های کابینت از حالت رگلاژ خارج می‌شن، مشکلاتی از جمله افتادگی درب و بسته نشدن درب کابینت رو برای شما ایجاد می‌کنن. رگلاژ درب کابینت یعنی اینکه پیچ‌ها و لولاها رو مجدد تنظیم کنین تا درب کابینت به طور کامل بسته بشه و مشکل خاصی پیش نیاد.

رگلاژ کردن درب کابینت تویط کابینت ساز

قبل از اینکه با مراحل رگلاژ درب کابینت آشنا بشین، باید یک پیش‌گوشتی متناسب با اندازه و نوع پیچ‌های لولای کابینت انتخاب کنین. همچنین بایستی در مورد انواع پیچ‌های تعبیه شده روی کابینت اطلاعات کافی داشته باشین. اگر به این ابزار و اطلاعات مجهز هستین باید از سه جهت مختلف تنظیم بودن درب رو چک کنین:

  • قسمت بالا و پایین
  • از دو طرف
  • از داخل و خارج

در هر کدام از این سه حالت، باید بررسی کنین درب کابینت صاف و تنظیم باشه. در مرحله بعد اگر پیچی در لولای درب کابینت شل بسته شده یا درست بسته نشده، باید اون رو محکم کنین تا لولاها در جای خودشون قرار بگیرن.

6.  بسته نشدن درب کابینت به‌دلیل خرابی لولاها

برای نصب درب به بدنه کابینت، به قطعه‌ای به نام لولا نیاز دارین. لولا وظیفه باز و بسته کردن درب کابینت رو بر عهده داره و باعث نگه داشتن درب میشه. لولاها با توجه به درب و زاویه با بدنه کابینت، به چند دسته تقسیم میشن:

  • لولا 45 درجه
  • لولا 90 درجه
  • لولا 180 درجه
  • لولا شیشه
  • لولا خلاص
  • لولا خرچنگی
  • لولا توکار
  • لولا مکمل
  • لولا فنر معکوس
  • لولا بیفولد

با بررسی هر کدوم از این لولاها، می‌تونین علت باز ماندن درب کابینت رو کشف کنین. اما به طور کلی اگر بخوایم علت خرابی لولاها رو بگیم، به این صورت هست که اگه پیچ‌ها بررسی نشده باشن و درب کابینت مدام باز و بسته بشه، لولاها جابه‌جا یا لق میشن. این اتفاق باعث خراب شدن لولاها و بدنه کابینت میشه. خرابی لولاها هم هرز شدن جای پیچ‌ها رو به دنبال داره و باید سوراخ جدیدی ایجاد کنین که این موضوع هم دردسرهای خاص خودش رو داره.

لولای فلزی درب کابینت قهوه‌ای رنگ

به طور منظم و دقیق‌تر اگر بخوایم به این موضوع بپردازیم، خرابی لولاها شامل 3 مورد زیر میشه:

  • شل یا آویزان شدن درب کابینت به دلیل خرابی لولا
  • جدا شدن لولا از درب کابینت به دلیل خرابی لولا
  • بسته نشدن کامل درب کابینت به دلیل خرابی لولا

در ادامه به بررسی این 4 مورد علت خرابی لولاها و روش تعمیر اون‌ها می‌پردازیم.

الف) شل یا آویزان شدن درب کابینت به‌دلیل خرابی لولا

شل شدن درب کابینت به دلیل خرابی لولاها، به 3 علت زیر اتفاق میافته:

  • پیچ‌های لولا شل شده باشن
  • درب برای لولاها خیلی سنگین باشه
  • سوراخ‌های پیچ لولای کابینت بیشتر از حد استاندارد بزرگ باشن

تعمیر درب کابینت در هر کدام از حالت‌های بالا به صورت زیر انجام میشه.

روش تعمیر لولا وقتی پیچ‌های لولا شل شده باشن

راه حل اینه که با یک پیش‌گوشتی، پیچ لولاها محکم بشن. هم‌زمان با تنظیمات پیچ‌ها، باید درب کابینت رو باز و بسته کنین. سفت کردن و تنظیم پیچ‌ها تا زمانی ادامه پیدا می‌کنه که درب کابینت به طور ایمن باز و بسته بشه. در صورتی که براده‌های فلزی زیر درب‌های کابینت وجود داشته باشه، احتمالا لولاها نیاز به تعویض دارن.

روش تعمیر لولا وقتی درب برای لولاها خیلی سنگین باشه

ابتدا یک لولای مناسب تهیه کنین. سپس باید درب کابینت رو از یونیت کابینت جدا کنین و روی سطح صاف قرار بدین. لولاهای جدید رو در امتداد بغل پیچ کنین تا درب کابینت تکیه‌گاه خوبی پیدا کنه. وقتی همه لولاها در جای خودشون قرار گرفتن، می‌تونین درب رو به کابینت وصل کرده و پیچ‌ها رو محکم کنین.

پیشنهاد میشه قبل از خرید لولای جدید، از لولاهای فعلی عکس بگیرین و محل مناسب رو علامت‌گذاری کنین تا لولاهای جدید در محل مشخص و صحیح قرار بگیرن.

روش تعمیر لولا وقتی سوراخ‌های پیچ لولای کابینت بیشتر از حد استاندارد بزرگ باشن

برای رفع این مشکل باید ابتدا لولاها رو از بدنه کابینت جدا کنین، اما نیازی نیست اون‌ها رو از درب جدا کنین. حالا درب کابینت رو کنار بذارین و یک ظرف خلال دندان بردارین. انتهای چند خلال دندان رو بعد از فرو کردن در چسب چوب، داخل دهانه سوراخ پیچ که بزرگ بود قرار بدین تا با این کار، سوراخ ها رو تنگ کنین. حالا طول اضافی خلال‌ها رو بشکنین تا سوراخ پیچ با باقی سطح کابینت همسطح بشه. بعد از خشک شدن چسب می‌تونین لولاهای کابینت رو در سوراخ‌های پیچ تعمیر شده بپیچونین.

خلال دندان در نقش یک لایه جدید چوب عمل میکنه و بعد از نصب لولاهای کابینت، رزوه‌ها در خلال دندان محکم میشن.

ب) جدا شدن لولا از درب کابینت به دلیل خرابی لولا

گاهی اوقات لولا در حدی خراب میشه که از درب کابینت کلا جدا میشه و نیاز به تعویض یا تعمیر اساسی داره. در این شرایط، لولا سطح درب کابینت رو هم دچار آسیب میکنه. حالا وقتی قصد دارین لولایی که از درب کابینت جدا شده رو تعمیر کنین، طبق دستور زیر عمل کنین:

برداشتن درب کابینت و پرکردن سطح آسیب دیده

درب کابینت و لولا رو کاملا جدا کنین و محل لولای قبلی روی درب رو که آسیب دیده، کاملا ترمیم کنین. برای این کار باید درب کابینت رو کنار بذارین و یک ظرف چسب چوب آماده داشته باشین. بعد از مالیدن چسب چوب به یک قلم، اون رو در ناحیه آسیب دیده پخش کنین و منتظر بمونین چسب چوب خشک بشه.

سنباده‌زنی و رنگ‌آمیزی قسمت تعمیر شده

سپس چسب چوب خشک شده رو صاف کنین که با بقیه قسمت‌های کابینت هم‌سطح بشه. بعد نوبت رنگ زدن روی چسب چوب میرسه تا با هم ترکیب بشن. حالا درب کابینت ترمیم شده و جای لولای خراب روی اون نیست.

نصب درب کابینت با لولاهای تعمیر شده یا جدید

در صورتی که لولاهای قدیمی خراب شده باشن، باید تعمیر بشن و یا اینکه اون‌ها رو با لولاهای جدید تعویض کنین. برای این کار ابتدا لولاهای فعلی رو باز کرده و بعد از نصب لولاهای جدید، درب کابینت رو مجدد متصل می‌کنین.

ج) چفت نشدن درب کابینت به دلیل خرابی لولا

خراب بودن لولاها می‌تونه باعث ایجاد شکاف بین بدنه کابینت و درب اون بشه. وقتی بین درب‌های کابینت شکاف وجود داره، شما دو وظیفه مهم دارین:

پیدا کردن منبع مشکل

درب کابینت باید صاف و هموار و بدون شکاف باشه و کاملا به بدنه چفت بشه. اگر شکافی بین درب و بدنه مشاهده کنین، باید جایی که شکاف بیشتری وجود داره مشخص کرده و بعد از باز کردن درب کابینت، لولاهای مربوطه رو پیدا کنین.

تراز مجدد کابینت

اگر از سمت بدنه کابینت به درب کابینت نگاه کنین، دو تا پیچ می‌بینین که لولا رو در جای خودش نگه داشته و در یک خط افقی قرار می‌گیرن. باید این پیچ‌ها رو طوری بچرخونین تا درب کابینت جابه‌جا بشه و شکاف از بین بره.

برای آشنایی و کسب ازلاعات بیشتر در خصوص دلایل باز ماندن درب کابینت آشپزخانه، روی لینک زیر کلیک کنید:
لینک

جمع‌بندی

در این قسمت می‌خوایم به جمع بندی نکات مهم این مطلب بپردازیم. به طورکلی خرابی جک‌ها، لولاها و قفل‌های درب کابینت، شل بودن ‌پیچ‌ها، رگلاژ نبودن درب‌های کابینت و عوامل محیطی مانند رطوبت، علت‌های اصلی بسته نشدن درب کابینت هستن. برای تعمیر چفت نشدن درب کابینت، ابتدا باید متوجه بشین مشکل از کجاست. معمولا با انتخاب یراق‌آلات با کیفیت و استاندارد، محکم کردن پیچ‌ها، رگلاژ کردن درب‌ها، روغن کاری جک‌ها و تعمیر لولاها می‌تونین مشکل خودتون رو حل کنین.

در نهایت اگر توانایی تعمیر درب کابینت آشپزخانه رو ندارین، کار رو به متخصصان سلام ساختمان بسپارین. با مراجعه به این مجموعه، ضمن برخورداری از مشاوره رایگان، کار با بهترین کیفیت رو تحویل می‌گیرین.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments